Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-18, 10:12
  #1
Medlem
AldoRaines avatar
Ska bunkra lite kött. Funderar lite på kalv, dvs färs, stekar och filéer. Vad är finast/godast tycker nu. Kalv eller nöt?
Citera
2017-04-18, 10:37
  #2
Medlem
dreggells avatar
Är det någon skillnad ens?
Citera
2017-04-18, 10:43
  #3
Medlem
BigIvars avatar
Kalv betraktas ofta som lite finare. Det är ljusare och lite mörare. Köttet från vuxna djur smakar däremot mer.
Citera
2017-04-18, 10:44
  #4
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreggell
Är det någon skillnad ens?

Klart det är skillnad. Kalv är ju nöt fast yngre. Det borde finnas skillnader
Citera
2017-04-18, 10:45
  #5
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Kalv betraktas ofta som lite finare. Det är ljusare och lite mörare. Köttet från vuxna djur smakar däremot mer.

Ok, lite som jag trodde. För inte hängmöras kalv? Det är väl bara nöt. Är kalv fetare eller mindre fet än nöt?
Citera
2017-04-18, 11:37
  #6
Medlem
Briasccas avatar
Bara en begreppslig precisering: Båda köttslagen du talar om är nöt(djur). Man skiljer på ålder med begreppet kalv eller oxe (som kan vara kviga, ko, oxe eller tjur). Tidigare gjordes indelning kalv (uppfödd på mjölk), ungnöt och nöt.

Kalvkött hängmöras i allmänhet inte. Är det ungtjurar så är köttet hårt och segt. Fryser du köttet så kommer det att släppa vätska när du tinar upp det och det riskerar att bli torrt, så var uppmärksam i matlagningen.
Citera
2017-04-18, 11:39
  #7
Medlem
manodepressivs avatar
Ska du göra Wallenbergare av färsen känns ju kalv som det självklara. Är det däremot hamburgare är ju gammelko att föredra.

Ska du göra en Oscar på filén är det kalv som gäller. Ska du göra en Pelle Janzon vill du ha en gammal mjölkko som nästan dött av ålder.

Fundera på vilka rätter du ska laga och välj råvaror utifrån det istället för att välja rätter utifrån vilka råvaror du köpt. Det är bara pretentiöst.
Citera
2017-04-18, 12:09
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Kalv betraktas ofta som lite finare. Det är ljusare och lite mörare. Köttet från vuxna djur smakar däremot mer.

Hur tänker du nu? Att kalv skulle vara mer mört än det från ett "vuxet djur"? Du har ingen koll på kött va?
Citera
2017-04-18, 23:27
  #9
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Ska bunkra lite kött. Funderar lite på kalv, dvs färs, stekar och filéer. Vad är finast/godast tycker nu. Kalv eller nöt?

Om jag måste välja så föredrar jag nöt för att det har en komplexare smak. Men helst vill jag variera mellan båda.

Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Är kalv fetare eller mindre fet än nöt?

Det beror på styckdetalj, kvalitet, ras och uppfödning. Högrev från kalv är fetare än innanlår från nöt och en kobebiff är fetare än en kalvfilé.
Citera
2017-04-19, 08:20
  #10
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Hur tänker du nu? Att kalv skulle vara mer mört än det från ett "vuxet djur"? Du har ingen koll på kött va?

Jodå, det har jag. "Mört" var kanske ett illa valt ord, men jag har inget bättre. Strukturen är annorlunda och det är därför en del recept anger kalv/ungdjur.
Citera
2017-04-19, 17:58
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om jag måste välja så föredrar jag nöt för att det har en komplexare smak. Men helst vill jag variera mellan båda.



Det beror på styckdetalj, kvalitet, ras och uppfödning. Högrev från kalv är fetare än innanlår från nöt och en kobebiff är fetare än en kalvfilé.

Du vet väl att kalv är nötkött?
Eller?
Citera
2017-04-19, 19:29
  #12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du vet väl att kalv är nötkött?
Eller?


Bla branschorganet Svenskt Kött delar upp styckdetaljer i huvudgrupperna gris, nöt, kalv och lamm.
http://www.svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/

Så i alla fall de särskiljer på kalv- och nötkött. Att du inte gör det har vi noterat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback