2017-04-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Det lär väl har varit 2-3 pers som blev påkörda just sista metrarna. Inte minst kvällens informationer om Ebba. Lies film visar inget av detta. Väl?

Kollade nyss och 0,40 in i filmen så kan man se till vänster hur en hög med folk böjer sig över nåt som ev kan va en skadad. Men jag tror att filmerna nära lastbilen och Åhlens inte visar några skadade eftersom man var mån att gå från platsen och säkert drog in många skadade i affärer och så.
Citera
2017-04-17, 22:08
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Javisst. Det måste ju vara fler som blev påkörda än de avlidna.
Räknar nog även in de som träffats av annat som slungats iväg av bil som "påkörda". Det finns ju på film hur man drar bort en eller kanske två personer från bilen inom loppet av nån minut. Dessa räknar jag som påkörda. Sedan tillkommer Ebba.

Att då säga att Lies film visar att inget sådant skett ter sig som direkt falsk info.

/// tror du ev. riktade din fråga till samma person jag kommenterade.

Jag missuppfattade nog diskussionen er emellan, ursäkta.
Citera
2017-04-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av telescope
Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men "påkörda" innebär väl inte nödvändigtvis "avlidna"? Många blev ju påkörda men undkom med måttliga till svåra skador. Eller missförstår jag?

var väl minst 25 påkörda sades det, 15 till sjukhus och 4 avlidna + hund. Resten behövde inte åka in till sjukhus.
Helt otroligt att det inte var fler, var på DG i torsdags och försökte föreställa mig en fet lastbil komma farande, hade lätt träffat fler än 25.
Men det var väl för att i slutet av gatan hade folk uppmärksammat det och hoppat undan samt att han bara körde på ena "filen" av gatan.
Citera
2017-04-17, 22:14
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
var väl minst 25 påkörda sades det, 15 till sjukhus och 4 avlidna + hund. Resten behövde inte åka in till sjukhus.
Helt otroligt att det inte var fler, var på DG i torsdags och försökte föreställa mig en fet lastbil komma farande, hade lätt träffat fler än 25.
Men det var väl för att i slutet av gatan hade folk uppmärksammat det och hoppat undan samt att han bara körde på ena "filen" av gatan.

Var det en hund som dog? Nyhet för mig. Stackars krake.
Citera
2017-04-17, 22:19
Moderator
blomvattnares avatar
Det är ingen bra idé att citera ett inlägg som man misstänker kommer att raderas, och där skriva vad man tycker om inlägget och lägga till något som är topic. Då riskerar hela inlägget att raderas trots att det innehåller topic.

/Mod
Citera
2017-04-17, 22:20
Medlem
Citat:

Ja han var i stort sett begränsad till det vänstra körfältet vilket gjorde att det aldrig var långt till säkerhet för någon. De som har hört eller sett bilen har klarat sig.

Man skall dessutom komma ihåg att det satt ett betonglejon fastkilat under bilen vilket måste ha påverkat hastigheten. Den är beräknad till drygt 60 kilometer i timmen, men hade inte lejonet suttit där så hade han kanske kunnat ligga i 80-90 kmh och då hade dödssiffran blivit betydligt högre.
Citera
2017-04-17, 22:25
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Kollade nyss och 0,40 in i filmen så kan man se till vänster hur en hög med folk böjer sig över nåt som ev kan va en skadad. Men jag tror att filmerna nära lastbilen och Åhlens inte visar några skadade eftersom man var mån att gå från platsen och säkert drog in många skadade i affärer och så.

Ca 1:30 in i filmen, ungefär när han vänder på "det brinner här" ser man en väktare dra en kropp bort från Åhlens-sidan längst Mäster Samuelsgatan till Nilson Shoes-hållet. Tror jag har sett en bild på att de bär bort en skadad därifrån sedan bortåt Slöjdgatan.
Senast redigerad av Rampljus-horan 2017-04-17 kl. 22:27. Anledning: Stavning
Citera
2017-04-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Jag fattar inte heller. Vad är det som brinner i släpet egentligen?

Så där kan det väl se ut om/när rökgaser plötsligt övertänds? Men vad skulle kunna ha "legat och pyrt" där inne egentligen?
Fast vad vet jag, verkligen ingen brandexpert. Spännande att titta på, dock.

Filmklipp från släckningsarbetet:
https://www.youtube.com/watch?v=MxPZvMXHxAE&t

Ja, du är på rätt spår. Det är brandgaserna (röken) som brinner och när man öser in vatten så här så drar vattenstrålen även med sig en massa luft (syre) in, och när detta blandas i brandgaserna så tänder dessa. Ju mer "spridd" stråle desto mer luft sugs in, men desto mer kyler man samtidigt gaserna. För att brandgaser övh ska bli den här höga temperaturen så att de börjar tända så måste det pågå en fullt utvecklad brand någonstans där de då kommer ifrån. Om branden sker i skåpet eller hytten (dvs bränt hål på skåpet på något sätt) ser jag inte på filmen.

