2017-04-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vilka delar inom genusvetenskapen är det som brukar uppfattas som trams?
Personligen anser jag att det akademiska arbetet inom genusvetenskap inte syftar på att undersöka om vi lever i en könsdiskriminerande värld, att hitta gränsen mellan natur och kultur eller att identifiera vilka av skillnaderna mellan man och kvinna som är biologiskt betingade och vilka som är socialt eller kulturellt betingade. I stället syftar denna ”vetenskap” till att belägga en på förhand ideologisk och politiskt skapad tes. Det blir en upp- och nedvänd vetenskap, där svaret är givet från början. Och genusvetenskapen är för feministisk där mannens situation hamnar i skymundan.
Där företrädare som Tiina är uppeldade kommunister medan Ebba är mer nyanserad.
Fy fan för Tiina.
genusvetenskap ingår under sociologi, den studerar förhållandet mellan könen.
Att påstå att det är ett ointressant ämne för hey!!! finns ju inga skillnader mellan hur könen behandlas, maktbalanser däremellan eller sociologiska strukturer såsom genus ex. blir i sig!!! trams.

Inom genusvetenskap har du också ett ämne som heter mansforskning, som studerar maskulinitet och manligt genus/ kön som är på uppgång och varit högaktuellt ett bra tag nu.
Citera
2017-04-17, 15:51
Medlem
Krusensnorres avatar
Det går inte att bevisa för att det är en åsikt och åsikter behöver inte heller bevisas, däremot ska man kunna ge en anledning till varför man har en sådan åsikt. Kan ge ett exempel, kan du bevisa att dina kläder är snygga? (Om du tycker det dvs)
Citera
2017-04-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Dåliga studier är skilt ifrån "trams". Trams definierar jag som uppenbart falska påståenden. 1+1=99 osv. Jag känner inte till något forskningsområde där sådana studier har publicerats (de senaste tio åren och i Sverige). Om det har gjorts, och forskaren inte har rättat felet, då anser jag att det forskningsområdet är trams.

och vem menar du ska avgöra vad som är "uppenbart falskt" ???
Flashback antifeminister?

Tillåt mig garva.

Och jo världen svämmar över att olka forskare som kommit upp med den ena mer idiotiska teorin än den andra, som andra senare har motbevisat och så har man snurrat vidare.
Du ahr haft forskare som förfalskat bevis och material, tom fejkat fynd ex. allt för att få sitt namn känt ex. Och inte fan säger man därför att ex. arkeologi är "trams".

Du ahr olika teorier som man fortsatt itne kan bevisa, Einsteins relativitetsteori ex.
men man anser att detta måste vara sant eftersom det finns inget annat som är mer sannolikt etc etc... är fysik då trams?
Citera
2017-04-17, 16:16
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du ahr olika teorier som man fortsatt itne kan bevisa, Einsteins relativitetsteori ex.
Hmmm...

Jag tror att du inte riktigt vet vad det innebär att bevisa en teori.

Teorier blir motbevisade.

För att kunna bli det måste de vara falsifierbara.

Två "teorier" som inte är falsifierbara är tex mervärdesteorin och "patriarkatet".
Citera
2017-04-17, 16:19
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

och vem menar du ska avgöra vad som är "uppenbart falskt" ???

Jag ska avgöra det. Om du inte gillar min "dom" så får du ifrågasätta den.

Citat:
Du ahr haft forskare som förfalskat bevis och material, tom fejkat fynd ex. allt för att få sitt namn känt ex. Och inte fan säger man därför att ex. arkeologi är "trams".

Nej, men man har fog för att påstå att all den forskarens forskning är trams. Hade en sådan forskare fått behålla sin kredibilitet inom området, ja då hade arkeologi varit en tramsvetenskap.

