2017-04-24, 09:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Vänta du bara tills T5 då de urtråkiga juristskämtens självutnämnde kung D*niel St*ttin äntrar ditt liv. Minns att han flera föreläsningar i rad småflinade åt sig själv då han kallade en fysisk person för fysiker, och sen förklarade att han inte menade en person som arbetar med att beräkna massors förhållande till varandra, eller något i den stilen.

Annan klassiker:

Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
En liten anekdot: När vi förra terminen hade seminariet som handlade om att kvotera in kvinnor och arbetstagare i bolagsstyrelser så droppar allas vår Daniel Stattin det odödliga citatet "Jag har personligen hundra gånger hellre en kvinna i styrelsen än en arbetstagare..."
Citera
2017-04-24, 11:17
Medlem
JackSm1ths avatar
Ni som tagit examen och hänger i tråden kanske vill svara på frågorna vad gör ni idag och vilka specialkurser läste ni och inom vilket område skrev ni uppsats? (jag ska också svara)
Citera
2017-04-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Ni som tagit examen och hänger i tråden kanske vill svara på frågorna vad gör ni idag och vilka specialkurser läste ni och inom vilket område skrev ni uppsats? (jag ska också svara)

Arbetar på affärsjuridisk byrå, läste specialkurser inom straffrätt, offentlig rätt och förmögenhetsrätt. Skrev uppsats i civilrätt.
Citera
2017-04-24, 13:08
Medlem
Jag har sökt till juristprogrammet, men jag ställer mig samtidigt frågande till om det är smart; Sverige är på god väg att bli en komplett bananrepublik, och när svartskallarna väl ökar i tal så kommer hela landet att förvandlas till Detroit. Ekonomer, läkare, ingenjörer m.fl. kan utan vidare flytta utomlands och arbeta vidare där, men hur ser den möjligheten ut för svenskutbildade jurister? Går det att välja valbara kurser som möjliggör detsamma för jurister?

Att stå i ett förfallet Sverige om knappt fem år, med en CSN-skuld hack i häl, och varken kunna bo kvar p.g.a. samhällsklimatet eller flytta utomlands p.g.a. en examen som begränsar en skrämmer mig. Är min oro befogad? Hur känner ni andra som studerar på juristprogrammet, eller ni som har sökt er dit?
Citera
2017-04-24, 14:47
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Jag har sökt till juristprogrammet, men jag ställer mig samtidigt frågande till om det är smart; Sverige är på god väg att bli en komplett bananrepublik, och när svartskallarna väl ökar i tal så kommer hela landet att förvandlas till Detroit. Ekonomer, läkare, ingenjörer m.fl. kan utan vidare flytta utomlands och arbeta vidare där, men hur ser den möjligheten ut för svenskutbildade jurister? Går det att välja valbara kurser som möjliggör detsamma för jurister?

Att stå i ett förfallet Sverige om knappt fem år, med en CSN-skuld hack i häl, och varken kunna bo kvar p.g.a. samhällsklimatet eller flytta utomlands p.g.a. en examen som begränsar en skrämmer mig. Är min oro befogad? Hur känner ni andra som studerar på juristprogrammet, eller ni som har sökt er dit?

Alldeles oaktat Sveriges utveckling är det nog en ganska grov förenkling i att grupperna du nämner bara kan flytta så där. I alla fall om man vill ha samma jobbstandard. Utan fördelen svensk bakgrund innebär skulle väl många (särskilt nyexade utan familj) fler ekonomer och ingenjörer lämna landet prompt.

Läkare undantagna möjligen i och med att deras karriär är ganska onyckfull.

Tror inte det är möjligt att göra en svensk juristexamen lika gångbar i ett annat land genom val av specialkurser. Men det kan någon kunnigare ha sista ordet om.
Citera
2017-04-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit

https://www.flashback.org/usercp.php

Om du inte ämnar praktisera juridik i Sverige rekommenderar jag att du söker dig utomlands -- förslagsvis till det land du vill bo i, eller åtminstone en liknande rättsordning. En svensk juristexamen är väl mer eller mindre villkorslöst gångbar inom EU men för att verka utanför Unionen tror jag att det i regel påfordras kompletterande utbildning; antingen internt på en byrå eller självständigt bedrivna mastersstudier i det aktuella landet.

