2017-04-21, 06:45
Medlem
En sak jag undrar över - hur ofta pratade Nils och Bertil i telefon. Har den uppgiften framkommit?

Om de hade intensiv telefonkontakt den aktuella kvällen - var det en engångsföreteelse eller något de brukade göra?
Citera
2017-04-21, 07:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Nils planerar ett inbrott med en hittils okänd GM > Nils säger till Bertil att Kaj planerar ett inbrott > enligt Nils får Bertil inte ta kontakt med Kaj > det mynnar ut i ett mord > Nils hade inte räknat med ett mord > Bertil anhålls och berättar det han fått höra av Nils > Nils kan nu välja att stå fast vid det som han berättat till Bertil eller dra tillbaka det och ange den riktiga mördaren, men då sitter han tvärsäkert i skiten själv > Nils väljer det tidigare alternativet och med lite tur så går det vägen. > Nils och Bertil har efter detta intensiv telefonkontakt och kan prata ihop sig.

Helt omöjligt scenario enligt dig alltså?
Nej, inte fysiskt omöjligt, men osannolikt.
Varför skulle Nils säga till sin vän Bertil att han planerar ett inbrott med sin andre vän Kaj öht, i synnerhet om han planerar det med någon annan?

Ett generellt problem med den logik som du för fram är att en hypotes som denna ställs mot TR/HRs version utan att ge Nils berättelse någon vikt alls. Det är orimligt. Nils är ett kasst vittne men hans utsaga kan inte förkastas med automatik, i synnerhet som han inte berättar något för polisen som gynnar honom själv.
Citera
2017-04-21, 07:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Just här håller jag med f_b

"Min personliga uppfattning är att om Nils hade planerat rånet med en okänd GM så hade det varit idiotiskt att ange Linna. Nils kunde då omöjligen veta att Linna skulle sakna alibi för precis hela mordkvällen. Om Linna haft alibi så hade Nils suttit i en mycket knepig sits."
Notera att Skräddarens scenario förutsätter att Nils berättar för Bertil om Kaj Linnas (och sin) inbrottsplan INNAN brottet. Detta är nödvändigt för att förklara varför Bertil berättar om detta i förhören när han är anhållen.

Scenariot innebär alltså inte bara att Nils blandar in Linna i historien, utan stt han gör det i förväg. Det handlar alltså inte om att rädda sig själv utan det är bara konstigt och betydligt mindre sannolikt än att TR/HRs version.

Notera att detta inte utesluter att Nils planerat något med Linna under påskhelgen och dagen före mordet, tvärtom. "Avvärjningsresan" kan ha varit ett rek som Nils pappa inte förstod/ville förstå innebörden av. Det kan också tänkas att Nils förstod att Linna hade våldsammare planer än han själv ville vara med om. Det förklarar pappans och Bertils berättelse om vad Nils berättar INNAN mordet.

Edit: jag skrev 'INNAN brottet' ovan, i enlighet med Skräddarens scenario, men det skulle kunna vara dagen efter brottet men innan Bertil grips.
Det är i så fall en märklig chansning eftersom Nils var i tfn med Linna fram till 18:12 mordkvällen. och omöjligen kunde veta att Linna inte skulle kontaka någon under resten av kvällen (i ett redan tight tidsschema).
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-04-21 kl. 08:03.
Citera
2017-04-21, 07:34
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, inte fysiskt omöjligt, men osannolikt.
Varför skulle Nils säga till sin vän Bertil att han planerar ett inbrott med sin andre vän Kaj öht, i synnerhet om han planerar det med någon annan?

Ett generellt problem med den logik som du för fram är att en hypotes som denna ställs mot TR/HRs version utan att ge Nils berättelse någon vikt alls. Det är orimligt. Nils är ett kasst vittne men hans utsaga kan inte förkastas med automatik, i synnerhet som han inte berättar något för polisen som gynnar honom själv.

