Citat:
Ursprungligen postat av
AstorFlanell
Just här håller jag med f_b
"Min personliga uppfattning är att om Nils hade planerat rånet med en okänd GM så hade det varit idiotiskt att ange Linna. Nils kunde då omöjligen veta att Linna skulle sakna alibi för precis hela mordkvällen. Om Linna haft alibi så hade Nils suttit i en mycket knepig sits."
Notera att Skräddarens scenario förutsätter att Nils berättar för Bertil om Kaj Linnas (och sin) inbrottsplan INNAN brottet. Detta är nödvändigt för att förklara varför Bertil berättar om detta i förhören när han är anhållen.
Scenariot innebär alltså inte bara att Nils blandar in Linna i historien, utan stt han gör det i förväg. Det handlar alltså inte om att rädda sig själv utan det är bara konstigt och betydligt mindre sannolikt än att TR/HRs version.
Notera att detta inte utesluter att Nils planerat något med Linna under påskhelgen och dagen före mordet, tvärtom. "Avvärjningsresan" kan ha varit ett rek som Nils pappa inte förstod/ville förstå innebörden av. Det kan också tänkas att Nils förstod att Linna hade våldsammare planer än han själv ville vara med om. Det förklarar pappans och Bertils berättelse om vad Nils berättar INNAN mordet.
Edit: jag skrev 'INNAN brottet' ovan, i enlighet med Skräddarens scenario, men det skulle kunna vara dagen efter brottet men innan Bertil grips.
Det är i så fall en märklig chansning eftersom Nils var i tfn med Linna fram till 18:12 mordkvällen. och omöjligen kunde veta att Linna inte skulle kontaka någon under resten av kvällen (i ett redan tight tidsschema).