2017-03-29, 18:03
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
I dröm och parapsykiska tillstånd eller kring intuitiva idéer verkar det ändå finnas ett slags bottenslam av färdiga tankeelement som rörs upp och kan komma till användning i en ny situation för en ny tid. Dessa kanske i bottenslammet av ursoppan rentav lagrade minnesceller med oändligt möjliga och unika kristallformer likt snöflingan kan ju mycket väl tänkas lösas upp till nytt liv eller bli till ett livets vatten för någon annan organism.
I detta perspektiv är tanken på TE bestickande. Känsla och förnuft kan då mycket väl förenas i en och samma kropp.
Ja en snöflinga är ok, men filosofiskt - ockultistiskt utifrån en snöflinga.. nej, kanske nåt för dem som vill att snön ska bort. Men visst är de fina att studera. Särskilt under mikroskop, roligare än att dyrka gud. Tycker, jag.
Citera
2017-04-08, 07:15
Medlem
Bogomils avatar
Med tanke på religions-psykosens aktualitet ... något som äntligen har trängd igenom det provinsiella Sveriges PK-retorik ... är det dags att profilera, att den mentala dysfunktionaliteten i pådyvlande teism INTE är något som kan ignoreras.

Den pådyvlande teismens mentala dysfunktionalitet är i allra högsta grad ett påtagligt hot mot den västliga kulturens grunder, och den bör betraktas som ett mentalt virus som kräver åtgärder (det är naturligvis en allegori).

Och ja, jag vet: "Inte alla teister (eller för den del alla pådyvlande teister) är terrorister".

Däremot är pådyvlande teister överrepresenterade i terrorismen.
Citera
2017-04-08, 07:47
Medlem
Religion innehåller ju troselement som från ett sekulärt perspektiv kan ses som ren galenskap. Skillnaden är främst att det delas av många. Religiösa är inte heller "mentalsjuka" då de inte direkt lider av sitt utövande och ofta är funktionella i samhället. Så är religion mentalsjukdom? Nej...
Citera
2017-04-08, 08:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Religion innehåller ju troselement som från ett sekulärt perspektiv kan ses som ren galenskap. Skillnaden är främst att det delas av många. Religiösa är inte heller "mentalsjuka" då de inte direkt lider av sitt utövande och ofta är funktionella i samhället.

Citat:
Så är religion mentalsjukdom? Nej...

Naturligvis skall man inte generalisera, och av den anledning subkategoriserar jag för min del religion/tro/teism i en "vettig" del och en "pådyvlande" del.

Och för mig finns det ingen tvivel om, att den pådyvlande teismen är mental dysfunktionell.
Citera
2017-04-08, 09:21
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Religion innehåller ju troselement som från ett sekulärt perspektiv kan ses som ren galenskap. Skillnaden är främst att det delas av många. Religiösa är inte heller "mentalsjuka" då de inte direkt lider av sitt utövande och ofta är funktionella i samhället. Så är religion mentalsjukdom? Nej...
Religion, är en slags primär tillflykt. Med, symboler. Dessa symboler blir så småningom tros-fundament, dock... det stannar inte där.

Galenskap har dem som använder och utnytthar vad de tro om andra - trosfanatisk fördom.

Förstår du inte det, skulle de isf ev. behöva ta en kandidatur i helt grundläggande teologi, men jag rekommenderar ändå i första hand grundskola åk 1-9 , innan jag går emot moderatorns råd, att inte blanda sak med person.

Att råda fanatiker, till åk 1-9 är liksom en demokratisk konstruktion, för att UNDVIKA trosfanatisk mentalsjuka vilsefarna medeltida infantila och djupt kunskapsarroganta både agendor och försök att

uppfylla de sjuka "lärorna" , du ahr Nostradamus som "folk älskar" , men vilket folk? vilka raser för det första, bland folk, vilka fascistiska trosfundament tänkte du? nej tänkte "du" eller tänkte "gud" så långt - vad säger bibeln om trosfanatism?

ingenting, bibeln kan inte tala.. däremot kan man läsa bibeln, i första Mosebok står att gud avskyr... det står vidare att människor blev helt förblindade förvirrade, men det står inte ett ord om vad de var INNAN "guden förbannade" och ville förinta - så du har en förintelseteologi mitt i GT, som eventuellt finner sin följetång för generationer att med tvång, läsas men i NT, och detta flera hundra kanske tusen år efter att den efterblivna sagan blev obligatoriskt "pedagogiskt material" , det ÄR sjuka läroplaner , att tvinga barn och andra att hota dem, villkora deras framtid medelst stenålders-vidskepelse, tycker du får reda på det om du läser åk 4 eller 5, grundskola, inte högskola, på högskolan är det djupnigningar som gäller, varför det är bra för sfi-elever att där de påtvingas eller rekommenderas att läsa koran (eller bibel) , att då antingen klicka eller snabbt ringa sina centraler eller låta "diskriminerings-ombudsmän" ta hand om dem som "påstår att koranen , är fel inlärningsmannual" för svenskundervisning.

