Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Precis. Det enda hyresregleringar leder till är precis det motsatta. Dvs att det blir som idag: ingen rättighet alls, extrema köer och ombildningar på löpande band.
Och så blir man kallad "den stora fåntratten" för att man motsätter sig detta vansinne.

Va, det är ju jättebra, att du och andra nyliberaler med kapital finansierar billiga hyresgäster och det byggs sabo kombohus med reglering. Sen bor hyresgäster billigt i allmänyttan och bruksvärdessystem, sen ombildas dessa hus pö om pö så man kan tjäna pengar, samtidigt du finansierar det byggs nya billiga bruksvärdeshyresrätter sen. Givetvis förhindrar man stor befolkningsökning.
Då kan man som hyresgäst:
1. Bo billigt och stort med bruksvärdeshyra.
2. Köpa svartkontrakt och förhandla fram billigt pris och bo var man vill på attraktiva lägen.
3. Göra lägenhetsbyten och bondekarriär, det tar ett 3-5 år från förort till närfort/innerstan bara man liger på, utan pengar emellan.
4. Ombilda och tjäna massor av pengar.
5. Alla kan bo bra, till låg kostnad, och alla får chans köa till stan eller byta sig dit.
Med marknadshyror
1. Hade man aldrig råd med bo i stan, eller har råd med jag blir fattig och då undviker jag det.
2. Hade inte kunnat ombilda och tjänat mig min mille.
3. Ger ingen fördel att ta en billig bruksvärdes 3a för 6500 och hyra ut ett rum och få svinbillig boendekostnad, med marknadshyror kostar dom 12-14000 kr/mån, då kan man lika gärna ta en 1a för 9000 för man tjänat inget på hyra ut rummet, den vinsten går till hyresvärden.
4. Boendesegregation, se alla äckliga prettomedelklassare och strebers klumpa ihop sig ännu mer och bort från invandrare.
Marknadshyror ger mig ingenting förutom nackdelar, det gynnar dock en dum blatte som betalar dyrt för en barack kurt-sune smällt upp åt honom och berikar sig på.