2017-04-21, 00:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad du inte förstår är ju precis det, nämligen att "kompetens" inte bara handlar om maskinen och hårdvaran. Erfarenheter av att strida mot fiender som rustas upp, och begränsningar som fanns i piloternas utbildning, just av den anledningen att dessa var utbildade i USA. Detta ledde till många experiment och precis som på labb rapporterades allt. Summan av deras erfarenheter med hänsyn till förutsättningarna blev Qaher,Shafaq och Saeqeh.
Vad pratar du om? Jag pratade om att ert övertag i luften i kriget mot Irak skedde med amerikanska flygplan och helikoptrar. Det känns som jag förstår precis.

Citat:
Inte en "modifierad", Saeqeh är en derivat och därmed en bror till F5.
Frågan är vilket plan som Qaher är bror till?
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
nä den är nybyggd.
Sluta vara löjliga nu. Det är ingen som är så djävla dum så de tror att era landsmän har byggt ett nytt eget plan som ser precis ut som en F-5 med en extra stjärtfena. Era landsmän har en lång historia av att bluffa om militärmateriel som de säger sig ha utvecklat och tillverkat själva när det egentligen är något gammalt som de köpt från andra länder eller bara någon modell byggd av tuggat franskbröd.

Citat:
Tror inte det!
http://forumbilder.se/G82J4/img-2883
Där håller jag med. Jag tror inte den ryska designbyrån Mukhamedov OKB som ritade det planet som i alla fall ser helt ok ut har varit med på missfostret Qaher.

Citat:
de kanske är kusiner
är det meningen att dessa flyg ska användas i proxykrigen med judarna? vid direkt konfrontation är ju asymmetriska taktiker överlägsna.
jag kan också se hur de är en bra ingång till större flyg som Dehghan sa. även civila.
Och där kom de asymmetriska taktikerna igen. Bingo, jag har full bricka här! Vinner man en burk kaviar eller?
Citera
2017-04-21, 23:27
Medlem
qaher kommer gå till historien som ett av de mest innovativa och häftiga planen genom tiderna. diverse judiska hemsidor försöker skriva ner den men faktum är faktum.

piloterna måste vara duktiga så de inte vobblar och slår i vingänden när de landar.
Citera
2017-04-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Sluta vara löjliga nu. Det är ingen som är så djävla dum så de tror att era landsmän har byggt ett nytt eget plan som ser precis ut som en F-5 med en extra stjärtfena. Era landsmän har en lång historia av att bluffa om militärmateriel som de säger sig ha utvecklat och tillverkat själva när det egentligen är något gammalt som de köpt från andra länder eller bara någon modell byggd av tuggat franskbröd.

saeghe är nybyggd. finns dokumentärer om den.

Citat:
Där håller jag med. Jag tror inte den ryska designbyrån Mukhamedov OKB som ritade det planet som i alla fall ser helt ok ut har varit med på missfostret Qaher.

innerst inne tycker du qaher är överläcker. vad hade du sagt om skunk works skapat den skunkjobb?

Citat:
Och där kom de asymmetriska taktikerna igen. Bingo, jag har full bricka här! Vinner man en burk kaviar eller?

nej.
Citera
2017-04-22, 10:02
Medlem
I denne videoen viser Iran frem sin "nyutviklede" jetmotor "Owj"

https://www.youtube.com/watch?v=8OkB9gVATFM

Det som er merkelig er at disse flinke ingeniørene i Iran har "utviklet" en turbojet som er helt lik en overhalt J-85. Sikkert bare en tilfeldighet.......
Citera
2017-04-22, 12:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
qaher kommer gå till historien som ett av de mest innovativa och häftiga planen genom tiderna. diverse judiska hemsidor försöker skriva ner den men faktum är faktum.

piloterna måste vara duktiga så de inte vobblar och slår i vingänden när de landar.
Vilka judiska hemsidor? Menar du sådana som Pakistan Defence Forum där man skrattar åt Qaher? https://defence.pk/pdf/threads/qaher-313.270034/

Citat:
saeghe är nybyggd. finns dokumentärer om den.
Sluta vara löjlig. Alla ser att det är en lätt modifierad F-5.
Citat:
innerst inne tycker du qaher är överläcker. vad hade du sagt om skunk works skapat den skunkjobb?
Jag tycker den ser rätt häftig ut, så mycket kan jag erkänna. Däremot har den några detaljer som gör den mindre flygduglig, detaljer som proffs som Skunk Works förstås aldrig hade behövt fundera över. Hade man inte gjort de missarna så kanske den hade kunnat flyga någorlunda. Nu pekar allt på att det bara är ett skådespel för det iranska folket och maskinen kan inte överhuvudtaget flyga. Återkom när den kan det.
Citat:
nej.
Synd, det är ju annars något som Iran verkligen kan tillverka.

Citat:
Ursprungligen postat av pronh
I denne videoen viser Iran frem sin "nyutviklede" jetmotor "Owj"

https://www.youtube.com/watch?v=8OkB9gVATFM

Det som er merkelig er at disse flinke ingeniørene i Iran har "utviklet" en turbojet som er helt lik en overhalt J-85. Sikkert bare en tilfeldighet.......
Visst är det fantastiskt att den "helt inhemskt nyutvecklade" motorn är på pricken exakt en gammal J85, den motor som satt i de F-5 som Iran köpte från USA för länge sedan. Varenda rörböj, varenda liten slang och skruv, allt sitter på exakt samma ställe som på J85.