Nja, jag menade att Nils berättar till Bertil att Kaj (ensam) planerar en stöt. Han skulle ha sagt detta för att Bertil, efter inbrottet, inte skulle misstänka Nils. Det förklarar också varför Bertil inte fick ta kontakt med Linna. Har du en förklaring på det annars?
Citera
2017-04-21, 08:41
Medlem
Glöm Långared mm i detta ärendet är någon eller några av dom 3 dom skyldiga men det komm aldrig att kunna bevisas. Så nu kommer även "Nils" kunna plocka ut skadepengar
Citera
2017-04-21, 09:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Glöm Långared mm i detta ärendet är någon eller några av dom 3 dom skyldiga men det komm aldrig att kunna bevisas. Så nu kommer även "Nils" kunna plocka ut skadepengar
Menar du att Linna skulle dela med sig av ev. skadestånd?
Nils får knappast några stora pengar av en kort (?) häktning.

Bevisläget mot Nils är så vitt vi vet obefintligt: han har alibi och inga relevanta spår från brottsplatsen är kända.
Dock är han häktad, så något har ÅK. Jag står fast vid hypotesen att Nils babblat på för polisen och kanske placerat sig så nära brottsplatsen att medhjälp blivit aktuellt. Det räcker ju med att "avvärjningsresan" fått ett nytt syfte. Om Nils nu säger att han och Linna planerade rånet tillsammans, p.s.s. som inbrottet i affären, men att han drog sig ur senare så kan han nog åtalas för medhjälp ändå. Detta kanske han inte har begripit.
Citera
2017-04-21, 09:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarmannen
En sak jag undrar över - hur ofta pratade Nils och Bertil i telefon. Har den uppgiften framkommit?

Om de hade intensiv telefonkontakt den aktuella kvällen - var det en engångsföreteelse eller något de brukade göra?
Jag har inte tfn-analysen framför mig nu (länk borde finnas tidigare i tråden) men de talade kopiöst mycket i tfn på mord-dagen och dagen efter. Analysen täcker dock bara dagarna kring mordet. Jag fick intrycket att Nils och Bertil var "tfn-kompisar" som kunde snacka i timmar, så jag tror inte just dessa samtal sticker ut.
Citera
2017-04-21, 09:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Nja, jag menade att Nils berättar till Bertil att Kaj (ensam) planerar en stöt. Han skulle ha sagt detta för att Bertil, efter inbrottet, inte skulle misstänka Nils. Det förklarar också varför Bertil inte fick ta kontakt med Linna. Har du en förklaring på det annars?
Visst finns det en förklaring till det:
Om Nils vet att Linna just slagit ihjäl en åldring vid ett rån så har han goda skäl att inte vilja att samme Linna får veta att han, Nils, berättar om Linnas brott. Han kan helt enkelt varit orolig för sin egen hälsa.
Citera
2017-04-21, 09:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000

Citat:
Menar du att Linna skulle dela med sig av ev. skadestånd?
Nils får knappast några stora pengar av en kort (?) häktning.

Bevisläget mot Nils är så vitt vi vet obefintligt: han har alibi och inga relevanta spår från brottsplatsen är kända.
Dock är han häktad, så något har ÅK. Jag står fast vid hypotesen att Nils babblat på för polisen och kanske placerat sig så nära brottsplatsen att medhjälp blivit aktuellt. Det räcker ju med att "avvärjningsresan" fått ett nytt syfte. Om Nils nu säger att han och Linna planerade rånet tillsammans, p.s.s. som inbrottet i affären, men att han drog sig ur senare så kan han nog åtalas för medhjälp ändå. Detta kanske han inte har begripit.

Hur mycket vikt lägger man vid den överlevande broderns vittnesmål?
Han pekade väl ut "Nils" från början som gärningsman?
Citera
2017-04-21, 10:04
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Visst finns det en förklaring till det:
Om Nils vet att Linna just slagit ihjäl en åldring vid ett rån så har han goda skäl att inte vilja att samme Linna får veta att han, Nils, berättar om Linnas brott. Han kan helt enkelt varit orolig för sin egen hälsa.

Ja då har vi olika syn på det då.
Citera
2017-04-21, 10:04
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur mycket vikt lägger man vid den överlevande broderns vittnesmål?
Han pekade väl ut "Nils" från början som gärningsman?

Nej.
Han pekar ut HA.
Citera
2017-04-21, 10:05
Medlem
Champagneoclocks avatar
Nu sitter MV och väntar på häktningsförhandlingen misstänkt för medhjälp till mord.
Men vem är den presumtive mördaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in