2017-04-25, 18:05
Medlem
När kommer nästa opinionsundersökning & vilket företag är det?
2017-04-25, 19:21
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
SD:s resultat i mätningar som är gjorda helt efter terrordådet i Stockholm den 7 april.

Yougov 25,6 (23,9)
Inizio 21,2 (22,2)
Sentio 27,2 (26,0)

I dessa mätningar sammantaget har SD ökat från 24,0 till 24,7.

Tendensen är en viss ökning för SD alltså. Dock är ökningen inte speciellt tydlig.

Jag tror dock att terrordådet kommer att ha en ökande långtidseffekt på stödet för SD. Folk kommer fundera mer på hur slapphänt Sverige varit och vilken dålig kontroll vi har på vilka som vistas i landet. Den dåliga kontrollen kommer granskas och komma upp i tydligare dager och det kommer att bli debatter kring detta som gynnar SD.

Jag tror alltså på en svagt uppåtkrypande långtidseffekt för SDs oppinionsstöd framöver.

Mvh RingRing Stockholm

Som med mycket annat här i livet brukar upprepade saker, händelser, beteenden, träning, praktik etc ge en kumulativ effekt. Detta gäller så klart även negativa och vidriga händelser som upprepas på kort och medellång tid.

Om Sverige skulle drabbas av flera terrordåd i tät följd - Gud förbjude - då skulle opinionen påverkas mycket kraftigare, snabbare och mer tydligt. Polariseringen skulle bli stenhård inom politiken och även bland medborgarna. Ett terrordåd tror jag inte påverkar svenska väljare nämnvärt (åt SD:s håll), men - hemska tanke - flera blodiga attentat i snabb följd med en mängd dödsoffer och svårt skadade skulle göra att de krafter som vill begränsa den huvudlösa migrationen och göra en ordentlig rensning och städning i det nu rådande kaoset skulle få ordentligt med vind i seglen, samtidigt som liberala krafter och vänstern skulle få det mycket besvärligt i opinionen efter sådana barbariska attentat. I en sådan här hypotes tror jag t o m att svenska folket reagerar kraftigare rent politiskt än t ex fransmännen, som ju verkar lida av en allvarlig släng av Stockholmssyndromet. I ett scenario där det skulle ske två, tre eller flera svåra terrorattentat på kort tid hade inte SD gått upp 0,7% i genomsnitt utan betydligt mer. Långt mycket mer! Minnet av sådana överjävliga dåd skulle etsa sig in i människors medvetande i decennier... Så länge de övriga partierna beter sig som clowner och virrpannor och tillåter att samhället förfaller på i stort sett alla områden kommer SD att öka även om de sitter helt still i båten. En enkel logik som Löfven, AKB, Fridolin, Björklund och de andra klappträna inte verkar vara förmögna att ta till sig.
2017-04-25, 19:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Apropå kvinnor och min erfarenhet av hur vissa resonerar.

Jag har under flera år talat med en mamma som är riktigt PK. Hon refererar till alternativmedia som hatmedia och vägrar besöka dem och bilda sig en egen uppfattning. Jag vet inte om hon vurmar för massinvandring men hon ser fort rött när jag säger vad jag tycker. Denna mamman i alla fall berättade för inte länge sedan att när hennes familj var nyinflyttade i en lägenhetsområde början 70-talet så blev hennes äldste son jagad av de lite äldre i området med pickadoller. Hon som var emot våld och krig osv gick raka vägen till leksaksaffären och köpte DEN STÖRSTA pickadollen av dem alla. Ingen skulle fanimej hota hennes son ostraffat. Jag är helt övertygad om att det där bor inne hos oss allesammans. Ingen vill se sina nära och kära fara illa.

Jag talade med en kvinnlig bekant för ett par år sedan när hon var relativt ny förstagångsmamma. Hon skulle aldrig slå sitt barn utan enbart prata. Hon hatade alla som bar hand på sina barn. Nu 4-5 år senare var det en grannunge som sparkar fotboll på deras garagedörr och bollen studsade ibland mot deras bil, vilken är dyr. Hon slängde upp fönstret och skrek "vad fan håller du på med ungjävel, jag har ju sagt till dig hundra gånger". Hon berättade att hon var på väg ut för att klippa till ungen och hade xxxxxxx (hennes man) varit hemma så hade han slagit ihjäl honom.
Man skulle kunna tro att det är ett WT-område, men det är övre medelklass, akademiker och båda arbetar offentligt samt den ena är lokalpolitiker i 7K. Ingen av dem röstar SD. Än.