Citat:

Einsteins relativitetsteori stämde för observerad data. Hade den inte gjort det när den publicerades, och fysikerna ändå hade hållit den för sann, ja då hade fysik varit en tramsvetenskap.
Citera
2017-04-17, 16:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Tråd infogad // Mod
Citera
2017-04-17, 17:30
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Einsteins relativitetsteori stämde för observerad data. Hade den inte gjort det när den publicerades, och fysikerna ändå hade hållit den för sann, ja då hade fysik varit en tramsvetenskap.
Det roliga med just den vetenskapliga tesen är att om något händer och nytt liv uppstår först om tusen år, så kommer kommande generationer, om de utvecklas, utveckla samma teori som Einsteins, men det vette fan, om vare sig Marx eller "patriarkatet" nånsin skulle återuppstå. Det skulle nog bli något helt annat. Kanske pysslingar, tomtar, demoner, fantomer, enhörningar, rosa elefanter eller något exakt lika vetenskapligt som "könsmaktsordningen med en patriark" på toppen.

Som ett körsbär liksom
Citera
2017-04-17, 18:02
Medlem
Citat:
Trams definierar jag som uppenbart falska påståenden. 1+1=99 osv. Jag känner inte till något forskningsområde där sådana studier har publicerats (de senaste tio åren och i Sverige). Om det har gjorts, och forskaren inte har rättat felet, då anser jag att det forskningsområdet är trams.

Den sk Dammsäkerhetsexperten May-Britt Öhman påstår i ett av sina sk "arbeten" att Svenska Staten skulle ha bedrivit "cultural genocide" gentemot samer. Dvs "folkmord" rakt upp och ner översatt, DET ÄR NATURLIGTVIS EN FÖRBANNAD LÖGN OCH OSANNING RAKT IGENOM !

Var har hon då hittat alla massgravarna då då ? Är FN inblandat ? När kommer utgrävningsteamet hit så Löfve'n får välkomna dem på Arlanda ?

Hon har heller inte gjort något försök till att göra rättelse kring detta påstående. Ingen annan akademiker har anmält artikeln heller, det måste ju rimligtvis gå under begreppet "forskningsfusk" eftersom det är ett påstående som saknar grund.

Hon skulle tex ha kunnat gjort om formuleringen i sin text. Man använder inte så starka ord om man inte har grund för detta, i synnerhet inte i akademiska texter.

(FB) "Dammsäkerhetsexpert" i tidningen visade sig vara genusvetare
http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=%5B%5B%5D%5D&af=%5B%5D&searchType=S IMPLE&language=sv&pid=diva2%3A762807&aq=%5B%5B%7B% 22personId%22%3A%22mayoh345+OR+0000-0003-2820-0584%22%7D%5D%5D&sf=all&aqe=%5B%5D&sortOrder=dateI ssued_sort_desc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dsp wid=2934&dswid=7588

Anledningen till att de flesta samerna gjort avkall på en del gamla traditioner är ju för att de liksom andra naturfolk har tagit till sig en modernare livsstil. Så har ju skett överallt på Jorden. Bekvämare så kan jag tro...

Vad det gäller genusvetarna så har de ingen akademisk tradition utav att bli ifrågasatta ifrån andra discipliner, vilket annars är det normala. Tex så skullle en matematiker våga påstå att E = mc2 är falskt så blir det att en fysiker isåfall snabbt skulle göra köttfärs av matematikerns argument.

Genusvetarna är akademikernas punkare som föraktar all etablerad vetenskap eftersom den påstås ha kommit ifrån manliga ide'er (skit i allt ungefär). Ungefär likt kommunismen och nazismen som föraktade sk "kapitalistisk" eller "judisk" vetenskap. Genusvetarnas väderkvarnsviftande riskerar väl till slut skada dem själva, kan jag tro ?

