Citat:
Ursprungligen postat av
Bocken.Bruse
Jag satt och läste om den nya "planerade" vägskatten (i papperstidningen
Vi Bilägare) och vad beträffar min Toyota Yaris Verso av 2003 års modell som släpper ut 155 gram CO2 kom jag fram till följande.
Grundavgift: 360:-
CO2 avgift 22:- per gram CO2 överstigande 95 gram = 60 * 22:- = 1.320:-
Bränsletillägg 12:88 per gram CO2 = 155 * 12:88 = 1.996:-
Miljötillägg: 250:-
TOTALT: 3.926:-
Bilen har bara en tjänstevikt på 1.190 kg.
Idag har jag en vägskatt på 1.306:- dvs kommer min årliga vägskatt att höjas till 3.926:- ???

Nej, du läste inte så bra va? För det första är väl ändringen inte klubbad än? Det är alltså inte ens säkert att det kommer se ut på det sättet.
För det andra, om förslaget genomförs så gäller det nya bilar, som säljs fr.o.m 1/6 2018, det gäller i tre år efter försäljning sen sjunker skatten.
Din gamla Toyota har ett par generationer äldre skattesystem, den skattas baserat på vikt och det kommer att fortsätta likadant. Den kan säkert få en generell höjning, men den kommer aldrig få det nya skattesystemet.
En ny motsvarande som din släpper ut betydligt mindre co2 än vad din bil gör, så även om du köper en ny Yaris kommer den kosta så mycket som du räknat fram, utan snarare i trakten av vad din kostar i dagsläget ...
Jag förstår inte riktigt varför det är så svårt att ta till sig hur det eventuellt kommer att fungera.