Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Stig Engströms medverkan kräver någon form av mötesscenario om man vill hålla sig i verkligheten. Att paret Palme skulle passera hans arbetsplats av en ren slump och SE därefter skulle mörda dom är så osannolikt att det knappt behöver kommenteras.
Detta rimmar också illa med den övervakning av OP som funnits från olika håll och även bekräftats i övervaknings-PM. Ska man få in Stig Engström i MOP krävs ett mötesscenario och det har ingen hittills presenterat några indicier som pekar åt det hållet. Vad som framkommit har varit tro och i en del fall önsketänkande.
Jag skulle aldrig gå i polemik med dig - jag respekterar ditt engagemang och dina kunskaper för högt för att göra det.
Men att välja mördare baserat på sannolikhet i ett så här fullständigt unikt fall är för mig en tveksam metod. Ja, det var en rackarns slump om det nu gick till på det sättet, men osannolika saker sker varje dag.
Jag vet inte exakt hur många gånger om dagen han var ute på trottoaren på väg till jobbet eller hem på kvällen, eller hur många gånger han var ut för att käka lunch eller middag, men jag gissar på åtskilliga tusen. Kanske 10 000 gånger?
Hur ofta passerade OP samma plats under alla dessa år? 100 gånger? 500 gånger? Han var ju uppe på Ströms så sent som på förmiddagen, bion fanns i närheten, och visst fanns det ett sossenäste bara nåt kvarter norrut?
Är det verkligen så osannolikt att de någon gång stött på varandra där i krokarna? Vad vet jag, de kanske har sprungit på varandra otaliga gånger tidigare.