2017-04-29, 15:03
Medlem
I VM 2002 var det mikrofoner som snappade upp vad som sades av ledarna på bänken. Man hörde då att Söderberg och Lagerberg diskuterat ett byte av Allbäck i halvtid i åttondelen mot Senegal. Den stora snälla humanistiske Söderberg argumenterade bl.a. med känsloargument som "vi kommer att knäcka en spelare" och "jag blir ledsen för han har det ju så jävla tufft". Det blev inget byte just då, men det kom ändå fast senare in i matchen.

Ett annat minne av Söderberg är när vi gått till VM 2002 efter kvalmatchen mot Turkiet. Andreas Andersson har precis gjort mål i slutet av matchen. Efter slutsignalen när VM-biljetten är klar ses Söderberg lufsa in på planen släpandes på en stor jävla trunk av nåt slag.
Citera
2017-04-29, 15:38
Medlem
Lurigfaxs avatar
Minns när Helsingborgstränaren Sören Cratz år 2002 efter en förlust mot Hammarby med 1-3(?) drog ett ärevarv efter matchen inför Bajenklacken, föreningen han ledde till SM-guld 2001. Efter den aktionen valde Helsingborg att sparka Cratz. Har alltid funderat på om det låg nåt mer bakom än själva ärevarvet. Gick Helsingborg tungt i serien? Nån som vet mer?
Citera
2017-04-29, 17:40
Medlem
Tobias Linderoth gjorde ett riktigt drömmål, troligtvis ett av de snyggaste i svensk landslagshistoria. Tyvärr gjordes det i en Kalle-Anka-turnering i början av 00-talet, tror det var Kings Cup i Thailand, så det blev inte så uppmärksammat. Men det var iaf ett långskott på typ 25-30 meter. Målet är idag bortglömt och går inte att hitta på Youtube ens.
Senast redigerad av fille277 2017-04-29 kl. 17:46.
Citera
2017-04-29, 18:37
Medlem
von_Ss avatar
Anders Svensson var landslagets viktigaste spelare i ett decennium och på bänken satt Mongo-Kim. Varenda gång han fick spela var han usel till skillnad från Svensson vars misstag i landslagskarriären kan räknas på en hand. Ändå krävde media och fans att Kim skulle spela. Jag har aldrig fått och lär aldrig få någon förklaring till detta.

Hur som helst, ögonblicket som många kanske glömt. Sverige mötte Lettland i ett EM- eller VM-kval hemma, måste ha varit runt 2007, och Kim fick här chansen då Anders var skadad eller avstängd. Nu skulle vi få se på andra bullar lät det då Kimpa skulle gå in och få ordning på vad i hela friden det nu var som inte sades fungera. Källström gjorde då den sämsta landskampen jag sett en svensk spelare göra under min livstid. Han slog inte en enda passning rätt, han sköt från vansinniga lägen och träffade inte ens arenan, och han gjorde clownmisstag på clownmisstag. Mängder av rena bloopers. Kommer nån ihåg matchen jag pratar om? Jag tror Sverige ändå vann med 1-0 eller om det blev 1-1.
Citera
2017-04-29, 18:49
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurigfax
Minns när Helsingborgstränaren Sören Cratz år 2002 efter en förlust mot Hammarby med 1-3(?) drog ett ärevarv efter matchen inför Bajenklacken, föreningen han ledde till SM-guld 2001. Efter den aktionen valde Helsingborg att sparka Cratz. Har alltid funderat på om det låg nåt mer bakom än själva ärevarvet. Gick Helsingborg tungt i serien? Nån som vet mer?
Ärevärvet var mer eller mindre droppen som fick bägare att rinna över:

Citat:
Allsvenska Helsingborg sparkar sin tränare Sören Cratz med omedelbar verkan.
Anledningen är Cratz uppträdande efter matchen mot Hammarby på onsdagen, där han sprang ärevarv och blev hyllad av publiken på Söderstadion - laget han förde till SM-guld i fjol.
- Nu fick spelarna sitta ensamma i omklädningsrummet i 10-15 minuter efter en mycket tung förlust, medan deras tränare hyllades av motståndarna. Han är anställd av oss och ska jobba för oss, säger HIF:s ordförande Claes Johansson till Helsingborgs Dagblad.
Citat:
Ärevarvet blev i kombination med de klena sportsliga resultaten Cratz fall.
- Vi spelade bra på försäsongen och förväntningarna var stora. Men laget har inte utvecklats och vi har inte sett någon röd tråd i spelet. Därför byter vi tränare, säger Claes Johansson till Helsingborgs Dagblad.
Inte heller spelarna ska, enligt Claes Johansson, velat ha Cratz kvar:
- Vi tycker också att det saknas en struktur och röd tråd. Spelarna känner ingen trygghet. Vi anser också att den rätta aggressiviteten saknats, har efterlyst bättre inställning.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article10301945.ab
Citera
2017-04-29, 18:54
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Anders Svensson var landslagets viktigaste spelare i ett decennium och på bänken satt Mongo-Kim. Varenda gång han fick spela var han usel till skillnad från Svensson vars misstag i landslagskarriären kan räknas på en hand. Ändå krävde media och fans att Kim skulle spela. Jag har aldrig fått och lär aldrig få någon förklaring till detta.

