Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-11, 22:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Njä, det kan väl finnas diverse skelett i några garderober som man kanske föreställer sig skulle kunna vara relevant för motiv, fler än en garderob skulle jag nog anta fanns. Jag har dock inte just insyn i vad för slags jävligheter man ev hållt på med i någorlunda historisk närtid så jag har inte mycket gissa på.
Liken i garderoben måste då vara av ett slag som drabbar moderater såväl som socialdemokrater, höger såväl som vänster. Har du något hypotetiskt exempel som är av en dignitet som är tillräcklig för att hela det politiska etablissemanget lägger locket på i över 30 år?
Citera
2017-03-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Starkaste kraften för att behålla Stellan Åkebring var de av socialdemokraterna initierade Åman-lagarna som gjorde det omöjligt att avskeda arbetstagare som misskötte sig. Polisfacket stöttade sina medlemmar och gjorde som andra fackförbund inte några undantag, även om personen i fråga var en skitstövel.
Jag vill påstå att Roland Öhrn inte skulle dela din uppfattning här. Han var en social-
demokrat som hade en facklig bakgrund. Och vad gäller Åkebrings skitstövleri så var
det av hög dignitet för att gälla ett polisbefäl. Förödande inte bara för SAP utan även
för landets demokratiska styrelseskick.
Citera
2017-03-11, 22:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Liken i garderoben måste då vara av ett slag som drabbar moderater såväl som socialdemokrater, höger såväl som vänster. Har du något hypotetiskt exempel som är av en dignitet som är tillräcklig för att hela det politiska etablissemanget lägger locket på i över 30 år?

Nej. Är de så överens så kanske det är så självklart att inte dryfta det, även om det är något som är"fel"? Frågan lan ju ha beröringvårt förhållande till främmande makt. Men det skulle kunna handla om inrikespolitiska frågor
Citera
2017-03-11, 22:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
OK? Och exakt vad är det jag inte är med på?

Ok. Varför du inte det?

Ja just det, du har ju rätt! Du har helt rätt, jag hänger inte med. Jag missar nyanser. Jag förklarar för andra det de just har skrivit. Så fel av mig! Det var visst nån här i tråden som tidigare idag lanserade den där hypotesen om att brevet i själva verket var en pik. Hmm... Bläddrar och bläddrar... Hittar inte... Hmm... Minns du vem det var som introducerade pik-hypotesen?

Om man i en tråd om statsminister mord händelsevis nämner något om statsråds åtalsimmunitet så är det knappast rattfylla man tänker sig utan att det man tänker på typiskt väl avser sådant som har sambad med tjänsten.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-11 kl. 22:47.
Citera
2017-03-11, 23:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Bobby Ray Inman vantrivdes starkt under sin tid som andre man under CIA-chefen "Wild" Bill Casey. Han stod ut i sexton månader innan han lämnade posten. BRI hade under President Jimmy Carter utnämnt till chef för NSA och kunde inte sägas tillhöra Reagansupportrarna. Vänskapen med Per Rudberg blir därmed inte lika intriktat.
Vid tiden för MOP drev Inman ett företag i Austin, texas och var borta från U-tjänsten.

http://www.nytimes.com/1993/12/17/us/change-pentagon-man-bobby-ray-inman-operator-for-pentagon.html?pagewanted=all

Att Hans von Hofsten minst av allt var en Palmevän råder det ingen tvekan om . Det var han själv inte sen att berätta om. I radiointervjuer och debattartiklar påpekade han detta så ofta han fick chansen. Inte det vanligaste sättet att verka för en mordkonspiratör.

I sin egen bok berättar HvH intressant nog att han blev mottagen av den gamle riksväktaren Stor-Sven Andersson för att diskutera ubåtsfrågan. HvH ville att den gamle försvarsministern skulle ställa sig i spetsen för ökade anslag till ubåtsjakten. Stor-Sven avböjde, men det faktum att han tog emot HvH säger en hel del.

Min bild är att Hofsten skickades fram av Rudberg (ev i samverkan med Bildt). Det handlade ytterst om att utdela en politisk högerkrok för att misskreditera Palme.

