2017-04-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuumadree
Säger återigen. Visa lite respekt, vi alla vet vem som påträffades vart. Först Lena, Sen Chris & Belgiskan, sedan efter flera timmar hittade dem Ebbas kropp. Hel men förvriden. Med insyn skriver jag detta. Kan vi släppa detta för en stund eller? Finns annat å diskutera. Må dem vara ifred.
Nej, vi kan inte släppa detta. Det är, om inget dramatiskt har skett de senaste dagarna som jag har missat, fastslaget av flera vittnen att belgiskan blev första offret. Det är alltså uteslutet att det var hon som kom i lastbilens väg i korsningen Drottninggatan-Kungsgatan.

Vi kan också utesluta att det är den brittiske mannen som ligger på gatan på de spridda bilderna, då han omöjligen kan misstas för att vara den personen. Det är också uppenbart att det inte är en dam i 70-årsåldern som ligger där.

Det ger oss i slutändan två alternativ: antingen var det 11-åringen eller så är det ett okänt, hemlighållet offer med exakt samma signalement som 11-åringen.

Jag är medveten om två saker komplicerar detta. Det första är att brandmän säger sig ha påträffat en kropp under lastbilen. Det andra är att 11-åringen egentligen inte borde ha befunnit sig i korsningen, då hon skulle möta sin mamma "vid tunnelbanan".

Men låt oss ponera att det du säger stämmer. Vem låg då i korsningen och hade så vitt jag kan se exakt samma kläder och hårfärg som 11-åringen, dessutom med en ung flickas kroppsproportioner? Om det var belgiskan har alltså vittnen ljugit/tagit fel på ett helt kvarter?
Citera
2017-04-18, 18:12
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Kan vi släppa detta för en stund eller? Finns annat å diskutera.

Sannerligen!

1) På videobilderna från Salt-butiken så är fronten på lastbilen tämligen hel. När vi ser efterbilderna så är fronten på lastbilen helt demolerad. Skulle dessa skador uppstått i samband med att lastbilen kraschar in i Åhlens? Med tanke på förödelsen är det helt otroligt att GM överlevde och kunde stappla därifrån.

https://imgur.com/a/X7JhQ

- -

2) En brandman kastar in något i skåpet vid "släckningsarbetet" varpå vi ser en kraftig rökutveckling kort därefter. Så fort brandmannen börjar spruta vatten slår lågorna upp. På bilder efter spektaklet ser vi brandskador i taket på skåpet men allt annat ser ut att vara oskadat.

https://imgur.com/a/AkxgT

Vad var det som brann? Vad gjorde brandmannen på stegen? Rökgranat?

https://imgur.com/a/gH5MZ

- -

3) Kvinnan med avkapade foten. Vad i helvete gjorde hon så långt ifrån Drottninggatan? Hon påträffades vid Klarabergsgatan och bars sedan i riktning mot Kungsgatan av civilister medan polisen såg på. Att förflytta en skadad människa på så vis strider mot all utbildning för att inte nämna sunt förnuft. Totalt har de burit henne cirka 400m när sista bilden tas i höjd med korsningen Kungsgatan / Klara Norra kyrkogata.

https://imgur.com/a/MASwX

Obs! Notera bristen av åskådare längs Klarabergsgatan på första bilden! Inte en människa.
Citera
2017-04-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jahesh
Kan man på nåt sätt få tag på förhörsprotokollen så man kan läsa ?

Nej och det råder yppandeförbud.
Citera
2017-04-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Jag hoppas inte på något. Man får ta det för vad det är. Är det belgiskan på bilderna så hade hon av en slump samma färger på kläderna och samma färg på väskan som i det signalement som lades ut om den lilla flickan i medierna.

Jag tyckte dock själv att personen på bilden såg äldre ut än 11 när jag såg den först. Men belgiskan var i 30-årsåldern. Jag tyckte det såg ut som 15-25 någonstans.

Väskan var annorlunda, enligt efterlysningen hade Ebba en blå ryggsäck. Resten av signalementet stämmer någorlunda (lila byxor i efterlysningen, ser mer vinröda ut på bilden men det är ju subjektivt och vissa personer kanske benämner vinrött lila & blå jacka)

Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Vilka kläder hade Belgiskan?
Om du vet det? KÄLLA?

