Citat:
Ursprungligen postat av oceanwave
Kan ju fylla på med det som hände i OS 1988 som nog fallit i glömska. Sverige hade ju ett väldigt bra lag på pappret och medalj var ingen omöjlighet. I sista gruppspelsmatchen mot Tyskland vinner Sverige med 2-1 efter segermål av Peter Lönn. Konsekvensen av denna seger är att vi får möta Italien istället för Zambia i kvarten. Förutsättningarna var givna på förhand. Det tragikomiska är att Lönn jublar som han just spelat hem guldet själv när han nickar in segermålet. I praktiken nickade han ut Sverige ur turneringen....
Det har var innan min tid sa tack for den anekdoten.
Jag brukar ha ratt bra koll pa svenska spelare men Peter Lonn har helt gatt under min radar. Var OS bara for U23 (plus 3 overariga) redan 1988 eller kunde man ha med vem som helst?
Nagon man inte pratar mycket om heller ar Barcelona-OS 92. Visst hade man ett starkt lag aven dar? Jag vet att Jonny Rodlund och Tomas Brolin var med i alla fall. Pratar man svenskt tidigt 90-tal ar det oftast VM 90, EM 92, VM 94 man namner, ar det nagon som har nagot kul att beratta om OS-turneringen dar emellan?