Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Min bild är att Hofsten skickades fram av Rudberg (ev i samverkan med Bildt). Det handlade ytterst om att utdela en politisk högerkrok för att misskreditera Palme.
Rudberg var en person som kunde konsten att hålla sig i skuggorna. Verka utan att synas.
Beträffande Inman läste jag nyligen att han i sin roll som militärattaché vid USA:s ambassad redan på 1970-talet lyckades övertyga svenska marinen att Nato skulle få placera ut SOSUS-systemet i svenska farvatten.
Jag har också läst Bob Woodwards bok om CIA och vet att Inman vantrivdes hos Casey. Men han var fortfarande en USA-trogen CIA-man som likt många andra gjorde vad han kunde för att stoppa kommunismen.
Rudbergs medverkan i höger om höger-nätverket tyder på att även han var en övertygad antikommunist.
Kritiken mot Palme handlade om hans mjuka linje mot Sovjet. I en kalla kriget-kontext. Rudberg/Inman stämmer in där menar jag. I alla fall värt att hålla i minnet i fall deras namn skulle dyka upp i andra uppslag.
Läser f n Daniele Gansers bok om Gladio. Intressant även om det är väldigt mycket förkortningar, personer och nätverkskopplingar att hålla i huvudet samtidigt. Det blir lite oprecisa svängar emellanåt men Ganser är trots allt forskare, inte mordutredare. Läsvärt är det hur som helst.
Per Rudberg är som Krigs-ÖB ett intressant namn i ett läge där någon del av Stay Behind-rörelsen skulle vara inbegripen i MOP . Kan dock inte hålla med dig om att han verkade utan att synas . Förutom att han var aktiv i moderaterna var han med som frontfigur i både Friheten i Sverige och Medborgarrättsrörelsen . Han kan näppeligen beskyllas för att ha hållit en låg profil. Med tanke på att Hans von Hofsten riktade kritik även mot PR när han var CM så talar det mot att han skickades fram av PR.
Att PR var en bergfast antikommunist råder det ingen tvekan om . Det delade han med personer som
Stor-Sven Andersson,
Sven Aspling,
Gunnar Sträng och
Tage Erlander. Ser man
Olof Palme i kårhuset 1968 kan även han räknas in i den gruppen. Det är alla personer jag hade stor respekt för. De var fast beslutna för att sverige inte skulle stå med rumpan ba ri händelse av ett sovjetiskt anfall. Jag saknar politiker av den kalibern idag.
Bobby Ray Inman var tveklöst en amerikansk patriot men
Bob Woodward visar i sin bok på att BRI inte gillade Wild-
Bill Caseys aggressivt impulsiva strategi. Om SOSUS tilläts placeras ut kan det bero på att även sverige drog nytta av detta system. Sovjet ockuperade vid tiden för MOP våra grannländer i baltikum.
Daniele Ganser är mycket läsvärd , intressant är den centrala roll som
PG Näss spelar i samarbetet. Inte så konstigt med hans framgångar som bekämpare av sovjetisk underrättelseverksamhet.