Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 22:12
  #5317
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Hej

Jag tänkte installera Win 10 (å äntligen bli av med det hemska Vista)på min dator men jag vill inte förlora all musik osv som jag har på hårdisken.
Så jag tänkte göra partioner och spara det jag vill ha kvar på en annan partion. Kommer detta funka, alltså kan man välja vilken partion man vill formatera när man installerar Win 10?

Mvh


Javisst, det är så det går till. Men gör backups på allt viktigt innan och spara externt för säkerhets skull!
Citera
2017-04-25, 22:39
  #5318
Medlem
NioLivs avatar
Ok tack för hjälpen.
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Javisst, det är så det går till. Men gör backups på allt viktigt innan och spara externt för säkerhets skull!

Har tyvärr inte den möjligheten därav partionerna.

Edit:Hade iof tänkt spara det viktigaste på mitt usb minne,men 8gig räcker inte långt.
Citera
2017-04-26, 08:23
  #5319
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Ok tack för hjälpen.


Har tyvärr inte den möjligheten därav partionerna.

Edit:Hade iof tänkt spara det viktigaste på mitt usb minne,men 8gig räcker inte långt.


Usb duger bra!

I 99,99999% av fallen blir det inga problem med det du ska göra.
Citera
2017-04-26, 12:08
  #5320
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Hej

Jag tänkte installera Win 10 (å äntligen bli av med det hemska Vista)på min dator men jag vill inte förlora all musik osv som jag har på hårdisken.
Så jag tänkte göra partioner och spara det jag vill ha kvar på en annan partion. Kommer detta funka, alltså kan man välja vilken partion man vill formatera när man installerar Win 10?

Mvh

Klart att det går.. MEN var noga med att läsa vad det står på skärmen..

När alternativet kommer om att välja AVANCERAD, då är det detta val du skall göra..
I.o.m. det kommer du arr SE alla partitioner du har och kan välja att installera Windows 10 till rätt partition!
Citera
2017-04-26, 15:06
  #5321
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Usb duger bra!

I 99,99999% av fallen blir det inga problem med det du ska göra.

Ok va bra.

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Klart att det går.. MEN var noga med att läsa vad det står på skärmen..

När alternativet kommer om att välja AVANCERAD, då är det detta val du skall göra..
I.o.m. det kommer du arr SE alla partitioner du har och kan välja att installera Windows 10 till rätt partition!

Ok, har för mig att jag installera om XP på detta här sättet men det var säkert 10 år sen eller mer.
Så därför var jag osäker på hur det va.
Citera
2017-04-29, 02:02
  #5322
Medlem
Få bort startmenyn vid datorspel??

Jag hur får man bort startmenyn vid datorspel??

(Windows startmeny såklart!)

Det är windows 10!!
__________________
Senast redigerad av Suigat 2017-04-29 kl. 02:09.
Citera
2017-04-29, 05:41
  #5323
Medlem
Vilka spel?
Har du 1 eller flera skärmar?
Citera
2017-04-29, 08:54
  #5324
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suigat
Jag hur får man bort startmenyn vid datorspel??

(Windows startmeny såklart!)

Det är windows 10!!
Är det så att du ställt in spelet nånstans på att inte gå i fullskärmläge?
Citera
2017-04-29, 23:33
  #5325
Medlem
elmerengues avatar
Gjorde en Windows uppdatering ikväll som tog en jävla tid på min fram till dess fint fungerande dator. Oavsett så efter uppdateringen så kommer jag till inloggning sen hänger den sig och skärmen är som mörk i princip. Några tips eller bara att lämna in?

Jävla skräp alltså fan vad lack jag är! Har dessutom en uppsats på skiten som jag inte vill bli av med.
Citera
2017-04-30, 01:49
  #5326
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmerengue
Gjorde en Windows uppdatering ikväll som tog en jävla tid på min fram till dess fint fungerande dator. Oavsett så efter uppdateringen så kommer jag till inloggning sen hänger den sig och skärmen är som mörk i princip. Några tips eller bara att lämna in?

Jävla skräp alltså fan vad lack jag är! Har dessutom en uppsats på skiten som jag inte vill bli av med.

Systemåterställning till föregående återställningspunkt är väl enklast.

De har gömt funktionen väldigt bra men gör så här:

Klicka på "Sök i Windows" knappen bredvid startknappen.
Skriv "återställning".
Välj Återställning kontrollpanelen.
Välj Öppna systemåterställning och klicka Nästa.

Det kommer upp en lista med återställningspunkter. Kolla datum och backa till det datumet. Dina egna filer påverkas inte bara det du installerat efter datumet.


Edit:
Det går även att komma till samma ställe på detta sättet:

Håll ner tangenten med Windows-flaggan och tryck tangenten Paus/Break.
Välj sen Kontrollpanelen - Startsida uppe till vänster.
Klicka Återställning.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-04-30 kl. 02:02.
Citera
2017-04-30, 08:14
  #5327
Avstängd
sickoldmans avatar
Hej!

W10 plingar till 10 eller 12 ggr varje gång den startar då desktopen är uppe, vad är det om? Lite smått störande, och undrar mest varför och om jag kan bli av med plinget?

Mvh
Citera
2017-04-30, 09:06
  #5328
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmerengue
Gjorde en Windows uppdatering ikväll som tog en jävla tid på min fram till dess fint fungerande dator. Oavsett så efter uppdateringen så kommer jag till inloggning sen hänger den sig och skärmen är som mörk i princip. Några tips eller bara att lämna in?

Jävla skräp alltså fan vad lack jag är! Har dessutom en uppsats på skiten som jag inte vill bli av med.


Du kan alltså inte ens logga in?

Vänta ut det hela brukar ofta lösa många problem. Låt datorn stå på bara.

Annars, ominstallera är det enda alternativet. Det är i det här läget en extern backup är bra att ha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback