2017-04-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalkommunist
Wadling var en pundare med konstnärslön, en Christer Pettersson-figur i mina ögon. Visst hade han en röst, men det är det många som har/hade.

De stories jag hört om honom från diverse turnér och krogar från 80/90-talet är inte direkt barnvänliga eller ställer honom i ett smickrande ljus. Det är en smula sorgligt att hela Sverige (som över en natt) valde, från att ha sett honom just som en minst sagt udda fågel och pundare som man inte kunde ha i möblerade rum, till att bli en skillingtrycksfarbror som ALLA älskar... Milda makaroner.

Du måste kunna skilja på verk och person. Mozart var ju tydligen helt väck i skallen med hans musik lever än. Vad som kommer återstå av Wadling är rösten. Men det är naturligtvis djupt tragiskt att han blev narkoman så tidigt, ett vrak som dog i förtid.
Citera
2017-04-03, 08:09
Medlem
Som sagt var: Freddie Wadling gestaltade sin släkts dramatik väldigt väl.
Citera
2017-04-03, 08:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xvaganza100
Som sagt var: Freddie Wadling gestaltade sin släkts dramatik väldigt väl.

Ja nu är det sjätte gången du skriver det i tråden. Är det nåt du vill att vi frågar dig eller?
Citera
2017-04-23, 09:05
Medlem
Aldrig stött på så många säregna och märkliga individer som inom Wadlingsläkten. Det är väl släktens dramatik han gestaltar. Ett konstnärskap får ju näring någonstans ifrån. Pedofili är ett exempel på en egenskap som går i arv i den där märkliga släkten.
Senast redigerad av xvaganza100 2017-04-23 kl. 09:10.
Citera
2017-04-23, 10:02
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Känner till flera medlemmar av släkten Wadling.Även om dessa personer på ytan är mer socialt anpassade än Freddie Wadling finns det mycket underligheter med dessa personer. En förkärlek för sadism och andligt förtryck. Titta bara på våldfilmsproducenten. Börjar undra om det inte är släktdrag som går i arv. Men, men man kanske skulle starta en egen tråd för att fördjupa sig i ämnet. Det finns mycket att berätta som jag har gått och grunnat på.
Citat:
Det är verkligen en udda släkt. De kan uppträda normalt och civiliserat, och plötsligt kufar de ur. De har en nästan manisk passion för extrema och udda våldsfilmer.
Citat:
Freddie Vadling är konstnär som gestaltar sin släkts genetiskt defekta särdrag.
Citat:
Ja, Freddie Wadling som konstnär uttrycker livets mörka sidor. För den som råkat ut för den familjen inser vad det innebär.
Citat:
Sverige och svenskarna verkar upphöja pundarna till norm. En norm som inte får kritiseras. Wadling verkar bilda skola på den punkten.
Citat:
Aldrig stött på så många säregna och märkliga individer som inom Wadlingsläkten. Det är väl släktens dramatik han gestaltar. Ett konstnärskap får ju näring någonstans ifrån. Pedofili är ett exempel på en egenskap som går i arv i den där märkliga släkten.
Först skulle du starta en egen tråd, sedan fortsätter du ändå i inlägg efter inlägg med väldigt diffusa och bisarra grejer.

Pedofili, sadism, andligt förtryck m.m. Har du konkreta belägg / bevis för detta? Du kan ju alltid ge ut en bok i ämnet. Eller starta den där egna tråden.

"För den som råkat ut för den familjen inser vad det innebär."
Ja, något verkar du ha råkat ut för. Nekades du selfie och autograf?
Citera
2017-04-23, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det är en myt att Wadling drogade.

Jag tror inte heller han tog droger, bortsett från enstaka hallucinatoriska.

Jag läste i en intervju för några år sedan att han söp mycket hårt under större delen av sitt liv, men var tvungen att sluta tvärt därför att läkaren sade att han skulle dö mycket snart om han fortsatte, levern var väl närmast förstörd.

