Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Säg detta till JM.
Att utgå från sig själv och dra generella slutsatser därav är inte alltid en så lyckad modell. Blod tenderar säkert att alltsomoftast vara tjockare än vatten men skillnaden varierar.
Allt fast skall en dag förflyktigas och allt trögrinnande kan späs ut. Och att suget efter penningen kan förtunna blodsbanden har varit känt sedan antikens dramer, något som kan slå åt båda håll; förälder som avkomma.
Ibland är nog inte blodet tjockare än kiselalgsfattigt vatten i en drunknad mans lungor.
Ja ibland kan det, blodet till trots, bli unconditional hate...
JM är inte som andra...
Att schablonmässigt försöka tillämpa sådant som de flesta av oss uppfattar som självklara regler om vad som är rätt eller fel, om vad som är mänskligt eller omänskligt eller om hur man ska ta hand om sina barn, på JM blir fel.
JM må vara psykopat. Det vet dom flesta av oss vad det innebär, därför att ungefär 1% av alla är det och många har träffat någon psykopat. De flesta psykopater begår inte allvarliga brott och ser aldrig ett fängelse inifrån. Det räcker inte för att förklara JM att konstatera att hon är psykopat.
JM må vara mördare. Ett hundratal mördare infångas och straffas varje år i Sverige. En del av dessa uppmärksammas mer än andra. Jag kan inte påminna mig någon av dessa som kan tävla med JM. Hon förpassar t.ex. Helge Fossmo till att vara en i raden bland mördare.
JM är kvinna. JM är sexbarnsmamma. JM är socionom. JM har tjänat mångmiljonbelopp på att engagera sig i flyktingbranschen. JM har haft sex med ensamkommande barn som hon skulle ha hjälpt att komma in i det svenska samhället. JM ligger nästan säkert bakom minst två mord och två mordförsök. Hon ska ha beställt sju mord, varav hon nu åtalas för stämpling till tre, utöver en rad andra brott som hon åtalas för.
Lägg ihop allt detta, inklusive att vara psykopat och mördare. Då blir det svårt att på allvar söka svaret på frågan om varför hon inte gör som vi förväntar oss av nästan alla andra. JM är inte som andra.
Är JMs egenheter en nyhet?
Bilden av JM har en historik i tråden. Jag tycker att tre sammanställningar ger en bild av JM. Bilden tog form redan ett par veckor efter mordet. Efter hand har den blivit tydligare, men inte förändrats så mycket egentligen, IMO.
1. En preliminär sammanställning av omgivningens bild av JM från 2016-08-20:
Sex Karaktärsbeskrivningar
2. Domen mot dottern JB från 2014-09-16. Jag läser den som en svidande kritik mot i första hand JM som mamma.
https://minfil.org/O3v6o0b5bd/B1000-14.PDF
Lär gärna hela dokumentet, inklusive "vårdplan". Är den någon mer än jag som slås av tanken att "innehavet för försäljning" som påträffades i JMs och JBs bostad kan ha varit JMs, dvs. att JB fick ta straff för JMs brott? Eller av att domen andas mer kritik mot JMs föräldraskap än mot JBs handlingar?
3. Expressens artikel från 2017-04-30 (i dag):
Arbogakvinnan: "Skulle kunna jobba som yrkesmördare”
http://www.expressen.se/nyheter/arbogakvinnan-skulle-kunna-jobba-som-yrkesmordare/
När detta sätts samman tonar en skrämmande bild fram. Kanske är det mest skrämmande att det inte är nytt och att myndigheter sett mellan fingrarna länge.
Är JM farlig?
Ja uppenbarligen! Om hon finns ute i samhället tillsammans med andra människor.
Polis och åklagare i Eskilstuna vs Eskilstunakuriren?
Elskilstunakuriren vågade ifrågasätta JM trots att hon var etablerad inom socialtjänsten och trots att hon verkar ha specialbehandlats av polis och åklagare i Eskilstuna.
Ekuriren hånades då av polisen i Eskilstuna för sina insatser:
"Men när förundersökningen om sexövergrepp lades ner sommaren 2016 kunde ansvarig polis inte hålla sig för skratt och kritiken mot Eskilstuna-Kuriren var svidande: Vi hade haft fel och vi har förstört kvinnans liv.
Så sent som i slutet av mars i år, nio månader senare, hade de utpekade männen ännu inte förhörts av polisen om den grova misshandeln av pojkarna. Samma män misstänks ha varit delaktiga i morden och mordförsöken på kvinnans anhöriga.
Ansvarig polis är densamma.
I slutänden handlar allt om trovärdighet."
Läs mer:
http://www.ekuriren.se/eskilstuna/eva-burman-vem-ska-man-egentligen-tro-pa/
Är polis och åklagare i Eskilstuna trovärdiga?
Hoppas alla har överseende med att jag plockat fram lite gammal skåpmat för att få en överblick.
–