2017-04-20, 11:45
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det är bättre att du skriver direkt vad du vill säga istället för att flumma ut i liknelser och andra konstigheter.

Det här var ganska bra skrivet ändå, under omständigheterna. Enbart förtätad materia.. om det finns förtätning måste det väl finnas förtunning. Är gravitation, energi, ljus materia? En photon har ingen massa, men du kan helt klart uppleva ljus. Existerar fysiska lagar? Men hur skulle du definiera något som vi inte kan uppfatta med våra sinnen, är det också materia?

Jag håller inte med om det. Det finns en rationalitet med allt vi gör. Våra känslor och instinkter är primitivt rationella. Även psykiskt sjuka, psykopater och galna människor anser att de gör det rätta, och det gör de också efter de förutsättningar som de har. En betraktare skulle antagligen anse att de handlar irrationellt, men betraktaren har ett annat liv, annan uppväxt och andra förutsättningar. Allt innehåller grader av rationalitet. IS krigaren som spränger sig själv i luften handlar helt rationellt, efter sina förutsättningar och efter den ideologi han lurats att tro på. Det är vår fria vilja som kan få oss att forma oss allt mer efter det sant rationella. Det är när vi formar oss efter rationalitet som vi inser att allt är rationellt.
Är detta isf vad som ska föreställa en definition av gud och att du vill säga att gud existerar?, för att det är som det är, IS finns och människor-är-rationella (enl dig) och annat du skriver här?
Citera
2017-04-20, 11:49
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Enligt mig är verkligen inte alla människor om man försöker inberäkna "alla" , rationella på detta klot.. vår hemvist - väldigt många är starkt motstridiga både sunt förnuft, logik och rationella lösningar. Mång am'änniskor tycks nästan älska att underhålla irrationella men emotionella dramaturgiska förvecklingar som sedan kan utsättas för tolkningar utifrån ibland mkt starka irrationella begär som jag kan tycka de nästlar sig in i, medvetet.. inte alltid omedvetet alltså.

Vilket är lustigt, att ignorans för rationellt förankrade mer kloka resonemang skjuts ifrån, för att ge sig plats för idealism.. är isf idealism och drömmerier så givet.. rationellt?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-04-20 kl. 11:52.
Citera
2017-04-20, 12:24
Bannlyst
Jag kan se att ni försöker analysera mina inlägg från era fördefinierade filosofiska positioner, som om materien i sig själv vore något självklart sant. Men vetenskapen självt brottas med vad materia är. Man har byggt sitt luftslott på en filosofiskt felaktig grund.

Ingen av er försökte svara på mina frågor. Det är inte förbjudet att tänka själv. Allt vi gör är att konstruera teorier, rationella samband, dra slutsatser, formulera idéer, försöker förstå oss själva och vår plats i existensen. Förnuft är inte materia, det är något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Enligt mig är verkligen inte alla människor om man försöker inberäkna "alla" , rationella på detta klot..
Menar du att människor inte försöker göra det rätta, under sina förutsättningar, under den kultur de tillhör, under den religion och politiska tillhörighet de tillhör. Under den genuppsättning de har, under de händelser i livet som format deras personlighet, under deras utbildning/skola, under deras påverkan från propaganda, grupptryck, normer och yttre påtryckningar?

Citat:
Vilket är lustigt, att ignorans för rationellt förankrade mer kloka resonemang skjuts ifrån, för att ge sig plats för idealism.. är isf idealism och drömmerier så givet.. rationellt?
Så du gör alltså en dikotomi mellan idealism och rationellt tänkande? Det skulle jag kalla en falsk dikotomi. Dikotomin är vanligtvis mellan materialism och idealism, mellan rationalism och empiricism.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-04-20 kl. 12:31.
Citera
2017-04-20, 12:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Besvara först:
Är all materia en stadig ström av kvantfluktationer som hoppar in och ut ur existens?
Är materia Atomen som består av 99,999999% tomrum?... (där resten egentligen är energi?)
Är materia tankarna i din hjärna? Din hjärna som är inkapslad i totalt mörker, och som stimuleras av miljontals elektrokemiska signaler varje sekund? Hur kan du säga att du ser verkligheten, när hjärnan är innesluten i totalt mörker och allt du upplever skapas från elektrokemiska signaler?
Är materia det som uppstod ur BigBang? En slumpartad händelse som utspelade sig i ingenting utan någon som helst anledning?... (Eller var BigBang inte alls slumpartad, inte alls utan orsak, inte alls en materiell händelse?)
Eller är materia egentligen energi? Detta abstrakta begrepp som inte har någon egentlig materiell definition?

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Söker du ett argument from ignorance?
Om det INTE är ovanstående eller om saker inte kan förklaras i minutiös detalj, så föreslår du hittepålösning som inte förklaras eller bevisas?

Citat:
Ursprungligen postat av Seperitz
En God of the gaps kanske? En evinnerligt minskande ficka av det okända är ett bra ställe att gömma en gud byggd enbart på retorik och induktiv (falsk) logik.

