Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 10:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Tror iaf inte att Palmegruppen inte har olika flyktvägar.

För PG är David Bagares gata lika heligt som amen i kyrkan.
Citera
2017-04-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
För PG är David Bagares gata lika heligt som amen i kyrkan.

Har du pratat med dom om det?
Citera
2017-04-19, 10:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Tråden går nu runt i cirklar, sida upp och sida ner, pga uppenbarelsen att GM kan ha sprungit norrut vid Malmskillnadsgatan.

För många teorier har detta ingen större betydelse, men för Christrarna har det betydelse.

Jag browsade runt med Google Maps i området (det var länge sedan nu som jag själv brukade vara i krokarna), och det är verkligen idealt för ändamålet. Christrarna A o P skulle trivas som fiskar i vattnet här med deras extremt goda lokalkännedom.

Jag kan riktigt se framför mig hur en andfådd Chrille P lufsar igenom Johanneskyrkogården, kollar att kusten är klar vid Kammakargatan, och tar sig sedan ner till Sigges på Tegnérgatan 16. Allt är över innan Kling och Klang ens har hunnit att reagera.

Chrille A hade förmodligen också gått norrut och sedan zick-zackat sig upp till Hälsingegatan. Fokus låg på fel planhalva hos polisen, i stort sett ingen i området runt Chrille A's bostad visste att Palme var skjuten då Chrille traskade hem. De som visste något om incidenten vid Sveavägen trodde att det var självsanering i den under världen, alltså inget att bry sig om.

Och du tror att ditt cirkelresonemang kring CP och CA ska få tråden att sluta gå i cirklar.

CP blev friad i högsta instans. Eftersom Lisbets utpekande inte var trovärdigt. CAs skuld bygger på att han var lik en person som var oskyldig. Plus att han lär ha haft en 357. Precis som Östling och ett otal andra. För att inte tala om att han förlorade pengar när regeringen höjde skatten på aktieaffärer. Där han märkligt nog var den ende som gjorde det.

Samtidigt var ett antal personer runt mordplatsen där av en slump. Bärandes WT. För att se en ensam galning slakta OP. Utan att därefter gett sig till känna som oskyldiga och vittnen. Ivrigt skyddade av PU. Hur troligt är det.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-04-19 kl. 10:34.
Citera
2017-04-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Det här är inte rätt forum att redogöra i detalj vad det handlar om.

Det jag vill visa är att det här är något jag fått se,

Det här tror jag är precis rätt forum för nya infallsvinklar; som kan prövas av det flertal härstädes verkande engagerade personer. Förmodligen mer kraft här än i PU. Tyvärr har vi inte tillgång till allt material. Då hade det ju varit alltför enkelt.

Vilket är ett bättre forum än denna tråd?!

Tänd på!
Citera
2017-04-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det här tror jag är precis rätt forum för nya infallsvinklar; som kan prövas av det flertal härstädes verkande engagerade personer. Förmodligen mer kraft här än i PU. Tyvärr har vi inte tillgång till allt material. Då hade det ju varit alltför enkelt.

Vilket är ett bättre forum än denna tråd?!

Tänd på!

Det är ännu bättre om PU får de infallsvinklarna för är ändå där uppdraget finns att lösa palmemordet.
Citera
2017-04-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det är ännu bättre om PU får de infallsvinklarna för är ändå där uppdraget finns att lösa palmemordet.

Jovisst, om du var garanterad att de tar tag i saker och ting på avsett sätt vid inlämnande av tips. Jag kan mycket väl tänka mig deras reaktion. "det är fastslagt att GM flydde österut". Så va´det med de´.

På detta forum kommer däremot varje tips och aspekt att skrutineras så långt det är möjligt (och ibland faktiskt lite till).

Jag erinrar mig allt den kraft som här nedlagts för att visa att Nieminen omöjligen kan ha sett GM. Men, i PU, där har hon sett GM och kan beskriva honom.
Citera
2017-04-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ändå mer förvånande är att du fortfarande inte inser vad SE uttalade.

//

SE var inte kallad som ett karaktärsvittne. Men hans uppträdande gjorde att han blev ett. Eftersom han vittnade om huvudvittnets karaktär på mordplatsen.

Var han ensam om det menar du? Sorry, men jag missar din poäng helt.

För övrigt är jag insatt i vad han "uttalade", det finns ingen anledning för dig att fara med felaktiga insinuationer där heller.

Jag tror dessutom att det är ett misstag att blint lita på HH i frågan om SE var "mytoman" och en "elefant", det borde finnas goda skäl att undersöka varför HH så snabbt ville städa undan SE.
Citera
2017-04-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stig Engströms medverkan kräver någon form av mötesscenario om man vill hålla sig i verkligheten. Att paret Palme skulle passera hans arbetsplats av en ren slump och SE därefter skulle mörda dom är så osannolikt att det knappt behöver kommenteras.

