2013-02-05, 19:06
Medlem
BarryHeros avatar
Tjena.

Hur många kommer ihåg detta? Att Andreas Andersson hade ett skott i ribban mot Argentina i sista gruppspelsmatchen vid VM 2002?

Anledningen till att jag kommer ihag det så väl är att jag gick i högstadiet på den här tiden och hela skolan hade samlats i gymnastiksalen för att kolla på matchen mot Argentina på en stor jävla duk där. Fruktansvärt beundransvärd insats av våra lärare och rektorer som ställde in alla lektioner som hade varit under matchtiden.

När Andreas Andersson fick iväg skottet som tog i ribbans underkant så trodde en stor del av folket i gympahallen att Sverige hade gjort 2-0 och folk borjade jubla för fullt fram tills att min kompis Sigge röt till och sade till folk att sitta ner "för i helvete".

DISKUSSIONSFRÅGA

Vad har ni för minnen av svenska fotbollsögonblick man inte talar om särskilt ofta?
Senast redigerad av BarryHero 2013-02-05 kl. 19:10.
Citera
2013-02-05, 19:33
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tjena.

Hur många kommer ihåg detta? Att Andreas Andersson hade ett skott i ribban mot Argentina i sista gruppspelsmatchen vid VM 2002?

Anledningen till att jag kommer ihag det så väl är att jag gick i högstadiet på den här tiden och hela skolan hade samlats i gymnastiksalen för att kolla på matchen mot Argentina på en stor jävla duk där. Fruktansvärt beundransvärd insats av våra lärare och rektorer som ställde in alla lektioner som hade varit under matchtiden.

När Andreas Andersson fick iväg skottet som tog i ribbans underkant så trodde en stor del av folket i gympahallen att Sverige hade gjort 2-0 och folk borjade jubla för fullt fram tills att min kompis Sigge röt till och sade till folk att sitta ner "för i helvete".

DISKUSSIONSFRÅGA

Vad har ni för minnen av svenska fotbollsögonblick man inte talar om särskilt ofta?

Jesper Blomkvist enda mål i landslaget borta mot Schweiz är det väldigt tyst om. Inget märkvärdigt mål men ändå så är det hans enda så det borde väl uppmärksammas lite mer ändå.

Citera
2013-02-05, 19:37
Medlem
BarryHeros avatar
Kande faktiskt inte till det. Kan du utveckla? Var det en kvalmatch? Hur sag det ut?
Citera
2013-02-05, 21:10
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Kande faktiskt inte till det. Kan du utveckla? Var det en kvalmatch? Hur sag det ut?

Det var andra matchen i kvalet som följde VM -94, vi hade inlett med att slå Island borta med 1-0 i en på pappret "lätt" kvalgrupp. Minns att vi var i stort sett överlägsna i första halvlek borta mot Schweiz och ledde med såväl 1-0 som 2-1, har för mig att det var en jävla dimma under den matchen också, eller om det var bengaler det minns jag inte.

Vill minnas att Blomqvists självmål betydde 2-2 och kom en bra bit in i andra halvlek varpå Schweiz ganska omgående sedan gjorde både 3- och 4-2. Sedan förlorade vi även mot Turkiet och Ungern ganska tätt på denna match och repade aldrig oss i det kvalet, eller i nästa heller för den delen. Så Blomqvists självmål var början på slutet för 94-gängets framgångar kan man cyniskt säga.
Citera
2013-02-05, 21:25
Medlem
Marathons avatar
Vänskapsmatch mot Portugal någon gång under tidigt 2000-tal, Sverige gör en bra match och tar ledningen genom Jörgen Pettersson och vi gör sedan också 2-0. I andra halvleken får Söderberg/Lagerbäck hjärnsläpp och byter in en liten dvärg vid namn "Dick Last" (Hur fan kan man heta så?) och katastrofen är en faktum, den knappt meterlånga "målvakten" släpper in tre mål på kort tid så Sverige tappar ledningen.
Citera
2013-02-05, 21:33
Medlem
nomadics avatar
Jag minns en av få härliga stunder från kvalet till VM-98. Vi hade inlett oerhört knackigt och redan hunnit förlora mot både Skottland och Österrike och var i klar brygga inför mötet med Vitryssland i Minsk. Vitryssland och liknande nationer var ju på den tiden knappast lika svårspelade som de har gått och blivit idag, snarare såg man då Vitryssland som ett riktigt blåbär.

