2015-12-14, 01:31
Medlem
EM 2004, Kvartsfinalen mot Holland

Ljungbergs stolpskott och Henkes ribbträff i förlängningen. Helvete ett så bra landslag vi hade då, som hade förtjänat ett bättre öde. En av få gånger som vi spelmässigt matchat en världsnation som Holland. Tyvärr var det vissa som vek ner sig mentalt i straffläggningen. Zlatan sköt bollen upp på läktaren och stackars Mellberg tog sitt kaptensansvar och la straffen som nån annan egentligen skulle ha tagit. Det som grämer mest är att om vi lyckats vinna denna match hade vägen till EM guldet legat öppen. Grekland tog sig som bekant till final. Portugal hade sin storhetstid, men jag är övertygad om att vi hade kunnat rubba dom.

Bitterljuva minnen, sommaren 2004...
Citera
2015-12-14, 10:06
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
EM 2004, Kvartsfinalen mot Holland

Ljungbergs stolpskott och Henkes ribbträff i förlängningen. Helvete ett så bra landslag vi hade då, som hade förtjänat ett bättre öde. En av få gånger som vi spelmässigt matchat en världsnation som Holland. Tyvärr var det vissa som vek ner sig mentalt i straffläggningen. Zlatan sköt bollen upp på läktaren och stackars Mellberg tog sitt kaptensansvar och la straffen som nån annan egentligen skulle ha tagit. Det som grämer mest är att om vi lyckats vinna denna match hade vägen till EM guldet legat öppen. Grekland tog sig som bekant till final. Portugal hade sin storhetstid, men jag är övertygad om att vi hade kunnat rubba dom.

Bitterljuva minnen, sommaren 2004...
Andreas Jakobsson var en av de som "vek ner sig". Han var ordinarie straffskytt i Bröndby men ville inte lägga en i denna straffläggning. Han pratar mer om detta i Olof Lundhs podd. Där säger han att han inte kände sig tillräckligt säker efter att ha missat sina föregående tre straffar i Bröndby. Tycker det är värre att vägra slå en straff än att missa. Mellberg ska ha all heder för att han tog sitt ansvar som kapten.
Citera
2015-12-14, 11:37
Medlem
oceanwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tittade just på resultaten från OS 1998. Hur i helvete kunde Zambia slå Italien med 4-0 i gruppspelet? Rimligtvis borde man ha föredragit att möta Italien snarare än Zambia om de sistnämnda körde över de förstnämnda.

Resultatet till trots så var ju Zambia ett överkomligt motstånd på pappret. Inför turneringen ett tämligen okänt lag där spelarna med ett par undantag hade klubbadresser i stil med Mufulira, Konkola, Kabwe, Profound och Power (Wikipedia). Zambias normalnivå gick nog mer att utläsa av insatserna mot Irak (oavgjort) och Västtyskland (0-4). Alternativet till ett orutinerat Zambia i kvartsfinalen var ju ett namnkunnigt Italien där majoriteten av spelarna var 25+ och ordinarie i Serie A. Jag tror nog att alla (förutom möjligtvis Peter Lönn) som var med på den tiden hade föredragit Zambia.