Hur kan man nedlåta sig åt en så patetisk trolleriföreställning inför sitt eget folk?
Citera
2017-04-22, 13:59
Medlem
Klockflanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur kan man nedlåta sig åt en så patetisk trolleriföreställning inför sitt eget folk?
Både den här och tidigare Iran-trådar bevisar empiriskt att trolleriföreställningen fungerar tämligen bra.
Citera
2017-04-22, 16:16
Medlem
Citat:
vad gör den mindre flygduglig? ska du börja tjafsa om luftintagen? så länge luft stryker över vingen så kommer luft in i motorn och även annars eftersom man inte tänker på lyft där.

Og du har enda ikke forstått at dette "flyet" som de viste frem forrige uke aldri vil kunne fly slik det fremstår? For de første så beveger ingen rorflater seg når hjulet svinger, og for det andre så finnes det ingen motor i flyet som kan få det i luften.

Man kan lure på hvor smarte de egentlig var de som "pyntet" opp modellen før visning. De har trykk over fremhjulet som viser at lufttrykket skal være 50 PSI. Det er litt mer enn en vanlig bil, og ikke i nærheten av hva et fly med normal vekt vil trenge for de vil ha i området 250 - 320 PSI.
https://twitter.com/Arkenstoneblog/status/853461002922319873/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=https%3A%2F%2Ftwitte r.com%2FArkenstoneblog%2Fstatus%2F8534610029223198 73

Du fremstår dummere og dummere for hver gang du forsvarer dette modellflyet. At du selv ikke engang forstår det sier også sitt.
Citera
2017-04-22, 16:41
Medlem
Finns det ett enda egentillverkat stridsplan med pilot från er republik som lättat från marken??
Senast redigerad av SamVimes 2017-04-22 kl. 16:47.
Citera
2017-04-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Og du har enda ikke forstått at dette "flyet" som de viste frem forrige uke aldri vil kunne fly slik det fremstår? For de første så beveger ingen rorflater seg når hjulet svinger, og for det andre så finnes det ingen motor i flyet som kan få det i luften.

Man kan lure på hvor smarte de egentlig var de som "pyntet" opp modellen før visning. De har trykk over fremhjulet som viser at lufttrykket skal være 50 PSI. Det er litt mer enn en vanlig bil, og ikke i nærheten av hva et fly med normal vekt vil trenge for de vil ha i området 250 - 320 PSI.
https://twitter.com/Arkenstoneblog/status/853461002922319873/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=https%3A%2F%2Ftwitte r.com%2FArkenstoneblog%2Fstatus%2F8534610029223198 73

Du fremstår dummere og dummere for hver gang du forsvarer dette modellflyet. At du selv ikke engang forstår det sier også sitt.

http://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=734279

175-180 psi i boeing passagerarplan och qaher är mkt mindre.

sök själv:
http://www.dunlopaircrafttyres.co.uk/products/index.aspx

50 psi verkar rimligt eller missar jag nåt? jag vet att ni bara upprepar saker men nån kanske kan uppge nån teknisk förklaring till varför det inte skulle gå?

nu vet jag inte vad rorfleter är men du kanske menar roderytorna? varför ska de röra sig när man svänger på marken?

det är du som är den dumma. riktigt superdum.
Citera
2017-04-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Finns det ett enda egentillverkat stridsplan med pilot från er republik som lättat från marken??

saeghe
Citera
2017-04-22, 17:22
Medlem
Citat:
vad gör den mindre flygduglig? ska du börja tjafsa om luftintagen? så länge luft stryker över vingen så kommer luft in i motorn och även annars eftersom man inte tänker på lyft där.

Den konfigurationen är kompressorstallens förlovade land.
I samma ögonblick som piloten (vi antar för ett ögonblick att planet faktiskt kan lyfta) inducerar någon form av alfa så kommer motorn tvärdö pga luftflödesturbulens.

Citat:
det ser som en kopia. kanske vissa delar har ändrats. det krävs mycket för att tillverka en jetmotor. en massa produktionsmetoder osv som nu finns på plats. infrastrukturen är på plats så nu kan man börja innovera och bygga en egen motor. det är smart
Iran är inte med i klubben "Vi som kan bygga egna jetmotorer". Så istället får man kopiera de gamla rosthäckarna USA sålde.

Iran bygger mockups som ser bra ut på parader.
Citera
2017-04-22, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Den konfigurationen är kompressorstallens förlovade land.
I samma ögonblick som piloten (vi antar för ett ögonblick att planet faktiskt kan lyfta) inducerar någon form av alfa så kommer motorn tvärdö pga luftflödesturbulens.

man har såklart tänkt på det där. vi får se...

Citat:
Iran är inte med i klubben "Vi som kan bygga egna jetmotorer". Så istället får man kopiera de gamla rosthäckarna USA sålde.

Iran bygger mockups som ser bra ut på parader.

man börjar med att kopiera och bygga industriell infrastruktur för produktion. sen innoverar man. qaher kommer komma upp i mach 2. att uppgradera j85 eller bygga egna motorer kommer bli lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in