Som jag förstår det postulerar superhjälta-kopian "jeanclaudevandamme" omväxlande att ha sig extraordinära, "transcendenta" förmågor alternerande med ad hominem argumentation.
Citera
2017-04-20, 12:51
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=jeanclaudevandamme|60508037]
Citat:
Jag kan se att ni försöker analysera mina inlägg från era fördefinierade filosofiska positioner, som om materien i sig själv vore något självklart sant. Men vetenskapen självt brottas med vad materia är. Man har byggt sitt luftslott på en filosofiskt felaktig grund.
Men herregud om nu materia inte skulle vara materia utan ha ett annat namn än "materia" så är ju för den skull inte därmed "gud" en faktuell existens - utan fortfarande ett begrepp som ej går att ens detektera. Hur svårt ska det vara? Gud är till skillnad mot materia, ännu ett namn.. men till skillnad mot den manifesta detekterade individe, djur människa växt luftmassa osv, så har namnet gud ännu ingen subsstans och energinivå kan du glömma, en energivåg elelr herzfrekvena är en frekvens , inte "en gud" eller "en ande" , ska du påstå att något valfritt fysioelektriskt fenomen därmed "kan vara, något gudpomligt..." så är du isf som väldigt många, benägen att bortrationalisera som jag tycker med andra ord är detsamma som att nöja sig med otroligt låg nivå, vilket samhällen dessutom "behöver" , det är rationellt konstadseffektivt att göra allt för att inte ta itu med okunskap. Men någon gudsdefiniiton har hittills aldrig förklarats med naturkunskap.. naturvetandet med naturvetare brukar knappast nöja sig med att börja be, dra fram gamla verser och ramsor där en kvistigare vetenskaplig fråga.. inte riktigt får sitt svar...

Därför är det lite patetiskt att ens försöka börja svamla om astrofysik , i försöken att knipa en definition. Begreppet gud realterar till TRO.. troende har ett myller av trosobjekt som de tror är i sin tur passande de beskrivningar som de rotar fram ur både forntida svammel och historiska skrifter och så är mystik laddat. Men att något är laddat är inte därför givet meningsfullt. Att det är laddat att titta ut mot stjärnhimlen och börja "skapa samband mellan hur himlen ser ut och vad du känner el vad som ska hända om tre år kl 14 och varför du har x antal prickar på huden som en titt på himlen ska kunna färtälja om" , det är ju oseriöst, men eftersom det är så populärt med bl.a "arketyp-skapandet" och det ju ingår i aristokratins volymer, så menar du att det därmed är något att behöva-respektera.. om en person år 1400 skriver en fabel, så är det alltså t.o.m klokt.. att ge fabeln absolut trovärdighet? och duga som seriöst underlag där det är-såsvårt-att skapa plats åt det som iaf jag ser som seriöst, men har man det så jobbigt med kunskaper.. som inte kommer från ovan, så har det väl med tålamod att göra - du trodde kanske att det går att blunda och inom en livstid få svar, om varför du lever på jorden. Det är vad "gudsidén eller hypotesen" vill göra gällande!
Citat:

Ingen av er försökte svara på mina frågor. Det är inte förbjudet att tänka själv. Allt vi gör är att konstruera teorier, rationella samband, dra slutsatser, formulera idéer, försöker förstå oss själva och vår plats i existensen. Förnuft är inte materia, det är något annat.
Jo.
Förnuftet finns inte utan kroppen, men den ekvationen är ju superskarp.

Citat:
Menar du att människor inte försöker göra det rätta, under sina förutsättningar, under den kultur de tillhör, under den religion och politiska tillhörighet de tillhör. Under den genuppsättning de har, under de händelser i livet som format deras personlighet, under deras utbildning/skola, under deras påverkan från propaganda, grupptryck, normer och yttre påtryckningar?
Nej, det finns däremot trender.. som starkt avviker förnuftstänkandet och underblåser irrationalism - det sker också en mängd onödiga katastrofer i världen, är det för att alla dessa enl dig är så rationella och gör-sitt-bästa?

Citat:
Så du gör alltså en dikotomi mellan idealism och rationellt tänkande? Det skulle jag kalla en falsk dikotomi. Dikotomin är vanligtvis mellan materialism och idealism, mellan rationalism och empiricism.
Oavsett var dikotomi finns och inte finns, så är påstådd dikotomi ännu inte därmed en definition på begreppet gud, som är fortf. ett av människan skapat begrepp, en idé... som man sedan använder och utnyttjar på flera olika sätt, med god vinst - det handlar ju om egocentrism och egoboost, isf.. vad är själ när människa inte räcker för dem som inte vill kännas vid att vara "bara människa" ?
Citera
2017-04-20, 12:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kan se att ni försöker analysera mina inlägg från era fördefinierade filosofiska positioner, som om materien i sig själv vore något självklart sant.

Och vad är då DIN position angående materia?
Citera
2017-04-20, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men herregud om nu materia inte skulle vara materia utan ha ett annat namn än "materia" så är ju för den skull inte därmed "gud" en faktuell existens - utan fortfarande ett begrepp som ej går att ens detektera.

Ja, det med.

Superhjälta-kopians (~jeanclaudevandamme) försök på att smyga in 'guds'-konceptet i ett redan ad hoc-infekterad resonemang.
Citera
2017-04-20, 13:01
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad är då DIN position angående materia?
Hen kan kanske lägga in en koan, när arketyperna redan definierats som osammanhängande drömmerier. Frauds vilja, nej freud.
Citera
2017-04-20, 20:35
Medlem
Gud är en
Citera
2017-04-20, 20:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Gud är en

... ELLER ungefär 3.500 olika entiteter ... ELLER tolkad på uppskattningsvist minst 50.000 olika sätt.
Senast redigerad av Bogomil 2017-04-20 kl. 20:40.
Citera
2017-04-20, 23:51
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Gud är en

Stämmer.
Citera
2017-04-22, 11:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud är en

Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Stämmer.

Ditt eget förtydligande och egna belägg, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in