Rudberg var en person som kunde konsten att hålla sig i skuggorna. Verka utan att synas.

Beträffande Inman läste jag nyligen att han i sin roll som militärattaché vid USA:s ambassad redan på 1970-talet lyckades övertyga svenska marinen att Nato skulle få placera ut SOSUS-systemet i svenska farvatten.

Jag har också läst Bob Woodwards bok om CIA och vet att Inman vantrivdes hos Casey. Men han var fortfarande en USA-trogen CIA-man som likt många andra gjorde vad han kunde för att stoppa kommunismen.

Rudbergs medverkan i höger om höger-nätverket tyder på att även han var en övertygad antikommunist.

Kritiken mot Palme handlade om hans mjuka linje mot Sovjet. I en kalla kriget-kontext. Rudberg/Inman stämmer in där menar jag. I alla fall värt att hålla i minnet i fall deras namn skulle dyka upp i andra uppslag.

Läser f n Daniele Gansers bok om Gladio. Intressant även om det är väldigt mycket förkortningar, personer och nätverkskopplingar att hålla i huvudet samtidigt. Det blir lite oprecisa svängar emellanåt men Ganser är trots allt forskare, inte mordutredare. Läsvärt är det hur som helst.
Citera
2017-03-11, 23:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Jag har svarat redan. Men det vore barnsligt att inte bjussa på ett svar än en gång, alla ska me'. Tänk "Dagens Eko".

1. Nej
2. Void, right?
3. Får min Pappa behålla villan?
Bra. Då kommer nästa två frågor:

1. Tror du som jag att CIA var inblandat i mordet på Palme?

2. Varför/varför inte?
Senast redigerad av onopono 2017-03-11 kl. 23:28. Anledning: N
Citera
2017-03-11, 23:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej. Är de så överens så kanske det är så självklart att inte dryfta det, även om det är något som är"fel"? Frågan lan ju ha beröringvårt förhållande till främmande makt. Men det skulle kunna handla om inrikespolitiska frågor
Jo, jag förstod det, men du kan inte komma på något som hypotetiskt skulle kunna genera en sådan här mörkläggning?
Citera
2017-03-11, 23:46
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Bra. Då kommer nästa två frågor:

1. Tror du som jag att CIA var inblandat i mordet på Palme?

2. Varför/varför inte?

1. Nej
2. Motivbilden haltar. Kalla kriget var de facto redan över, efter fyra år med Reagan rådde Pax Americana. Rapprochement mellan Reagan och Gorbatjov. Bilden av Palme som farlig vänstergalning borde rimligtvis - bland initierade - ha modererats med tanke på den ekonomisk-politiska utvecklingen i Sverige 1982-1986 i kraftig kontrast mot perioden 1969-1976. CIA må vara omänskliga i sin tjänsteutövning, men de är experter på att värdera information, väga nyanser och läsa mellan raderna.

Hade Palmemordet inträffat tio-tolv år tidigare hade saken varit en annan.

Kommentar: se att jag skriver "bland initierade", alltså bland professionella underrättelsetjänster. Detta gäller alltså inte icke-initierade, exempelvis höger-om-höger, vilket är var jag tror att svaret på gåtan står att finna

Kommentar2: OBS tror
Citera
2017-03-12, 00:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Min bild är att Hofsten skickades fram av Rudberg (ev i samverkan med Bildt). Det handlade ytterst om att utdela en politisk högerkrok för att misskreditera Palme.

Rudberg var en person som kunde konsten att hålla sig i skuggorna. Verka utan att synas.

Beträffande Inman läste jag nyligen att han i sin roll som militärattaché vid USA:s ambassad redan på 1970-talet lyckades övertyga svenska marinen att Nato skulle få placera ut SOSUS-systemet i svenska farvatten.

Jag har också läst Bob Woodwards bok om CIA och vet att Inman vantrivdes hos Casey. Men han var fortfarande en USA-trogen CIA-man som likt många andra gjorde vad han kunde för att stoppa kommunismen.

Rudbergs medverkan i höger om höger-nätverket tyder på att även han var en övertygad antikommunist.

