2017-04-22, 06:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nolifer
Problemet är att i Sverige finns det många som får ferrarin betald av staten/kommunen, och fler kommer varje dag.
Detta gör att det är omöjligt att släppa hyresregleringen då endel skulle få betala ockerhyror för en sketen etta medans många skulle skita i vilket då hyran betalas av någon annan.

Det man skulle kunna göra, skulle kunna vara att släppa hyrorna fria sammtidigt som vi kastar ut 500000 lycksökare - då skulle det nog bli lite balans i det hela. Ska vi hoppas på det till 2018/2019

Varför skulle folk betala "ockerhyror" för knackiga lägenheter i förorterna? Med marknadsprissättning så försvinner möjligheten att ta ut ockerhyror. Det borde vara bäst för de flesta. Utom möjligen för de som sitter och trycker på de billiga kontrakten i city.
Citera
2017-04-22, 10:46
Medlem
slemhogs avatar
Är det något fel med båtklubbar och köer på 5-10 år i Stockholm för en båtplats också?
Allting är rea och till låg bruksvärdeshyra, vi har självkostnadspris även på korven vid sjösättning. Betalar 2000 kr/år för en plats i a-läge.
Jag hade inga problem att köa och hade inga bråttom på det viset att få båt. Vad är det man säger "den som väntar på något gott"

Ni nyliberaler kan ju hyra båtplats via marinan då istället och få en plats direkt och bli rånade på 20 000 kr/år eller betala för er egen plats på 1 miljon...
Bra att det finns alternativ så liberalerna kan betala för sig och få saker direkt när dom knäpper med fingrarna och sen bli kroniskt fattiga.

Personligen vill jag vänta i kö och få låga kostnader för lägenheter och båtplatser med mera.

Tilläggsinfo: Arrendenavtalen för marken är även subventionerade för båtklubbar haha.
Senast redigerad av slemhog 2017-04-22 kl. 11:07.
Citera
2017-04-22, 11:16
Medlem
slemhogs avatar
Jag har nyttjat fastighetsskötaren 1 gång på 3 år nu. Det var 17.5 grader i min lägenhet bara och slemhog gick bärsärkagång mot hyresvärden, givetvis löste det sig då slemhog argumenterar ner och har pondus mot företag och svin.

Vad menar kurt-sune med fullservice? Fullservice är när man får tvätt, hissbejänt, städning, matlagning, fastighetsskötare, conciergie som rekomomenderade mig och mitt sällskap på en bra resturang för kvällen på en resa, hissvakt.
Detta ingår i en del hyreslägenheter på Manhattan.

Har även sett bostadsrättsföreningar som har bastu, jacuzzi, bio och träningsanläggning som dykt upp i Stockholm på senare år.
Det kallar jag service!

Det är enormt provocerade att något jävla svin som troligtvis betalar för riktig fullservice påstår man har fullservice och att 40 kvadrat inte alls är för litet för ett bra liv som ensamstående. Jag vet väl förfan själv att jag inte får plats med allt jag vill ha för ett normalt liv jag vill ha, varken akvarium, hundsovplats, vapenskåp för mina gevär, ingen plats för en liten träningsbänk, får knappt plats att ställa upp torkställningen för kläder när jag tvättat, den står mitt i gången mellan säng och skrivbord typ så man inte kan gå. inga möjligheter ställa den snyggt och ledigt vid en vägg som man hade kunnat gjort på 56 m2 som är bra storlek för en ensamboende.
Senast redigerad av slemhog 2017-04-22 kl. 11:58.
Citera
2017-04-22, 18:51
Medlem
slemhogs avatar
Om vi tar ut marknadshyra för en båtklubb plats så försvinner köerna på 5-10 år i Stockholm och kommer det bygga mycket fler båtplatser!!
Oj, kurt-sune glömde det är kraftigt reglerat var man får upprätta båtplatser med hänsyn till miljön, planlagar och kulturlandskapet, ungefär som bostäder!
Men allt är möjligt i nyliberalens fantasi och hjärna som ligger på samma nivå som en tonårings.
Citera
2017-04-22, 22:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag har nyttjat fastighetsskötaren 1 gång på 3 år nu. Det var 17.5 grader i min lägenhet bara och slemhog gick bärsärkagång mot hyresvärden, givetvis löste det sig då slemhog argumenterar ner och har pondus mot företag och svin.

Vad menar kurt-sune med fullservice? Fullservice är när man får tvätt, hissbejänt, städning, matlagning, fastighetsskötare, conciergie som rekomomenderade mig och mitt sällskap på en bra resturang för kvällen på en resa, hissvakt.
Detta ingår i en del hyreslägenheter på Manhattan.

Har även sett bostadsrättsföreningar som har bastu, jacuzzi, bio och träningsanläggning som dykt upp i Stockholm på senare år.
Det kallar jag service!

Det är enormt provocerade att något jävla svin som troligtvis betalar för riktig fullservice påstår man har fullservice och att 40 kvadrat inte alls är för litet för ett bra liv som ensamstående. Jag vet väl förfan själv att jag inte får plats med allt jag vill ha för ett normalt liv jag vill ha, varken akvarium, hundsovplats, vapenskåp för mina gevär, ingen plats för en liten träningsbänk, får knappt plats att ställa upp torkställningen för kläder när jag tvättat, den står mitt i gången mellan säng och skrivbord typ så man inte kan gå. inga möjligheter ställa den snyggt och ledigt vid en vägg som man hade kunnat gjort på 56 m2 som är bra storlek för en ensamboende.