Hon hade stämt träff med sina väninnor i korsning med Olof Palmes gata. Vad fick henne att gå ner till Kungsgatan? KÄLLA?

Hur vet du att det är 11-åringen, "som INTE finns på bild" och INGEN annan heller som har fastnat under lastbilen i låg hastighet vid Åhléns? KÄLLA?

Det är inte konstigt att Sverige ser ut som det gör idag när man duckar för fakta och bara hittapå!

Vet vi varifrån belgiskan kom? Om hon kom från t-centralen och var på väg till Olof Palmes gata så kan hon mycket väl ha blivit påkörd i korsningen drottninggatan/kungsgatan. Kom hon från t.ex. Hötorget vore det osannolikt att hon blev påkörd i den korsningen, såtillvida hon inte varit väldigt tidig till mötet och bestämt sig för att fönstershoppa lite som tidsfördriv... (OBS! spekulation)

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Juristakuten har frågor som många andra har. Exempelvis kunde väl Ebbas föräldrar gå ut i en tidning och säga följande: - Det är inte vår dotter som är på de bilder som har spridits. Vår dotter dog vid Åhlens och blev fastklämd under lastbilen. Tack gode gud att ingen kunde ta bilder på vår dotter. Vi känner stor sympati med Belgiskans anhöriga som måste se dessa bilder på nätet!

Detta uttalande hade väl inte varit så fel eller känsligt? Eller vad tycker ni?

Tror inte att de vill behöva prata med media över huvud taget, inte ens för att dementera en eventuellt felaktigt associerad bild. Efter att ha förlora sin dotter under sådana fruktansvärda omständigheter känns det nog både fel och känsligt. Även om jag naturligtvis gärna en gång för alla hade fått det bekräftat, så kan en nog ha förståelse för familjens mediefrånvaro - oavsett om det är Ebba på just den bilden eller inte.
Citera
2017-04-18, 18:20
Medlem
Callass avatar
Citat:
En och en halv vecka senare kommer ett nättroll och hävdar "nej, nej, nej, det var inte alls så".
"Jag har inga källor, men min bror (som bor i Göteborg och jobbar inom sjukvård eller brandkår) har sagt att det inte är Ebba".

Finns det anledning till att ifrågasätta nättrollet?

Jag har följt tråden från början (skummat igenom slarvigt ibland förstås men...), citerade den där Storstockholms brandförsvars-länken i samma veva som den dök upp. Den postades här i tråden, men städades bort ganska direkt (gissningsvis för att det inlägget bara innehöll en länk utan vidare beskrivning). Fram tills dess hade jag också förlitat mig på det där med att elvaåringens klädsel stämde överens med den förskräckliga bilden på den lemlästade personen. En bild som jag för övrigt bara kollat snabbt på utan att öppna upp i större format.

Första versionen av den brandmannens berättelse löd "flickan som fanns under lastbilen" - senare anonymiserat till "personen". Texten har även publicerats i kvällspressen och brandmannen Stefan har uttalat sig i andra intervjuer också. På det stora hela återger han dock samma sak hela tiden och jag bedömer honom som väldigt trovärdig.

Han har ju tydligen jobbat som brandman i många år i Stockholms city... (med en brasklapp för att han kanske inte arbetat i innerstaden hela tiden?, vet ej känner honom inte, han är tyvärr inte min bror.)
Men jag tänker att en person som han nog inte är som vilket random vittne som helst, utan han borde ha ett professionellt förhållningssätt till liknande händelser, borde veta skillnad på olika gatukorsningar i city och inte få för sig att Åhléns ligger på Kungsgatan t ex.
Han verkar heller inte ha egna intressen av att ge en viss story (exempelvis att han förlorar jobbet om det kommer ut att de inte tog larmet på allvar utan fortsatte fika i godan ro eller var på skattefinansierat "rökigt" porrklubbsbesök just då eller så) men vem vet han kanske siktar på tidig pension nu och tv-soffor på heltid istället?
Nej, men skämt åsido jag tycker alltså att han borde veta vad han talar om och att det borde gå att lita på, särskilt som berättelsen uppenbarligen är granskad och okejad av överordnade. (?) Dessutom har jag ju lärt mig av Morgan Alling att det förekommer mobbing inom kåren, så att stöta sig med sina kollegor genom att "snacka skit" skulle han väl aldrig våga?