Jag talade med ett par jag känt i ca 30 år. De har bott utomlands länge och när jag talade med mannen för 6-7 år sedan när jag precis vaknade så fattade han ingenting. Jag såg det i hans ögon, att hans gamle vän gått och blivit rasist. Nu har de precis flyttat hem och i söndags berättade de att deras ena barn blivit jagat av "ungdomsgäng". Därefter berättade kvinnan att hon och en väninna varit ute och promenerat klockan åtta på kvällen i lugna övre medelklassvillaområdet och plötsligt i det folktomma samhället hade det kommit fram ett par "15 åringar" och börjat prata med dem och det hade uppstått en obehaglig känsla. "De ville inte ha cigaretter och de rånade oss inte men det där kändes riktigt obehagligt när de började prata med oss". De behövde inte säga något, jag visste genast vilken etnicitet det inte var och jag anade vad hon var orolig för och jag såg i ögonen, läste kroppsspråk och hörde hur orden sades att nu hade de båda vaknat också.

Poängen med detta är att kvinnor precis som män kan göra saker och byta åsikt på stående fot om man ställs inför en ny eller hotfull situation. Jag med mina begränsade politiskt taktiska kunskaper tror ändå att SD skulle vinna på att idag vara mer tydlig med vad man vill göra - om man nu avser använda frivilligt/forcerat återvändande och noll extra förmåner för icke-svenskar.

Personligen tror jag att risken att man skrämmer bort folk är mindre än chansen att man attraherar nya människor att verkligen ta ställning. Gatubilden i nästan alla samhällen är förändrad. Svenskars offentliga utrymme har krympt. Man är inte ute på stan, ute och går, ute och leker, ute och festar längre på samma vis som för 10-20 år sedan. Det är ju uppenbarligen ett medvetet val folk har gjort och jag kan inte se någon annan anledning än att man inte gillar det man ser/upplever när man är ute.

Några kommer fortsätta tjata om ND, SvP osv misslyckades men det är andra tider idag och ett SD på potentiellt 28% har en helt annan tyngd i sina utspel än ett SD på 5,7% eller SvP på någon promille.
Jag instämmer i dina iaktagelser, jag var ute i ett tjänsteärende med en kollega som är väldigt PK.
Vi har några andra som hatar SD och ett par tre som röstar eller kommer rösta SD.
Under samtalet uttrycke kollegan sig positivt om SD och negativt om särbehandlingen av invandrare och samhällets upplösning i allmänhet.
Visst anekdotisk bevisföring men tonen och anslaget var nytt, även de pkskadade börjar vakna, de är inte där än men ytterligare ett sjok av väljarkakan har lossnat och är på glid mot SD.

Min spådom om att SD kommer klättra uppåt med några bakslag tills hösten 2018 står fast.
2017-04-25, 19:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men det är ju det jag säger - i valet 2018 är ett så stort SD som möjligt alldeles utmärkt ur alla möjliga spelteoretiska perspektiv - men det var inte det Crispy diskuterade, utan dessa väljares uthållighet när det sedan visar sig att den hårda julklappen innehöll hemmavirkade strumpor.

Jag tror ju att ett gott grundtips är att det visst det finns rejäl fallhöjd, eftersom allmänheten inte är riktigt lika luttrad som tråden och faktiskt förväntar sig resultat snarare än hämnd. Dessutom misstänker jag att det skulle vara lättare att övertala en rasifierad miljöpartist om att kretsloppsmigration är en god och genomförbar idé, än det är här bland alla "realister" på Flashback. Här är folk så inihelvete hardcore att de intalar sig att alla problem är oöverstigliga och alla lösningar per definition blir "extrema". Till betydande del är det en skattefinansierad elektromagnet som håller människor instängda i bidragsfällor här, ingen naturlag.

Poängen är ju att det enda patriotiskt ansvarsfulla sättet att idka hämndporr via SD efter 2018 är om partiet inte får formellt inflytande. Annars är det dags att kräva resultat och vara beredda att svika om dessa uteblir.
Ett SD som går kraftigt framåt kommer påverka flera av 7klöverpartierna i en mer invandrarnegativ riktning, efter 2015 har proppen gått ur.
SD kommer tvingas kliva högerut för att behålla sin profil.
2017-04-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Apropå kvinnor och min erfarenhet av hur vissa resonerar.

[---] Poängen med detta är att kvinnor precis som män kan göra saker och byta åsikt på stående fot om man ställs inför en ny eller hotfull situation. Jag med mina begränsade politiskt taktiska kunskaper tror ändå att SD skulle vinna på att idag vara mer tydlig med vad man vill göra - om man nu avser använda frivilligt/forcerat återvändande och noll extra förmåner för icke-svenskar.

