2013-03-12, 19:23
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Fantastiskt! Du o jag IR5 är ju två som tvivlar och ifrågasätter sådant som framstår som dumt och knasigt, det är de andra som är så himla bergsäkra på sina grejer som är de att framstå som aningen debila. Hur kan du veta alla sådana här saker... exempelvis hur de tänker byta bilbarnstolen mot mer för ändamålet avsedd? Jag gissar att Iran med dig har skickat fram sin allra skickligaste demagog för att bemöta Flashbackarna vilka jag vidare anar är de som iranierna ser som sitt allra största hot här i Världen. (Bortsett från Guds vrede)

Jag är på riktigt intresserad av tråden och undrar hur du kan veta allt det du säger. Jag läste tidigare en tråd där du berättade om Irans satanistiska förmåga att överrumplande minera i stort sett hela Persiska viken på bara någon dag- eller så. Känns det inte konstigt att inse det man skriver faktiskt är rena rappakaljan?
Trots att jag inte ens avverkat halva min 63cl Singah så inser jag att vi i dig har en mkt skicklig retoriker. Det ska bli spännande att se Irans främsta piloter försöka få radarlåsning med hjälp av sina fickradarleksaker.
Citera
2013-03-12, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Återigen med tanke på att mitt tidigare inlägg kom bort , vill jag återigen poängtera att källor redan presenterats. Men för att få såna som du att inse era okunskaper presenterar kag projekt ansvariges uttalanden gällande stolen..

Stolen kommer att bytas ut såsom mycket annat.. Intervju med ansvarige
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911124000700

Bild tas av varje inlägg som skrivs, så sluta med dessa löjligheter
Att presentera en källa på persiska var inte helt slugt av dig, det spär ju bara på misstanken om att det hela är en PR-bluff riktad mot det egna folket (annars hade man ju bjudit in internationell flygpress för att visa omvärlden hur jäkla farliga man blivit i luften över en natt). Jag antar att google translate dödade det mesta av innebörden men jag har åtminstone läst det som blev kvar. Slutsatsen är att personerna ansvariga för Qaher-313 tror väldigt mycket på sitt oövervinnerliga stealthjaktplan, att det som visats hittills ÄR ofullständiga mock-ups och RC-modeller och att omvärlden är skitelaka med Iran. Detta är väl så långt ifrån en trovärdig oberoende källa man kan komma? Jag tror att ALLT kommer att bytas ut innan det där blir ett riktigt flygplan. ;-)

För min del får du gärna hugga in allt som skrivs här i runstenar eller sjunga in det på vinylskivor. Allt jag begär i gengäld är att du backar upp dina påståenden med trovärdiga fakta från oberoende källor. Det är liksom så det funkar. Utanför Iran.

(För övrigt börjar jag misstänka att du faktiskt inte trollar utan egentligen är agent för Iranska flygplanstillverkaren och skamlöst fiskar efter gratis designtips.. :-)
Citera
2013-03-13, 00:13
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Vad jag presenterade var en intervju som inte bara bekräftades av Farsnews.. Vänligen sluta skriv trams..
Så du tycker som jag, att Farsnews är en fristående nyhetsorganisation som inte har en agenda?

Även detta är förkastliga påståenden som väst maskinerat !

http://thelede.blogs.nytimes.com/2008/07/10/in-an-iranian-image-a-missile-too-many/

För att återgå till diskussionen om teknikens/vetenskapens nivå, har du säkert en bra förklaring varför Israel har patenter per capita i ett förhållande av 74:1 jämfört med Iran, för att inte tala om Sverige gentemot Iran, där det är 271:1?
Citera
2013-03-13, 02:29
Medlem
adam7s avatar
Och källan så klart:
http://www.nationmaster.com/graph/eco_pat_gra-economy-patents-granted
Citera
2013-03-13, 09:23
Medlem
Citat:
Jo jag läste det han försökte förklara.. jag tipsar dig att inte förhasta dig i en diskussion..

Du skrev att man inte får plats med någon radar.. men jag ville att du skulle förtydliga det du skrev.. Nej det du visade upp i bild behöver inte betyda att man inte har plats med en radar..

Det finns olika sätt att installera en radar och jag tror det finns plats..

Tex..
AN/APG-67 eller AN/APQ-159 .. man kan också vinkla in annat men du får vara nöjd med svaret:
Om vi nu, rent hypotetiskt, utgår från att flygplanet finns och att det är bleeding edge-teknologi. Är det då inte lite lustig att man väljer en så kass radar som de två du föreslår? Vi kanske kunde sålt våra gamla PS-01 från skrotade Drakenplan till Iran. Betänk att radarn är en sändare och mottagare och prestandan på en mottagare är starkt kopplad till hur bra antenn den har. Generellt för en icke fasstyrd antenn så kan man säga att större är bättre.
Radarn använder man dessutom till mer än att "se" sin motståndare. Det finns en hel del aktiva motåtgärder som en modern radar kan utföra för att försvåra för eller förvilla en motståndare.
Citera
2013-03-13, 11:27
Medlem
Dr.Spins avatar
Normalt sätt idag så brukar man ha, inte bara större radarsystem, utan även kraftfullare.

Mig veterligen har dagens radarsystem minst en uteffekt på 10KW för att ha vettig prestanda. Qaher (enligt IR5) kommer sitta med en radar på 0,4KW...

Med andra ord kan en Qaher upptäcka en Super Hornet med 6 robotar på upp till 30/35 km i ostörd miljö. Mot t.ex en Growler så snackar vi WVR uteslutande och Qaher är ju inte direkt anpassad för kurvstrid.
Citera
2013-03-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Normalt sätt idag så brukar man ha, inte bara större radarsystem, utan även kraftfullare.

