Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 07:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Varför alltid prata om Beringa-bryggan? Folk har seglat o befolkat Indonesian utan någon isbrygga.

Kanske är vi från Kina o inte Afrika. Finns fynd av Homo ifrån Kina långt innan våran Homo påstås ha vandrat ut. Vilken Homo är sapiens? Den mördare-sapiens av vår tid? Afrika-teorin är förstås PK men fortfarande bara en teori.

Varken Denisovan eller Neanderthal utdöda - de finns kvar i våran genom.
Det har visst funnits en landbrygga till delar av indonesien:

https://en.wikipedia.org/wiki/Prehistoric_Indonesia
Citera
2017-04-27, 08:24
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Det har visst funnits en landbrygga till delar av indonesien:

https://en.wikipedia.org/wiki/Prehistoric_Indonesia

Yes, och? Alla vi vet om Wallace-linjen. Poängen är att folk har seglat förr. Även Denisovan o Neanderthal
Citera
2017-04-27, 14:50
  #15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
https://www.svd.se/sensationellt-man...-usa/i/senaste

Tidigare så har man trott att människor satte sin fot i Amerika först för 15 000 år sedan. Så om detta stämmer så är det väldigt intressant.

Man tror att det i så fall måste ha varit en människa innan Homo Sapiens.


Vad tror ni? Om detta stämmer, vilka slutsatser kan man dra? Hur tog de sig över? Igen annan art har ju tidigare kunnat bygga båtar. Så is vid sundet antar jag? Hur såg isen och klimatet ut kring den tiden? Eftersom fyndet är funnet så jävla långt ner så måste ju de här varelserna funnits i Amerika ett bra tag?

Vilka människor levde egentligen i sådant fientligt klimat på den tiden?

Eller är allt bara ett misstag..?


Edit: Läste totalfel först. Det är inte en människa, utan spår av människor. En enorm skillnad. Rubrik ändrad.
Borde det inte föra tankarna till det mytomspunna folkslaget nere på Eldslandet, på Sydamerikas sydspets - de sk "fuegianerna".

Teorierna kring dessa går ju i linje med Andamanerna och Aborigierna, och deras migrationsrutter följde de sydliga delarna av klotet. Dvs längst med Antarktis.
Vid en istid var isen utbredd betydligt längre norrut än vad det är idag, och möjlighetr för de syddligaste boendes folkslagen att färdas "däromkring", ända bort till Sydamerika från Austraulien" öppnar sig.


Det kanske är spåren av detta folkslag som alltså har hittats?
Isf borde de ha blivit uttruängda, bortträngda av de senare vågorna av invandrande asiater och européer från norrifrån.

En annan sak är ju att de första Conquistadorerna och nybyggarna som kom till amerikanska kontinenten faktiskt rapporterade om möten med människor som var avsevärt större och grövre och längre än vad majoritetsbefolkningen (indianerna) var.
Man stötte på dem både som mindre grupper (fientligt sinnade), men också som enstaka individer med någon form av "hedersställning" i samhällen och byar som annars bestod uteslutande av majoritetsbefolkning som indianer.

Krigsfångar tänker jag direkt då ...



En annan teori, det hade ju kunnat vara att man helt enkelt aldrig har hittat några spår av amerikanska neanderthalare ...
Iaf inte förräns nu, med spåren av dem ???

För egentligen hade det ju inte funnits något direkt Hinder för neanderthalaree att vadnra över en landförbindelse, när den ändå fanns där.
Inte heller en vandring över istids-isen över Nordatlanten.