Det är ju riktigt i att viss "rasforskning" förekom. Men anledningen till att man mätte skelett och huvudformen var ju många. Alla barn mättes på den tiden även helsvenska barn. Så gör ju man även nu om man går till BVC med sitt barn.
Anledningen är att man kontrollerar tillväxtkurvan, tex längd och vikt, och mäter huvudomfånget mm. På den tiden var D-Vitaminbrist och jodbrist vanligt och samerna var mycket mer drabbade pga dieten under vinterhalvåret, och avsaknaden av solljus.

Både jodbrist och D-Vitaminbrist ger avspegling i skelettet under tillväxtåren. D-Vitaminbrist gav upphov till den sk Engelska sjukan eller så kallad rakitis och var en fruktad sjukdom med livslånga besvär.

"Rasforskningens" verksamhet satte iallafall fokus på en del viktiga tillväxtfaktorers betydelse på om hur skelettets utseende kom att bli vid vuxen ålder.

Att man inte undervisade i samiska eller finska i skolan var ju för att rikssvenska var det accepterade, barnen hade ju också rätt så korta skoldagar i allmänhet. Dialekter skulle ju motverkas, detta just på grund av att det fanns alltför många för att vara hanterbart, och i alla de olika nya industriarbetena så var det ju viktigt att instruktioner kunde läras in och uppfattas korrekt.

Alla barn hade det lika på den tiden så det var inget unikt för varken samer eller finnar eller finlandssvenskar.

Jag tycker ju inte att uttrycket "cultural genocide" passar i en akademisk text, Hur kommer andra forskare i andra länder att se på detta ? Var svenskarna nazister som hade utrotningsläger osv ?

Här är hela tråden:
(FB) "Dammsäkerhetsexpert" i tidningen visade sig vara genusvetare

Om genusvetarna plockar fram en ny feministisk kvinnlig Isaac Newton, Galilei, Darwin eller Einstein så skulle jag då aktivt fundera på att studera genusteori,, - typ......
Citera
2017-04-17, 19:04
Medlem
teasardigs avatar
Om det är trams eller inte beror nog på hur man definierar "cultural genocide" eller kulturfolkmord. Jag antar att Öhman använder en definition så att det inte med säkerhet är uppenbart falskt och därmed trams. Nära skjuter ingen hare. Men Öhman verkar inte ha alla hästar i stallet och därför är det kanske möjligt att hitta uppenbart falska påståenden i några av hennes andra genusvetenskapliga publikationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Uh-huh, Feds Paid $709,000 To Academic Who Studies How Glaciers Are Sexist

Bra försök! Dock är inte den studien publicerad vid en svensk institution så den räknas inte.
Citera
2017-04-18, 04:20
Medlem
Citat:
Om det är trams eller inte beror nog på hur man definierar "cultural genocide" eller kulturfolkmord. Jag antar att Öhman använder en definition så att det inte med säkerhet är uppenbart falskt och därmed trams. Nära skjuter ingen hare. Men Öhman verkar inte ha alla hästar i stallet och därför är det kanske möjligt att hitta uppenbart falska påståenden i några av hennes andra genusvetenskapliga publikationer.

Det är riktigt, vad bra att ngn här är observant, att man får lite mothugg då och då

Cultural genocide är ett påhittat begrepp, och ska man skriva akademiska texter så får man akta sig att använda svepande generaliseringar och nya begrepp utan att föra ett resonemang om vad man menar

Jag ser inte ngn större skillnad på det Öhman skrivit och det etablerade antropologer har skrivit. Såklart att närapå alla naturfolk har drabbats på olika sätt av folkutbytet, och moderniseringen.

Mest allvarligt var ju de sjukdomar detta förde med sig, tex mässlingen, påssjukan, röda hund, spetälska, TBC mfl,
Närapå alla av naturfolken hade ju inte dessa sjukdomar tidigare, och tex bland Nordamerikas indianer så tog de ju många liv.
Men kunde det ha förhindrats då ? - Troligen inte, man visste ju knappt hur smittan spriddes på den tiden,

Ingenstans finns det belägg för att tex samer skulle förbjudits tex ha samiska kläder, i den tidiga svenskhistorien, så något kulturfolkmord i den bemärkelsen att samernas kultur skulle utraderas finns inte så vitt jag vet.

