[quote=arbetet|60590272]Vad yrar du om nu? Så här:
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Om du ska övertyga mig om att det finns ett reellt klimathot att vara orolig över måste du först belägga att den teknik som används i klimatmodellerna har varit lyckosamma i att förutse skeenden inom andra områden. Exemplen måste innehålla data som har bedömts trovärdiga i samma omfattning och bredd som inom klimatforskningen, och de måste ha prickat rätt åtminstone fem år fram i tiden eller bättre. Om sådana exempel finns kanske jag kan börja tro på att även klimatforskare är lika duktiga på att förutsäga framtiden.
Hur definierar du "reellt klimathot"?
Vi vet att vi har en antropogen klimatförändring som accelererar och som orsakat att den globala medeltemperaturen har ökat med ungefär 1°C på 50 år. Det är mer och snabbare än på länge. Kimatzoner flyttar, ekosystem, i hav och på land, förändras och i många fall vet vi inte vilka konsekvenerna blir på kort och på lång sikt. En hel del vet vi, om t.ex. koraller och torka. Jag tycker att detta är ett uppenbart reellt hot.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
För det andra, och eftersom jag har viss kunskap i detta område, så måste du övertyga mig om att ekonomiska modeller av liknande komplexitet har gjort ett bra jobb i att förutse framtiden.
Jag kan och förstår fysik. Jag kan en hel del om national, mikro, makro och företagsekonomi. Jag kan inte riktigt se hur det kan tillföra något att försöka ta kunskaper från ekonomi till klimatlära. De flesta som har kunskaper inser också sina begränsningar, men inte alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
För det tredje så måste du radera mitt minne från alla gånger samhället har drabbats av masspsykos där även riktigt kloka människor har dragits med (t.ex. inom religion eller politik).
Definiera "masspsykos".
Tycker du att omfattande räddningsaktioner efter katastrofer är "masspsykos"?
Tycker du att en värld som samlade sig för att stoppa Hitler från att skaffa sig världsherravälde och att utrota t.ex. judar var ett exempel på "masspsykos"?
Listan kan göras lång. Kommer det att hjälpa dig att förstå att åtgärder för att förhindra en för långt gången antropogen global uppvärmning med potentiellt katastrofala följder borde vidtas? Som du framför din retorik är jag djupt skeptisk till om det går att få dig att förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Om du vill att jag ska börja oroa mig över klimatförändringar så råder jag dig till att följa ovanstående råd. Det lär nog fungera bättre än att kalla mig, eller alla andra som tvivlar på vad ni säger, för idioter eller konspirationsteoretiker. Eller troll för den delen.
Ingen vill att någon ska oroa sig. Det är en felaktig förnekarretorik att det är så. Jag och många med mig vill att så många som möjligt ska ha en realistisk världsbild som vilar på en sund, kunskapstung, vetenskapligt validerad grund. Jag och många med mig vill att vi använder den kunskapen till att skapa en bra framtid för oss själva och för kommande generationer.
Kan du svara på frågan om varför det är fel?
Ditt minne behöver nog inte raderas, om det inte är felaktigt. I så fall bör det bytas ut. Däremot ser jag många områden där det behöver kompletteras. därför att det saknas information.
–