Citat:
Jag ska vara helt ärligt, jag läste bara fram till den sista länken om twittern att Muhammed var Lucia.Döm själv:
https://twitter.com/ungsvenskarna/status/808243408456323072
Ni försvarade inte hatet men ni lät det stillatigande fortgå - så mycket för politisk neutralitet. Så mycket för att bemöta hat. Sedan vet du som jag att det inte hade spelat någon roll HUR Muhammed hade avbildats då det är förbjudet inom islam att avbilda profeten.
Fast det stämmer inte. #jagärhär bildades ett halvår tidigare med det uttalade målet att få Facebook att ta bort vad journalisten Mina Dennert och hennes åsiktsfränder bedömde som "hat". Bland de exempel som lyftes var följande mening “VARFÖR får denna pajasen fortfarande vara inrikesminister, han är ju för fan en fara för Sveriges befolkning! Samma pack som (x) Islamistsvin (x)...deras vidriga agenda blir bara mer och mer uppenbar!”.
http://nyheter24.se/debatt/851908-facebookgruppen-jag-ar-har-vi-kraver-att-facebook-stoppar-nathatet
Vi har upprepade gånger bett de som säger sig representera #jagärhär att definiera "hat". Är det hat att använda ord som "pajas", "islamistsvin" eller "satans mördare" (för att använda ett känt uttryck från historien).
Kan DU ge oss en definition? Kan du säga oss vilka ord som är tillåtna?
Dessutom (vilket är intressant). Här som i fallet med Muhammed tar #jagärhär parti för makten. Den religiösa makt som säger "smäda inte våra profeter/Gudar" och den politiska makt vars företrädare inte får benämnas i nedsättande termer. Är inte en viktig byggsten i samhällsutvecklingen möjligheten att smäda makten, ser du inte en fara i en glidning där detta tystas med referens till "hat" och "rasism"?
Det är därför jag är så kritisk mot den här rörelsen. För bortom den arrogans och förmätenhet som många i #jagärhär mer eller mindre omedvetet visar när de mästrar folk i kommentarsfälten finns detta i grunden - lusten att censurera, lusten att tysta och jag är rädd att många av er inte inser att ni agerar nyttiga idioter i dessa människors syften.
Men det är det era initiativtagare strävar efter med er som redskap. Mina Dennert (och #jagärhär) var mycket tydliga i artikeln ovan i sin kritik mot den som publicerar en nyhet som kan provocera fram "hatiska reaktioner". Att kritisera Svt:s publicering är i linje med vad den här gruppen strävar efter.
Om man är kritisk till det förhållningssättet kanske man kan välja att verka som en positiv kraft på nätet UTAN att vara en del i den gruppen?
Ja.
Tillägg: Jag saknar fortfarande svar på om SD:are verkligen är välkomna i #jagärhär. Vad baserar du den uppgiften på? Ni har som sagt givit motsatt besked tidigare.
https://twitter.com/ungsvenskarna/status/808243408456323072
Ni försvarade inte hatet men ni lät det stillatigande fortgå - så mycket för politisk neutralitet. Så mycket för att bemöta hat. Sedan vet du som jag att det inte hade spelat någon roll HUR Muhammed hade avbildats då det är förbjudet inom islam att avbilda profeten.
Fast det stämmer inte. #jagärhär bildades ett halvår tidigare med det uttalade målet att få Facebook att ta bort vad journalisten Mina Dennert och hennes åsiktsfränder bedömde som "hat". Bland de exempel som lyftes var följande mening “VARFÖR får denna pajasen fortfarande vara inrikesminister, han är ju för fan en fara för Sveriges befolkning! Samma pack som (x) Islamistsvin (x)...deras vidriga agenda blir bara mer och mer uppenbar!”.
http://nyheter24.se/debatt/851908-facebookgruppen-jag-ar-har-vi-kraver-att-facebook-stoppar-nathatet
Vi har upprepade gånger bett de som säger sig representera #jagärhär att definiera "hat". Är det hat att använda ord som "pajas", "islamistsvin" eller "satans mördare" (för att använda ett känt uttryck från historien).
Kan DU ge oss en definition? Kan du säga oss vilka ord som är tillåtna?
