2017-04-17, 23:36
Medlem
https://mitti.se/nyheter/nu-stangs-klarabergsgatan-ska-bli-gagata/

Som jag förstår så är busstrafik okej här.
Citera
2017-04-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Nån som vet vad han från SR hade för yrke? PK journalist borde ligga rätt lågt liksom( kan man tycka).

Jag vet ej riktigt men blir väl ändå helt andra farter vid krock av två fordon i den storleken
jämfört med "rena rama Aoutoban" likt bowlingklot o käglor liksom?

Bussen skulle ha kört in i lastbilen från sidan. Ingen frontalkrock alltså.

Fordonen skulle kanske ha susat iväg en bit framåt Kungsgatan mot Vasagatan. Fullt med folk där också.

Eller också, om bussen träffade framänden eller bakänden på lastbilen, ha snurrat runt.
Citera
2017-04-17, 23:42
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Två tankar, ni pratar om kylagg, men öl fraktas utan kyla. Den klarar det (tänk hur det ser ut på bolaget med pallar) , kylningen görs i baren.

Det ser som sagt ut att brinna högt upp i flaket, kan det vara rökgaser från RA's väska som börjat brinna ist för explodera som han tänkt? På nått klipp ser man hur det poffar till och börjat brinna med en fördröjning efter krock (RA som sätter fyr?). Det är ju diesel i lastbilen, men det brukar sitta rätt skyddat och sällan börja brinna såhär. Enda brännbara är gasen/acetonet i väskan.

Eller?

Vad jag sett var det en ordinär lastbil och då är hytten och lastutrymmet helt separerade, inte ens någon inspektionslucka, så uzbecken kan alltså inte fått in någonting på flaket när han hoppade in i hytten. Brinnande diesel hade gett svarta sotavlagringar som inte fanns på fotona. Det fanns alltså något brandfarligt där bak men vad ?
Citera
2017-04-18, 00:11
Medlem
8711s avatar
Här kan ni följa borttagandet av blommor, nallar och andra saker och städningen av trappan vid Sergels Torg och Drottninggatan:

http://www.webbkameror.se/webbkameror/sergelstorg/index.php
Citera
2017-04-18, 00:30
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Bussen skulle ha kört in i lastbilen från sidan. Ingen frontalkrock alltså.

Fordonen skulle kanske ha susat iväg en bit framåt Kungsgatan mot Vasagatan. Fullt med folk där också.

Eller också, om bussen träffade framänden eller bakänden på lastbilen, ha snurrat runt.
Ok verkar ju mest var bilar typ på Kungsgatan ju, parkerade bilar skyddar väll trottoaren också?
Iaf jag skulle tänka mig för innan jag sa " o vad glad jag e att just jag ej blev träffad, d va så nära etc ". Personligen kan jag tycka att alla REVA motståndare kan stå "mitt i prick" istället för barn o folk som var realister. Vi har ju ändå fått 7 år på oss sen förra muslimen var i farten .
Citera
2017-04-18, 00:35
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det hände 2003, på Västerlånggatan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=239575

Googla på bil + västerlånggatan

Mannen som körde var iranier och klassades som psykiskt sjuk. Men man kan ju undra.

Det första fallet av hedersmord i Sverige var när en palestinier dödade sin dotter, ca 90-talet. De bodde på en flyktingförläggning. Flickan hade berättat att hennes far redan hade grävt hennes grav. Ingen trodde henne. Mannen klassades som psykiskt sjuk, eftersom ingen i Sverige på den tiden kunde tro att en man kunde planera mord på sin dotter och berätta det för dottern.

Skulle vara intressant att veta vad det blev av den mannen och likaså iraniern på Västerlånggatan.

Tack för infon
Ja just det. Kan ju ha varit en muslim också egentligen( Iran etc) men det här var ju när terrorister= Flygplan typ.
Hur vida vår Sth terrorist var onykter borde ju iaf gå att få reda på (innan det försvunnit mm).
Citera
2017-04-18, 00:53
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Vittne från Circle K i Märsta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/azb7O/youssef-49-sag-rakhmat-akilov-i-marsta-efter-lastbilsattacken
Vilken rekorderlig medborgare.
Påstår att han tycker mannen är väldigt lik efter att ha kontrolltittat på bild - men larmar inte...
(För det gör han väl inte som jag tolkar det.)

