2017-04-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
På PressTv? (iransk propaganda)

Alla dessa storys hör till samma narrativ. USA är djävulen o nästan allt USA gör har att göra med Iran. Teokratin överlever inte utan fiender. Riktiga eller påhittade. Hjältar skall också finnas och dem hittar ju regimen på. .

Precis det jag menade 😂
Citera
2017-04-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Betvivlar på att de är skrotade, de står säkerligen i Tucson som de flesta andra flygplan de haft.

Finns sidor som påstår det, men jag orkar inte veva runt 1300 fotbollsplaner på Google Maps för att se efter.

Kan det vara så att dom finns i military airplane graveyard arizona??
Citera
2017-04-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Din kunskap är minimal, en suddig bild som påstås är " äkta" av en modifierad F5 skall bevisa vad?
Att Iran kan bygga varianter på det enkla jaktplanet F5? Det vet vi redan, gör det Iran till en trovärdig och kompetent utvecklare och byggare av 5:e generationens stridsflyg, knappast.

Här kan du ser hur en äkta utvecklare inom amerikansk flygindustri berättar om F14's tillkomst och utveckling.

https://m.youtube.com/watch?v=SsUCixAeZ0A
Nu är det så att jag tycker om svenskar men av någon konstig anledning känner jag inte att många här inne är svenskar.
Jag behöver verkligen inte se filmen. Jag sa precis att jag kan F-14.
Vad sägs om att vi byter plats en liten stund och du svarar på mina frågor och finderingar?
Kan Iran bygga ett F-14?
Kan Iran bygga ett Mig 29?
Citera
2017-04-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nu är det så att jag tycker om svenskar men av någon konstig anledning känner jag inte att många här inne är svenskar.
Jag behöver verkligen inte se filmen. Jag sa precis att jag kan F-14.
Vad sägs om att vi byter plats en liten stund och du svarar på mina frågor och finderingar?
Kan Iran bygga ett F-14?

Hade Iran kunnat det så hade dom byggt dom?
Citera
2017-04-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Precis det jag menade 😂
Helt fel och även vinklad.. Det är som att jag avfärdar något bara för att det kommer från en kanal som jag anser vara "propaganda". Man bör bestrida sakfrågan inte kanalen. Med samma logik skulle man kunna säga samma sak om era källor. Det är alltså ingen bra invändning.
Citera
2017-04-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Hade Iran kunnat det så hade dom byggt dom?

Nej, det behöver inte alltid vara lönsamt.. Att kunna är inte samma sak att göra det. Kan exempelvis Sverige skicka upp satelliter själv? Ja
Varför gör man inte det?
Inte lönsamt att göra så..
Citera
2017-04-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Jotack, jag vet vad Proof of concept (poc) innebär. Om planet har flugit så är det ett väldigt starkt argument för att Qaher-313 är ett poc på banbrytande flygplansdesign, men än så länge finns inga som helst uppgifter som tyder på att det varit i luften. Att man visar upp en flygande modell är inte på något sätt ett bevis, speciellt inte då man kan få en modell som ser ut hur som helst att flyga. Bara sök efter udda modellflygplan på youtube så hittar du en massa fina exempel.

En taxande fullskalemodell (eller om det till och med ska ses som en fungerande prototyp) är alltså inte i närheten av ett poc för planets design.
Vad anser du själv att ett poc är, och uppfyller Qaher-313 din definition av "poc" enligt dig?

Jag håller delvis med dig i början.. men det beror på skalan som flög..
Citera
2017-04-28, 22:18
Medlem
Citat:
Nej, det behöver inte alltid vara lönsamt.. Att kunna är inte samma sak att göra det. Kan exempelvis Sverige skicka upp satelliter själv? Ja
Varför gör man inte det?
Inte lönsamt att göra så..

Hade iran velat vara en stormakt så hade som byggt dessa. Det är bra flygplan trots allt!!!
Citera
2017-04-28, 22:21
Medlem
Citat:
Jag håller delvis med dig i början.. men det beror på skalan som flög..

Egentillverkade Iranska stridsplan ???
Citera
2017-04-28, 22:21
Medlem
Citat:
Kan Iran bygga ett F-14?

Beror ju på ifrån vilket stadium du menar. Är det 3 bitars pussel så absolut. Menar du ifrån en hög järn, aluminium, kisel etc så är svaret nej. Inte en chans att de kan tillverka elektroniken i de.
Citera
2017-04-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Så USAs F-14A, som de senare ersatte/uppgraderade med F-14B och senare F-14D var alltså sämre än de F-14A som USA levererade till Iran?

Och eftersom Irans superduperversion på något sätt var bättre än de som USA hade (trots att de var samma som de äldre versionerna USA hade), så valde USA att byta till ett annat flygplan?

Skälet till att Iran viftar med sina F-14 är för att de är de bästa flygplanen som Iran har. Och det är flygplan byggda i USA som Iran köpte av USA innan den islamiska revolutionen....

Angående Mansour Sattari så säger Wikipedia följande:
On January 5, 1995 an Islamic Republic of Iran Air Force (IRIAF) JetStar crashed near Isfahan during an emergency landing, killing all 12 on board including General Mansour Sattari, commander of the IRIAF.
Isfahan ligger rätt mycket i mitten av Iran och han var i ett flygplan som tillhörde det iranska flygvapnet....
Så antingen är iranska flygvapnet inte så kompetenta som du påstår, eller så är USA så mäktiga att de kan sträcka sig långt in på iranskt territorium och få iranska flygplan att krascha utan ens lämna några spår efter sig....

Oavsett vilket så är det inte direkt något som visar på iransk kompetens.

Aha, så Iranska F-14 som Iran fick som allierad i kalla kriget mot Sovjet är bara massa A-versioner? Ok, Shahen var en rövslickare, men han var bra på att välja flygplan. Men vad vet du mer förutom stora A?
Citera
2017-04-28, 22:25
Medlem
Citat:
Aha, så Iranska F-14 som Iran fick som allierad i kalla kriget mot Sovjet är bara massa A-versioner? Ok, Shahen var en rövslickare, men han var bra på att välja flygplan. Men vad vet du mer förutom stora A?

Fortfarande en härk som är uråldrig....
Gäller planet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in