2017-04-21, 10:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Visst finns det en förklaring till det:
Om Nils vet att Linna just slagit ihjäl en åldring vid ett rån så har han goda skäl att inte vilja att samme Linna får veta att han, Nils, berättar om Linnas brott. Han kan helt enkelt varit orolig för sin egen hälsa.
Nu låtsades du inte förstå Skräddarens fråga här:

Faktum är alltså att Nils sade till Bertil redan innan rånet att Bertil inte fick ta kontakt med Linna angående brottsplanerna. Har du någon förklaring till det?

Den enda rimliga förklaring jag kan tänka mig här är att Nils inte ville att Bertil skulle diskutera det här med Linna, eftersom det då skulle bli uppenbart för Bertil att Nils ljög.

Linna hade naturligtvis ingen aning om några brottsplaner.
Senast redigerad av Draifos 2017-04-21 kl. 10:25.
Citera
2017-04-21, 10:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nej.
Han pekar ut HA.

HA - vem?
Jag har inte läst hela FUP, men i en tidningsartikel stod det att han pekade ut en person som sedan visade sig ha alibi. Var det inte "Nils"= MV?
Senast redigerad av Solglittret 2017-04-21 kl. 10:34.
Citera
2017-04-21, 10:36
Medlem
Förhandling kl 16.00

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=8D860C516B20D3F2

Citat:
I dag klockan 16 inleds häktningsförhandlingen i Luleå tingsrätt mot en man som har begärts häktad på sannolika skäl misstänkt för medhjälp till mord och medhjälp till grovt rån i Kalamark 2004
Citera
2017-04-21, 10:36
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
HA - vem?
Jag har inte läst hela FUP, men i en tidningsartikel stod det att han pekade ut en person som sedan visade sig ha alibi. Var det inte "Nils"= MV?

Nej det är Bertil
Citera
2017-04-21, 10:50
Medlem
Champagneoclocks avatar
Är det inte enklare att kalla personerna vid deras rätta namn?
Kan någon reda ut vem som är vem? den som nu sitter och väntar på häktningen heter Magnus Viklund i alla fall.
Citera
2017-04-21, 10:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Nu sitter MV och väntar på häktningsförhandlingen misstänkt för medhjälp till mord.
Men vem är den presumtive mördaren?
Ingen vet utom MV. Det är väl det här man skall försöka få MV att berätta nu. Ingen, förutom de obligatoriska enstaka trollen, verkar i alla fall tro på rövarhistorien från 2004 om att det skulle ha varit Kaj Linna. Ett mysterium är att åklagaren inte tycks vilja lägga ner åtalet mot Linna. Varken Leif GW Persson eller Linnas advokat (som inte har mer information än vi har) törs sia om vad åklagaren har i kikaren.

Citat:
Direkt efter förhandlingen kommer Jens Göransson att i en kort stund vara tillgänglig för media på plats i entrén till Åklagarkammaren, Norra Tjärngatan 6 i Sundsvall. Efter ungefär en kvart kommer han att finnas tillgänglig per telefon i ytterligare 30 minuter.
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=8D860C516B20D3F2
Det här blir väl första gången på tretton år som en åklagare uttalar sig om fallet. Vi kanske får gåtans lösning i eftermiddag. Min gissning är att Göransson kommer att tillkännage Kaj Linnas frigivning. I annat fall måste han väl berätta nu vad åklagarsidan grundar sina misstankar på.
Senast redigerad av Draifos 2017-04-21 kl. 11:23.
Citera
2017-04-21, 11:22
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ingen vet utom MV. Det är väl det här man skall försöka få MV att berätta nu. Ingen, förutom de obligatoriska enstaka trollen, verkar i alla fall tro på rövarhistorien från 2004 om att det skulle ha varit Kaj Linna. Ett mysterium är att åklagaren inte tycks vilja lägga ner åtalet mot Linna. Varken Leif GW Persson eller Linnas advokat (som inte har mer information än vi har) törs sia om vad åklagaren har i kikaren.

Det här blir väl första gången på tretton år som en åklagare uttalar sig om fallet. Vi kanske får gåtans lösning i eftermiddag.
Jäkligt märkligt. Är det någon som förekommit i utredningen tror du?
Kaj Linna är det ju i alla fall inte, då skulle han knappast fått resning.
Citera
2017-04-21, 11:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jäkligt märkligt. Är det någon som förekommit i utredningen tror du?
Kaj Linna är det ju i alla fall inte, då skulle han knappast fått resning.
Polackspåret är det rimligaste enligt min uppfattning. Jag litar på Jan Olsson, en riktig polis:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-04-21 kl. 11:28.
Citera
2017-04-21, 11:28
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Polackspåret är det rimligaste enligt min uppfattning. Jag litar på Jan Olsson, en riktig polis:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/goda-chanser-att-losa-mordet-i-kalamark/
Jan Olsson är en synnerligen duktig och erfaren fd polis. Håller med dig helt och fullt.
Citera
2017-04-21, 11:29
Medlem
Citat:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/goda-chanser-att-losa-mordet-i-kalamark/

Nyckelvittnet Nils är ju den som pekas ut som medhjälpare och har häktats, kan han ha hjälpt polackerna?
Citera
2017-04-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Har någon läst de första förhören från sjukhuset med Sune? (jag har det inte) Hur säker var han? Gjorde man inte en "röst-konfrontation" eller liknande?

Bertil har ett bra alibi med tfn-samtalen från hemmet i Luleå, dock inte lika starkt som Nils som har systern också. Om Bertil skall vara GM så måste han ha haft en medhjälpare som lyfte luren åt honom i Luleå, alternativt varit väldigt fiffig med tele-teknik. Dessutom måste Nils och fadern begå mened åt honom. Många bitar som skall falla på plats, så jag säger nej. Men han är väl i övrigt en bra GM. Inte så konstigt att polisen tog honom först.

Så Bertils alibi går ut på att det ringts från hans hemtelefon? Men man vet inte om det är han som har ringt?
Citera
2017-04-21, 11:32
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Nyckelvittnet Nils är ju den som pekas ut som medhjälpare och har häktats, kan han ha hjälpt polackerna?
Han heter väl Magnus Viklund? Vem fan är Nils?
Dessutom är han inte häktad. Förhandlingen hålls kl 16.00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in