För några dagar sedan hade DN samlat fyra vittnen till olyckan och redogjorde hyfsat pedagogiskt för var de stått och vad de hade bevittnat. Brandmannen Stefan var ett av vittnena, gravida Besarta från Vallentuna ett annat. I den artikeln framgår det tydligt att elvaåriga Ebba hamnade framför/under lastbilen just vid Åhléns.

http://www.dn.se/sthlm/fyra-vittnen-om-sekunderna-som-forandrade-deras-liv/

Här är mitt första inlägg angående detta, för att visa att det inte är något som dykt upp just nu i tråden:
(FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Citera
2017-04-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vestnik
Men hur är det möjligt? Du hävdar ju att hon var under lastbilen och det offret är ingen utomstående som har bilder på.

Läs om, läs rätt - "Ebbas klasskamrater har fått bilder skickade till sig på den lemlästade kroppen och påstår att det är Ebba."
Senast redigerad av morboso 2017-04-18 kl. 18:22.
Citera
2017-04-18, 18:22
Medlem
telescopes avatar
Citat:
VAD VAR HASTIGHETEN?

Man kan enkelt beräkna den på ett ungefär, jag begär absolut ingen exakt beräkning. Vill bara kolla om vi är av samma uppfattning.

Hög nog att penetrera fasaden på Åhléns, som sagt. Och därmed även hög nog att innebära döden för eventuella människor som eventuellt befann sig emellan. Siffror behövs inte när vi redan vet att lastbilen tagit sig genom fasaden.

Citat:
Jag VET inte, men jag är inte utan vidare beredd att omvärdera allt bara för att ett nättroll skriver att det inte är så!

Kort och gott. Mamman till Ebbas kusin efterlyste henne och uppgav ett signalement som stämde MYCKET BRA ÖVERENS med offret invid Kungsgatan.

En och en halv vecka senare kommer ett nättroll och hävdar "nej, nej, nej, det var inte alls så".
"Jag har inga källor, men min bror (som bor i Göteborg och jobbar inom sjukvård eller brandkår) har sagt att det inte är Ebba".

Finns det anledning till att ifrågasätta nättrollet?

Mjo, jag har sett att du har fått hålla låda i tråden i över en veckas tid med ditt sekundjagande. Och sen kommer jag och förstör allting. Regnade jag på din parad, är det där skon klämmer?

Ska du citera mig (?) får du gärna göra det ordagrant, istället för att hitta på och fara med osanning. Det är inte svårt att scrolla igenom en användares inlägg och klippa/klistra in rätt. För du är väl noga med att det blir exakt rätt?

Helt off topic egentligen, men vad har du för kriterier för den här "troll"-stämpeln du sätter? Vad avgör om någon/några är troll? Är det alla som inte tycker som du eller? Det påminner lite om samma fruktlösa försök till politiska diskussioner jag tvingats genomlida förr, där de som inte tycker som den som gapar högst är "rasister". Svinga vilt när argumenten tryter, go for it.

Citat:
Svar1-5:
Det kanske hade varit enklare om din påstådda bror (som nu kanske trots allt jobbar som polis, ingen tydlighet där!) skapat sig en ny identitet på FB och skrivit inlägget i eget namn.
Det blir lätt rörigt om någon inte skriver i eget namn!
Vad är nästa steg? Att din bror har en vän som bad dig posta nästa inlägg?
Eller vad tycker du nättroll där?

