2017-04-21, 09:19
Medlem
Kollade idag min startplats till GV, startgrupp 3.
Jovisst, känns som att man får hålla undan. Anledningen till att jag startar där framme är för att jag skänkte min plats förra året och killen sprang då i mitt namn.
Blir till att ligga i den sista månaden, bara influensan kunde försvunnit.
Citera
2017-04-21, 21:06
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Fem mil i veckan efter ett halvårs löpträning låter som en ganska hög mängd men det är säkert ingen fara om man inte ökar den alltför snabbt eller drar på för kung och fosterland varenda runda. Kör du omkring 10 km varje gång? Testa att variera dig lite, till exempel ersätta ett av passen med ett snabbt 5 km-pass och ett annat med ett 15 km lugnt långpass. Du skulle nog få en snabbare och roligare utveckling på det sättet, om det nu är vad du vill.

Det stämmer nog att det är en relativt hög nivå, men som du påpekar så kör jag inte stenhårt varje gång, utan springer i rätt makligt tempo ungefär varannan gång. Ja, jag brukar ligga på ungefär tio kilometer, men det kan väl diffa någon/några kilometer ibland. Det du skrev om att variera längden på löprundorna låter dock smart, och det är bara att tacka för tipset
Citera
2017-04-22, 01:24
Medlem
Startgrupp 6 i år! Precis före alla team och välgörenhetsgrupper Hört att det är trångt i de främre startgrupperna också men slipper förhoppningsvis att fastna bakom de allra långsammaste som förra året där man startade i grupp 14
Citera
2017-04-22, 07:39
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLennon
Startgrupp 6 i år! Precis före alla team och välgörenhetsgrupper Hört att det är trångt i de främre startgrupperna också men slipper förhoppningsvis att fastna bakom de allra långsammaste som förra året där man startade i grupp 14

Så länge du startar före alla team och välgörenhet så brukar det vara hanterbar trängsel. Sprang i startgrupp 6 för tre, fyra år sen och gick i mål på 1.38
Citera
2017-04-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Så länge du startar före alla team och välgörenhet så brukar det vara hanterbar trängsel. Sprang i startgrupp 6 för tre, fyra år sen och gick i mål på 1.38

Skönt att höra har 1:35 som mål i år får hoppas man hittar andra som håller samma tempo
Citera
2017-04-22, 16:31
Medlem
Citat:
Skönt att höra har 1:35 som mål i år får hoppas man hittar andra som håller samma tempo

Liten undran bara.
För dig som har 1.35 som mål.
Vilken tid har du på milen idag då?
Och vad blir det exakta snittet per kilometer för att ta dig runt varvet på 1.35?
Själv springer jag för första gången och har lite dålig koll på allting.
Men jag har satt 1.35 - 1.40 som mål.
Citera
2017-04-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Liten undran bara.
Och vad blir det exakta snittet per kilometer för att ta dig runt varvet på 1.35?

Har sprungit milen på 43 på träning! Ska snitta 4:30 blir 1:35 då exakt så målet är att ligga lite under det så man har lite marginal
Citera
2017-04-22, 17:58
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Liten undran bara.

4:30 per km för 1.35
4:45 per km för 1.40
Citera
2017-04-22, 20:55
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Har sprungit milen på 43 på träning! Ska snitta 4:30 blir 1:35 då exakt så målet är att ligga lite under det så man har lite marginal

Bra plan. Värt att beakta är att en halvmara inte är 21 km, utan 21097,5 m. Dom där sista knappa hundra metrarna får man inte glömma bort om man jagar en viss tid.
Citera
2017-04-22, 22:37
Medlem
Citat:

Då har vi ungefär samma mil tid även om jag inte testat vad jag gått för de sista månaderna.
Men känns som att varvet är en rätt tuff bana och jag tror inte jag kan hålla 4.30 tempo.
Utan kommer satsa på 4.45. Känner man sig sedan pigg de sista 5 km kan man ju alltid öka.
Citera
2017-04-23, 01:02
Medlem
Har testat löpa ett par gånger, men får alltid skavsår på hälen. Har testat olika skor och strumpor. Tejpar jag så går det bra men jag orkar inte göra det varje gång jag ska ut o springa. Någon som har något tips?

Jag brukar inte landa med hälen först när jag springer, vet inte om det kan ha något med saken att göra.
Citera
2017-04-23, 02:19
Medlem
Citat:
Då har vi ungefär samma mil tid även om jag inte testat vad jag gått för de sista månaderna.
Men känns som att varvet är en rätt tuff bana och jag tror inte jag kan hålla 4.30 tempo.
Utan kommer satsa på 4.45. Känner man sig sedan pigg de sista 5 km kan man ju alltid öka.

4:30 är rätt tufft tempo på varvet om man tar milen på 43. Det blir en riktig utmaning men med formtoppning och nummerlapp på bröstet klarar man ofta mer än man tror
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in