Inte heller har man ifrån Svenska Statens sida försökt totalförstöra rennäringen såsom man tex jagade buffalos i Amerika.

Dagens samekläder är såvitt jag vet nymodigheter som kommit till ganska sent. Vet dock inte hur sent. De blåa och röda färgämnena för att färga ylle i deras kläder kom ju till först i och med sekelskiftet 1900-nånting,
dessförrinnan var väl samernas kläder mest gråa kan jag tänka mig.

Dock så kan jag tänka mig att Svenska Statens inställning kring samernas rätt att jaga småvilt är en aning krystad och otidsenligt... Och även inställningen kring vargarna, man kan ju verkligen förstå att samerna inte vill ha alltför många vargar i närheten.

Öhman har dock rätt på en punkt att det inte finns mycket till utrymningsplaner ifall tex några älvdammar brister i Norra Sverige.

Enda sätten att undvika detta är ju antingen att tömma dammarna eller att relokalisera samhällena utefter älvdalarna, att bygga nya samhällen på högre höjd.

Älvdalarna har ju bebyggts just på grund av att det finns odlingsbar mark där, det finns ju just ingen odlingsbar mark på högre höjder i Norra Sverige.

Det som skulle få dammarna att brista är ju typ jäkligt kraftiga jordbävningar men sådana tror jag inte ens har upptäckts spår av ens sedan 1000 år tillbaka.

En så kraftig jordbävning som får dammarna att brista innebär ändå att de flesta hus som är högre än två våningar rasar ihop ändå, och det blir ändå många många dödsfall. Och det blir heller inte många skadade som kan tas om hand.

Innan dammarna byggdes så var ju älvdalarna plågade av kraftiga översvämningar så gott som varje vårflod vid snösmältningen.

Dammarna byggdes framförallt för att hindra dessa översvämningar, plus att få ström till sågverken och massaindustrierna och Södra Sverige. Plus att man flottade nästan allt timmer som då togs ut ur skogarna.

Så vill man ha ett riktigt energisnålt alternativ till att transportera timmer så kan det inte bli snålare än att återuppta flottningen igen, den transporten blir i stort sett helt gratis.

Fast infrastrukturen finns ju inte kvar för ett sådant transportsätt, och fungerar ju inte alls vintertid. Förr gick nästan all flottning till Norrbyskär utanför Hörnefors, Umeå, sedan till MoDos sågverk. Norrbyskär som en gång var Norra Europas största sågverk lades ner 1951. På Norrbyskär så finns det ett museum om hur det en gång såg ut då sågverket var aktivt.

Könsmaktsordningen med en patriark i toppen är det bara ett uttryck för att vår kung Carl XVI Gustaf är orättvis eller vad menar de ?

Igår var hon igång igen på Twitter med att relativisera Drottninggatan-dådet med att minsann påpeka att det skett många rasistiska mord - jaja hon lever i sin egen bubbla - Undrar vad som händer när den spricker ?

Tänk vad som händer när Patriarket Staten inte har råd att betala hennes tjänst ?

Genustramseriet är som att alla högerhänta skulle vara avundsjuka på de vänsterhänta och önska att de var vänsterhänta ? Att de vänsterhänta utgör en slags konspiration om att behålla all makt ?
Eller tvärtom, vilket ni vill ? Den svenska tokfeminismen ser ut att vara direkt kopierad ifrån USA, bortsett ifrån abortfrågan. Sättet att lägga fram argumenten alltså. Jag skulle tro att det är abortfrågan som gjort USAs feminister så tokiga, USAs abortmotståndare och abortfrispråkiga använder sig av ungefär samma "kasta-skit-på-varandra"-retorik - och rena falskmynteriet (falskmynteri i den meningen att tala osanning, att mynta osanningar) , Är det bara jag som finner den likheten ?
Citera
2017-04-29, 19:51
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Tycker du att genusvetenskap är trams? Kan du bevisa det? Dela i så fall med dig av beviset i den här tråden.

