Citat:
Ursprungligen postat av
von_S
Anders Svensson var landslagets viktigaste spelare i ett decennium och på bänken satt Mongo-Kim. Varenda gång han fick spela var han usel till skillnad från Svensson vars misstag i landslagskarriären kan räknas på en hand. Ändå krävde media och fans att Kim skulle spela. Jag har aldrig fått och lär aldrig få någon förklaring till detta.
Hur som helst, ögonblicket som många kanske glömt. Sverige mötte Lettland i ett EM- eller VM-kval hemma, måste ha varit runt 2007, och Kim fick här chansen då Anders var skadad eller avstängd. Nu skulle vi få se på andra bullar lät det då Kimpa skulle gå in och få ordning på vad i hela friden det nu var som inte sades fungera. Källström gjorde då den sämsta landskampen jag sett en svensk spelare göra under min livstid. Han slog inte en enda passning rätt, han sköt från vansinniga lägen och träffade inte ens arenan, och han gjorde clownmisstag på clownmisstag. Mängder av rena bloopers. Kommer nån ihåg matchen jag pratar om? Jag tror Sverige ändå vann med 1-0 eller om det blev 1-1.
Sverige spelade två matcher mot Lettland i kvalet till EM 2008. Kim Källström startade i båda matcherna, och gjorde mål i båda matcherna. I första blev han utbytt mot Anders Svensson i andra halvlek, och i den andra matchen spelade han 90 minuter bredvid Anders Svensson.
Sverige vann matcherna med 1-0 (Källström), och 2-1 (Allbäck, Källström).
Svensson var varken skadad eller avstängd i dessa matcher eftersom han fick speltid i båda.
Källa:
http://www.uefa.com/uefaeuro/season=2008/teams/team=127/matches/index.html