2017-04-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Så borde det vara. Varför hävdar några att larmet gick innan lastbilen kört in i Åhléns?

Skröna, vet inte, jag tror inte på det...
Det ser man på loggen i brandskåpet.
Senast redigerad av mitthopp 2017-04-17 kl. 15:23.
Citera
2017-04-17, 15:23
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Just det... Tänkte inte på det men det finns ju otaliga appar man kan ringa på via wifi. Viber, Skype, Whatsapp. Tror till och med Snapchat har en telefonfunktion. Betyder det att så länge det finns öppen wifi så kan man alltså ringa oaktat att mobilnätet är överbelastat/nere?
Låter troligt, användandet av end-to-end encryption apps, WhatsApp och Telegram var två appar som hamnade i diskussionen efter Westminster Bridge i UK om hur man skulle hantera terrorbrott i framtiden och de skulle inte förvåna mig om Sverige också ser det som en rimlig lösning.

EDIT: Ja, det går att ringa via WiFi när mobilnätet är nere (eller utan att använda det alls, mer anonymt om det inte finns nått SIM-kort överhuvudtaget. Tex. via en iPad)
Citera
2017-04-17, 15:24
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Sköna, vet inte, jag tror inte på det...
Det ser man på loggen i brandskåpet.

Vittnena från Åhléns (inlägg här) som jag tyvärr inte sparade ner (någonstans sidan 200-400, jag har läst de senaste 500 plus lite till och det tog ett tag innan jag fattade att jag måste spara ner det sa att brandlarmet gick efter någon minut. Sen kan man ju naturligtvis fråga sig hur de visste att en lastbil kört in i ena hörnan.
Det är i vart fall mer trovärdigt än att brandlarmet skulle gått innan lastbilen kört in i ena hörnet. Varför skulle det ha gjort det???)
Citera
2017-04-17, 15:24
Medlem
JonasFBs avatar
Av det som Gickan beskriver kan man *anta* att GM hoppar ur hytten och skapar eldsflamman/branden. Om det är den eldsflamma/brand som ses på bilder måste det ske på insidan av Åhlens, annars hade det synts utifrån på den film som visar hur man slår på dörr samt dessa "eldsexplosioner".

Vidare kan man då anta att GM springer genom parfymavdelningen, ut ur huvudentrén (tillsammans med många andra uppenbarligen) och sedan ned i Tunnelbana. (OBS. Detta är inte bevisat men den tesen stärks av detta.)

Juristakuten som gillar sekundprecision, vilket han (?) iofs inte är ensam om, kan då få lite information till sin kartläggning. Dvs, det är därmed rimligt att GM fångas på den första bilden i tunnelbanan (nere vid perrong för grön linje söderut) ca 35-45 sekunder efter denna eldsflamma.

/// att bilden påstås vara tagen 14:55 styrks av detta. Om det nu är målet.
Krock sker väl ca 14:53:45 - brand utbryter X sekunder + ca 1 minut senare. Ca 14:54:45-14:55:00 kanske. Då hinner fortfarande GM visa upp sig framför kamera 45 sekunder senare och bli fotad ca 14:55:30-14:55:59. Snyggt avrundat och angivet till 14:55.

Mina tider här är grova, endast för att snabbt indikera att fototidpunkt "14:55" verkar rimlig. Om nu någon misstänkt annorlunda. (Jag har aldrig tvekat på det.)

- Stort tack till Gickan!

Berätta gärna mer.

Edit: korrigering av tidsangivelse då brand torde bryta ut.
Senast redigerad av JonasFB 2017-04-17 kl. 15:30.
Citera
2017-04-17, 15:27
Medlem
Citat:
Varför hävdar några att larmet gick innan lastbilen kört in i Åhléns?

Om brandlarmet går hörs det ut på gatan.
Många väktare, OV och en hel del människor var ute på gatan, även när LB har kraschat.
Lät dem brandlarmet bara gå då ?

På en film kan man se någon filmar och en man står på dörren till LB, hör man brandlarmet ? Nej.
Citera
2017-04-17, 15:28
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gickan
Jag tror inte brandlarmet gick innan.
Jag har lite vaga minnesbilder men när vi förstod att något hänt och var tvungen att springa så hörde jag inget brandlarm.
En kollega till mig var på lagret och hon hörde strax efter smällen att dem sa i högtalarna att alla skulle ta sig ut

Vet du om det förekom någon slags styrning på hur varuhuset skulle utrymmas?
Tänker bara att det vore otur om alla sprang mot huvudentrén och sedan ut just i närheten av lastbilen OM det hade exploderat en värre brand/bomb.
Citera
2017-04-17, 15:38
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Vet du om det förekom någon slags styrning på hur varuhuset skulle utrymmas?
Tänker bara att det vore otur om alla sprang mot huvudentrén och sedan ut just i närheten av lastbilen OM det hade exploderat en värre brand/bomb.
Nu var ju frågan till Gickan ... men jag kommenterar lite iaf.