Hur ska man kunna bevisa att genusvetenskap är trams frågar du dig då. Det är mycket enkelt. Du hittar en avhandling eller studie inom det genusvetenskapliga området som (följande avgränsningar är valda för att göra beviset vattentätt) publicerats de senaste 10 åren vid ett svenskt universitet. I den här avhandlingen eller studien skall du finna ett eller flera (helst flera) påståenden och slutsatser som inte har empiriskt stöd.

Här är några exempel på tramspåståenden som det är tänkt att du ska hitta: "Det bor 100 miljoner människor i Sverige" (uppenbart lögn), "Flickor är kortare än pojkar på grund av undernäring" (en kontroversiell hypotes utan vetenskapligt stöd) "De flesta våldtäkter begås av kvinnor" (Nä)

Tills någon kan utföra det här beviset måste det anses vara sant att genusvetenskap inte är trams.

Den som vill försöka sig på beviset råder jag att titta på institutionernas disputationskalendrar. Ex. SU:s hittar ni här: http://www.erg.su.se/forskning
Det här måste vara det lättaste lilla uppdraget jag fått på länge! Din fråga lyder, tycker du att genusvetenskap är trams? Svaret är ja.
Din andra fråga är, kan du bevisa det? Svaret är ja.

Sen vill du att jag ska dela med mig av beviset och inte förrän nu börjar du sätta upp regler för hur det ska se ut på universitetet, vilket får mig att tro att det är ditt jobb jag ska göra åt dig, men se det skiter jag i. Vill du argumentera eller disputera får du nog göra skitjobbet alldeles själv, hur behjärtansvärt ämnet än är. Jag heter nämligen inte Victoria Kawesa, Kwanza eller liknande eller kallar mig professionell kvinnohatare, som hon kallar sig manshataraktivist.

Sen skriver du, tills motsatsen bevisats, måste det anses vara sant att "genusvetenskap" inte är trams. Om detta är vad de lär ut på universitetet är det dags att börja granska de statliga stöden för universitet på allvar. De lär nämligen ut att det är okej att blanda ihop antecedenten och konsekventen i en implikation. Det vi brukar kalla omvänd implikation. Om något godtyckligt kallas för "vetenskap", så betyder det inte att det är vetenskap, tills någon bevisar motsatsen. Det kan vara precis vad som helst, bara att den du ställer frågan till inte bryr sig om att bevisa något för dig.

Exempel: jag är en katt, bevisa nu motsatsen. Annars är jag en katt.
De flesta jag känner skakar bara på huvudet och går därifrån.

Det andra beviset är att du utgår ifrån en falsk premiss med hela din fråga.
Jag ska ge dig ett kort exempel, så att du hänger med.

Både du och jag vet att 1+1 är 2 inom matematiken. Alltså kan vi vetenskapen matematik. En matematiker skakar på huvudet och går därifrån, för du är helt enkelt för korkad att diskutera matematik med. Inte för att han inte håller med om att 1+1 faktiskt är 2, utan för att matematik är så oerhört mycket mer än 1+1-typon av frågor. Som i sin tur ska kunna testas och konsekvensanalyseras och återskapas i experiment som gör att det blir en vetenskap.
Även inom matematiken prövas dock fortfarande alternativa teorier för de flesta uppdragen i akt och mening att förstå mer av vår omvärld. Med genusvetenskapen är det precis tvärtom.
De erbjuder svaret, och forskarnas uppgift är att bevisa att det är sant. Ju mer invecklat, desto mer pengar finns det i det.
Ordbajsar-VM helt enkelt. Och inget som går att återskapa från ingenting på annan plats. Det är en antites till forskning. En motsats till forskning, som övriga akademiska fakultet lever efter.

