2017-04-11, 19:42
Medlem
Jag jobbade 75% förra året och stämplade då upp till heltid, men fick en heltidsanställning på samma företag augusti 2016. Nu kommer A-kassan med något brev där dom kräver arbetsgivarintyg från mig från 2016-08-01. Varför måste jag skicka in detta? Jag har ju inte sökt någon ersättning från dom sedan jag gick upp till heltid så vad ska dom med ett arbetsgivarintyg till? Arbetsgivarintyget borde väl bara behövas om jag blir arbetslös och söker A-kassa igen?
Citera
2017-04-11, 20:30
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om du förbrukade din ersättningsperiod innan du började jobba, så gissar jag att du då deltog i jobb- och utvecklingsgarantin, eller? I så fall återinträder du i programmet. Om du fick jobb just i anslutning till att dina ersättningsdagar tog slut så kan du också skrivas in i jobb- och utvecklingsgarantin, men då återinträder du givetvis inte eftersom du inte tidigare varit i programmet.
https://www.arbetsformedlingen.se/download/18.27eaf3fa1528be0e6d35d5ac/1454587771216/job_sok.pdf
Stämmer, jag var inskriven i Jobb- och Utvecklingsgarantin. Men då borde man ju inte tvingas till en ny karens om sju dagar ifall man återinträder?
Citera
2017-04-11, 21:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Stämmer, jag var inskriven i Jobb- och Utvecklingsgarantin. Men då borde man ju inte tvingas till en ny karens om sju dagar ifall man återinträder?
Precis, helt rätt...det blir ju svårt för a-kassan att tvinga på dig karensdagar när du inte ens söker ersättning från dom
Citera
2017-04-19, 20:21
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Precis, helt rätt...det blir ju svårt för a-kassan att tvinga på dig karensdagar när du inte ens söker ersättning från dom
Det är väl i så fall om Försäkringskassan har nåt liknande system, det är ju de som betalar ut ersättning till oss som går på Aktivitetsstöd.
Citera
2017-04-19, 21:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är väl i så fall om Försäkringskassan har nåt liknande system, det är ju de som betalar ut ersättning till oss som går på Aktivitetsstöd.
FK sköter endast utbetalning, orsaken till att man får aktivitetsstöd är att man deltar i program hos AF. Aktivitetsstöd bygger inte på någon ersättningsperiod eller liknande och det finns givetvis inga karensdagar, för i så fall skulle de som skrivs in i kortare program/insatser återkommande få en massa karensdagar. Dessutom skulle det skapa incitament för att inte vilja avbryta program/insats för att t.ex. jobba under sommaren.
Citera
2017-04-21, 12:08
Medlem
Hej.

Fick brev från alfa-kassan att regeringen höjt ersättningstaket för a-kassan, och därför höjer avgiften, hittade inget om det när jag googlade, stämmer detta, och hur mycket gäller det?
Citera
2017-04-27, 11:45
Medlem
Kebbabturkens avatar
År 2016 hade jag 265 000 i årslön och delar man det på 12 månader så hade jag ca 22 000 i månadslön. Räknade ut att jag är berättigad 13200 kr i efterskatt om jag blir arbetslös.

Nu är det så att jag sedan 4 veckor jobbar på ett fryslager för en större butikskedja där mitt kontrakt är 25/h i veckan. Jag har 14500 kr i månadslön vilket gör att jag ångrar att jag tackade ja till tjänsten. Vad är poängen med att slita i -28c på ett fryslager för att tjäna mindre än om jag satt hemma i soffan?

Så nu undrar jag om jag slipper karens från handels a-kassa om jag blir uppsagd i förtid från min 6 mån provanställning? Tänker inte missköta mig men just nu så jobbar jag inte effektivt direkt då jag hoppas de avslutar min anställning. 11 000efterskatt är sjukt kasst när jag kan få 2000 mer i handen och slippa jobba.
Citera
2017-04-30, 16:31
Medlem
Råkade stämplar för 2 veckor trots att jag arbetade(var ej arbetslös) Bör jag kontakta Akassan snarast och säga att jag gjorde ett misstag? Vad blir konsekvenserna?
Citera
2017-05-02, 13:13
Medlem
shbous avatar
Av nyfikenhet..
Hur är det om man varit medlem i A-kassa i 11 månader, blir uppsagd den 11e månaden med 1 månads uppsägningtid - har man då rätt till ersättning från A-kassan? Man har ju så att säga varit medlem i 12 mån. Om ni hajar frågan.
Citera
2017-05-02, 13:15
Medlem
Airwave92s avatar
Hur är det med kraven utöver att vara inskriven i arbetsförmedlingen? Jag har fått höra att man måste skicka in 15-20 jobbansökningar per månad för att få någon som helst ersättning?

Är detta sant eller inte? Kan tänka mig söka 3-4 jobb (är rätt kräsen av mig) men 15-20?
Citera
2017-05-02, 19:36
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Av nyfikenhet..
Hur är det om man varit medlem i A-kassa i 11 månader, blir uppsagd den 11e månaden med 1 månads uppsägningtid - har man då rätt till ersättning från A-kassan? Man har ju så att säga varit medlem i 12 mån. Om ni hajar frågan.

Citerar mig själv. Fb-skadad, plockade upp tel och ringde min a-kassa.

Glöm det..
Citera
2017-05-02, 21:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Hur är det med kraven utöver att vara inskriven i arbetsförmedlingen? Jag har fått höra att man måste skicka in 15-20 jobbansökningar per månad för att få någon som helst ersättning?

Är detta sant eller inte? Kan tänka mig söka 3-4 jobb (är rätt kräsen av mig) men 15-20?
Af kräver att du aktivt söker arbete. Om du bedöms inte söka arbete aktivt, skickas meddelande till a-kassan om det, som beslutar om eventuell varning eller avstängning från ersättning 1-45 dagar.

Bedömning av vad som i ditt enskilda fall är aktivt och vad som inte är aktivt gör Af utifrån dina förutsättningar att hitta lämpliga jobb att söka, alltså utifån vad du är kvalificerad för, om du kan söka jobb i hela landet eller bara i närområdet m.m.

Här finns lite mer info.
https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-fran-a-kassa.html
https://www.arbetsformedlingen.se/download/18.1cd5631315084841e7e3a819/1447317876303/Ersattning_fran_a-kassan.pdf
http://www.samorg.org/wp-content/uploads/2016/12/Sa_fungerar_arbetsloshetsforsakringen_maj2016.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in