2017-04-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nu har du en del att förklara, vem sa i högtalarna att ni skulle ta er ut ?
Om det blir en brand, går sprinklerna igång.
Jag vet inte hur det är på Åhlens men i vissa hus går det en mekanisk röst ut och säger:
- det är brand i huset, lämna det omedelbart.
Detta går ut även på engelska.

Brandlarmet brukar inte gå igång innan en brand har startat, logiskt.

Jag hade redan tagit mig ut innan rösten sa att vi skulle ta oss ut, men enligt min kollega ska de har varit en förinspelad röst eller så som sa att en olycka skett och alla skulle utrymma.
Det med sprinklerna kan jag inte förklara mer än att de mesta produkter på gatuplan gick att sälja i måndags och produkterna jag säljer hade inte gått att sälja om sprinklerna hade gått igång.... jag kan givetvis dubbelkolla när jag är tillbaka på jobbet men jag är rätt säker på att sprinklerna inte gått igång. Tunnelbaneplan var vattenskadat men tror det kom från brankåren.
Citera
2017-04-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gickan
Var du också där?
Jag tror inte brandlarmet gick innan.
Jag har lite vaga minnesbilder men när vi förstod att något hänt och var tvungen att springa så hörde jag inget brandlarm.
En kollega till mig var på lagret och hon hörde strax efter smällen att dem sa i högtalarna att alla skulle ta sig ut

Har du någon hört brandlarm gå igång? Det är inte något man har en vag minnesbild av. Det hörs långt ut på gatan.

Om du var där när det hände är du själv beviset för att inget brandlarm gick igång. Dessutom var Securitas personal där och sköter säkerhet. Jag skulle tro att dom "stängde av larmet" och gick ut med ett meddelande i högtalarna.

Hade brandlarmet varit aktiverat hade det utlösts av den uppflammande elden och dieselröken och det hörs inte i någon av videorna. Ingen har vare sig rapporterat i sociala media eller massmedia heller.

Ett tjutande brandlarm kan orsaka panik och skadade människor när alla försöker ta sig ut utan att ta hänsyn till medmänniskor.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-17 kl. 16:07.
Citera
2017-04-17, 16:02
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
"Att tidstämpeln för brandlarmet är 14:54 i mobilen motsäger inte vittnet vid Åhléns som anger sin tid till någon minut före kl 15. Det säger bara att han kommer upp ur tunnelbanan någon eller några minuter efter att lastbilen kraschat in i Åhlens."
Så säger kollega Utredaren i ett svar till dig (min fetmarkering)
Du dår fråga henom varifrån uppgiften om brandlarmets tidstämpel kommer.

Jag är rädd för att den tidsstämpeln kommer från MIN första sammanställning.
Det angavs tidigt i tråden att brandlarmet gått ca 1 minut efter kraschen av minst två personer vars inlägg jag tyvärr INTE sparat ner.
Nu inträffade ju kraschen i slutet av 14:53, men branden har bevisligen inte startat förrän absolut tidigast 14:55:20 (Fredrik Lies video).
Skall kolla på tiderna igen under morgondagen. För trött nu. Vissa tidsangivelser är uppenbarligen fel.
Citera
2017-04-17, 16:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
"Att tidstämpeln för brandlarmet är 14:54 i mobilen motsäger inte vittnet vid Åhléns som anger sin tid till någon minut före kl 15. Det säger bara att han kommer upp ur tunnelbanan någon eller några minuter efter att lastbilen kraschat in i Åhlens."
Det var en postare här som påstod att han pratade i telefon med en kompis. Telefonens tidsstämpel var 14.54 och då stod lastbilen med brinnande förarhytt. Jag vet, jag får det inte heller att gå ihop riktigt.
Citera
2017-04-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Han bodde väl i Vårberg och Spendrup ligger i Vårby gård ?
Eller rättare sagt i ett industri område utanför.
Vårberg och Vårbygård ligger bredvid , så om han bott i Vårberg kan han ha gått till
Vårbygård.
Det är ca 2 mil från vårbygård till city, 30 min med tuben.
Vårby Gård ligger i Vårby liksom Spendrups, men det är 600 m mellan Vårby Gårds centrum och Spendrups-anläggningen. Jag skulle inte kalla det ett industriområde - mellan Vårby Gårds centrum och Spendrups är det ett naturområde (strand) på den ena sidan och ett villaområde på den andra sidan, på övriga sidor är Spendrupstomten begränsad av Mälaren och E4.

