2017-04-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yorken
Om hon skulle till tunnelbanan så bör hon väl inte passerat där undrar jag? Eller gick inte bussen och stannade runt stora ingången vid Åhlen`s ?

Bussen gick vid gatan precis utanför åhlens, där lastbilen körde in.
Citera
2017-04-17, 22:56
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yorken
Om hon skulle till tunnelbanan så bör hon väl inte passerat där undrar jag? Eller gick inte bussen och stannade runt stora ingången vid Åhlen`s ?
Men är inte all busstrafik omdirigerad sedan flera veckor eftersom de bygger om vid Sergelstorg fontänen? Någon skrev de tidigare. Vet att flera bussar inte stannar där vid Åhlens, men kan inte alla. Stannar på Mäster Samuelsg?
Citera
2017-04-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Vittne från Circle K i Märsta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/azb7O/youssef-49-sag-rakhmat-akilov-i-marsta-efter-lastbilsattacken

För det första undrar man vem det var som ringde polisen. Det verkar ju inte ha varit denna taxichaufför i alla fall. Sedan undrar man ju varför han stod och häckade utanför bensinstationen. Kanske hade han blivit dumpad av någon där eller så stod han och väntade på att bli hämtad.
Man kan undra varför han började promenera mot Steninge.
Citera
2017-04-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Men är inte all busstrafik omdirigerad sedan flera veckor eftersom de bygger om vid Sergelstorg fontänen? Någon skrev de tidigare. Vet att flera bussar inte stannar där vid Åhlens, men kan inte alla.

Jo det är den. Därför hoppa hon av mellan åhlens å H&m. Den gatan.
Citera
2017-04-17, 22:58
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuumadree
Bussen gick vid gatan precis utanför åhlens, där lastbilen körde in.
Ja den kommer väl att flytta tillbaka till sin ordinarie plats sen antar jag.
Citera
2017-04-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Ok det kanske kan ge viss tröst för familjen men samtidigt existerar ju det andra liket( el vad man ska kalla det för). Så trotts lejonet så dog folk vid Ålens?
Tycker faktiskt att den SR anställda( som satt i bussen) kan tagga ner sitt snack om hjälteinsatser o att han hade tur som hade en så bra busschaffis etc. Kanske hade då ingen dött vid Ålens iaf om bussen varit i vägen . Sorgligt också att denna hållplats enbart är temporär PGA byggarbete

Fast han satt väl på en helt annan buss? Den han satt på gick väl uppe vid Hötorget?
Citera
2017-04-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Fast han satt väl på en helt annan buss? Den han satt på gick väl uppe vid Hötorget?
Ok tack för infon, ja det är ju en rätt lång gata faktiskt. Ska bli jävligt intressant att höra om det enbart var frågan om en illegal utlänning med mental ohälsa el om det var mer genomtänkt etc. För mig handlar det om att stoppa muslimer rent generellt förutom alla illegala etc. Så kan vi isf ej ha det( den religionen har varit en tillräckligt stor belastning redan för det svenska folket). Vi ska även komma ihåg att det var en knäppis i Gamla stan ( sent 90 tal?) som gjorde nått liknande. Tror även han var invandrare dessutom( el?) men har för mig att det enbart handlade om mental ohälsa osv, nån som har koll?
Citera
2017-04-17, 23:10
Medlem
Citat:
Visserligen så hade väl kanske ännu mindre pers dött då? Den var ju längre upp på rutten etc, El hade folk antagligen dött i bussen då?
Citera
2017-04-17, 23:13
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Helt korrekt! Bilderna för den intresserade finns här: https://imgur.com/a/dkgg5

Två tankar, ni pratar om kylagg, men öl fraktas utan kyla. Den klarar det (tänk hur det ser ut på bolaget med pallar) , kylningen görs i baren.

Det ser som sagt ut att brinna högt upp i flaket, kan det vara rökgaser från RA's väska som börjat brinna ist för explodera som han tänkt? På nått klipp ser man hur det poffar till och börjat brinna med en fördröjning efter krock (RA som sätter fyr?). Det är ju diesel i lastbilen, men det brukar sitta rätt skyddat och sällan börja brinna såhär. Enda brännbara är gasen/acetonet i väskan.

Eller?
Citera
2017-04-17, 23:22
Medlem
Citat:

Som jag har fattat det satt SR-medarbetaren på buss nr 1 i riktning mot Fridhemsplan och Stora Essingen. Den går längs Kungsgatan som korsar Drottninggatan och bussen han satt i kom just fram till den korsningen när lastbilen for förbi.

Jag har också undrat över om det hade varit bättre om bussen hade kört in i lastbilen. Man är ju mer skyddad i en buss än ute på gatan. Några i bussen hade säkert skadats men hade de dött?

Ebba hade klarat sig i detta fall men de två som dog i korsningen hade nog dött i alla fall.

Eller hade både buss och lastbil snurrat iväg åt olika håll och dödat ännu fler?
Citera
2017-04-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Som jag har fattat det satt SR-medarbetaren på buss nr 1 i riktning mot Fridhemsplan och Stora Essingen. Den går längs Kungsgatan som korsar Drottninggatan och bussen han satt i kom just fram till den korsningen när lastbilen for förbi.

Jag har också undrat över om det hade varit bättre om bussen hade kört in i lastbilen. Man är ju mer skyddad i en buss än ute på gatan. Några i bussen hade säkert skadats men hade de dött?

Ebba hade klarat sig i detta fall men de två som dog i korsningen hade nog dött i alla fall.

Eller hade både buss och lastbil snurrat iväg åt olika håll och dödat ännu fler?

Nån som vet vad han från SR hade för yrke? PK journalist borde ligga rätt lågt liksom( kan man tycka).

Jag vet ej riktigt men blir väl ändå helt andra farter vid krock av två fordon i den storleken
jämfört med "rena rama Aoutoban" likt bowlingklot o käglor liksom?
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-04-17 kl. 23:31.
Citera
2017-04-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Ok tack för infon, ja det är ju en rätt lång gata faktiskt. Ska bli jävligt intressant att höra om det enbart var frågan om en illegal utlänning med mental ohälsa el om det var mer genomtänkt etc. För mig handlar det om att stoppa muslimer rent generellt förutom alla illegala etc. Så kan vi isf ej ha det( den religionen har varit en tillräckligt stor belastning redan för det svenska folket). Vi ska även komma ihåg att det var en knäppis i Gamla stan ( sent 90 tal?) som gjorde nått liknande. Tror även han var invandrare dessutom( el?) men har för mig att det enbart handlade om mental ohälsa osv, nån som har koll?

Det hände 2003, på Västerlånggatan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=239575

Googla på bil + västerlånggatan

Mannen som körde var iranier och klassades som psykiskt sjuk. Men man kan ju undra.

Det första fallet av hedersmord i Sverige var när en palestinier dödade sin dotter, ca 90-talet. De bodde på en flyktingförläggning. Flickan hade berättat att hennes far redan hade grävt hennes grav. Ingen trodde henne. Mannen klassades som psykiskt sjuk, eftersom ingen i Sverige på den tiden kunde tro att en man kunde planera mord på sin dotter och berätta det för dottern.

Skulle vara intressant att veta vad det blev av den mannen och likaså iraniern på Västerlånggatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in