Kritiken mot Palme handlade om hans mjuka linje mot Sovjet. I en kalla kriget-kontext. Rudberg/Inman stämmer in där menar jag. I alla fall värt att hålla i minnet i fall deras namn skulle dyka upp i andra uppslag.

Läser f n Daniele Gansers bok om Gladio. Intressant även om det är väldigt mycket förkortningar, personer och nätverkskopplingar att hålla i huvudet samtidigt. Det blir lite oprecisa svängar emellanåt men Ganser är trots allt forskare, inte mordutredare. Läsvärt är det hur som helst.

Per Rudberg är som Krigs-ÖB ett intressant namn i ett läge där någon del av Stay Behind-rörelsen skulle vara inbegripen i MOP . Kan dock inte hålla med dig om att han verkade utan att synas . Förutom att han var aktiv i moderaterna var han med som frontfigur i både Friheten i Sverige och Medborgarrättsrörelsen . Han kan näppeligen beskyllas för att ha hållit en låg profil. Med tanke på att Hans von Hofsten riktade kritik även mot PR när han var CM så talar det mot att han skickades fram av PR.

Att PR var en bergfast antikommunist råder det ingen tvekan om . Det delade han med personer som Stor-Sven Andersson, Sven Aspling, Gunnar Sträng och Tage Erlander. Ser man Olof Palme i kårhuset 1968 kan även han räknas in i den gruppen. Det är alla personer jag hade stor respekt för. De var fast beslutna för att sverige inte skulle stå med rumpan ba ri händelse av ett sovjetiskt anfall. Jag saknar politiker av den kalibern idag.

Bobby Ray Inman var tveklöst en amerikansk patriot men Bob Woodward visar i sin bok på att BRI inte gillade Wild-Bill Caseys aggressivt impulsiva strategi. Om SOSUS tilläts placeras ut kan det bero på att även sverige drog nytta av detta system. Sovjet ockuperade vid tiden för MOP våra grannländer i baltikum.

Daniele Ganser är mycket läsvärd , intressant är den centrala roll som PG Näss spelar i samarbetet. Inte så konstigt med hans framgångar som bekämpare av sovjetisk underrättelseverksamhet.
Citera
2017-03-12, 00:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Jag vill påstå att Roland Öhrn inte skulle dela din uppfattning här. Han var en social-
demokrat som hade en facklig bakgrund. Och vad gäller Åkebrings skitstövleri så var
det av hög dignitet för att gälla ett polisbefäl. Förödande inte bara för SAP utan även
för landets demokratiska styrelseskick.

Borttagandet av tjänstemannasvaret var förödande för Sverige. Stellan Åkebring omplacerades men i det svenska systemet innebär alldeles för ofta en spark snett uppåt. Men att SÅ kunde ta spjärn mot arbetsrättslagarna för att stanna inom polisen är ett faktum, om än ironiskt.

Det var och är ett problem att personer med odemokratiska agendor kunnat stiga i graderna i det svenska samhället. SÅ och Åke J Ek är tydliga exempel bland nazister. Kommunist-terrorister som Pia Laskar och en chef för SRs P2 har kunnat nå sina tjänster trots en terrorbakgrund. Senast igår ser vi att terrorister, krigsförbrytare i IS kunnat inhösta bidrag från försäkringskassan. Sverige är allt som oftast fruktansvärt flat mot våldsutövande och extremism.
Citera
2017-03-12, 00:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tack. Men var HvH rubbad?
Är detta spår realistiskt?
Finns det något annat realistiskt spår?

Finns inget som helst som tyder på att Hans von Hofstens skulle lida av en mental störning. Vilka spår som är realistiska får du själv läsa in och bedöma-
Citera
2017-03-12, 00:29
Medlem
526s avatar
Citat:
Finns inget som helst som tyder på att Hans von Hofstens skulle lida av en mental störning. Vilka spår som är realistiska får du själv läsa in och bedöma-
Det jag menar är om det är rimligt att tro att några av officerarna var inblandade?

Med rubbad menar jag högerextremist. Om man pratar på ett sånt möte är man i mina ögon oseriös och inte lämpad att ha ansvar för krigsfartyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in