Om man sen ska glida lite off-topic och försöka sig på att förklara Zambias utskåpning av Italien så har ju en italienarna en förmåga att underprestera i gruppspel. Underskattning var kanske en annan faktor. Sen hade ju Zambias stora stjärna Kalusha Bwalya dagen där allt stämde. Frisparken som lurade italienarna är ju riktigt läcker. Vet inte om man ska överanalysera det mer än så. Större under har ju skett i idrottshistorien. Tragiskt i sammanhanget är ju dock att stora delar delar av detta zambiska landslag omkom i en flygkrasch 1993.
Citera
2016-01-09, 12:19
Medlem
Isnatts avatar
Bildgooglade lite svenska arenor och hittade en sak som jag tror är lite bortglömt!
Att ÖSK för tio år sedan, efter säsongen 2004 tvångsnedflyttades pga dålig ekonomi! Och att Assyriska istället tog deras plats.
Det var på marginalen, det fattades några hundra tusen på kontot. Pengar som fanns, men inte på rätt konto och det var alltså ett perfekt läge för SvFF att statuera exempel. Året efter hade väl Heif 38 miljoner men fick fint spela kvar.
Citera
2016-01-09, 14:29
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Bildgooglade lite svenska arenor och hittade en sak som jag tror är lite bortglömt!
Att ÖSK för tio år sedan, efter säsongen 2004 tvångsnedflyttades pga dålig ekonomi! Och att Assyriska istället tog deras plats.
Det var på marginalen, det fattades några hundra tusen på kontot. Pengar som fanns, men inte på rätt konto och det var alltså ett perfekt läge för SvFF att statuera exempel. Året efter hade väl Heif 38 miljoner men fick fint spela kvar.

Vi örebroare har inte glömt... Hur en Lagrell med snett leende "beklagat" sig genom att säga att även om det var tufft så var det ett beslut som behövdes tas.

När diverse övriga klubbar åren efter misskötte sig betydligt grövre, vissa till synes genom direkta lagbrott i form av diverse grova skattebrott, var leendet plötsligt borta och de få kommentar som yttrades från honom var utbytta mot att det hela var väldigt komplext.
Citera
2016-01-09, 15:06
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Vi örebroare har inte glömt... Hur en Lagrell med snett leende "beklagat" sig genom att säga att även om det var tufft så var det ett beslut som behövdes tas.

När diverse övriga klubbar åren efter misskötte sig betydligt grövre, vissa till synes genom direkta lagbrott i form av diverse grova skattebrott, var leendet plötsligt borta och de få kommentar som yttrades från honom var utbytta mot att det hela var väldigt komplext.
Nej förstår det ja.. Ja, jag följde det inte så noggrant men minns att det var tydligt att det var ett perfekt läge att markera - dom fällde med glädje hellre än friade så att säga.
Citera
2016-06-23, 21:07
Medlem
Igår förlorade vi mot Belgien, men för 92 år sedan var det desto gladare miner. I OS 1924 (som spelades just i Frankrike) körde Sverige fullkomligt över Belgien med 8–1 i åttondelsfinalen. Belgien var regerande mästare från det stökiga OS 1920 och kom med i princip samma trupp och var såklart en av guldfavoriterna. Men efter två magiska halvlekar stod det 8–1 på tavlan. En katastrof för Belgien, ett styrkebesked från Sverige och en sensation för världsfotbollen. Sverige vann sedan brons och de stora stjärnorna hette Putte Kock och en 19-årig Sven Rydell...

Matchen har kommit att rankas som en av de största skrällarna någonsin enligt Elo Ratings. Andra skrällar är bland annat Sveriges seger mot Argentina i VM 1934, förlusten mot Japan i OS 1936 och förlusterna mot Skottland och Costa Rica i VM 1990.

http://www.eloratings.net/Upsets.htm
Citera
2017-04-28, 22:59
Medlem
BarryHeros avatar
Kval till Champions League 1993- AIK mot Sparta Prag i sista omgången innan gruppspelet

AIK slår Sparta Prag hemma med 1-0 efter en språngnick signerad Dick Lidman.

Borta ligger man under med 2-0 när ytterbacken Björn Kindlund i slutminuterna av matchen skjuter bollen i stolpen bakom en bortgjord målvakt. 2-1 där och AIK hade gått vidare på fler gjorda bortamål och tagit sig till Champions Leagues gruppspel.

Finns det någon som sitter på ett filmklipp på denna stolpträff?
Citera
2017-04-29, 14:01
Medlem
Minns en match mot Polen i kvalet till EM 2004 tror jag det var hemma mot Råsunda. Lagerbäck/Söderberg förbereder ett byte med typ 20 minuter kvar av matchen. Tror det kan vara Anders Svensson som byts ut. Innan bytet är det många i publiken som har skanderat "In med Kim" och sånt. Han sågs ju som ett stort löfte och spännande spelare just då.