Det enda min bror skrivit är det som står tydligt angivet (i mitt första inlägg i tråden). Jag hade ju kunnat fråga honom om han är ok med att träffa dig personligen för att uttrycka samma tankar och funderingar (nota bene), face to face, så kan du hålla honom i handen - samtidigt som ett team med 70 oberoende biologer och fysiker håller i hans andra hand och tar prover, samt analyserar hans DNA i realtid - så att du kan vara säker på att han är en homo sapien och inte någon sorts illuminatisk ödlemänniska som har det personliga livsuppdraget att föra just dig bakom ljuset.. men jag tror tyvärr att han hade tyckt att det vore lite väl mycket övertid bara för att övertyga en ensam, hysterisk siffertuggare på ett nätforum. Jag har tyvärr ingen källa på det, dock, utan hänvisar till min intuition (vilken grundar sig på att jag känt min - högst hypotetiske - bror i ett antal decennier nu).

Jag tycker inte att den här diskussionen är sådär fantastiskt givande, ärligt talat. Du tilltalade mig, anklagade mig för det ena och det andra och varvade upp dig något otroligt, och jag har nu försökt bemöta och behandla ditt skoskav efter bästa förmåga. Du får som sagt gärna belägga varför du kallar mig lögnare och nättroll, även om det är otroligt off topic. Du kan med fördel ta det i PM, så skonar vi tråden från fortsatt dylikt trams. Bra så?
Senast redigerad av telescope 2017-04-18 kl. 18:28.
Citera
2017-04-18, 18:23
Medlem
Citat:
Nej, vi kan inte släppa detta. Det är, om inget dramatiskt har skett de senaste dagarna som jag har missat, fastslaget av flera vittnen att belgiskan blev första offret. Det är alltså uteslutet att det var hon som kom i lastbilens väg i korsningen Drottninggatan-Kungsgatan.

Vi kan också utesluta att det är den brittiske mannen som ligger på gatan på de spridda bilderna, då han omöjligen kan misstas för att vara den personen. Det är också uppenbart att det inte är en dam i 70-årsåldern som ligger där.

Det ger oss i slutändan två alternativ: antingen var det 11-åringen eller så är det ett okänt, hemlighållet offer med exakt samma signalement som 11-åringen.

Jag är medveten om två saker komplicerar detta. Det första är att brandmän säger sig ha påträffat en kropp under lastbilen. Det andra är att 11-åringen egentligen inte borde ha befunnit sig i korsningen, då hon skulle möta sin mamma "vid tunnelbanan".

Men låt oss ponera att det du säger stämmer. Vem låg då i korsningen och hade så vitt jag kan se exakt samma kläder och hårfärg som 11-åringen, dessutom med en ung flickas kroppsproportioner? Om det var belgiskan har alltså vittnen ljugit/tagit fel på ett helt kvarter?

Den lemlästade kroppen är belgiskan. Ebba har inte gått fel alls. hennes buss gick på gatan mellan h&m och åhlens så hon gick rätt om hon skulle t tunnelbanan då den låg där precis runt hörnet.
Citera
2017-04-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Jag har följt tråden från början (skummat igenom slarvigt ibland förstås men...), citerade den där Storstockholms brandförsvars-länken i samma veva som den dök upp. Den postades här i tråden, men städades bort ganska direkt (gissningsvis för att det inlägget bara innehöll en länk utan vidare beskrivning). Fram tills dess hade jag också förlitat mig på det där med att elvaåringens klädsel stämde överens med den förskräckliga bilden på den lemlästade personen. En bild som jag för övrigt bara kollat snabbt på utan att öppna upp i större format.

Första versionen av den brandmannens berättelse löd "flickan som fanns under lastbilen" - senare anonymiserat till "personen". Texten har även publicerats i kvällspressen och brandmannen Stefan har uttalat sig i andra intervjuer också. På det stora hela återger han dock samma sak hela tiden och jag bedömer honom som väldigt trovärdig.