Hur som helst, ögonblicket som många kanske glömt. Sverige mötte Lettland i ett EM- eller VM-kval hemma, måste ha varit runt 2007, och Kim fick här chansen då Anders var skadad eller avstängd. Nu skulle vi få se på andra bullar lät det då Kimpa skulle gå in och få ordning på vad i hela friden det nu var som inte sades fungera. Källström gjorde då den sämsta landskampen jag sett en svensk spelare göra under min livstid. Han slog inte en enda passning rätt, han sköt från vansinniga lägen och träffade inte ens arenan, och han gjorde clownmisstag på clownmisstag. Mängder av rena bloopers. Kommer nån ihåg matchen jag pratar om? Jag tror Sverige ändå vann med 1-0 eller om det blev 1-1.
Sverige spelade två matcher mot Lettland i kvalet till EM 2008. Kim Källström startade i båda matcherna, och gjorde mål i båda matcherna. I första blev han utbytt mot Anders Svensson i andra halvlek, och i den andra matchen spelade han 90 minuter bredvid Anders Svensson.

Sverige vann matcherna med 1-0 (Källström), och 2-1 (Allbäck, Källström).

Svensson var varken skadad eller avstängd i dessa matcher eftersom han fick speltid i båda.

Källa: http://www.uefa.com/uefaeuro/season=2008/teams/team=127/matches/index.html
Citera
2017-04-29, 18:55
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Tobias Linderoth gjorde ett riktigt drömmål, troligtvis ett av de snyggaste i svensk landslagshistoria. Tyvärr gjordes det i en Kalle-Anka-turnering i början av 00-talet, tror det var Kings Cup i Thailand, så det blev inte så uppmärksammat. Men det var iaf ett långskott på typ 25-30 meter. Målet är idag bortglömt och går inte att hitta på Youtube ens.
Linderoth gjorde bara två landslagsmål. Det andra kom i en träningsmatch mot Slovenien inför EM 2008. Jag har alltid undrat hur hans första såg ut. Där ser man.

Han hade även ett tungt långskott mot England i VM 2002 som dock gick över.
Citera
2017-04-29, 18:56
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Ett annat minne:

I premiären av EM 2000 mot Belgien åker Rolle Nilsson på en smäll mot huvudet och får vård vid sidan av planen. Alla tror att han ska bytas ut men till allas lika stora förvåning fortsätter han spela matchen. Rolle var sedan högst delaktig i ett av Belgiens mål av Mpenza tror jag det var. Rolle verkade groggy och gick inte att känna igen.

Det sjuka är att när Rolle till slut byts ut till allas glädje så ses han bäras iväg på en bår! Nyss hade han spelat på planen men nu ligger han på en jävla bår till synes helt utslagen.

Efter matchen konstaterades lätt hjärnskakning på Rolle. Men varför i helvete byttes han inte ut tidigare? Det kostade oss ett mål!
Vilket deppigt mästerskap EM 2000 var efter ett mycket starkt kvalspel.
Citera
2017-04-29, 19:03
Medlem
Pfaltzs avatar
Minns att Ingemar Erlandsson hade en nick i ribban i 1-1-matchen mot Brasilen i VM 1978. Hade den gått in så hade Sverige nog avancerat från gruppen, så tight var det.

Fast i slutet av matchen nickade Zico in 2-1. Men domaren hade blåst slutsignalen före det att Zico fick pannan på bollen och därför slutade det hela oavgjort.
Citera
2017-04-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Bildgooglade lite svenska arenor och hittade en sak som jag tror är lite bortglömt!
Att ÖSK för tio år sedan, efter säsongen 2004 tvångsnedflyttades pga dålig ekonomi! Och att Assyriska istället tog deras plats.
Det var på marginalen, det fattades några hundra tusen på kontot. Pengar som fanns, men inte på rätt konto och det var alltså ett perfekt läge för SvFF att statuera exempel. Året efter hade väl Heif 38 miljoner men fick fint spela kvar.
Jag minns att IFK Göteborg slapp bli nedgraderade. Glömt varför de skulle bli de men det var någon händelse.
Citera
2017-04-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Vilket deppigt mästerskap EM 2000 var efter ett mycket starkt kvalspel.
Jo det var skit allting. Enda ljuspunkten var väl möjligtvis Mellberg som gjorde ett bra mästerskap som ytterback. Tror han var 23 år eller nåt då.
Citera
2017-04-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Linderoth gjorde bara två landslagsmål. Det andra kom i en träningsmatch mot Slovenien inför EM 2008. Jag har alltid undrat hur hans första såg ut. Där ser man.

Han hade även ett tungt långskott mot England i VM 2002 som dock gick över.
Jo han hade ett bra skott. Synd att det inte blev fler landslagsmål, men han var ju främst städgumma på mittfältet och kanske inte följde med så mycket i anfallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in