Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-18, 23:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Har du någon teori om varför isåfall HH trodde på den andra flyktvägen, desinformation eller misstag?

Det känns som nästan det enda sättet att komma vidare med mop är att det dyker upp okänd information från någon/några med speciell insyn i mop.

När det gäller HH och hans insats i MOP är det inte helt lätt att svara på.

Man kan i efterhand konstatera att han inte hade några problem med att ljuga å tjänstens vägnar.
Tror inte att HH var en okunnig stolle. Konsekvensen av HHs agerande är att när han redan i tidigt skede pekade ut "sanningen" om flyktvägen fick det andra möjliga vittnen att inte ge sig till känna om sina upplevelser då de enligt HH inte hade med MOP att göra.

Alla de vittnesmål om misstänkt person öster om Malmskillnadsgatan som kom fram under HHs ledning är fel. Fantombilder och allt. Det är inte GM. YNs person kan vara inblandad på något sätt.
Men, den person LJ ser springa upp för trappan springer mot Döbelnsgatan.
Senast redigerad av PeoFallmo 2017-04-18 kl. 23:32.
Citera
2017-04-19, 02:50
Medlem
Tråden går nu runt i cirklar, sida upp och sida ner, pga uppenbarelsen att GM kan ha sprungit norrut vid Malmskillnadsgatan.

För många teorier har detta ingen större betydelse, men för Christrarna har det betydelse.

Jag browsade runt med Google Maps i området (det var länge sedan nu som jag själv brukade vara i krokarna), och det är verkligen idealt för ändamålet. Christrarna A o P skulle trivas som fiskar i vattnet här med deras extremt goda lokalkännedom.

Jag kan riktigt se framför mig hur en andfådd Chrille P lufsar igenom Johanneskyrkogården, kollar att kusten är klar vid Kammakargatan, och tar sig sedan ner till Sigges på Tegnérgatan 16. Allt är över innan Kling och Klang ens har hunnit att reagera.

Chrille A hade förmodligen också gått norrut och sedan zick-zackat sig upp till Hälsingegatan. Fokus låg på fel planhalva hos polisen, i stort sett ingen i området runt Chrille A's bostad visste att Palme var skjuten då Chrille traskade hem. De som visste något om incidenten vid Sveavägen trodde att det var självsanering i den under världen, alltså inget att bry sig om.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2017-04-19 kl. 03:06.
Citera
2017-04-19, 08:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
De som är ansvariga för MOP är förmodligen inte omnämda någonstans på något sätt i PU.

Delar den uppfattningen. Liksom att jag är övertygad om att mördarens namn aldrig nämnts i denna tråden. Lika lite som namnen på WT-bärarna. Rimligtvis var han en av dem.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-04-19 kl. 09:31.
Citera
2017-04-19, 09:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Tråden går nu runt i cirklar, sida upp och sida ner, pga uppenbarelsen att GM kan ha sprungit norrut vid Malmskillnadsgatan.

För många teorier har detta ingen större betydelse, men för Christrarna har det betydelse.

Jag browsade runt med Google Maps i området (det var länge sedan nu som jag själv brukade vara i krokarna), och det är verkligen idealt för ändamålet. Christrarna A o P skulle trivas som fiskar i vattnet här med deras extremt goda lokalkännedom.

Jag kan riktigt se framför mig hur en andfådd Chrille P lufsar igenom Johanneskyrkogården, kollar att kusten är klar vid Kammakargatan, och tar sig sedan ner till Sigges på Tegnérgatan 16. Allt är över innan Kling och Klang ens har hunnit att reagera.

Chrille A hade förmodligen också gått norrut och sedan zick-zackat sig upp till Hälsingegatan. Fokus låg på fel planhalva hos polisen, i stort sett ingen i området runt Chrille A's bostad visste att Palme var skjuten då Chrille traskade hem. De som visste något om incidenten vid Sveavägen trodde att det var självsanering i den under världen, alltså inget att bry sig om.

Inte bara kan ha gjort, han gjorde det.

De här uppgifterna jag hänvisar till fick mej nästan att trilla av stolen när jag såg det. Men, som allt annat måste man analysera och utvärdera vad det egentligen är som sägs.