Han har ju tydligen jobbat som brandman i många år i Stockholms city... (med en brasklapp för att han kanske inte arbetat i innerstaden hela tiden?, vet ej känner honom inte, han är tyvärr inte min bror.)
Men jag tänker att en person som han nog inte är som vilket random vittne som helst, utan han borde ha ett professionellt förhållningssätt till liknande händelser, borde veta skillnad på olika gatukorsningar i city och inte få för sig att Åhléns ligger på Kungsgatan t ex.
Han verkar heller inte ha egna intressen av att ge en viss story (exempelvis att han förlorar jobbet om det kommer ut att de inte tog larmet på allvar utan fortsatte fika i godan ro eller var på skattefinansierat "rökigt" porrklubbsbesök just då eller så) men vem vet han kanske siktar på tidig pension nu och tv-soffor på heltid istället?
Nej, men skämt åsido jag tycker alltså att han borde veta vad han talar om och att det borde gå att lita på, särskilt som berättelsen uppenbarligen är granskad och okejad av överordnade. (?) Dessutom har jag ju lärt mig av Morgan Alling att det förekommer mobbing inom kåren, så att stöta sig med sina kollegor genom att "snacka skit" skulle han väl aldrig våga?

För några dagar sedan hade DN samlat fyra vittnen till olyckan och redogjorde hyfsat pedagogiskt för var de stått och vad de hade bevittnat. Brandmannen Stefan var ett av vittnena, gravida Besarta från Vallentuna ett annat. I den artikeln framgår det tydligt att elvaåriga Ebba hamnade framför/under lastbilen just vid Åhléns.

http://www.dn.se/sthlm/fyra-vittnen-om-sekunderna-som-forandrade-deras-liv/

Här är mitt första inlägg angående detta, för att visa att det inte är något som dykt upp just nu i tråden:
(FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Även jag gör bedömningen att en erfaren brandman är ett trovärdigare vittne än privatpersoner som kanske aldrig har varit i en nödsituation förut. Framförallt för att han har erfarenhet av nödsituationer och är tränad att i dessa hålla huvudet kallt. Och i ditt eget inlägg som du länkat har du citerat texten, där brandmannen benämner offret under lastbilen som just flickan. Att arbetet att få ut offret på ett värdigt sätt tog flera timmar talar emot, men utesluter inte helt, att offret överlevde. Det andra barnet som blev påkörd blev utskriven redan nästa dag eller åtminstone inom ett par dagar - minns inte helt säkert. Det talar emot att det skulle vara ett annat barn än Ebba. Vuxna män kallar ibland även tonåringar och kvinnor i 20-års åldern för "flicka". Det skulle alltså kunna vara det offret som fortfarande ligger på intensiven - eller vet vi något om det offret som motsäger det? Även om jag personligen tycker att just brandmannens vittnesmål pekar mot att det är just Ebba som hamnade under lastbilen.

DN-artikeln är tyvärr inte tillgänglig för icke-medlemmar. Kanske kunde du göra en skärmdump och ladda upp som bildfil?
Senast redigerad av morboso 2017-04-18 kl. 18:32.
Citera
2017-04-18, 18:28
Medlem
Citat:
Den lemlästade kroppen är belgiskan.
Du svarar inte på frågan om vittnen som hävdar att hon låg längre upp på gatan ljuger eller misstar sig. Varför är du mer trovärdig än dessa?
Citera
2017-04-18, 18:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Kommer inte med FALSK information som dem flesta här inne. Ebbas klasskamrater har fått bilder skickade till sig på den lemlästade kroppen och påstår att det är Ebba. Är det ok tycker du? Klart att familjen inte orkar ta diskussioner med er om det är Ebbas kropp eller ej. Tänk till lite. Det är i stunder som dessa som man står upp för varann och visar respekt, förståelse, medmänsklighet men det har ju ingen av er här inne. Allt blir offentligt framöver så ni får se själva. Men skulle inte vilja att bilder spreds på mina barn och påstodd att det var dem, DÖDA.
Diskutera annat för en stund.

Antagligen känner Ebbas klasskamrater igen Ebba från den aktuella fredagen på bilderna.
Citera
2017-04-18, 18:31
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Du svarar inte på frågan om vittnen som hävdar att hon låg längre upp på gatan ljuger eller misstar sig. Varför är du mer trovärdig än dessa?

Vilka vittnen hävdar detta? OBS att kolla på en bild och säga att det är så för kläderna stämmer räcker inte.

Däremot finns det ju ett vittne som befann sig vid Åhlens som säger att hon såg Ebba bli påkörd där.
Senast redigerad av Rampljus-horan 2017-04-18 kl. 18:33. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in