2017-04-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zitt
Jo det stämmer enligt den sidan. Och det finns säkert fler fall där kvinnan ljuger men inte många. Finns det någon statistik eller liknande där man kan se hur ofta kvinnor ljuger om våldtäkter.

i spanien hittade dom 400 falska anklagelser per dag.

att de händer vet man. men ja tror att eftersom killar inte står upp för sig själva så kvittar det. de värsta jag hört som har hänt med tjejer som falskt anklagat någon, är att tjejen blev dömd för falsk anklagelse. de straffet e ju inte i närheten lika allvarligt som att bli dömd för våldtäkt. så vad spelar de för roll ?
Citera
2017-04-28, 19:46
Medlem
Ziayas avatar
nä ,aldrig nånsin.
Citera
2017-04-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
nä ,aldrig nånsin.

Det tragiska är att man inte kan vara säker på om du är ironisk eller inte här.
Citera
2017-04-28, 19:56
Bannlyst
Jag tycker att kvinnor så är den eviga tvåan i samhället borde ta till alla medel de kan.

Precis som jag gör mot dem.
Citera
2017-04-28, 19:59
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Det tragiska är att man inte kan vara säker på om du är ironisk eller inte här.
Nä. är jag heller inte. Lite full så svårt att säga säkert. men tror att de för det mesta inte ljuger men det händer väl. Lite onödigt att utsätta sig för skammen för att sätta dit en man tänker jag väl.
Citera
2017-04-28, 20:04
Medlem
Citat:
Nä. är jag heller inte. Lite full så svårt att säga säkert. men tror att de för det mesta inte ljuger men det händer väl. Lite onödigt att utsätta sig för skammen för att sätta dit en man tänker jag väl.

Lika otroligt som att män skulle utsätta sig för fängelsestraff dagligt stryk av män han inte ens känner och en utebliven karriär?
Citera
2017-04-28, 20:19
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Lika otroligt som att män skulle utsätta sig för fängelsestraff dagligt stryk av män han inte ens känner och en utebliven karriär?
Jaså? säger du det.
Citera
2017-04-28, 20:21
Medlem
Citat:

Där jag bor har en dömd våldtäktsman blivit domare.
Hur lyckades han med det om samhället är så hårda mot våldtäktsmän?

Våldtäktsmän som sänder sina våldtäkter live på nätet får 1-2års fängelse. Är det ett hårt straff?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-04-28 kl. 20:23.
Citera
2017-04-28, 20:27
Medlem
Citat:
Jaså? säger du det.

Och du menar att antifeministerna på forumet står för den låga nivån?
Svara på frågan.
Citera
2017-04-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Där jag bor har en dömd våldtäktsman blivit domare.
Hur lyckades han med det om samhället är så hårda mot våldtäktsmän?

Det har jag svårt att tro.

Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Våldtäktsmän som sänder sina våldtäkter live på nätet får 1-2års fängelse. Är det ett hårt straff?

Nej det är alldeles för lågt, de flesta håller med. Vad är poängen?
Citera
2017-04-28, 20:31
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Jag är nyfiken på varför det är så viktigt för dig att kvinnor ska vara skyddslösa?

"Med 30 000 våldtäkter årligen varav 4 000 polisanmäls skulle man kunna tro att många fall går till domstol. Men så är det inte. Det är tyvärr så att de flesta fall gallras bort på vägen. Antalet dömda för våldtäkt ligger på 2-300 om året. Så har det varit under lång tid trots att antalet anmälningar ökat markant.

Amnesty har i ”Faller Nedlagt” gjort en mycket bra genomgång av hur denna process går till. En del i förklaringen är att polisen gör helt enkelt inte ett tillräckligt bra arbete. I situationer där man skulle kunna säkra bevis görs det inte. Trots att man vetat vem den misstänkte gärningsmannen är har han inte förhörts av polis. De gånger gärningsmannen förhörs av polis händer det ofta att han slipper konfronteras med offrets beskrivning av händelsen
".
http://samtycke.nu/fakta/rapporte/

Vilken tendentiös artikel du länkar. Våldtäkt är ju ett våldsbrott som är oerhört mer skambelagt för brottslingen än t.o.m. grov misshandel eller mord och allt detta faktiskt för kvinnans skull.

Just därför är det oerhört viktigt att det utreds så det finns inget "tyvärr" att anmälan läggs ned - bevisningen håller helt enkelt inte. Rättssäkert och bra.

Det är trots allt samhället som valt att betrakta våldtäkt närmast värre än grov misshandel

Skada på person är ofta ringa vid våldtäkt. det är någon slags psykologisk skada som ska bedömas samt så är det även ett samvetsbrott på ett helt annat sätt än misshandel. Det ses som mycket värre att våldta en tjej än att grovt misshandla henne med järnrör. Och på något sätt är detta även könsbundet: att misshandla en kille ses som lika illa som en tjej i princip.

Här menar samhället att kränkningen av den kroppsliga integriteten är värre trots att skadan av misshandel är grövre. Det är helt och hållet en sexualmoralism med i bedömningen.

Ser man på det ur ett krasst fysiologiskt perspektiv är det rätt konstigt: det är mycket troligare att du får permanenta fysiska skador och kanske handikapp av misshandel än våldtäkt, eller t.o.m dör. Finns flera fall där offren dör en kort tid efter misshandel. De blir sjukskrivna, får nedsatt arbetsförmåga. Förlorar hörsel eller syn. Och så vidare.

( De psykologiska trauman brukar vara lika för både grov misshandel och våldtäkt vad gäller behov av terapi, utvecklande av fobier och rädslor m.m). Fakta talar alltså emot att våldtäkt ska bedömas som det gör om vi bara ser till de fysiska och psykologiska skadorna. Finns alltså en stark moralisk och subjektiv aspekt involverad.

Allt detta gör att brottet är mer svårbedömt än misshandel och därför läggs fler anmälningar ned. Du ser samma mönster för anmälningar om ärekränkning och förtal. Att anmäla någon kan vem som helst. Bara att ringa polisen.
Senast redigerad av NietzschesHorse 2017-04-28 kl. 20:33.
Citera
2017-04-28, 20:35
Medlem
Citat:
Det har jag svårt att tro.

Nej det är alldeles för lågt, de flesta håller med. Vad är poängen?

Det är så verkligheten ser ut utanför Feministforumet. Så nu vet du det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in