Det är emellertid få universitet -- hemma eller utomlands -- som omfamnar rasister. Det är bra att ha i åtanke.
Citera
2017-04-24, 20:22
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Arbetar på en affärsjuridisk advokatbyrå med tvistelösning, där merparten av tvisterna utgörs av skiljeförfaranden.

Läste specialkurser inom skiljeförfaranden, barnrätt, europeisk bolagsrätt, immaterialrätt samt statsstöd- och konkurrensrätt.

Skrev uppsats inom immaterialrätt.
Citera
2017-04-24, 20:35
Medlem
Citat:

Tingsrättsnotarie. Läste ett gäng randomkurser och skrev ett exjobb inom allmän rättslära.
Citera
2017-04-24, 20:43
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Arbetar på en affärsjuridisk advokatbyrå med tvistelösning, där merparten av tvisterna utgörs av skiljeförfaranden.

Läste specialkurser inom skiljeförfaranden, barnrätt, europeisk bolagsrätt, immaterialrätt samt statsstöd- och konkurrensrätt.

Lite som hundtricket!

Jag läste kommersiell avtalsrätt, rättspsyk, två straffrättsliga kurser och en massa småskit utomlands. Skrev uppsats i straff. Gjort mindre häftig skit sen examen, blir tingsnotarie om en vecka.
Citera
2017-04-24, 23:02
Medlem
Gruppval för Associationsrätten på SU imorgon. Seminarielärare att välja mellan är:

Björn Svensson
Jill Hagberg
Henrik Karlström
Eddie Exelin
Anders Lagerstedt
Jessica Östberg
Daniel Sven
Johan Axhamn
Karin Blad
Sofia Timoudas

Vilken av lärarna hade ni rekommenderat, som inte är så sträng med poängfördelningen?

Tack på förhand.
Citera
2017-04-25, 00:32
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Arbetar på affärsjuridisk byrå, läste specialkurser inom straffrätt, offentlig rätt och förmögenhetsrätt. Skrev uppsats i civilrätt.
Tack för svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper

Tack för svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Dinitrofenol
Tingsrättsnotarie. Läste ett gäng randomkurser och skrev ett exjobb inom allmän rättslära.
Tack för svaret.
Allmän rättslära. Intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Lite som hundtricket!

Jag läste kommersiell avtalsrätt, rättspsyk, två straffrättsliga kurser och en massa småskit utomlands. Skrev uppsats i straff. Gjort mindre häftig skit sen examen, blir tingsnotarie om en vecka.
Tack för svaret.
Citat:
Då var det min tur.
Specialkurser: Offentlig Upphandling, Entreprenadrätt, Skattejuridisk Metodkurs, Företagsbeskattning, Internationell Skatterätt.
Uppsats: Förvaltningsprocess/offentlig upphandling.
Gör idag: Jobbar på en mindre juridisk enhet som konsult med offentlig upphandling. Arbetsuppgifter kan också vara avtalsrätt, skadestånd, förvaltningsprocesser (överprövningar), konkurrensrätt, korruption och entreprenadtvister.

Jag trivs jättebra! Det är fritt och jag bestämmer själv hur, var och när jag ska jobba eller lägga upp mitt arbete. Jag kan jobba hemma eller sitta på en strand i södra Italien och jobba om jag vill.
Citera
2017-04-25, 09:31
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fb.sthlm
Gruppval för Associationsrätten på SU imorgon. Seminarielärare att välja mellan är:

Björn Svensson
Jill Hagberg
Henrik Karlström
Eddie Exelin
Anders Lagerstedt
Jessica Östberg
Daniel Sven
Johan Axhamn
Karin Blad
Sofia Timoudas

Vilken av lärarna hade ni rekommenderat, som inte är så sträng med poängfördelningen?

Tack på förhand.

Jag tycker att du ska välja Anders Lagerstedt. Han är trevlig, kunnig och erfaren och han var inte snål med poängen när jag hade honom som lärare. Dessutom får du lite anekdoter om Knut Rodhe och Joachim Posener på köpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in