Rent praktiskt sett hade det inte funnits några hinder för det.
Citera
2017-04-27, 21:04
  #16
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justonefix124
Hur tänker du nu? Det tar inte i sammanhanget särskilt lång tid att traska från Berings sund till USA.
Jag tar för givet att man bosätter sig och inte vandrar oavbrutet åt ett enda håll
Citera
2017-04-27, 21:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag tar för givet att man bosätter sig och inte vandrar oavbrutet åt ett enda håll

Det är nog ett högst rimligt antagande också. Men vad vet du om stället din farfar jagade på?
Du tycker nog Gustav Vasa är en gammal gubbe för länge sedan också.
Citera
2017-04-27, 21:41
  #18
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Yes, och? Alla vi vet om Wallace-linjen. Poängen är att folk har seglat förr. Även Denisovan o Neanderthal

Nej. Det finns inga bevis på att denisovan eller neanderthalmänniskan skulle ha seglat.
Det finns t.ex. inte ett enda fossil av neandertalare på vare sig Cypern, Kreta, Sardinien, Korsika eller Balearerna.
Citera
2017-04-27, 23:37
  #19
Medlem
Antagligen är det tidiga moderna människor som byggt någon form av båtar och råkat driva iväg med strömmarna. Är det inte mer sannolikt att folk har tagit sjövägen till Amerika snarare än att ha fotvandrat över is?

Berings sund har som några nämt visserligen varit öppet några gånger under en 100k års period.
Men varken Neanderthalarna eller Homo Erectus tog sig över, eller hur? Eftersom hela Kanada var täckt av en glaciär. De borde väl isåfall också ha följt mammuten och andra djur över?

Inuiterna skulle nog iofs kunnat göra resan genom att ta sig fram på havsisen och jagat/fiskat säl och annat under tiden. Men det är ju också en form av sjöväg och där finns mat i havet. Så då borde forntida folk möjligen också ha kunnat hitta en sån lösning.

Neanderthalarna kunde nog inte simma bra och vad man vet byggde de inte flottar eller båtar.
Citera
2017-04-27, 23:54
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej. Det finns inga bevis på att denisovan eller neanderthalmänniskan skulle ha seglat.
Det finns t.ex. inte ett enda fossil av neandertalare på vare sig Cypern, Kreta, Sardinien, Korsika eller Balearerna.
Jag har läst att Erectus lyckades ta sig ut på flera öar. Jag vet inte namnet men den som stod ut mest är den där ön lite norr om Somalia. Antingen måste vattennivån ha varit sjukt lågt någon gång i tiden då jag aldrig har sett den sitta ihop med Afrika eller Arabien under istidsbilder eller så åkte de iväg på stockar.
Citera
2017-04-28, 09:30
  #21
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag tar för givet att man bosätter sig och inte vandrar oavbrutet åt ett enda håll

Jag vet inte vad du menade med "ett bra tag". Att ta sig så långt på några enstaka generationer av nomadiska jägare/samlare känns helt rimligt.
Citera
2017-04-28, 13:18
  #22
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag tar för givet att man bosätter sig och inte vandrar oavbrutet åt ett enda håll
Människor blev bofasta för en 12000 år sedan iom att man övergick till ett bondesamhälle.

Intressanta fynd. Min gissning är att det är en erectus alternativt denisova.
Citera
2017-04-28, 18:20
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej. Det finns inga bevis på att denisovan eller neanderthalmänniskan skulle ha seglat.
Det finns t.ex. inte ett enda fossil av neandertalare på vare sig Cypern, Kreta, Sardinien, Korsika eller Balearerna.

Det är det här som är bland de största hålen i de teorier om människan och dess ursprung, man har tex inte lyckats hitta fossil av en halvapa\halvmänniska men man har hittat fossiler av dinosaurier som är betydligt äldre (många miljoner år).
Citera
2017-04-28, 20:36
  #24
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klamdamp
Det är det här som är bland de största hålen i de teorier om människan och dess ursprung, man har tex inte lyckats hitta fossil av en halvapa\halvmänniska men man har hittat fossiler av dinosaurier som är betydligt äldre (många miljoner år).
Öhh. Vad menar du? Och varför svarar du så här när skribenten påstår att inga bevis finns för neandertalare åkte båt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback