2017-04-30, 10:27
Medlem
Citat:
Bilen, bostaden och parets hotellrum – nästan allt i deras vardag var buggat.
Efter att ha suttit gripna misstänkta för sommarstugemordet var 42-åringen och hennes pojkvän förföljda av polis som i hemlighet avlyssnade deras samtal.
– Vi måste neka, förstår du? säger kvinnan i ett av de övervakade samtalen.

Citat:
Redan när han väntade på 42-åringen på ett hotellrum i Oslo i slutet av augusti gjorde han vad som enligt de övervakade samtalen medgivanden i ett samtal med en vän.
– Kommer du ihåg att jag berättade för dig att på grund av denna kvinna knivhögg jag två personer? säger han och fortsätter:
– Bror, de två... den ena är död.., det är på grund av detta som jag mår dåligt och inte på grund av någonting annat. Jag ville inte att han skulle dö, jag slog bara till honom och ville inte att det skulle bli så här. Men nu blev det så! vad ska jag göra?
Samtidigt som han väntade på 42-åringen fortsatte polisens intensiva spaningsarbete även i Norge. Den 29 augusti fotade den norska polisens spanare när 42-åringen och pojkvännen är tillsammans igen utanför hotellet i Oslo efter att hon kommit tillbaka från Thailand.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/978Mp/avlyssning-buggar-och-spaning--sa-foljde-polisen-arbogaparet

Finns även en interaktiv grafik om de inblande i länken ovan:
Citat:
INTERAKTIV GRAFIK: HÄR ÄR DE INBLANDADE I MORDUTREDNINGEN
Klicka på den person du vill läsa mer om.
Citera
2017-04-30, 10:31
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du glömmer att Göran, enligt vittnesmål från överlevande hustrun Anki, faktiskt också i april vräkte sin 20-årige dotterson från dennes boende.
Vad hade han gjort som förtjänar detta "straff"? Han hade väl knappast tjänat så mycket pengar, vare sig på flyktingboende eller på något annat, att han kunde köpa sig ett nytt boende?

Vräker man sitt barnbarn?

Vad visar man honom i form av rättrådighet, kärlek och vänskap?

Därtill hade väl avtalen om flyktingmottagande för JMs företag i denna veva sagts upp, hon tjänade väl inte något längre. Inget fast jobb, änka, 4-åriga tvillingar och en 13-årig son - och vräkt från sitt boende.
Om de inte då blir utkastade på gatan eller på något tillfälligt socialboende alternativt fosterhemsplacerade småbarn - var ska de enligt ditt förmenade då bo?
Trettonåringen bor med sin pappa. Hört talas om det gamla ordspråket: "Som man bäddar får man ligga"?
Fast "ligga" numer har fått en annan innebörd.
Citera
2017-04-30, 10:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruppmupp
Några föreställer sig att offren mer eller mindre däckat redlösa, och pekar på att ytterdörren stod öppen. Jag kan ha missat det, men kan inte minnas annat än att polisen möter en öppen ytterdörr. Källa på att dörren står öppen när mördaren anländer?

(Familjerelationerna må ha varit dysfunktionella på olika sätt, och JM:s utveckling må ha påverkats i negativ riktning p.g.a. sådana omständigheter - kanske! Men att plocka diverse händelser som lägenhetsförsäljningarna och se dem som bevis för offrens uselhet och dra långtgående slutsatser om familjens historia och aktuell situation och alla inblandades känslor och intentioner... Suck.)

Jo du har missat det. Anki upptäckte att dörren var öppen när hon kom ner. Därtill uppger MR att dörren var öppen.
Vi vet ju inte varför Göran sa upp JM och barnbarnens boende eller villkoren för uppsägningen. Men utan ytterligare fakta kan man ju spekulera i hur "sunt" det är att sätta barn och barnbarn på gatan. Kanske inget de flesta av oss skulle göra om vi inte var i trängande behov av att sälja av lägenheterna och behövde pengarna. Det förorenar ju stämningen lite på framtida släktsammankomster...
Citera
2017-04-30, 10:35
Medlem
Sesamdamans avatar
Hur lång tid tar det för fup att komma efter beställning?
Citera
2017-04-30, 10:36
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruppmupp
Några föreställer sig att offren mer eller mindre däckat redlösa, och pekar på att ytterdörren stod öppen. Jag kan ha missat det, men kan inte minnas annat än att polisen möter en öppen ytterdörr. Källa på att dörren står öppen när mördaren anländer?

