2017-04-28, 02:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det vete fan. Såhär säger Bradley Cherry, testpilot inom US Navy om att bryta ljudvallen i EA-18G:
"Breaking the sound barrier is extremely anticlimactic. You just see the Mach ticking up in your HUD until it ready over 1.0 and that's it. No sound, no feel, no way to know without looking at your instruments. You may see some vapes on the wings and canopy, but those actually start in the transonic region closer to 0.9M."

En lätt skakning lär kunna förnimmas på vissa plan. Men annars är det, bortsett från en del kondensfenomen, bara så att planets acceleration ökar efter passagen av Mach1.
Citera
2017-04-28, 06:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ja jag har en sekundär ingenjörsutbildning men jag har en annan utbildning som du inte kan finna i utbildningskataloger. Det kallas erfarenhet från verkligheten. Saker och ting jag vet om F-14 F-4 och F-5, behöver nödvändigtvis inte USA upptäckt än. Vi använde dessa plan på ett helt annat sätt. USA har enligt sina egna uppgifter skrotat och förstört sina F-14 helt just för att Iran inte ska få tag på reservdelarna på den svarta marknaden. Varför tror du man gör så? Man gör det när man vet att fienden kan vapnet på ett annat sätt. Israel har varit flitigare med sitt spionage än vad USA har varit.

Jag vill du tittar på följande bild och tala om för mig vad du ser:
https://cdn-03.minfil.org/f6N8B1b6ba/5dac353a-1493316117/IMG_2960.PNG

Bilden är inte photoshop..
Din kunskap är minimal, en suddig bild som påstås är " äkta" av en modifierad F5 skall bevisa vad?
Att Iran kan bygga varianter på det enkla jaktplanet F5? Det vet vi redan, gör det Iran till en trovärdig och kompetent utvecklare och byggare av 5:e generationens stridsflyg, knappast.

Här kan du ser hur en äkta utvecklare inom amerikansk flygindustri berättar om F14's tillkomst och utveckling.

https://m.youtube.com/watch?v=SsUCixAeZ0A
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-04-28 kl. 06:24.
Citera
2017-04-28, 07:09
Medlem
Citat:
Det vete fan. Såhär säger Bradley Cherry, testpilot inom US Navy om att bryta ljudvallen i EA-18G:
"Breaking the sound barrier is extremely anticlimactic. You just see the Mach ticking up in your HUD until it ready over 1.0 and that's it. No sound, no feel, no way to know without looking at your instruments. You may see some vapes on the wings and canopy, but those actually start in the transonic region closer to 0.9M."
Det problematiska är plan som inte orkar fortsätta accelerera igenom ljudvallen. Det är ju en extremt specifik hastighet vi pratar om. Dvs underljudsplan som t ex i dykning just precis jobbar sig upp i hastighet.

Ett modernt plan byggt för 9G som tillbringar en bråkdel av en sekund i kritisk hastighet har sådan överkapacitet både i hållbarhet, motorstyrka mm. Och arearegel mm har ju löst de huvudsakliga problemen som gjorde livet besvärligt för WW2-plan.

Sedan varierar lufttrycket runt planet och ljudets hastighet beror av lufttrycket varvid olika delar av planet passerar ljudvallen vid olika tillfälle.
Citera
2017-04-28, 14:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det problematiska är plan som inte orkar fortsätta accelerera igenom ljudvallen. Det är ju en extremt specifik hastighet vi pratar om. Dvs underljudsplan som t ex i dykning just precis jobbar sig upp i hastighet.

Ett modernt plan byggt för 9G som tillbringar en bråkdel av en sekund i kritisk hastighet har sådan överkapacitet både i hållbarhet, motorstyrka mm. Och arearegel mm har ju löst de huvudsakliga problemen som gjorde livet besvärligt för WW2-plan.

Sedan varierar lufttrycket runt planet och ljudets hastighet beror av lufttrycket varvid olika delar av planet passerar ljudvallen vid olika tillfälle.

Om ett plan som inte är byggt för att gå igenom ljudvallen s a s fastnar i det transsoniska området, ja då kan det nog bli en del skrämmande effekter. Våldsamma vibrationer, omvänd roderverkan mm. Detta kunde hända under dykningar med de första jetplanen och även med en del propellerplan från 2VK.

Men planet ifråga ser mer ut som något ur en batmanfilm, planet är fejk.
Citera
2017-04-28, 14:44
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du pratar om!
Vet du vad (Proof of concept) är? Berätta om du vet? Du hävdar att den inte kan flyga. Berätta vad du vet om "konceptvalidering"?
Jotack, jag vet vad Proof of concept (poc) innebär. Om planet har flugit så är det ett väldigt starkt argument för att Qaher-313 är ett poc på banbrytande flygplansdesign, men än så länge finns inga som helst uppgifter som tyder på att det varit i luften. Att man visar upp en flygande modell är inte på något sätt ett bevis, speciellt inte då man kan få en modell som ser ut hur som helst att flyga. Bara sök efter udda modellflygplan på youtube så hittar du en massa fina exempel.