Ja, det är troligt att han gått 2 km till Vårby Gårds centrum, där han fångats på en video. Oavsett hur han tagit sig dit, så är det inte på väg mot city, så han har haft ett ärende åt det hållet. Att gå 2 km för att köpa snus kan uteslutas och någon makalös pizzeria värd den promenaden känner jag inte till, så han hade något annat skäl att gå dit, vilket vore värdefullt att känna till. Det vore ju enkelt för polisen att rekonstruera lastbilens färdväg. Om det skulle visa sig att MGM och lastbilen befann sig mycket nära varandra vid två tillfällen med två timmars mellanrum, måste man ju säga att det är ett märkligt sammanträffande. Jag förväntar mig att polisen tar reda på om detta är bara ödets nyck eller om det inte är en slump. Det kan finnas flera förklaringar till att deras vägar korsats, men jag vill inte spekulera utan grund för den ena eller den andra. Andra har redan gjort så i tråden.
Citera
2017-04-17, 16:06
Medlem
Citat:

Tiden för brandlarmet kommer från Juristakuten i ett resonemang där där jag jämförde det med en intervju med ett vittne som kom upp ur tunnelbanan. Jag stod för citat av en tidningsartikel med tiden någon minut före kl 15.

Med Gickans inlägg blir jag svår att övertyga om att brandlarmet gick igång.

Att synkronisera två videor när man inte ens vet om de är redigerade är inte särskilt förnuftigt. När det läggs ut på nätet utan tidsstämpel så ber man om att inte bli trodd.

Först måste videons interna integritet verifieras därefter måste dess tidsstämpel verifieras.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-17 kl. 16:15.
Citera
2017-04-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Intressant.

Ja, som många redan skrivit här, sekunden efter att hans bild visats i tv, tidningar och internet är han "pest". Ev. safe house-kumpaner etc är som bortblåsta.
E're inte den insikten och begrundan man ser i MGM:s blick på bilden i bilen då han är gripen?

(Loggar nu ut ett tag. Lös gärna caset under tiden ... )

Ja, kan vara så.
Eller känner han sig lättad, det är över nu.
Citera
2017-04-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Vet du om det förekom någon slags styrning på hur varuhuset skulle utrymmas?
Tänker bara att det vore otur om alla sprang mot huvudentrén och sedan ut just i närheten av lastbilen OM det hade exploderat en värre brand/bomb.

Nej det förekom ingen styrning på hur det skulle utrymmas, jag är inte anställd av Åhléns utan är en leverantör i varuhuset, så jag och mina kollegor i min disk sprang bara för livet mot klara bergskyrkan där vi stannade några minuter innan vi mötte på en polis som sa att vi skulle lämna city och ta oss till andra stadsdelar. Medan dem som är anställda hade en uppsamlingsplats i ett av garagen tror jag, men jag hade personligen inte velat springa ner i något garage om det tex hade varit en bomb.

Dem flesta tog utgångarna som är mot klara bergsgatan.
Citera
2017-04-17, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Har du någon hört brandlarm gå igång? Det är inte något man har en vag minnesbild av. Det hörs långt ut på gatan.

Om du var där när det hände är du själv beviset för att inget brandlarm gick igång. Dessutom var Securitas personal där och sköter säkerhet. Jag skulle tro att dom "stängde av larmet" och gick ut med ett meddelande i högtalarna.

Hade brandlarmet varit aktiverat hade det utlösts av den uppflammande elden och dieselröken och det hörs inte i någon av videorna. Ingen har vare sig rapporterat i sociala media eller massmedia heller.

Ett tjutande brandlarm kan orsaka panik och skadade människor när alla försöker ta sig ut utan att ta hänsyn till medmänniskor.

Jag hörde inget brandlarm, nej.
Citera
2017-04-17, 16:20
Medlem
duqus avatar
Ser alltså snarare ut som manuellt utlöst utrymningslarm med inspelad röst.