(Familjerelationerna må ha varit dysfunktionella på olika sätt, och JM:s utveckling må ha påverkats i negativ riktning p.g.a. sådana omständigheter - kanske! Men att plocka diverse händelser som lägenhetsförsäljningarna och se dem som bevis för offrens uselhet och dra långtgående slutsatser om familjens historia och aktuell situation och alla inblandades känslor och intentioner... Suck.)

Den enda dysfunktionella manipulativa, elaka, förljugna i familjen var JM
Citat:
Misstankarna avskrev dock snart och polisen började, med hjälp av vad kvinnan berättade i förhör rikta in sig på parets dotter, den 42-åriga kvinnan.

– Jag vet att hon hatade mig, säger den 63-åriga kvinnan om dottern i ett ganska tidigt förhör.

– Hon hatade mig för att jag sa ifrån.

I ett tidigt skede berättar också den 63-åriga kvinnan för polisen att någon nyligen hade länsat ett mindre kassaskåp som hon och maken hade i bostaden. Deras egna misstankar riktades mot dottern, men hon skyllde i sin tur på sin dotter. När kassaskåpet, där det ska ha funnits saker till ett värde av minst 100.000 kronor.

Anledningen till att dottern skulle ha länsat kassaskåpet var att hon hade en skuld på drygt 5.000 kronor. De pengarna hade 42-åringen bett sina föäldrar att betala, trots att hon sag till dem att att hon tjänade massor av pengar.

Men att hon tjänade massor av pengar var inget som föräldrarna märkt. De hade tvärtom, under många år stöttat dottern ekonomisk. Bland annat hade de köpt två bostäder, en till 42-åringens son och en till dottern själv.

Vidare ger mamman en bild av dottern som stämmer väl överens med andras: hon är manipulativ och makthungrig.
Citera
2017-04-30, 10:39
Bannlyst
Citat:
Vet inte om du ännu inte uppfattat att de vräkta tvillingarnas fader Aki är död...

Visst man kan sitta där på sin veranda i Costa del Sol och läppja på sin drink i skön förvisning om raden av nollor på bankkontot. Men känns det verkligen riktigt bra när dottersonen numera bor på en soffa hos en kompis och 4-åriga tvillingarna med mor står i kö utanför ett härbärge?

Allt medan de två, numera tomma bostadsrätterna i Eskilstuna ökar i värde - så att man själv kan sälja dem med vinst snart.

Blod är tjockare än vatten och för de flesta av oss skulle det ta emot att vräka sina egna barnbarn - hur stor osämja man än har med sin egen dotter. Där går liksom en gräns för hur illa man vill sin egen familj.
GM och AM kunde valt andra lösningar än att vräka sitt eget barn och barnbarn. Tex höjt hyran så att man kompenserade för insatsen i lägenheten och på så vis låta nollorna ticka på ändå. Men det gjorde man inte utan här verkar dem drivits av osämja och raseri att vräka sitt egna blod. Och inget får mig att tro att AM och JM inte var överens om beslutet.
AM har själv sagt att hon säger ifrån nu mot JM, inte omöjligt att det var AM som drev och påverkade GM till att agera hårt och bestraffa. Om man tror utan att veta att ens dotter ligger bakom överfallet som AM säger i ambulansen så vet AM också med sig att hon gjort något för att själv bestraffas tillbaka..

Varför?
Det stack i både ögon och plånbok när JM hade valt MR till sin äkta hälft, men i sann 1800-talsanda var det valet inte godkänt av föräldrarna, inte ok alls faktiskt. Och då tog det hus i helvete hos de främlingsfientliga föräldrarna. Nu får det fan var nog och känslor tog över beslutet istället för rationellt tänkande.

Vem drabbades?
Nu tror inte jag att JM inte hade fixat sitt egna boende till och med åt sin son såklart. MEN.
MR var den som såg fram mot en tid som bostadslös och bli av med sin framtida fru och de möjligheter som tex. garanterat medborgarskap, droger, sex och försörjning som komma skulle.

MR kan på helt eget bevåg driven av flest motiv velat ta GM och AM av daga. Han har rekognoserat med kamrat antagligen som flera har tänkt i tråden var det för att utföra dådet.

Vad JMs roll är i detta återstår för Amanda Hikes att påvisa..ger du olika versioner är inte det synonymt med livstid. Faktum är att JM kanske har ett hållfast alibi eller bevisning som talar mot inblandning, men detta har inte sett dagens ljus ännu.
Citera
2017-04-30, 10:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Trettonåringen bor med sin pappa. Hört talas om det gamla ordspråket: "Som man bäddar får man ligga"?
Fast "ligga" numer har fått en annan innebörd.

