Citat:
Ursprungligen postat av
Callas
Vet du om det förekom någon slags styrning på hur varuhuset skulle utrymmas?
Tänker bara att det vore otur om alla sprang mot huvudentrén och sedan ut just i närheten av lastbilen OM det hade exploderat en värre brand/bomb.
Nu var ju frågan till Gickan ... men jag kommenterar lite iaf.
A. Jag tror alla per automatik springer ut ur huset. Borde vara en ryggradsreflex.
B. Sedan i film ser man hur vakter ser ut att springa från Åhlens och ut på gatan där bilen står för att hjälpa till *där*. Rimligt åtgärd.
Vad de dessutom gör, är att de (troligen) lämnar sin plats som är att bevaka in-/utpassagen av huvudentrén (antar jag). Därmed har de lämnat fri väg för GM att lämna Åhlens via huvudentré utan att bli sedd.
/// Lastbilens troligen slumpartade slutpakering visar sig vara mycket bra för att kunna fly obemärkt.
Korrigering: på filmen ser man inte vakterna springa ut. (Minnet sviker mig ... och där ser man hur även vittnen kan missminna.) Men det är två vakter redan ute när film startar och ytterligare en kommer utgående efter ett tag med gula varselvästar. Det är dock inte otroligt att dessa vakter är just de som normalt finns vid/nära huvudentrén. Så tesen att den lämnas obevakad kvarstår.