Mig veterligen har dagens radarsystem minst en uteffekt på 10KW för att ha vettig prestanda. Qaher (enligt IR5) kommer sitta med en radar på 0,4KW....

Har jag skrivit så?

Varför hittar du på saker?

Citat:
Jag nämnde ovan att radar är inga problem om man nu vill installera en.. Det finns radar som passar och det finns olika sätt att installera en radar..

Citat:
Du skrev att man inte får plats med någon radar.. men jag ville att du skulle förtydliga det du skrev.. Nej det du visade upp i bild behöver inte betyda att man inte har plats med en radar..

Det finns olika sätt att installera en radar och jag tror det finns plats..

Tex..
AN/APG-67 eller AN/APQ-159 .. man kan också vinkla in annat men du får vara nöjd med svaret

Jag har inte nämnt något om vilken typ av radar som kommer att finnas på Qaher, medan jag understryker att det finns plats för radar. Vänligen diskutera på rätt sätt..
Citera
2013-03-13, 23:27
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Har jag skrivit så?

Varför hittar du på saker?

Jag har inte nämnt något om vilken typ av radar som kommer att finnas på Qaher, medan jag understryker att det finns plats för radar. Vänligen diskutera på rätt sätt..
Det får inte plats med en normal jaktflygsradar. När man pratar om frontmonterade radarsystem i jaktflyg så pratar man inte om navigeringsstöd eller fickradar. Vi pratar om normal jaktradar med över 10KW i peakeffekt som kan följa flygande jaktplan (normala) på iaf 70nm. Något Qaher aldrig någonsion kommer få plats med.

Men ok, du hade rätt. En fickradar får plats.
Citera
2013-03-13, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Så du tycker som jag, att Farsnews är en fristående nyhetsorganisation som inte har en agenda?

Även detta är förkastliga påståenden som väst maskinerat !

http://thelede.blogs.nytimes.com/2008/07/10/in-an-iranian-image-a-missile-too-many/

För att återgå till diskussionen om teknikens/vetenskapens nivå, har du säkert en bra förklaring varför Israel har patenter per capita i ett förhållande av 74:1 jämfört med Iran, för att inte tala om Sverige gentemot Iran, där det är 271:1?

Jag tror inte att dina invändningar adam7, säger oss mycket om verkligheten. Faktum är att denna intevju och utsagorna inte bara är bekräftade av FarsNews, och det låter lite fel att påstå att man har hittat på en intervju. Eller hur.. Så acceptera att så har fallet varit och att utsagorna är bekräftade av någon som är ansvarig för projektet.

Har du vidare funderingar såsom underlaget eller liknande kan du vända dig till Fars News.

Gällande din diskussion om patenter, kan du ta upp det någon annanstans för det hör inte till ämnet. Det finns svar..
Citera
2013-03-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Det får inte plats med en normal jaktflygsradar. När man pratar om frontmonterade radarsystem i jaktflyg så pratar man inte om navigeringsstöd eller fickradar. Vi pratar om normal jaktradar med över 10KW i peakeffekt som kan följa flygande jaktplan (normala) på iaf 70nm. Något Qaher aldrig någonsion kommer få plats med.

Men ok, du hade rätt. En fickradar får plats.

Du kan gå tillbaka och läsa det jag har skrivit.. Du vill helt enkelt inte acceptera..
Citera
2013-03-14, 00:52
Medlem
IR5 kan du vänligen förklara lite närmare vad du menar med att vinkla in en radar?

Nog för att man kan placera kraftel, beräkning mm lite mer flexibelt och dra vågledare fram till antennen. Betänk också att antennskivan skall kunna vridas och vinklas en hel del för att få full funktion. Minskat utrymme innebär kompromisser med mindre antennarea eller minskad vridningsvinkel, något som inverkar negativt på radarns prestanda.

Ett i fallet mindre troligt alternativ är fasstyrda antenner, men med tanke på komplexitetsnivån, så betvivlar jag starkt att Iran har något sådant som passar till jaktflyg.
Citera
2013-03-14, 01:06
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Jag tror inte att dina invändningar adam7, säger oss mycket om verkligheten. Faktum är att denna intevju och utsagorna inte bara är bekräftade av FarsNews, och det låter lite fel att påstå att man har hittat på en intervju. Eller hur.. Så acceptera att så har fallet varit och att utsagorna är bekräftade av någon som är ansvarig för projektet.

Har du vidare funderingar såsom underlaget eller liknande kan du vända dig till Fars News. .

OK, låt oss nu ta detta i riktigt små steg:

Iran är en autoritär teokrati. Iran har ingen pressfrihet. En journalist i Iran kan inte fritt utöva sitt yrke. Då en icke fri journalist gör en intervju, blir det bara en "intervju". Hela "intervjun" blir en propaganda-artikel.

Citat:
Gällande din diskussion om patenter, kan du ta upp det någon annanstans för det hör inte till ämnet. Det finns svar..
Det hör nog hit. Om samhället inte har en solid vetenskaplig bas, blir det nog rätt implausibelt att samhället skulle producera ett stealth flygplan som är stark både lågt, högt och på mellanhöjd. Inte ens USA, Ryssland eller Kina lyckas producera något sådant. Ska vi nu tro att Iran som inte har en särskilt avancerad flygplansindustri, deller ens en stark vetenskaplig eller teknisk bas, har tagit ett gigantiskt steg förbi de tre nämnda makterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in