Hört talas om föräldrar kärlek och att man stöttar sina barn i vått och torrt?

Normalt sett gör man väl varken barn, barnbarn eller åldriga föräldrar bostadslösa??
Visst det står var och en fritt - men en norma relation gerationer emellan finns nog inte om man gör så.
Citera
2017-04-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Men JM hade ju stora inkomster men slösade bort dessa. Ni som kritiserar JMs föräldrar menar att man ska fortsätta pumpa in pengar i en dotter som lägger pengarna på knark och skönhetsopeationer?
Dom anade säkerligen också vad som hänt Aki och visste om sexhistorien och misshandeln.
Ni som försörjer era vuxna barn gör dom bara en björntjänst.
Pengarna till Skönhetsoperationen tog hon av de pengar hon fått av pappa till att reglera en skuld. När det uppdagades att skulden inte blivit reglerad skyllde hon ifrån sig och sa att hennes dotter JB hade snott pengarna om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2017-04-30, 10:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja enligt mamman skröt JM om hur mycket pengar hon tjänade men de va inget dom märkt, sen länsades deras värde/kassaskåp som innehöll värden för ca 100 000:- som föräldrarna trodde JM låg bakom men JM skyllde på nått av sina barn. Kanske va efter detta svek föräldrarna förlorade allt hopp om JM och beslutande att sluta hjälpa henne Ekonomiskt? Jag tycker föräldrarna gjorde helt rätt iaf
Föräldrarna har genom åren säkert blivit söndertjatade vad betr. ekonomiskt bistånd. - MR har berättat att hon ”tjatade sönder hans huvud så han orkade inte med hennes tjat”, och det ska ha varit först när han satt på passagerarsätet i den roströda Touranen som han upplystes om att de var på väg till sommarhuset för att mörda båda hennes föräldrar. Hon förklarade i tröstande ton att han inte till 100% behövde ta livet av dem; det räckte om han såg till att de var döende. Ur sin väska hade hon sedan dragit upp hans sweatshirt och vecklat ut den; varsamt befriat en stor kökskniv från en skyddande plastpåse och överräckt verktyget tillsammans med ett par svarta handskar. - Den drogpåverkade MR hade sedan skridit till verket och utfört sitt 2-minutersuppdrag efter bästa förmåga. Efter första hugget mot pappan hade han blundat. - Att det blev lite blodigt uppe i sovrummet spelade mindre roll; matmodern skulle ju ändå totalrenovera skiten efter begravningarna.

Att som förälder till fullo förstå att ens värde endast har räknats i kronor och ören måste vara en hårdsmält kunskap men samtidigt utgöra ett nödvändigt uppvaknande. Processen var dock långtifrån avslutad och de hade ännu inte perspektivet att kunna överblicka situationen och den yttersta konsekvensen av att visa upp en kall hand gentemot en känslokall dotter: Annars hade de inte lagt sig att sova med både olåst ytterdörr och sovrumsdörr. - Dottern slog till när de minst av allt anade det. Annars hade de kunnat tänka att hon tagit kopia av den husnyckel hon återlämnat dagen dessförinnan i samband med att hon, MR, DB och JJ hämtat hennes gratislagrade möbler.
Senast redigerad av letsdoit 2017-04-30 kl. 10:57.
Citera
2017-04-30, 10:46
Medlem
Sesamdamans avatar
någon som sitter på sexfilmen med 42åriga kvinnan?
Citera
2017-04-30, 10:51
Medlem
Citat:
Hört talas om föräldrar kärlek och att man stöttar sina barn i vått och torrt?

Normalt sett gör man väl varken barn, barnbarn eller åldriga föräldrar bostadslösa??
Visst det står var och en fritt - men en norma relation gerationer emellan finns nog inte om man gör så.

Ja det har jag. Hade min dotter betett sig sådär hade kag långt innan hon var 42 år sagt till henne att växa upp.

Att hjälpa sina barn i vått och torrt innebär inte att man hjälper dom oavsett.
Citera
2017-04-30, 10:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Vill bara säga, var lite noga med trovärdigheten hos folk som menar att de "fått PM från en insatt". Detta behöver inte alltid stämma. Det kan vara raka motsatsen faktiskt. Har sett det förr, i andra AKoB-trådar bl a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in