2017-04-20, 05:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Startar dagen med en fortsatt förkylning. Lägger mig i soffan framför denna film.

http://www.imdb.com/title/tt1293847/
Citera
2017-04-20, 12:57
Medlem
lillskruvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Startar dagen med en fortsatt förkylning. Lägger mig i soffan framför denna film.

http://www.imdb.com/title/tt1293847/

Såg att den kommit..
Så ska med se den.
Citera
2017-04-20, 13:01
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Gärna ett omdöme sen, lät intressant!
Nja tyvärr rätt kass och medioker, men kul att ha sett för egen del, och samtidigt ger den ändå en skön 80-tals känsla. Musiken och Paul Winfield är bra.
Citera
2017-04-20, 15:37
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Filmen levererade också faktiskt, dragit mig länge för att se den, men när den dök upp på netflix, gick de inte att säga nej. Scenen där de tar LSD är fan guld.

Dags för Blue City (1986). Varför? Judd Nelson och Ally Sheedy,

Inte kommit så långt! Tvungen att gå så får dela upp den i två delar. Diggar den hittils! Ska se del två imorgon
Citera
2017-04-20, 18:01
Medlem
BlackMetals avatar
News from Home (1977)

En kopp kaffe och Chantal Akerman får inleda kvällen.
Citera
2017-04-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
News from Home (1977)

En kopp kaffe och Chantal Akerman får inleda kvällen.
Skriv gärna några ord efteråt. Den är t.o.m. bättre än Jeanne Dielman i mitt tycke.
Citera
2017-04-20, 18:14
Medlem
LovableGoofballs avatar
Ska ta och se The Lone Ranger, av Gore Verbinski, lite senare ikväll. Har dragit mig för att se den då den är så djävulskt lång, och lite för att den fick ett ganska så ljummet mottagande när den kom ut. Men ja, förhoppningsvis så går den hem hos mig!
Citera
2017-04-20, 19:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Ska ta och se The Lone Ranger, av Gore Verbinski, lite senare ikväll. Har dragit mig för att se den då den är så djävulskt lång, och lite för att den fick ett ganska så ljummet mottagande när den kom ut. Men ja, förhoppningsvis så går den hem hos mig!

Som sagt, för lång och ganska larvig på ett barnsligt vis, men trots det underhållande om man tar den för vad den är, en westernmatiné för hela familjen.
Citera
2017-04-20, 19:55
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Skriv gärna några ord efteråt. Den är t.o.m. bättre än Jeanne Dielman i mitt tycke.
Såg precis färdigt den så det här blir det allra första intrycket och jag får börja med att säga att jag tyckte den var fantastisk bra. Jag vet inte om jag kan säga att jag gillade den mer än Jeanne Dielman som är en av mina favoritfilmer men långt ifrån är den potentiellt inte. Även utan uppläsningen av breven så hade det varit ett spännande tidsdokument över New Yorks gator på 70-talet och bara av den delen fick jag ut mycket men med de så skapas ett väldigt engagerande narrativ. Tycker inte mamman var så manipulerande som beskrivningen av filmen fick mig att tro utan det är mer ett övertygande porträtt av hur det är att vara separerad från sin familj och hur en förälder ofta kan känna i den situationen. Troligtvis lite mindre så idag med all teknologi för att behålla kontakten. Det är uppenbart att det är någon som är i konflikt mellan att hon saknar sin dotter samtidigt som hon vill att hon ska få leva det liv som gör henne lycklig.

Michael Snows influens är tydlig som i allt från hennes 70-tal och det är kul att se hans strukturalistiska experiment appliceras på så effektiva sätt.

Har lite svårt att sätta i ord så här direkt exakt varför jag kände att den var så fängslande men ja, en riktig succé.
Vad är det som gör att du tycker den är så bra förresten? Hade gärna fått någon annans perspektiv om den.
Senast redigerad av BlackMetal 2017-04-20 kl. 20:06.
Citera
2017-04-20, 20:03
Medlem
e: Det blev inte Yojimbo, DVDskivan strejkade Får se till att få denna skiten slipad för jag vill verkligen se denna filmen.
Senast redigerad av Chenille 2017-04-20 kl. 21:02.
Citera
2017-04-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Vad är det som gör att du tycker den är så bra förresten? Hade gärna fått någon annans perspektiv om den.
Håller med i mer eller mindre allt du nämner, förutom att jag har noll koll på Michael Snow och således inte har en åsikt i hur pass han har influerat filmen.

De två saker jag tycker gör filmen att stå som en fantastisk film är användande av tid och relation mellan förälder och barn. Med filmens kontemplativa tempo känns det nästan som breven blir skickade i realtid och det skapar en engagerande berättelse. Strukturen får en att känna mammans längtan efter sin dotter och hur livet rinner genom mammans fingrar. Som att hennes uppgifter som människa är avklarade när dottern vuxit upp och maken dött. Men känns ändå inte manipulativt på grund av hur Akerman berättar filmen.

Sen är det givetvis ett stort plus att den utspelar sig i ett New York i sjuttiotalsskrud. Läckra miljöer som känns fräscha trots att jag sett fler filmer från sjuttiotalets New York än jag kan minnas.
Citera
2017-04-20, 21:48
Medlem
Tobias123s avatar
Avslutar en lång dag med Click!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in