Kanske han iallafall började igen efter tragedien när hans hem brann upp, han tog det visst mycket hårt.
Citera
2017-04-23, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Jag tror inte heller han tog droger, bortsett från enstaka hallucinatoriska.

Jag läste i en intervju för några år sedan att han söp mycket hårt under större delen av sitt liv, men var tvungen att sluta tvärt därför att läkaren sade att han skulle dö mycket snart om han fortsatte, levern var väl närmast förstörd.

Kanske han iallafall började igen efter tragedien när hans hem brann upp, han tog det visst mycket hårt.

Wadling tog friskt med diverse droger under åttio och första halvan av nittiotalet, knappast en hemlighet? Med tanke på vad han stoppade i sig är det ett under att han inte strök med tidigare.
Citera
2017-04-23, 21:55
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalkommunist
Wadling tog friskt med diverse droger under åttio och första halvan av nittiotalet, knappast en hemlighet? Med tanke på vad han stoppade i sig är det ett under att han inte strök med tidigare.

Jag vet inte i vilken värld de lever i, men de flesta av oss vet att han inte var någon renlevnadsmänniska på något sätt. Det är väl bara några år sedan han åkte dig för narkotikabrott? Kokain på någon flygplats, om jag inte minns fel.
Citera
2017-04-23, 22:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Jag vet inte i vilken värld de lever i, men de flesta av oss vet att han inte var någon renlevnadsmänniska på något sätt. Det är väl bara några år sedan han åkte dig för narkotikabrott? Kokain på någon flygplats, om jag inte minns fel.

Håller med. Han har väl själv i det närmaste skrutit om sina "galna upptåg" i intervjuer, bl.a. hur han tog bedövningsmedel avsett för hästar och liknande.

Jag känner folk som uppträtt på samma konserter och små festivaler med Wadling, som redan för 20 år sedan berättade om hur han löpte amok med droger, och var tämligen svår att ha att göra med pga detta.

Hans sviktande hälsa de sista 20 åren var väl vad jag förstått bara ett kvitto på hans missbruk och destruktiva sida.
Citera
2017-04-23, 22:10
Avslutad
Ja, det är nog riktigt med drogerna. Fan, det kanske var för 20 år sedan jag läste det där om att Freddie Wadling slutat dricka. Det var visst ett uppehåll som varade i sex år:

http://www.blaskoteket.se/artiklar/sound-affects/43/freddie-wadling-gar-i-clinch-med-svenska-klassiker

http://froemartinsen.blogspot.no/2008/01/flskkvartetten-og-freddie-wadling.html
Citera
2017-04-23, 22:28
Medlem
Uncle Dukes avatar
Vad menar ni med att han skulle ha gillat att ta sig ett rus? Det ser man ju på varenda bild av honom att han startade dagen med en fruktsmoothie och ett yogapass
Nämen, han har ju talat öppet om sina eskapader. Ni kan t ex läsa Robert Lagerströms biografi över honom, Freak. Hans hustru Bellas inflytande (hon är en from mormon, och de dricker väl inte ens kaffe) ska inte ha sträckt sig längre än att hon lyckades få Freddie att sluta injicera sina droger. Det betyder inte att han slutade med dem. Precis som Black.Lips skriver åkte han fast med en hel del kokain (eller om det var amfetamin) för några år sedan. Jag kommer inte ihåg exakt när det var, men han var precis aktuell som mellanakt i Melodifestivalen, varför han omskrevs som "schlagerartisten" eller dylikt i pressen.

Jag är mer sugen på xvaganza100s spektakulära avslöjanden om släkten Wadling, som han/hon lurat på i snart tre år i tråden utan att komma med mer än insinuationer.
Citera
2017-05-04, 19:56
Medlem
Flus avatar
Den 2 juni öppnar utställningen Freddie Wadlings Kabinett på Göteborgs Stadsmuseum, med föremål från Wadlings samlingar.
Tyvärr har museet har valt bort vissa saker pga att de riskerar att "väcka anstöt" hos känsliga personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in