På den nivån ligger dikotomin Genusvetenskap. Den bygger till att börja med på en falsk premiss.
Helt oavsett vad man säger efter "könsmaktsordningen" och tanken på ett patriarkat spelar antalet exempel på nämnda patriarkat ingen som helst roll, innan vi fått en tydlig bild av vad "genusvetenskapen" är ämnad att bevisa eller fastställa.

Det enda sättet man fortfarande kan ställa denna "kvasivetenskap" på samma linje som de traditionella STEM-områdena är den filosofiska idén om att det "kan öppna" nya vägar till att förstå sina medmänniskor. Den filosofiska idén om vetenskapsteori: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskapsteori
Men det kommer naturligtvis alltid vara dömt att misslyckas ifall man redan från start sätter upp nya påhittade regler som att kalla sig tvärvetenskaplig vid varje granskning, dvs ger sig själv rätten att flytta målstolparna så fort någon börjar sätta en enskild teori på prov, så att målet flyttas ifrån sakargument och vidare diskussioner. För detta använder man de flesta kända härskartekniker vi känner till: Osynliggörande, förlöjligande, undanhållande av information, dubbelbestraffning, påförande av skuld och skam, osv. Senare utökning av listan över härskartekniker är objektifiering, våld eller hot om våld.

Dessutom är varje arbete som inlämnats på genusvetenskapliga fakultet uppbyggda efter hur kvinnan är ett offer och hur mannen är förövare. Inte ett enda arbete börjar med detta är mannens perspektiv. Inte ett enda!

Varken feminismen eller genusvetenskapen har nånsin sagt att man ska dra sig för alla medel tillåtna att få folk generellt, och särskilt i sociala medier att ifrågasätta doktrinen. Annars händer ovanstående. Människor har till och med dött, utan att de tagit avstånd från sina metoder.
En del offentligt, en del har man förkastat offentligt, i feministledda program. Men som vanligt, så är martyrdöden ointressant för den allmänna diskussionen, så de flesta dödsfall försvinner ut i okunnighetens träsk. Ingen kommer nånsin hört talas om dem, för det gynnar inte vare sig feminismen eller den tredje statsmaktens uppdrag att driva igenom teorierna över hela folket, kosta vad det kosta vill. Vad är ett mansliv värt om det står i vägen för "kampen" och HÄR börjar vi närma oss de gamla demagogerna. Vad var det nu den främsta nationalsocialistens bok hette, översatt på svenska? Min kamp?

Seså, sammanfatta det där för din fröken och få icke godkänt på ditt prov om du är man, eller skriv om det snyggt och få MVG om du är kvinna. Fråga henne gärna om demarkationsproblemet, för ett plus i kanten.

Tips från coachen innan du lämnar in. Se igenom dokumentärserien från Norge om Genusvetenskapen och deras frågor. Den heter Hjernevask och kommer aldrig visas i svensk TV, men den finns i sin helhet på youtube fortfarande. De har börjat rensa kanalen på antifeministisk information, men ännu finns den kvar. Möjligen för att den är på norska och inte sticker för många engelskspråkiga i ögonen...
Senast redigerad av Pansarvecket 2017-04-29 kl. 20:01.
Citera
2017-04-30, 01:12
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det här måste vara det lättaste lilla uppdraget jag fått på länge! Din fråga lyder, tycker du att genusvetenskap är trams? Svaret är ja.
Din andra fråga är, kan du bevisa det? Svaret är ja.

Sen vill du att jag ska dela med mig av beviset och inte förrän nu börjar du sätta upp regler för hur det ska se ut på universitetet, vilket får mig att tro att det är ditt jobb jag ska göra åt dig, men se det skiter jag i. Vill du argumentera eller disputera får du nog göra skitjobbet alldeles själv, hur behjärtansvärt ämnet än är.

Så du ordbajsar istället ut ett långt inlägg utan ett skit att komma med. Bra då vet jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in