Utan att i detalj gå in i innehållet i den information jag sett, kan jag göra en kort förklaring till vad den i till sin viktigaste del betyder.
Den löser inte MOP, det pekar inte ut någon enskild person.
Den mest intressanta betydelsen av den är att den, min bedömning är att den är mycket tillförlitlig, visar att den viktigaste delen av HHs version, den där han klart pekar ut GMs flyktväg och som han sedan bygger hela sitt fall på, är fel.
Jag anser att jag kan påstå detta, och är en sådan oerhört viktigt del av utredningen fel, jag menar att HHs version ligger till grund för vem man letar efter. Flyktvägen är en stor del av pusslet att hitta och förstå vem GM är, det är en beståndsdel i en GM-profil.
Är denna del falsk faller allt som har med HH att göra.
Dessutom finns reella misstankar att detta är medvetet gjort av kretsen kring HH.

Det leder i sin fulla betydelse till att, är en så viktig del som mördarens flyktväg medvetet manipulerad, har man stor anledning att tro att även andra uppgifter som härstammar från HH är fel. Och därmed hela HHs upplägg vilket ännu är det som dominerar i fallet.
Citera
2017-04-19, 09:14
Medlem
Citat:
Det finns ingen som kan vittna om att GM sprang söderut eftersom han han sprang norrut.

Enligt de som hävdar att YN mötte mördaren så existerar inga vittnesmål söder eller norrut eftersom han sprang rakt fram.

Som jag påpekat tidigare. Eftersom det inte finns några vittnesmål om hur, eller när, mördaren anlände till mordplatsen betyder inte att han aldrig gjorde det.

Översatt till denna situationen.

Bara för att det inte finns några kända vittnesmål om att han inte sprang söderut innebär inte att han inte gjorde det.

Bara för att YN mötte en springande man innebär inte att det var mördaren.

Bara för att du tror att han sprang norrut innebär inte att han gjorde det.

Du vill inte presentera grunden för din trosuppfattning. Påminnandes om en skribent tidigare i tråden. Som påstod att SE satt och söp på sitt tjänsterum. Vederbörande visste det men ville aldrig presentera faktaunderlaget.

Det är enkelt att påstå saker. Det svåra är att få andra att tro på det. Där svepskäl som att man inte kan presentera knappast gynnar saken.
Citera
2017-04-19, 09:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt de som hävdar att YN mötte mördaren så existerar inga vittnesmål söder eller norrut eftersom han sprang rakt fram.

Som jag påpekat tidigare. Eftersom det inte finns några vittnesmål om hur, eller när, mördaren anlände till mordplatsen betyder inte att han aldrig gjorde det.

Översatt till denna situationen.

Bara för att det inte finns några kända vittnesmål om att han inte sprang söderut innebär inte att han inte gjorde det.

Bara för att YN mötte en springande man innebär inte att det var mördaren.

Bara för att du tror att han sprang norrut innebär inte att han gjorde det.

Du vill inte presentera grunden för din trosuppfattning. Påminnandes om en skribent tidigare i tråden. Som påstod att SE satt och söp på sitt tjänsterum. Vederbörande visste det men ville aldrig presentera faktaunderlaget.

Det är enkelt att påstå saker. Det svåra är att få andra att tro på det. Där svepskäl som att man inte kan presentera knappast gynnar saken.

Jag förstår precis hur du menar, vi resonerar nog ganska lika många gånger i det här fallet.
Jag hade själv varit mycket skeptisk till om någon hade gjort det jag nu gör, eftersom jag är misstänksam av naturen så att säga.

Det här är inte rätt forum att redogöra i detalj vad det handlar om.

Det jag vill visa är att det här är något jag fått se, och för min del känns det menigslöst att fortsätta diskutera med utgångsläget att GM flydde österut.
Det är idag,enligt mig, att slänga bort tiden.
Citera
2017-04-19, 09:27
Medlem
Citat:
Inte bara kan ha gjort, han gjorde det.

De här uppgifterna jag hänvisar till fick mej nästan att trilla av stolen när jag såg det. Men, som allt annat måste man analysera och utvärdera vad det egentligen är som sägs.