Personligen tror jag att risken att man skrämmer bort folk är mindre än chansen att man attraherar nya människor att verkligen ta ställning. Gatubilden i nästan alla samhällen är förändrad. Svenskars offentliga utrymme har krympt. Man är inte ute på stan, ute och går, ute och leker, ute och festar längre på samma vis som för 10-20 år sedan. Det är ju uppenbarligen ett medvetet val folk har gjort och jag kan inte se någon annan anledning än att man inte gillar det man ser/upplever när man är ute.
Marine Le Pen fick tydligen fler kvinnliga väljare än någon annan kandidat. Det börjar bli skarpt läge nu.

Citat:
23,9 procent av kvinnorna lade sin röst på Le Pen medan huvudmotståndaren Emmaunel Macron fick näst flest kvinnliga röster med 21,3 procent.
http://avpixlat.info/2017/04/25/marine-le-pen-popularast-bland-kvinnor-och-unga-valjare-i-franska-valets-forsta-omgang/
http://www.washingtonexaminer.com/poll-finds-french-presidential-candidate-marine-le-pen-won-plurality-of-women-young-voters/article/2621106

Länk till undersökningen (på franska):

https://www.opinion-way.com/fr/component/edocman/?task=document.viewdoc&id=1609&Itemid=0
2017-04-25, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ett SD som går kraftigt framåt kommer påverka flera av 7klöverpartierna i en mer invandrarnegativ riktning, efter 2015 har proppen gått ur.

Alla partierna i 7-klövern har de senaste 1,5 åren gjort stora förändringar i sin syn på asyl och migration.

Har vid flera tillfällen försökt få svar från ledande SD-politiker hur man ser på Sveriges roll, men endast fått svävande eller inget svar?

Anser själv att Sverige skall avstå från sin roll som "humanitär stormakt" och "föredöme" för andra länder.
Detta innebär givetvis att jag ej samtycker med SD när det gäller.
1. Hjälp i närområde till flyktingar.
2. Allt snack om att ta emot kvotflyktingar.
3. Minska asyltalen med 90 %, utan anser asyl endast skall kunna beviljas den som kan bevisa förföljelse i ett angränsande land. (De senaste 20 åren vet jag inget sådant fall i Sverige).

Uppfattar m.a.o. SD som 7-klövern "light", då man egentligen inte önskar någon principiell förändring!
Vissa kallar sådant "strutspolitik", men då får de väl göra det då!
Senast redigerad av Hultabultan 2017-04-25 kl. 20:19.
2017-04-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Det är väl egentligen förhoppningen vi alla har. Att SD nu när de dragit med sig framför allt KD och M men även S (under galgen och mycket mindre än de vill göra sken av) så ska SD ta ytterligare kliv (jag ville inte säga höger, för det här är ingen höger/vänster fråga).

Jag vill att SD, kanske efter valet 2018 ska börja förespråka återvandring, kanske senare/tidigare beroende på när de får inflytande och till vilken grad de kan påverka. Jag vill att PUT och medborgarskap som givits ut felaktigt ska rivas upp. Att familjeåterförening skall ske med barnets bästa i tanken, det vill säga i en kultur så lik den de kommer ifrån och med så många familjemedlemmar som möjligt tillgängliga, vilket inte kommer var Sverige. Att kriminella som döms till utvisning har att välja mellan en hyrd plats i ett fängelse i Sibirien eller att återgå till det land de kom ifrån när straffet är avtjänat.

Jag röstar/stödjer på SD för att återskapa ett land jag vill bo i, som jag känner mig trygg att uppfostra mina framtida barn i. Det kanske inte är samma sak som att få tillbaka det Sverige som en gång fanns, det går nog inte heller tror jag. Att stoppa all invandring som ej är högutbildad arbetskraftsinvandring så har vi kommit en bra bit på vägen, då kan förslagen jag nämner ovan börja droppa in. Debatten och förslagen måste stegvis flyttas i rätt riktning, det tror jag är bäst både opinionsmässigt men också för landet som helhet. Radikala och snabba förändringar av samhället tror jag det är bäst att undvika, oavsett vilka som står bakom den och varför. Det brukar sluta i våld.

Visst kan jag också få njutning av att Brexit, Trump och även av Le Pen för att det är finger i ansiktet på ett gäng globalister men att inte ha målet att få tillbaka vårt land, då har i alla fall jag svårt att förstå det engagemang vissa av er lägger ner.
2017-04-25, 21:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Alla partierna i 7-klövern har de senaste 1,5 åren gjort stora förändringar i sin syn på asyl och migration.

Har vid flera tillfällen försökt få svar från ledande SD-politiker hur man ser på Sveriges roll, men endast fått svävande eller inget svar?

Anser själv att Sverige skall avstå från sin roll som "humanitär stormakt" och "föredöme" för andra länder.
Detta innebär givetvis att jag ej samtycker med SD när det gäller.
1. Hjälp i närområde till flyktingar.
2. Allt snack om att ta emot kvotflyktingar.
3. Minska asyltalen med 90 %, utan anser asyl endast skall kunna beviljas den som kan bevisa förföljelse i ett angränsande land. (De senaste 20 åren vet jag inget sådant fall i Sverige).