När bytet annonseras ser man grovjobbaren Magnus "Turbo" Svensson äntra planen till allas besvikelse. Turbo var en nyttig men oerhört tråkig spelare med träfot. Matchen var redan vunnen och Lagerbäck ville väl säkra siffrorna på ett onödigt tråkigt sätt istället för att ge talangen en chans till speltid.

Hur som helst, när Turbo kommer in börjar stora delar av publiken bua i besvikelse. Undrar hur det känns som landslagsspelare att mötas av massiva burop när du kommer in, av din egen publik! Jag har aldrig varit med om något liknande efter det.
Citera
2017-04-29, 14:16
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Minns en match mot Polen i kvalet till EM 2004 tror jag det var hemma mot Råsunda. Lagerbäck/Söderberg förbereder ett byte med typ 20 minuter kvar av matchen. Tror det kan vara Anders Svensson som byts ut. Innan bytet är det många i publiken som har skanderat "In med Kim" och sånt. Han sågs ju som ett stort löfte och spännande spelare just då.

När bytet annonseras ser man grovjobbaren Magnus "Turbo" Svensson äntra planen till allas besvikelse. Turbo var en nyttig men oerhört tråkig spelare med träfot. Matchen var redan vunnen och Lagerbäck ville väl säkra siffrorna på ett onödigt tråkigt sätt istället för att ge talangen en chans till speltid.

Hur som helst, när Turbo kommer in börjar stora delar av publiken bua i besvikelse. Undrar hur det känns som landslagsspelare att mötas av massiva burop när du kommer in, av din egen publik! Jag har aldrig varit med om något liknande efter det.
Haha, Turbo Svensson. Nu var jag inte särskilt gammal i begynnelsen av 2000-talet men från vad jag minns var detta knappast enda gången det hände. Har för mig att det var likadant när Taco Svensson slog igenom runt 2002. Alla ville se honom spela och en person med efternamnet Svensson stod med i startelvan. Men så var det Turbo... Har dock inga vidare minnen av hur bra/dålig Magnus faktiskt var, minns bara reaktionen.
Citera
2017-04-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Haha, Turbo Svensson. Nu var jag inte särskilt gammal i begynnelsen av 2000-talet men från vad jag minns var detta knappast enda gången det hände. Har för mig att det var likadant när Taco Svensson slog igenom runt 2002. Alla ville se honom spela och en person med efternamnet Svensson stod med i startelvan. Men så var det Turbo... Har dock inga vidare minnen av hur bra/dålig Magnus faktiskt var, minns bara reaktionen.
Hehe, ja det var ju ofta så det var med Lagerbäck. Svenska folket ville se nåt spännande, typ Zlatan, Kim och sånt medan Lagerbäck körde med nån tråkig men nyttig spelare. I slutet blev ju Anders Svensson själv den spelaren som ingen ville se.

Jag minns inte heller så mycket av Turbo mer än att han sprang mycket och var en jobbig spelare att möta. Tror inte hsn bidrog så mycket offensivt utan kastades in av Lagerbäck när matcher skulle stängas.
Citera
2017-04-29, 14:29
Medlem
Ett annat minne:

I premiären av EM 2000 mot Belgien åker Rolle Nilsson på en smäll mot huvudet och får vård vid sidan av planen. Alla tror att han ska bytas ut men till allas lika stora förvåning fortsätter han spela matchen. Rolle var sedan högst delaktig i ett av Belgiens mål av Mpenza tror jag det var. Rolle verkade groggy och gick inte att känna igen.

Det sjuka är att när Rolle till slut byts ut till allas glädje så ses han bäras iväg på en bår! Nyss hade han spelat på planen men nu ligger han på en jävla bår till synes helt utslagen.

Efter matchen konstaterades lätt hjärnskakning på Rolle. Men varför i helvete byttes han inte ut tidigare? Det kostade oss ett mål!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in