2017-04-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och du menar alltså att det skulle vara bättre tolkat att tro att Guds kungarike ska införas här och nu, under din livstid?

Det vet jag inte, men alla profetior pekar på vår tid.
Citera
2017-04-19, 17:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Jaså? Inte vad jag har sett.
Matt 24:24
Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda.

Har du sett något av det?

Falska profeter går väl att påstå att det finns, men stora tecken och under?
Vad skulle det vara för något?
Citera
2017-04-19, 17:47
Medlem
Citat:
Jaså? Inte vad jag har sett.
Matt 24:24
Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda.

Har du sett något av det?

Falska profeter går väl att påstå att det finns, men stora tecken och under?
Vad skulle det vara för något?

Innan jag blev ett Jehovas vittne, så trodde jag att en frälst karismatisk grupp, med kopplingar till Livets Ord hade sanningen, eftersom jag hade fått lättläst NT av dom och när jag läste den så förstod jag att sanningen fanns i bibeln.

Jag trodde att dom hade sanningen, men med tiden började jag upptäcka många läror och beteenden som inte stämde överens med bibeln. I alla fall, då hängav jag mig i det dom lärde ut, och i ett möte hände något, och jag trodde att jag blev frälst. Jag hade sån eufori i kroppen att när mötet var slut, och alla gick hem, så blev det lite av ett antiklimax. Jag var med om mycket som inte går att förklara på annat sätt nu i efterhand, än att jag hade blivit påverkad av demoner.

Skriftstället som du anger har paralleller till detta skriftställe:

"På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’"(Matteus 7:22-23 Bibel2000)

Dessa falska kristna gör ju inte riktiga underverk, utan blir vilseledda av demonernas påverkan. Annars om dom verkligen botade människor från cancer och död, så vore dom inte ondskans hantlangare.

Det finns massor med "tecken och under" i olika slags sammanhang i hela världen. Väldigt många upplever att dom kan förnimma andar, och ofta tror att det är deras döda anhöriga. Och andra förnimmer UFO:n och kidnappningar, andra utomkroppsliga upplevelser. Många håller på med och tror på tarotkort, ouijabrädor, healing, vissa ser stenhårt något i dianetik o.s.v. o.s.v.

Jag skulle säga att 90% av jordens befolkning ser "stora tecken och under" som vilseleder dom.
Citera
2017-04-19, 18:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det har sagds i närmare 2.000 år. Så glöm profeti-argumentet.
Citera
2017-04-19, 18:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag skulle säga att 90% av jordens befolkning ser "stora tecken och under" som vilseleder dom.

Tack för en utförlig och intressant förklaring, men jag måste tydligen tillhöra en av de övriga 10 procenten. Jag har inte sett några "stora tecken och under" och ser heller inte det som du beskrev som "stora tecken och under".

Sedan påstår du att det egentligen inte var "stora tecken och under" som avsågs i bibeln, utan falska stora tecken och under. Vad har du för belägg för det eftersom det ju faktiskt inte står så?
Citera
2017-04-19, 18:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Innan jag blev ett Jehovas vittne, så trodde jag att en frälst karismatisk grupp, med kopplingar till Livets Ord hade sanningen, eftersom jag hade fått lättläst NT av dom och när jag läste den så förstod jag att sanningen fanns i bibeln.

Jag trodde att dom hade sanningen, men med tiden började jag upptäcka många läror och beteenden som inte stämde överens med bibeln.

Du menar bibeltolkning av ett slag man som person subjektivt kan ansluta sig till.
Citera
2017-04-19, 19:03
Medlem
Citat:
Sedan påstår du att det egentligen inte var "stora tecken och under" som avsågs i bibeln, utan falska stora tecken och under. Vad har du för belägg för det eftersom det ju faktiskt inte står så?

Nej, jag sade inte falska, men det är skillnad mellan "stora tecken och under" som att se andar och få budskap från andra sidan, och "stora tecken och under" som att uppväcka människor från döden.

Nyckelorden i Matteus 24:24 är "för att om möjligt bedra också de utvalda".

Demoner kan göra stora tecken. Under Mose tid kunde Egyptens präster förvandla en stav till en orm(2 Mose 7:8-12). Jag vet inte om demonerna kan göra detta idag, men dom kan t.ex. inte uppväcka döda.

Kanske kommer dom att utöka sin vilseledning i framtiden med mer uppenbara tecken och under som även tillfredsställer dig, liknande det Egyptens präster gjorde.
Citera
2017-04-20, 05:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, jag sade inte falska, men det är skillnad mellan "stora tecken och under" som att se andar och få budskap från andra sidan, och "stora tecken och under" som att uppväcka människor från döden.

Nyckelorden i Matteus 24:24 är "för att om möjligt bedra också de utvalda".

Demoner kan göra stora tecken. Under Mose tid kunde Egyptens präster förvandla en stav till en orm(2 Mose 7:8-12). Jag vet inte om demonerna kan göra detta idag, men dom kan t.ex. inte uppväcka döda.

Kanske kommer dom att utöka sin vilseledning i framtiden med mer uppenbara tecken och under som även tillfredsställer dig, liknande det Egyptens präster gjorde.

Aaah, så "skillnaden" (ref: den första meningen i citatet ovan) vilar på bibelviftande och bibelefterrationalisering.
Citera
2017-04-20, 10:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Hur avgör du det? Magkänsla?
Citera
2017-04-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur avgör du det? Magkänsla?

Hur avgör du att jag tilltalar dig i ett inlägg i Flashback? Magkänsla?
Citera
2017-04-20, 12:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så nu har du målat dig in i den pådyvlande teismens last-stand hörna: Solipsism (d.v.s. hur kommunikerar man om verkligheten).
Citera
2017-04-20, 16:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Är du rädd för att svara på en rak fråga under ämnet? Hur avgör du att ev. profetior pekar på vår tid och inte på någon annan tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in