Hur som helst så tog Vitryssland ledningen med 1-0 och vi var ju i stort sett borta från VM då. Vi lyckades dock kvittera någon gång i andra halvlek och på tilläggstid får vi en frispark en bra bit utanför straffområdet... Fram stiger ett av vår tids mest missförstådda genier och knorrar upp bollen i första krysset och ger oss åter hopp om mästerskap. Kvalet till VM-98 gav oss inte många ljusa stunder, men det var ändå kvalet där Pär Zetterberg stundtals fick visa svenska folket vilken spelare han var.
Citera
2013-02-05, 21:50
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marathon
Vänskapsmatch mot Portugal någon gång under tidigt 2000-tal, Sverige gör en bra match och tar ledningen genom Jörgen Pettersson och vi gör sedan också 2-0. I andra halvleken får Söderberg/Lagerbäck hjärnsläpp och byter in en liten dvärg vid namn "Dick Last" (Hur fan kan man heta så?) och katastrofen är en faktum, den knappt meterlånga "målvakten" släpper in tre mål på kort tid så Sverige tappar ledningen.
Tydligen Dick Lasts enda landskamp. 33 ar gammal.

Det enda jag kommer ihag fran den matchen nar du borjade prata om den ar Rui Costas avgorande mal. Oerhort snyggt.

Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Jag minns en av få härliga stunder från kvalet till VM-98. Vi hade inlett oerhört knackigt och redan hunnit förlora mot både Skottland och Österrike och var i klar brygga inför mötet med Vitryssland i Minsk. Vitryssland och liknande nationer var ju på den tiden knappast lika svårspelade som de har gått och blivit idag, snarare såg man då Vitryssland som ett riktigt blåbär.

Hur som helst så tog Vitryssland ledningen med 1-0 och vi var ju i stort sett borta från VM då. Vi lyckades dock kvittera någon gång i andra halvlek och på tilläggstid får vi en frispark en bra bit utanför straffområdet... Fram stiger ett av vår tids mest missförstådda genier och knorrar upp bollen i första krysset och ger oss åter hopp om mästerskap. Kvalet till VM-98 gav oss inte många ljusa stunder, men det var ändå kvalet där Pär Zetterberg stundtals fick visa svenska folket vilken spelare han var.
Verkligen trakigt att man inte fick se Zetterberg mer i landslaget efter 1999. Vad berodde egentligen dispyten med Soderberg pa?
Citera
2013-02-05, 23:39
Medlem
oceanwaves avatar
Citat:
Verkligen trakigt att man inte fick se Zetterberg mer i landslaget efter 1999. Vad berodde egentligen dispyten med Soderberg pa?

Det slutade i alla fall med att Söderberg tog ut en Magnus Svensson med ryggproblem istället för Zetterberg mot Luxemburg. Efter det var det adjö till landslaget. Det tog ju Söderberg tre år innan han förstod att det fanns positiva saker med att starta med andra spelare än grovjobbare på mitten.
Citera
2013-02-05, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marathon

Tur att det inte var mot England borta då hade dom presenterat han som Last Dick.
Citera
2013-02-06, 00:04
Medlem
oceanwaves avatar
Kan ju fylla på med det som hände i OS 1988 som nog fallit i glömska. Sverige hade ju ett väldigt bra lag på pappret och medalj var ingen omöjlighet. I sista gruppspelsmatchen mot Tyskland vinner Sverige med 2-1 efter segermål av Peter Lönn. Konsekvensen av denna seger är att vi får möta Italien istället för Zambia i kvarten. Förutsättningarna var givna på förhand. Det tragikomiska är att Lönn jublar som han just spelat hem guldet själv när han nickar in segermålet. I praktiken nickade han ut Sverige ur turneringen....
Citera
2013-02-06, 06:21
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceanwave
Kan ju fylla på med det som hände i OS 1988 som nog fallit i glömska. Sverige hade ju ett väldigt bra lag på pappret och medalj var ingen omöjlighet. I sista gruppspelsmatchen mot Tyskland vinner Sverige med 2-1 efter segermål av Peter Lönn. Konsekvensen av denna seger är att vi får möta Italien istället för Zambia i kvarten. Förutsättningarna var givna på förhand. Det tragikomiska är att Lönn jublar som han just spelat hem guldet själv när han nickar in segermålet. I praktiken nickade han ut Sverige ur turneringen....
Det har var innan min tid sa tack for den anekdoten.

Jag brukar ha ratt bra koll pa svenska spelare men Peter Lonn har helt gatt under min radar. Var OS bara for U23 (plus 3 overariga) redan 1988 eller kunde man ha med vem som helst?

Nagon man inte pratar mycket om heller ar Barcelona-OS 92. Visst hade man ett starkt lag aven dar? Jag vet att Jonny Rodlund och Tomas Brolin var med i alla fall. Pratar man svenskt tidigt 90-tal ar det oftast VM 90, EM 92, VM 94 man namner, ar det nagon som har nagot kul att beratta om OS-turneringen dar emellan?
Citera
2013-02-06, 09:29
Medlem
killerstillers avatar
Nar Zlatan kommer relativt fri pa kanten i matchen mot Senegal 2002. Han kan passa in till Larsson men valjer att skjuta sjalv istallet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in