Uppfattar m.a.o. SD som 7-klövern "light", då man egentligen inte önskar någon principiell förändring!
Vissa kallar sådant "strutspolitik", men då får de väl göra det då!
Du kommer få se ett pärlband av reformer på alla områden de närmaste 10 åren. Alternativet är att det svenska samhällsbygget kollapsar, vi är fortfarande på väg mot kollapsen om än långsammare än 2015.

Så du kan vara lugn, invandringen kommer stramas åt om än stegvis och snabbt accelererande problem i kommunerna kommer tvinga staten att skära I både bidrag, rättigheter och U-hjälp.
2017-04-25, 21:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swegunners
Det är väl egentligen förhoppningen vi alla har. Att SD nu när de dragit med sig framför allt KD och M men även S (under galgen och mycket mindre än de vill göra sken av) så ska SD ta ytterligare kliv (jag ville inte säga höger, för det här är ingen höger/vänster fråga).

Jag vill att SD, kanske efter valet 2018 ska börja förespråka återvandring, kanske senare/tidigare beroende på när de får inflytande och till vilken grad de kan påverka. Jag vill att PUT och medborgarskap som givits ut felaktigt ska rivas upp. Att familjeåterförening skall ske med barnets bästa i tanken, det vill säga i en kultur så lik den de kommer ifrån och med så många familjemedlemmar som möjligt tillgängliga, vilket inte kommer var Sverige. Att kriminella som döms till utvisning har att välja mellan en hyrd plats i ett fängelse i Sibirien eller att återgå till det land de kom ifrån när straffet är avtjänat.

Jag röstar/stödjer på SD för att återskapa ett land jag vill bo i, som jag känner mig trygg att uppfostra mina framtida barn i. Det kanske inte är samma sak som att få tillbaka det Sverige som en gång fanns, det går nog inte heller tror jag. Att stoppa all invandring som ej är högutbildad arbetskraftsinvandring så har vi kommit en bra bit på vägen, då kan förslagen jag nämner ovan börja droppa in. Debatten och förslagen måste stegvis flyttas i rätt riktning, det tror jag är bäst både opinionsmässigt men också för landet som helhet. Radikala och snabba förändringar av samhället tror jag det är bäst att undvika, oavsett vilka som står bakom den och varför. Det brukar sluta i våld.

Visst kan jag också få njutning av att Brexit, Trump och även av Le Pen för att det är finger i ansiktet på ett gäng globalister men att inte ha målet att få tillbaka vårt land, då har i alla fall jag svårt att förstå det engagemang vissa av er lägger ner.
Svensken är fredsskadad och PK-hjärntvättad, vi är extrema in absurdum. Att då tro att radikalism och gordiska hugg går hem är naivt. Vi måste förskjuta perspektiven stegvis, dagens invandringspolitik innebär 150.000 asylturister årligen, anhöriginvandringen måste strypas rejält och utvisningarna måste öka mycket kraftigt.

Jag är helt övertygad om att vi 2022 kommer ha radikalt lägre invandring och radikalt högre utvandring jmf 2017.
2017-04-25, 21:23
Medlem
Alliansväljarna har lika stort förtroende för Åkesson som för Batra.

Ja, detta kan man lösa i DN som redovisare en opinionsundersökning av Ipsos.

Citat;
Citat:
Värt att notera är också att Jimmie Åkesson får lika stort stöd som Anna Kinberg Batra.

Detta är förstådd inte rubrikstoff för DN som istället rubriksätter undersökning med;

Citat:
Alliansväljarna föredrar Lööf som statsminister

Eller har jag tolkat fel på någe vis? Ni som är bättre på det här med undersökningar och journalistspråk...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dnipsos-alliansvaljarna-foredrar-loof-som-statsminister/
2017-04-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swegunners
Att kriminella som döms till utvisning har att välja mellan en hyrd plats i ett fängelse i Sibirien eller att återgå till det land de kom ifrån när straffet är avtjänat.

Nordkorea hade säkert varit lämpligare, då landet nog behöver lite påfyllning i statskassan!
2017-04-25, 21:56
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Alliansväljarna har lika stort förtroende för Åkesson som för Batra.

Ja, detta kan man lösa i DN som redovisare en opinionsundersökning av Ipsos.

Citat;

Detta är förstådd inte rubrikstoff för DN som istället rubriksätter undersökning med;

Eller har jag tolkat fel på någe vis? Ni som är bättre på det här med undersökningar och journalistspråk...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dnipsos-alliansvaljarna-foredrar-loof-som-statsminister/
Jag förstår det som att när det gäller alla väljare så får Batra och Åkesson 18% vardera som statsministerkandidat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in