Om du inte är nöjd kan du väl flytta till något bättre.
Citera
2017-04-23, 01:05
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu var det inte rätt till en bostad som slemhögen påstod var en mänsklig rättighet utan en bostad till ett pris som han ansåg var rimlig och det står inte i några konventioner. Hyresregleringarna har också just lett till brist på hyresbostäder och strider därför närmast mot de konventioner du hänvisar till.

Det är bara lögn och förbannad dikt som ni alltid kommer dragandes från nyliberalt håll.

Hyresregleringar har inte lett till någon brist på hyresrätter utan det är marknadstänket det senaste 20 åren som har lett till den nuvarande bristen.

Marknaden kan eller vill helt enkelt inte tillgodose behovet av bostäder för vanligt folk för marknadens aktörer vill nästan uteslutande bara bygga lyxbostäder för det ger maximal profit.

Vanligt folk är inte tillräckligt resursstarka för vad marknaden erbjuder så därför behövs det ett statligt stöd för byggande av bostäder till den stora massan.

Och det skadar inte dig, och dina likar som badar i pengar, att den stora massan har råd med att hyra sig en bostad byggda med statligt stöd för sina surt förvärvade pengar.
Citera
2017-04-23, 01:16
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Om du inte är nöjd kan du väl flytta till något bättre.

Inte i Sverige, för det finns inga andra lägenheter att flytta till. I andra länder kanske det hade funkat där de har bättre marknadsekonomi. Utomlands har de ofta enheter som mäter hur mycket värme man förbrukar så någon snål fastighetsvärd är inte mycket ett problem. Man kan även köpa ett extra elelement om de inte hänger med.
Citera
2017-04-23, 02:39
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Det är bara lögn och förbannad dikt som ni alltid kommer dragandes från nyliberalt håll.

Hyresregleringar har inte lett till någon brist på hyresrätter utan det är marknadstänket det senaste 20 åren som har lett till den nuvarande bristen.

Marknaden kan eller vill helt enkelt inte tillgodose behovet av bostäder för vanligt folk för marknadens aktörer vill nästan uteslutande bara bygga lyxbostäder för det ger maximal profit.
Rent trams. "Marknaden" producerar ständigt och jämt varor och tjänster riktade till annat än lyxsegment. Fungerar även för bostäder i länder vars bostadsmarknader inte sabbats av hyresreglering och Barbro Engman-parasiter.
Citat:
Vanligt folk är inte tillräckligt resursstarka för vad marknaden erbjuder så därför behövs det ett statligt stöd för byggande av bostäder till den stora massan.
Du fantiserar helt fritt. Den "stora massan" behöver inte alls något statligt stöd. Färre än 25% av Sveriges befolkning bor i hyresrätt, resten bor i privatägda småhus eller bostadsrätter. Alla som bor i hyresrätt behöver förstås inte heller statligt stöd för att ha råd att bo. Det är med andra ord en liten minoritet som av olika skäl inte klarar sig själva och för att hålla dem med tak över huvudet behöver man inte alls sabba bostadsmarknaden för just den stora massan.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Villa-vanligaste-boendeformen/
Citera
2017-04-23, 02:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Jaså, ge exempel på städer där det är långa köer till hyresrätter och där det är marknadshyror.

Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Inte i Sverige, för det finns inga andra lägenheter att flytta till. I andra länder kanske det hade funkat där de har bättre marknadsekonomi. Utomlands har de ofta enheter som mäter hur mycket värme man förbrukar så någon snål fastighetsvärd är inte mycket ett problem. Man kan även köpa ett extra elelement om de inte hänger med.

Jo det finns massor av bostäder, kolla bara på hemnet så får du se.
Citera
2017-04-23, 07:50
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Rent trams. "Marknaden" producerar ständigt och jämt varor och tjänster riktade till annat än lyxsegment. Fungerar även för bostäder i länder vars bostadsmarknader inte sabbats av hyresreglering och Barbro Engman-parasiter.

Nej det är det inte alls. Marknaden tar inget som helst socialt ansvar i bostadsfrågor det sker endast från politiskt håll. Man har hyresreglering i en eller annan form i många andra länder inklusive USA.
Citera
2017-04-23, 08:01
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Jaså, ge exempel på städer där det är långa köer till hyresrätter och där det är marknadshyror.

Det är inte så vanligt för politiker i andra länder är mer förutseende och bygger bostäder innan bristen har vuxit till Svenska nivåer.

Svenska politiker har suttit på sina feta arslen (i synnerhet alliansregeringen) och litat på att marknaden ska lösa bristen och därför har bostadsbristen bara blivit värre och värre.

Bostadsbyggandet är en social fråga och marknaden tar inga eller ytterst lite socialt ansvar oavsett vilka samhällsfunktioner det än gäller.
Senast redigerad av bill clayton 2017-04-23 kl. 08:11.
Citera
2017-04-23, 08:09
Medlem
Citat:

Jo det finns massor av bostäder, kolla bara på hemnet så får du se.
Ett utav Sveriges största byggföretag har börjat producera hyresrätter, 2st flerbostads hus i Sthlm/Uppsala varje år, ca 300 lägenheter.
11000 sökande / lägenhet med ett snitt på 14 000:- i månadshyra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in