Utan att i detalj gå in i innehållet i den information jag sett, kan jag göra en kort förklaring till vad den i till sin viktigaste del betyder.
Den löser inte MOP, det pekar inte ut någon enskild person.
Den mest intressanta betydelsen av den är att den, min bedömning är att den är mycket tillförlitlig, visar att den viktigaste delen av HHs version, den där han klart pekar ut GMs flyktväg och som han sedan bygger hela sitt fall på, är fel.
Jag anser att jag kan påstå detta, och är en sådan oerhört viktigt del av utredningen fel, jag menar att HHs version ligger till grund för vem man letar efter. Flyktvägen är en stor del av pusslet att hitta och förstå vem GM är, det är en beståndsdel i en GM-profil.
Är denna del falsk faller allt som har med HH att göra.
Dessutom finns reella misstankar att detta är medvetet gjort av kretsen kring HH.

Det leder i sin fulla betydelse till att, är en så viktig del som mördarens flyktväg medvetet manipulerad, har man stor anledning att tro att även andra uppgifter som härstammar från HH är fel. Och därmed hela HHs upplägg vilket ännu är det som dominerar i fallet.

Att HHs doktriner fortfarande gäller är ingen hemlighet. Liksom att kretsen runt HH inte ville lösa mordet. Det räcker med att läsa Walls mörkläggning.

Om du inte presenterar den informationen du sett är det meningslöst att fortsätta diskutera. En diskussion förutsätter att alla parter har tillgång till samma fakta.
Citera
2017-04-19, 09:31
Var det inte polisman G (Tomas Flyckt)som var det som var MEST intressant som gärningsman och utreddes precis innan Christer Pettersson-cirkusen drog igång på allvar och sedan blev "religion"?
Citera
2017-04-19, 09:32
Medlem
Citat:
Att HHs doktriner fortfarande gäller är ingen hemlighet. Liksom att kretsen runt HH inte ville lösa mordet. Det räcker med att läsa Walls mörkläggning.

Om du inte presenterar den informationen du sett är det meningslöst att fortsätta diskutera. En diskussion förutsätter att alla parter har tillgång till samma fakta.

Jag är inte alls säker på att det finns någon mörkläggning. Men folk blir ju knäppa av alla konstigheter. Vad ska man tro?
Citera
2017-04-19, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag har tidigare påpekat att SE inte var ett karaktärsvittne för att Lisbet var samlad och kontaktbar. Att du fortsätter upprepa detta är förvånande.

Ändå mer förvånande är att du fortfarande inte inser vad SE uttalade. Att Lisbet var samlad och kontaktbar. Eller som LP uttryckte det. Oerhört skärpt och iakttagande. Alltså den direkta motsatsen till alla andra vittnen på mordplatsen.

Nu ska man vara försiktig med Wikpedia. Men i detta fallet kan jag inte hitta några felaktigheter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vittne

Citat.
Karaktärsvittnen är ett vittne i en rättegång som åberopas av parterna i processen. Skillnaden är att ett karaktärsvittne ska vittna om parternas person, i stället för att vittna om till exempel ett visst händelseförlopp eller omständighet. Slut citat.

SE var inte kallad som ett karaktärsvittne. Men hans uppträdande gjorde att han blev ett. Eftersom han vittnade om huvudvittnets karaktär på mordplatsen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-04-19 kl. 10:05.
Citera
2017-04-19, 10:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Jag håller ju med dig. Därför lämnar jag tråden just pga det du säger. Ville redogöra för min ståndpunkt dessförinnan.

Detta är det mest intressanta som jag har sett i fallet. Det tog 30,5 år att se det. Att det tog så lång tid beror pga ursprunget till detta helt har förbisetts.
Citera
2017-04-19, 10:12
Medlem
Citat:
Jag håller ju med dig. Därför lämnar jag tråden just pga det du säger. Ville redogöra för min ståndpunkt dessförinnan.

Detta är det mest intressanta som jag har sett i fallet. Det tog 30,5 år att se det. Att det tog så lång tid beror pga ursprunget till detta helt har förbisetts.

Tror iaf inte att Palmegruppen inte har olika flyktvägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in