Vi tar det från början:

Lastbil kör in i skyltfönster, garanterat ett jättebrak som hörs i hela varuhuset.
Vakter rusar mot platsen för kraschen inne i varuhuset.
Uzbecken hoppar ur förarhytten på passargerarsidan och börjar vimsa runt.
1:a vakt som kommer fram ser lastbil-kraschat fönster och snubbe i skidmask-och löser ut utrymningslarmet.
Uzbecken blir stressad av detta larm och försöker tutta på lastbilen med något.
Brand uppstår sen och de 2 explosioner som kan ses på video är väldigt lika det brandförlopp som blir när sprayburkar sprängs och exploderar/tar eld, den som kastat in färg eller hårspray i en brasa vet hur stor dessa smällar blir.
Genom att skyltfönstret är kraschat bör det bli undertryck i huset pga air-condition och brandröken far in och aktiverar därmed röksensorerna i varuhuset, här går nu automatlarmet till brandkåren.

Alltså kan vi ha en diff på 2-5min från smäll i fönster tills det inregistrerade automatlarmet pga alla sidorörelser som skedde efter smällen. Vad vi nu har att se på är 2 ST LARM, först utrymning och sen brand.

Det intressanta med Gickans redogörelse är att dumjäveln lyckades bränna sig utanför lastbilen bland sminket....

PS brandlarm numera är en röst istället för hesa fredrik för att undvika panik, och samma besked ges oavsett brand eller terrorhot.

Citat:
Ursprungligen postat av Gickan
Nej det förekom ingen styrning på hur det skulle utrymmas, jag är inte anställd av Åhléns utan är en leverantör i varuhuset, så jag och mina kollegor i min disk sprang bara för livet mot klara bergskyrkan där vi stannade några minuter innan vi mötte på en polis som sa att vi skulle lämna city och ta oss till andra stadsdelar. Medan dem som är anställda hade en uppsamlingsplats i ett av garagen tror jag, men jag hade personligen inte velat springa ner i något garage om det tex hade varit en bomb.

Dem flesta tog utgångarna som är mot klara bergsgatan.

Jävligt intressant.
Hur kunde en vanlig fotpolis ge ett sådant råd bara minuter efter kraschen, det fanns alltså inte ens tid och kolla om det rört sig om en vanlig trafikolycka på den korta tidsrymden.
Att lämna city och ta sig till andra stadsdelar gör bara blåljusfolket om det finns risk för ev bomber av typen kem-bakterie eller "smutsig" bomb som kräver mycket stora skyddsavstånd. Det här pekar på att någon även ringt in ett hot av något slag innan detta skedde, det går alldeles för fort...
Senast redigerad av duqu 2017-04-17 kl. 16:35.
Citera
2017-04-17, 16:21
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
I videor och foton visas hur en eld flammar upp och dör ut vid förarhytten och senare syns "tjock" rök. Om det är dieselångor som flammar upp med efterföljande dieselbrand så förklarar det en hel av brandlarmet och vattenskador från sprinkler.

Om lastbilskaparen var kvar när elden flammar upp så bör han vara allvarligt brännskadad.
Är det verkligen troligt att dieseln exploderat? Någon som kan mer om motorer och bränslen samt risken för en drivmedelsexplosion efter en krock får gärna upplysa.

Vilken temperatur behövs för att diesel ska självantända? Jag misstänker att den tändtemperaturen är tämligen hög.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-17 kl. 16:25.
Citera
2017-04-17, 16:22
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Tiden för brandlarmet kommer från Juristakuten i ett resonemang där där jag jämförde det med en intervju med ett vittne som kom upp ur tunnelbanan. Jag stod för citat av en tidningsartikel med tiden någon minut före kl 15.

Med Gickans inlägg blir jag svår att övertyga om att brandlarmet gick igång.

Att synkronisera två videor när man inte ens vet om de är redigerade är inte särskilt förnuftigt. När det läggs ut på nätet utan tidsstämpel så ber man om att inte bli trodd.

Först måste videons interna integritet verifieras därefter måste dess tidsstämpel verifieras.

Då mindes jag rätt.
Och tar på mig att jag (för en vecka sen) tolkade det som att larmet gått 14:54 när det i själva verket bör ha gått 14:55. Vittnena angav "någon minut efter kraschen". Nu vet vi att kraschen med säkerhet INTE inträffat före 14:53:40.
Jag får sova nu och försöka hinna med en uppdatering av sammanställning i morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in