Detta rimmar också illa med den övervakning av OP som funnits från olika håll och även bekräftats i övervaknings-PM. Ska man få in Stig Engström i MOP krävs ett mötesscenario och det har ingen hittills presenterat några indicier som pekar åt det hållet. Vad som framkommit har varit tro och i en del fall önsketänkande.
Jag skulle aldrig gå i polemik med dig - jag respekterar ditt engagemang och dina kunskaper för högt för att göra det.

Men att välja mördare baserat på sannolikhet i ett så här fullständigt unikt fall är för mig en tveksam metod. Ja, det var en rackarns slump om det nu gick till på det sättet, men osannolika saker sker varje dag.

Jag vet inte exakt hur många gånger om dagen han var ute på trottoaren på väg till jobbet eller hem på kvällen, eller hur många gånger han var ut för att käka lunch eller middag, men jag gissar på åtskilliga tusen. Kanske 10 000 gånger?

Hur ofta passerade OP samma plats under alla dessa år? 100 gånger? 500 gånger? Han var ju uppe på Ströms så sent som på förmiddagen, bion fanns i närheten, och visst fanns det ett sossenäste bara nåt kvarter norrut?

Är det verkligen så osannolikt att de någon gång stött på varandra där i krokarna? Vad vet jag, de kanske har sprungit på varandra otaliga gånger tidigare.
Citera
2017-04-19, 21:35
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Du vill inte presentera grunden för din trosuppfattning. Påminnandes om en skribent tidigare i tråden. Som påstod att SE satt och söp på sitt tjänsterum. Vederbörande visste det men ville aldrig presentera faktaunderlaget.

Det är enkelt att påstå saker. Det svåra är att få andra att tro på det. Där svepskäl som att man inte kan presentera knappast gynnar saken.

Tjenare Andersson! Supandet på kontoret finns med som ett förslag till hur gärningen kan ha gått till, Larsson, sidan 310. Om man vill veta mer kanske man kan börja med att fråga just Larsson om huruvida detta är taget ur luften, eller om det finns belägg?

Men min fråga till dig, innan du far ut i nästa harang om Rimborn, Holmér och Lisbeth: är du intresserad, eller slår du ifrån dig kategoriskt? Själv måste jag tvinga mig genom allt som handlar om CP, det tar emot. Har du den känslan?
Citera
2017-04-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag vet inte exakt hur många gånger om dagen han var ute på trottoaren på väg till jobbet eller hem på kvällen, eller hur många gånger han var ut för att käka lunch eller middag, men jag gissar på åtskilliga tusen. Kanske 10 000 gånger?

Jag menar givetvis under alla år, inte under en enda dag som det felaktigt framställs här.
Citera
2017-04-20, 00:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag skulle aldrig gå i polemik med dig - jag respekterar ditt engagemang och dina kunskaper för högt för att göra det.

Men att välja mördare baserat på sannolikhet i ett så här fullständigt unikt fall är för mig en tveksam metod. Ja, det var en rackarns slump om det nu gick till på det sättet, men osannolika saker sker varje dag.

Hur ofta passerade OP samma plats under alla dessa år? 100 gånger? 500 gånger? Han var ju uppe på Ströms så sent som på förmiddagen, bion fanns i närheten, och visst fanns det ett sossenäste bara nåt kvarter norrut?

Är det verkligen så osannolikt att de någon gång stött på varandra där i krokarna? Vad vet jag, de kanske har sprungit på varandra otaliga gånger tidigare.

Hade Stig Engström tillgång till vapen?
Hur visste han att paret Palme gick hem från bion?
Hur visste stig att dom skulle gå över Sveavägen vid Adolf Fredrik och inte fortsätta på västra trottoaren?
Vara så säker på att de skulle passera dekorimahörnan att han kunde stå och snacka med väktarna på skandias reception utan att få något meddelande om detta exempelvis via Walkie-Talkie utan att det uppmärksammades?
För mig behöver någon av dessa frågor besvaras med ja innan jag är beredd att koppla SE till MOP. Tycker bekräftad spaning på OP som finns i övervaknings-PM och i Sten Anderssons uppgifter om den irreguljära SÄPO-gruppen är betydligt hetare.
Citera
2017-04-20, 00:22
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hade Stig Engström tillgång till vapen?
Hur visste han att paret Palme gick hem från bion?
Hur visste stig att dom skulle gå över Sveavägen vid Adolf Fredrik och inte fortsätta på västra trottoaren?
Vara så säker på att de skulle passera dekorimahörnan att han kunde stå och snacka med väktarna på skandias reception utan att få något meddelande om detta exempelvis via Walkie-Talkie utan att det uppmärksammades?
För mig behöver någon av dessa frågor besvaras med ja innan jag är beredd att koppla SE till MOP. Tycker bekräftad spaning på OP som finns i övervaknings-PM och i Sten Anderssons uppgifter om den irreguljära SÄPO-gruppen är betydligt hetare.

SE kanske skulle överlämna de handlingar som avhandlade Palmes misstänkta skattebrott, som stals på Länsrätten 6 timmar innan mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in