Dessutom (vilket är intressant). Här som i fallet med Muhammed tar #jagärhär parti för makten. Den religiösa makt som säger "smäda inte våra profeter/Gudar" och den politiska makt vars företrädare inte får benämnas i nedsättande termer. Är inte en viktig byggsten i samhällsutvecklingen möjligheten att smäda makten, ser du inte en fara i en glidning där detta tystas med referens till "hat" och "rasism"?
Det är därför jag är så kritisk mot den här rörelsen. För bortom den arrogans och förmätenhet som många i #jagärhär mer eller mindre omedvetet visar när de mästrar folk i kommentarsfälten finns detta i grunden - lusten att censurera, lusten att tysta och jag är rädd att många av er inte inser att ni agerar nyttiga idioter i dessa människors syften.
Men det är det era initiativtagare strävar efter med er som redskap. Mina Dennert (och #jagärhär) var mycket tydliga i artikeln ovan i sin kritik mot den som publicerar en nyhet som kan provocera fram "hatiska reaktioner". Att kritisera Svt:s publicering är i linje med vad den här gruppen strävar efter.
Om man är kritisk till det förhållningssättet kanske man kan välja att verka som en positiv kraft på nätet UTAN att vara en del i den gruppen?
Ja.
Tillägg: Jag saknar fortfarande svar på om SD:are verkligen är välkomna i #jagärhär. Vad baserar du den uppgiften på? Ni har som sagt givit motsatt besked tidigare.
Så ironiskt att du inte vill bli generaliserad men i ditt första påstående så handlar det just om rasistisk generalisering. Tänk efter
"Grattis och trevlig Lucia Muhammed! Nyligen har vi fått lära oss att alla kan vara Lucia, även profeten Muhammed" <----- Har dem rätt i det? Om du på allvar tycker att sånt hat är värt att försvaras så finns det ingen mening att diskutera det med dig. På vilket sätt accossierar denna rasistiska grupp Lucia med Muhammed? Kallar folk alla vita för Jesus och alla mörkhyade som Muhammed?
***** Förövrigt, gillar du South Park? https://youtu.be/SaicegAwPis
edit: jag läste mer
"Vi har upprepade gånger bett de som säger sig representera #jagärhär att definiera "hat". Är det hat att använda ord som "pajas", "islamistsvin" eller "satans mördare" (för att använda ett känt uttryck från historien). "
Svennehorunge mammaknullar arie bögkristen jesuskuksugare... Pajas, mördarjävel. Du lägger flera ord i en och samma kategori och du kan gissa vilket av dina ord som är fel att använda i media. Sen så är det inte bara fel att lägga till svin efter islamist, speciellt då alla och väldigt många muslimer tror på islam men är inte "islamister". <-- Det dina medier gör hela tiden att ljuga om sina motståndare t.ex. genom att ge falsk fakta att alla är "ister".
Ska det vara så jävla svårt att indoktrinera att en muslim är en muslim och att man kan föra fram åsikter utan att lägga till ordet "svin" efteråt. Det är enkelt för er rassar att skriva dem i sociala medier men NI HAR OCH KOMMER ALDRIG HA KULOR ATT SÄGA DET IRL TILL EN MUSLIM.
Du argumenterar som en snorunge som tror att nationens identitet försvinner p.g.a en mörk Lucia försvaras i sociala medier från frag-bite-aktivist-troll som inte ens är medvetna om att Svenskar adopterat mörkhyade sen 60-talet.
edit2: "Tillägg: Jag saknar fortfarande svar på om SD:are verkligen är välkomna i #jagärhär. Vad baserar du den uppgiften på? Ni har som sagt givit motsatt besked tidigare." Det beror på men troligtvis inte då SD verkar bestå av unga idealister samt äldre människor som inte vart vana vid att andra generationens invandrare fanns på fler platser än service-yrken dvs poliser, åklagare, politiker domare etc så nej, någon från SD är inte välkommen. Däremot har jag haft de finaste samtalen om allt möjligt från Carl Jung till Zlatan med högerextrema i mitt liv trots att jag är "Muhammed".
Senast redigerad av har-du-ens-betyg 2017-04-17 kl. 14:29.
Senast redigerad av har-du-ens-betyg 2017-04-17 kl. 14:29.