Citat:
Ursprungligen postat av
JavalangII
Det fetade blir nog också min taktik för i år. Men vad tråkigt att du blev så sjuk, det låter som om du hade chansen att göra ett riktigt bra lopp. Men vila brukar göra kroppen gott och jag upplever att man tappar mindre än man tror så länge man har tränat flitigt innan.
Jag hamnade i startgrupp 3, så långt fram har jag aldrig startat. Hoppas slippa den värsta trängseln med Volvo-gubbar som lufsar fram i bredd i alla fall. Jag satsar på under 1,35 i år. Sprang milen strax under 41 i mars men har egentligen tränat mer specifikt för halvmaran. Långpass på ca 20 km varje helg sedan i vintras och många distanspass på 12-14 km, så 21,1 km känns inte särskilt långt rent mentalt.
Det brukar passa bra att ligga snäppet snabbare än loppets snittempo på Hisingen, för det är flackt och ofta medvind. Götaälvbron ställer till det, man blir trött när det är rätt mycket av loppet kvar och då gäller det bara att kriga på uppför Avenyn och Vasagatan. Efter Handelshögskolan har jag nästan aldrig haft problem att kötta vidare, då är man så slutkörd att man inte ens känner av benen längre.
Vad kul att folk som ska springa Göteborgsvarvet har hittat in i tråden, det är grymt vad taggad man blir bara av att skriva om det! Helt klart en av årets höjdpunkter.
Då ses vi i samma startgrupp då

Sprang där förra året också men upplevde det likförbannat som trångt i början. Innan har jag tyckt det är lite fånigt med alla som ställer sig först och ruschar första 500 meterna, men nu har jag fattat poängen med det... Under 1.35 låter som att du absolut är kapabel till.
Jag har alltid tyckt att det är underskattat att vila sig i form, pass efter tio dagars uppehåll kan gå helt fantastiskt. Sex veckor märker jag däremot är alldeles för långt uppehåll, visst att jag har rätt god grund och tränat relativt regelbundet rätt långt innan, men det tajmade precis när jag skulle börja toppa mig och nu är jag tillbaka på en nivå liknande den som under en väldigt lågintensiv nivå.
Har haft lite otur med göteborgsvarvet innan också, för två år sen var jag också i bra form men blev magsjuk en vecka innan och kunde inte behålla någon mat alls. Beslutade några timmar innan att ändå springa och lyckades hålla ett bra tempo fram till bron när jag fick uppleva hur det var att träffa väggen. Det var nog min värsta löparupplevelse någonsin, med en bra tid så långt och 7 km kvar när kroppen bara lägger av. Kom i mål på 1.37 så jag är inte på något sätt missnöjd med tiden men bara känslan av att veta hur bra det kunde blivit om jag INTE varit sjuk precis innan är lite knäckande. Upplever att jag går en liknande upplevelse till mötes även om det snarare är otränade ben än tomma energidepåer som kommer att spöka.
Första tredjedelen flyger men ju fram av bara stämningen och peppen, andra tredjedelen flyger man ju fram ännu snabbare bara för att det är så jävla lättlöpt, sista tredjedelen är fruktansvärd

Det är sjukt hur långt sex kilometer kan vara när man börjar ta sig upp för avenyn. Det blir liksom hela tiden "nu är det inte så långt kvar" men hela vasagatan känns så mycket längre än vad man tror, samma upp till psykologen. När man väl tänkt att man nåt linneplatsen så är känslan att "nu kan jag nästan se målet", men nej, det är också mycket längre än vad man tror. Jag både hatar och älskar känslan av att enbart springa på pannben och helt stumma ben.
Även om varvet är årets löparhöjdpunkt så tänkte jag köra på göteborg HM i höst för att pröva tiderna på en snabbare bana. Nu spritter det lite i benen av att läsa här, men jag ska fan inte överkompensera för bristande träning och dra på mig onda knän så det får bli att stanna inne och göra mentala förberedelser istället