Jag hade nog inte ställt upp på en mediaintervju och sagt "mycket lik" om jag inte larmat.
Nu vet vi ju inte hur ordagrant detta är återgivet men märklig karaktär på det vittnet.

MGM.
Han verkar helt ha gett upp. Kanske står han och väntar på sina kumpaner som aldrig kommer och efter ett tag ger han upp och bara vandrar iväg.

Bevisligen kan han ju stjäla bilar, varför snor han inte en bil på en mack - och drar?
Eller vill han åka fast?
Eller möjligen inser han att han inte kommer lyckas och ger sig därför?
Merklisch - kan samvetet ha hunnit ikapp kanske?
Citera
2017-04-18, 00:59
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag har tidigare sett en bild på ett övertäckt offer med en krossad resväska intill (min tolkning). Platsen verkar vara korsningen Olof Palmes gata x Drottninggatan och troligen är det kvinnan från Belgien. Är det någon annan som minns bilden och kan länka?
Jag hittade bilden jag sökte. Nu när jag tittar på den igen ser jag att det är hunden som är övertäckt, men jag lurades av det även finns en trasig väska vilket skiljer bilden från andra som enbart visar hunden.
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag håller med dig. Det sades redan väldigt tidigt att Mailys var det första offret. I så fall i korsningen till Kungsgatan blev Ebba och Chris påkörda. I första början var det tre omkomna. Senare i nästa dag meddelades att en till hade dött i sjukhuset av sina skador.
Jag är ledsen att jag lurade dig MegaTant och i likhet med många andra börjar jag bli alltmer övertygad om att det otäcka bilderna från korsningen Kungsgatan x Drottninggatan visar den belgiska kvinnan och att Ebba i så fall dödades vid Åhléns.
Citera
2017-04-18, 01:47
Medlem
Denna webbkamera borde ju rimligtvis ha fångat händelseförloppet när lastbilen körde in i Åhléns?

Någon som vet om denna kamera sparar det som den filmar?

Borde ge en bra bild av händelseförloppet och bekräfta exakt tidpunkt som referens.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Här kan ni följa borttagandet av blommor, nallar och andra saker och städningen av trappan vid Sergels Torg och Drottninggatan:

http://www.webbkameror.se/webbkameror/sergelstorg/index.php
Citera
2017-04-18, 03:52
Medlem
MuseMusses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Varför är det viktigt att veta vilka som låg var?
Verkar ju som att tråden mer och mer börjat övergå till att spekulera i det, har nig löst allt annat eller?

Varför är det så viktigt att veta vilken skäggfrisyr terroristen hade innan han gjorde dådet?

Det kan vara kul att veta hur allt gick till, och se vad som verkligen skedde.
Citera
2017-04-18, 04:00
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimzy
Denna webbkamera borde ju rimligtvis ha fångat händelseförloppet när lastbilen körde in i Åhléns?

Någon som vet om denna kamera sparar det som den filmar?

Borde ge en bra bild av händelseförloppet och bekräfta exakt tidpunkt som referens.

Synd att man inte kände till den innan. Den har ju tydligen 24 timmars historik.
Citera
2017-04-18, 04:11
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För det första undrar man vem det var som ringde polisen. Det verkar ju inte ha varit denna taxichaufför i alla fall. Sedan undrar man ju varför han stod och häckade utanför bensinstationen. Kanske hade han blivit dumpad av någon där eller så stod han och väntade på att bli hämtad.
Man kan undra varför han började promenera mot Steninge.

Det är ju ytterst märkligt att den här taxichauffören inte larmar polisen eller 112.

Det tycks dessutom som om larmet inkommit till polisen strax före 19. När polisen kommer ut på E4:an (går väl iofs ganska fort att ta sig upp till Märsta, inte många minuter) ringer polisen Emma upp anmälaren som då säger att han legat och krypkört efter den misstänkte i närmare en halvtimme från Circle K. Alltså har Akilov lämnat Circle K senast 18:45, förmodligen redan 10 minuter tidigare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/E147l/poliserna-emma-och-alex-grep-rakhmat-akilov

Så vad taxichauffören snackar om förstår jag inte?
Senast redigerad av Juristakuten 2017-04-18 kl. 04:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in