Citat:
Ursprungligen postat av
Collard.Greens
Hej alla!
Med stor glädje blir det juristprogrammet för mig i höst! Är lite inne i en eufori och vill sluka all slags juridik. Läste Sobofied:s guide där en bok om civilrätt länkades, kanske beställer hem den om känslan sitter i. Annars vad finns det för media/böcker att dyka in i för att man är intresserad men såklart inte kan så mycket? Juridikpodden lyssnar jag på, den är kanon. Ser även dokumentären "Domstolen". Men har ni några andra tips på böcker/tv/podcast/annan media osv?
Många tack!
Det är bara att gratulera. Själv rekommenderar jag den närmast koketta och intrikata avtalslagen. Sådan prosa är det få förunnat att njuta av.
Låt dig dock inte nedslås om euforin inte omedelbart infinner sig, då AvtL av många upplevs lite som surströmming och analsex -- en vanesak helt enkelt. Trägen vinner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Anabolatorsken97
De få juriststudenter jag träffar har vart alldeles för självgoda för vad deras yrke tillåter dem att vara.
Ni som går där, hur ser det ut? Är mina fördommar rätta? Går det runt en massa självgoda horungar som tror de är bättre än andra?
Träffade på en sådan på en nation en gång som hade druckit för mycket och försökte göra närmande på min brud. Andra gången han försökte så vaknade han inte mer den kvällen.
Nog gömmer det sig allt en stolt självgod elitist inom oss alla. Själv har jag inga problem med att slumma med humanister och annat löst folk -- de släpper i regel till när man vill.
Vi tror dock inte; vi vet.