En taxande fullskalemodell (eller om det till och med ska ses som en fungerande prototyp) är alltså inte i närheten av ett poc för planets design.
Vad anser du själv att ett poc är, och uppfyller Qaher-313 din definition av "poc" enligt dig?
Citera
2017-04-28, 16:14
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Fel! De tog det ur tjänst efter penetreringen av Irak. Eftersom underrättelser om Irans förmåga gällande dessa plan avslöjades genom Irakiska flygvapnet. Deras egna plan var inte lika kapabla.. även ett dold indirekt luftkrig mellan länderna under Iran-Iraq-kriget bekräftar detta.

Mansour Sattari likviderades under 90-talet i påstådd krasch. Man hade redan underc80-talet sökt efter personer inblandade i dessa projekt. En av anledningarna till att Iran hela tiden viftar med sina F-14 är för att retas lite..
Qaher är också lite informationskrig under samma etikett..(enligt mig)
Så USAs F-14A, som de senare ersatte/uppgraderade med F-14B och senare F-14D var alltså sämre än de F-14A som USA levererade till Iran?

Och eftersom Irans superduperversion på något sätt var bättre än de som USA hade (trots att de var samma som de äldre versionerna USA hade), så valde USA att byta till ett annat flygplan?

Skälet till att Iran viftar med sina F-14 är för att de är de bästa flygplanen som Iran har. Och det är flygplan byggda i USA som Iran köpte av USA innan den islamiska revolutionen....

Angående Mansour Sattari så säger Wikipedia följande:
On January 5, 1995 an Islamic Republic of Iran Air Force (IRIAF) JetStar crashed near Isfahan during an emergency landing, killing all 12 on board including General Mansour Sattari, commander of the IRIAF.
Isfahan ligger rätt mycket i mitten av Iran och han var i ett flygplan som tillhörde det iranska flygvapnet....
Så antingen är iranska flygvapnet inte så kompetenta som du påstår, eller så är USA så mäktiga att de kan sträcka sig långt in på iranskt territorium och få iranska flygplan att krascha utan ens lämna några spår efter sig....

Oavsett vilket så är det inte direkt något som visar på iransk kompetens.
Citera
2017-04-28, 17:00
Medlem
Citat:

Det är i ett flygplan som är byggt för det och färdigutvecklat efter alla konstens regler. I flygplan som under vissa förhållanden kunde uppnå överljudsfart utan att de var byggda för det, som tunnan och lansen, f-86 m fl, var det ett rätt stort äventyr. Ljudvallen är också något man har väldig respekt för vid utprovning av nya flygplan. Många plan börjar bära sig konstigt åt där.
Citera
2017-04-28, 17:36
Medlem
Citat:
Fel! De tog det ur tjänst efter penetreringen av Irak. Eftersom underrättelser om Irans förmåga gällande dessa plan avslöjades genom Irakiska flygvapnet. Deras egna plan var inte lika kapabla.. även ett dold indirekt luftkrig mellan länderna under Iran-Iraq-kriget bekräftar detta.

Mansour Sattari likviderades under 90-talet i påstådd krasch. Man hade redan underc80-talet sökt efter personer inblandade i dessa projekt. En av anledningarna till att Iran hela tiden viftar med sina F-14 är för att retas lite..
Qaher är också lite informationskrig under samma etikett..(enligt mig)

Så USA slutade använda sina tomcats eftersom Irans exportmodeller, tillverkade av USA, var bättre än de USA kunde producera? Vad är det för jävla tjacktomtar som postar på det här forumet egentligen, kan ni inte hålla er till familjeliv eller hamsterpaj eller något...
Citera
2017-04-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ja jag har en sekundär ingenjörsutbildning men jag har en annan utbildning som du inte kan finna i utbildningskataloger. Det kallas erfarenhet från verkligheten. Saker och ting jag vet om F-14 F-4 och F-5, behöver nödvändigtvis inte USA upptäckt än. Vi använde dessa plan på ett helt annat sätt. USA har enligt sina egna uppgifter skrotat och förstört sina F-14 helt just för att Iran inte ska få tag på reservdelarna på den svarta marknaden. Varför tror du man gör så? Man gör det när man vet att fienden kan vapnet på ett annat sätt. Israel har varit flitigare med sitt spionage än vad USA har varit.

Jag vill du tittar på följande bild och tala om för mig vad du ser:
https://cdn-03.minfil.org/f6N8B1b6ba/5dac353a-1493316117/IMG_2960.PNG

Bilden är inte photoshop..

Jag är faktiskt nyfiken på vart man kan läsa den informationen, att USA
skrotade sina F14 för att just Iran inte ska få tag på delarna.
Citera
2017-04-28, 20:48
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
På PressTv? (iransk propaganda)

Alla dessa storys hör till samma narrativ. USA är djävulen o nästan allt USA gör har att göra med Iran. Teokratin överlever inte utan fiender. Riktiga eller påhittade. Hjältar skall också finnas och dem hittar ju regimen på. .
Citera
2017-04-28, 21:11
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
2) Svaret på frågan om det var du som skrev om tunnlarna?
sökte ännu och hittade.. Det var inte @IR5 som skrev om "tunnlarna" utan numera avstängda @IRI, vilka vi nog sammanförde som "IR-klanen"...
Citera
2017-04-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

Betvivlar på att de är skrotade, de står säkerligen i Tucson som de flesta andra flygplan de haft.

Finns sidor som påstår det, men jag orkar inte veva runt 1300 fotbollsplaner på Google Maps för att se efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in