Att aldrig förstå vad svenska är , men ta svenskinlärningen via koranen. är enl mig ett så allvarligt brott att jag kan se bedrägeri i det, bedrägerier sker när mentala uppfattningsförmågan är trångsynt enögd eller rentav sjuk i huvudet. Det fanns otroligt gott om mentalt förvirrade människor vissa tider under historien, tyvärr är mental förvirring inget som utrotats. Men många har väl dödats, att döda är ett godtyckligt alternativ till utrotnings-taktik, jo.. vägran av allmän skolbildning har visst det ett pris!
Citera
2017-04-10, 00:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Hmmm.. så när niquabklädd kvinna i tre lager tyg med svart fotsida kappa inte får tjänst på det dagis hon pekar ut att ska ha tillträde till, och om just hon inte får sin önsketjänst och därför går till DO och domderar, då är hon alltså inte mentalt rubbad? Hur vet du att hon inte är religions-skadad utan att visa upp belastningsregistret från Teheran då om vi säger att det handlar om en matrona från Iran? Vet du på förhand vilka typ av "uppdrag" hon haft där, har hon flugit in med bevis om att ha ekonomisk försörjning och råd att dra med sig tio kusiner, men inte får jobbet och anlitar DO som sin egen privata byrå.. då är hon alltså inte ens rubbad? som utkräver 50 000 per missat jobb och skickar brödraskapet att gå ärenden åt henne, samtidigt som varje broder kusin och bekant, utöver det kanske utkräver bönestunder och siktar mot stjärnorna för att landa i trädtopparna.. det är alltså inte sjukt form av demokratitolkning?
Citera
2017-04-17, 12:12
Medlem
Religion är en produkt av andlig omedvetenhet. Andlig medvetenhet kommer i form av mognad.
Citera
2017-04-18, 00:07
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Religion är en produkt av andlig omedvetenhet. Andlig medvetenhet kommer i form av mognad.
Jag tror att värdet i religionen, betyder lite olika beroende på land, stat eller vilket rike det handlar om. På öriket är polyteismen värdefull där, men kan vara starkt irrationell och liksom omogen här. Liksom kungariket Sveriges demokratiska statsskick, udnerhåller religionen utifrån samtidigt industrialistiska rationalistiska parametrar, klart att det framstår som omoget, för många.

Sedan har du länder där religionen är utifrån att den är så rotad, helt enkelt avdramatiserad.. så odramatisk och självklar, lika självklart som att gå till puben och dricka sig ett stop öl afterwork två tre fyra fem ggr/veckan, så det är lite som med alkoholen, för somliga hyperkänsligt kontroversiellt men för somliga en redan naturlig rättighet, kanske p.g.a det ärvs i generation efter generation.

Relgiion är vad jag vet , för många en stämning, en direkt livsviktig upplevelse, man värnar gemenskapen kanske mer än man värnar samvaro och samkväm i SVerige, och religionen kan då bli en plattform att utgå ifrån... som sedan förgrenar sig vidare till livskvalitet, av ypperligt slag, för dem som vill.. det är oftast numera frivilligt att öht ha kontakt med religion och reliigösa, men som sagt det beror ofta på hur atmosfären i medmänsklighet och samvaro beröring och kontaktytor i övrigt är bland befolkning. det kan vara kyligt el iskallt.. men så finns värme och glädje , som ofta är lite irrationellt och därför så mänskligt. Men i SVerige är religionen rätt så rationalistiskt kärv. Min mening, helt personligt. Jag kan ha fel, och vet att det finns landskap i Sverige som är varmare och bra mer mänskliga än andra ställen i SVerige, beror ofta på sociala klimatet och förbud paranoia och hur mkt fjävulskap som tillåts.. eller låt säga, är samvaro gemenskap och se livet från den ljusa sidan kanske en mentalitet, som av "logiska skäl" mer el mindre förbjuder glädje och kommunikation individer emellan? är det kärvt så kan det bli grogrund för sjuklig paranoia, du kanske inte tänkt i de banorna.. men jag har.

Jag är ateist, kanske därför jag inte mår så illa av religion, så länge jag bor och lever där religionen inte är den-enda-saken-att-intressera sig för, men igen, det kärva är ofta inte så tillåtande.. och då inte missbelåtet med enbart religion, brukar följa med en massa andra underförstådda retbarheter där själen är sträng och kärv och strävar mot ständigt otpimerad idealism med tydlig resultatinriktning som första prioritet, alltid - var är då glädjen i att-bara-vara.. inte för att jag underblåser vikten av religion, tvärtom, men där religionen redan är självklar, finns nog inga "botemedel" , mognad.. är ingenting, du kan mogna till fallfrukt åt gamarna.. hjälper inte där religionen är avdramatiserad.
Citera
2017-04-18, 06:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus

Och ditt föreslagna alternativ är?

Pådyvlande new age-trams? Detta är lika mentalt dysfunktionellt som vanlig pådyvlande teism.
Citera
2017-04-18, 06:27
Bannlyst
Vad menar trådstartaren?
Varför skulle man vara mentalsjuk för att man tror på nåt?
I så fall är ju alla mentalsjuka...
Citera
2017-04-18, 06:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollontrasten
Vad menar trådstartaren?
Varför skulle man vara mentalsjuk för att man tror på nåt?
I så fall är ju alla mentalsjuka...

Du kunne ju börja med att skilja mellan "faith" och "believing".
Citera
2017-04-18, 06:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du kunne ju börja med att skilja mellan "faith" och "believing".
Jag tycker inte det är någon skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in