2017-04-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeabornLyman2k16
https://www.flashback.org/usercp.php

Om du inte ämnar praktisera juridik i Sverige rekommenderar jag att du söker dig utomlands -- förslagsvis till det land du vill bo i, eller åtminstone en liknande rättsordning. En svensk juristexamen är väl mer eller mindre villkorslöst gångbar inom EU men för att verka utanför Unionen tror jag att det i regel påfordras kompletterande utbildning; antingen internt på en byrå eller självständigt bedrivna mastersstudier i det aktuella landet.

Det är emellertid få universitet -- hemma eller utomlands -- som omfamnar rasister. Det är bra att ha i åtanke.

Rasism är ej synonymt med klarsynthet, men det här är å andra sidan inte en tråd ämnad för politisk diskussion, så vi låter det ligga. Låt sista ordet bli att jag är en mästare på att uppvisa ett polerat yttre - då både utseende-, tillika beteendemässigt - så mina åsikter skulle aldrig hamna i vägen för vare sig potentiell anställning eller arbete i sig.

Oavsett så inger det en viss grad av hopp att veta att en svensk juristexamen öppnar vissa dörrar inom Europa.
Citera
2017-04-26, 23:51
Medlem
Vilket juristprogram har högst status i hela Sverige?
Citera
2017-04-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoseMourinho

Lund, följt av Stockholm och Uppsala, skulle jag säga. https://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2017/law-legal-studies
Citera
2017-04-27, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauveur1
Lund, följt av Stockholm och Uppsala, skulle jag säga. https://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2017/law-legal-studies
Varför står det 2010 års utbildningsplan? Varför är det mer framgångsrikt än ett vanligt juristprogram på Uppsala/Stockholm universitet?
Citera
2017-04-27, 01:04
Medlem
anteri17s avatar
Man ska inte ta personliga anekdoter för allmängiltig sanning, men av de äldre jurister jag pratat med så håller de Uppsala som högst aktat. Det finns visserligen en viss bias med tanke på att den handfull jag pratat med gick just på Uppsala...

Sobofied har annars skrivit bra att lärosäte spelar mindre roll. I någon mening är det iaf en upplevelse att studera i en riktig universitetsstad, även om just jag är född och uppväxt i Uppsala.
Citera
2017-04-27, 01:37
Medlem
Veasellls avatar
Citat:

Tror detta är en bra illustration. Stockholm var top tier, men åkte på nåt satans av kritik för några år sedan, varav dem tappade en pinne eller två gentemot Lund och Uppsala.

Citera
2017-04-27, 08:27
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collard.Greens
Hej alla!

Med stor glädje blir det juristprogrammet för mig i höst! Är lite inne i en eufori och vill sluka all slags juridik. Läste Sobofied:s guide där en bok om civilrätt länkades, kanske beställer hem den om känslan sitter i. Annars vad finns det för media/böcker att dyka in i för att man är intresserad men såklart inte kan så mycket? Juridikpodden lyssnar jag på, den är kanon. Ser även dokumentären "Domstolen". Men har ni några andra tips på böcker/tv/podcast/annan media osv?

Många tack!

Glömde: "Bli inte blåst!", Dennis Töllborg. Rekommenderas till anteri också om han en dag känner för att få hjärnblödning.
Citera
2017-04-27, 08:32
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Jag har sett en ranking där det är SU, så det måste vara det. Jag är inte helt säker på vad jag ska göra med informationen, men det känns ändå relevant på något vis. Särskilt som jag gick där.
Citera
2017-04-27, 10:46
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag har sett en ranking där det är SU, så det måste vara det. Jag är inte helt säker på vad jag ska göra med informationen, men det känns ändå relevant på något vis. Särskilt som jag gick där.
Jag har också läst Stockholm, någonstans. Vet ej vart. Realtid?
Kan tänka mig Stockholm för att de har största utbudet av specialkurser, lättare att rekrytera praktiserande jurister som föreläsare och lärare, flest doktorander och flest professorer.
Här finns flest myndigheter, domstolar, advokatbyråer, storföretag osv.
Jag har svårt att se att man på andra lärosäten kan arrangera lika många roliga studiebesök på alla dessa ställen.
Gör det därmed Stockholm till den med högst status? -Tveksamt. Men kanske den mest variationsrika och roligaste för studenter. Synd att studentlivet suger lite i Stockholm. Men snart är det Quarnevalen!
Senast redigerad av JackSm1th 2017-04-27 kl. 10:49.
Citera
2017-04-27, 11:16
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Haha. Jag hoppas du inte tog mitt inlägg allt för seriöst.
Citera
2017-04-27, 11:17
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Haha. Jag hoppas du inte tog mitt inlägg allt för seriöst.

Nej nej! Och jag menar inget illa med boktipset för övrigt. Den är kul. Töllborg är dock en äkta marxist.
Senast redigerad av Sobofied 2017-04-27 kl. 11:23. Anledning: Arbetstagarvänlig åtminstone.
Citera
2017-04-27, 11:24
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Nej nej! Och jag menar inget illa med boktipset för övrigt. Den är kul. Töllborg är dock en äkta marxist.

Bra så! 1 vecka på arbetsrätt har redan gjort mig trött på ord som "normativ", "strukturell" och "könsöverskridande". Eller vad sägs om meningen: "friska, vita, kristna, heterosexuella, medelålders män" - en mening som Hansson/Glavå onanerar till i sin bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in