Läste även någon nämna om att en brandman kastat in något i skåpet, såg inget sånt på denna film (inte sett allt så kan ha missat) men det finns något som heter släckgranat, så det kan ju ha rört sig om en sådan. Finns de som öser ut pulver eller en inert gas som tränger undan syre och dödar brasan.
Citera
2017-04-17, 22:27
Medlem
Ni som inte fått klart för er vem som dog vart eller vem det är på bilden som föreställer en trasig kropp vid övergångsstället. Ebbas buss gick vid Åhlens, precis utanför, ni som vill frågasätta detta kan kolla busslinjerna själva. Ebba hoppade precis av bussen då terroristen väljer att avsluta & kör rakt in i Åhlens. Ebba var där vid fel tillfälle och fick dödlig otur. Varför det tog tid att hitta Ebba & fastställa identitet var för att Ebbas kropp fastna under lastbilen. Hon var hel när hon hittades men förvriden. Med säker källa skriver jag detta. Oavsett hur mycket argument som skrivs angående att signalementet mamman gick ut med på henne så stämmer det väl men var inte Ebba. Bilden på den lemlästade kroppen är belgiskan. Allt må stämma överens med signalementet förutom väskan, då på bilden visar en brun axelbandsväska medans Ebba bar en ryggsäck. Så många idag har likadana kläder så det är bara å lägga ner snacket nu med hänsyn till Ebbas familj och dem andra. Fortsätt gärna diskutera mer kring det andra ni diskuterar. Tack
Senast redigerad av tuumadree 2017-04-17 kl. 22:32.
Citera
2017-04-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuumadree
Ni som inte fått klart för er vem som dog vart eller vem det är på bilden som föreställer en trasig kropp vid övergångsstället. Ebbas buss gick vid Åhlens, precis utanför, ni som vill frågasätta detta kan kolla busslinjerna själva. Ebba hoppade precis av bussen då terroristen väljer att avsluta & kör rakt in i Åhlens. Ebba var där vid fel tillfälle och fick dödlig otur. Varför det tog tid att hitta Ebba & fastställa identitet var för att Ebbas kropp fastna under lastbilen. Hon var hel när hon hittades men förvriden. Med säker källa skriver jag detta. Oavsett hur mycket argument som skrivs angående att signalementet mamman gick ut med på henne så stämmer det väl men var inte Ebba. Bilden på den lemlästade kroppen är belgiskan. Allt må stämma överens med signalementet förutom väskan, då på bilden visar en brun axelbandsväska medans Ebba bar en ryggsäck. Så många idag har likadana kläder så det är bara å lägga ner snacket nu med hänsyn till Ebbas familj och dem andra. Fortsätt gärna diskutera mer kring det andra ni diskuterar. Tack

Om hon skulle till tunnelbanan så bör hon väl inte passerat där undrar jag? Eller gick inte bussen och stannade runt stora ingången vid Åhlen`s ?
Citera
2017-04-17, 22:45
Medlem
Vittne från Circle K i Märsta:

Citat:
Efter terrorattacken jobbade taxichauffören Youssef Djioui, 49, hårt med flera körningar runt om i Stockholm.
Vid 19.15-tiden stannade han på Circle K i Märsta.
Utanför macken såg han en person som betedde sig underligt – det visade sig i efterhand vara Rakhmat Akilov han sett.
---
När Youssef hade släppt av kvinnan stannade han till på Circle K i Märsta för att fika och gå på toaletten.
– Jag parkerar och precis framför min bil står det en man, vid hörnet av bensinstationen, och tittar.
----
Youssef tyckte att mannen såg ut som personen på den övervakningsbild polisen släppt efter attacken.
– Jag tittar på min mobil som jag har i knät och sedan på honom. Det är väldigt likt.
Mannen betedde sig konstigt. Han hade blicken fäst på de bilar som kom in på macken och tittade inte på några människor, undvek ögonkontakt, berättar Youssef.
Youssef låste taxin och gick in på Circle K. När han kom ut igen stod mannen kvar på samma ställe.
– Vi står två meter från varandra ungefär och jag tänker att jag måste säga något så jag säger ”tja!” men mannen reagerar inte, han bara fortsätter att titta mot bilarna som svänger in.
Efter några minuter lämnade mannen platsen och började gå mot Steninge allé.
– Han satte på sig luvan och jag började mer och mer tänka att det var han. Att det var terroristen.
Men Youssef var ändå inte helt säker.
---
När han sedan fick se en ny bild på Rakhmat Akilov efter gripandet kände han igen honom som mannen utanför macken.
– Jag såg bilden i Aftonbladet när han sitter i baksätet på polisbilen och jag blev lite ledsen då. Hade jag vetat det vid macken hade jag tagit honom, brottat ner honom och ringt polisen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/azb7O/youssef-49-sag-rakhmat-akilov-i-marsta-efter-lastbilsattacken
Citera
2017-04-17, 22:53
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuumadree
Ok det kanske kan ge viss tröst för familjen men samtidigt existerar ju det andra liket( el vad man ska kalla det för). Så trotts lejonet så dog folk vid Ålens?
Tycker faktiskt att den SR anställda( som satt i bussen) kan tagga ner sitt snack om hjälteinsatser o att han hade tur som hade en så bra busschaffis etc. Kanske hade då ingen dött vid Ålens iaf om bussen varit i vägen . Sorgligt också att denna hållplats enbart är temporär PGA byggarbete
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-04-17 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in