A. Jag tror alla per automatik springer ut ur huset. Borde vara en ryggradsreflex.
B. Sedan i film ser man hur vakter ser ut att springa från Åhlens och ut på gatan där bilen står för att hjälpa till *där*. Rimligt åtgärd.
Vad de dessutom gör, är att de (troligen) lämnar sin plats som är att bevaka in-/utpassagen av huvudentrén (antar jag). Därmed har de lämnat fri väg för GM att lämna Åhlens via huvudentré utan att bli sedd.

/// Lastbilens troligen slumpartade slutpakering visar sig vara mycket bra för att kunna fly obemärkt.

Korrigering: på filmen ser man inte vakterna springa ut. (Minnet sviker mig ... och där ser man hur även vittnen kan missminna.) Men det är två vakter redan ute när film startar och ytterligare en kommer utgående efter ett tag med gula varselvästar. Det är dock inte otroligt att dessa vakter är just de som normalt finns vid/nära huvudentrén. Så tesen att den lämnas obevakad kvarstår.
Senast redigerad av JonasFB 2017-04-17 kl. 15:44.
Citera
2017-04-17, 15:40
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Av det som Gickan beskriver kan man *anta* att GM hoppar ur hytten och skapar eldsflamman/branden. Om det är den eldsflamma/brand som ses på bilder måste det ske på insidan av Åhlens, annars hade det synts utifrån på den film som visar hur man slår på dörr samt dessa "eldsexplosioner".

Vidare kan man då anta att GM springer genom parfymavdelningen, ut ur huvudentrén (tillsammans med många andra uppenbarligen) och sedan ned i Tunnelbana. (OBS. Detta är inte bevisat men den tesen stärks av detta.)

Juristakuten som gillar sekundprecision, vilket han (?) iofs inte är ensam om, kan då få lite information till sin kartläggning. Dvs, det är därmed rimligt att GM fångas på den första bilden i tunnelbanan (nere vid perrong för grön linje söderut) ca 35-45 sekunder efter denna eldsflamma.

/// att bilden påstås vara tagen 14:55 styrks av detta. Om det nu är målet.
Krock sker väl ca 14:53:45 - brand utbryter X sekunder + ca 1 minut senare. Ca 14:54:45-14:55:00 kanske. Då hinner fortfarande GM visa upp sig framför kamera 45 sekunder senare och bli fotad ca 14:55:30-14:55:59. Snyggt avrundat och angivet till 14:55.

Mina tider här är grova, endast för att snabbt indikera att fototidpunkt "14:55" verkar rimlig. Om nu någon misstänkt annorlunda. (Jag har aldrig tvekat på det.)

- Stort tack till Gickan!

Berätta gärna mer.

Edit: korrigering av tidsangivelse då brand torde bryta ut.

Hehe!

På videoon med avbrottet vid 00:59:50 syns en stor eldsflamma slå i taket vid 1:06 (alltså feldaterat från filmens startpunkt, men kan dateras med hjälp av Lies film), kan tyvärr inte precisera tiondelarnma

Nä, explotionen och branden (som i princip är över på 3 sekunder) inträffar senare. Det är bara Fredrik Lies film som kan datera det mer exakt. Men alltså nånstans runt 14:55:25, kanske något senare. Då är GM inte där utan på väg ner i tunnlarna.

Skall försöka få till den där sammanställningen med ordentlig källförteckning så att vi kan driva det här framåt. Det finns ju ett antal STORA frågetecken som t ex Arlanda och Märsta. Måste sova snart...
Senast redigerad av Juristakuten 2017-04-17 kl. 15:43.
Citera
2017-04-17, 15:45
Medlem
Citat:
Hehe!

. Det finns ju ett antal STOTA frågetecken som t ex Arlanda och Märsta. Måste sova snart...

Exakt, I dagens AB.
Det var någon taxi kille som sett GM stå och stirra vid hörnet utanför macken, vad hade han tänkt göra eller väntade han på någon ? Sov gott.
Citera
2017-04-17, 15:49
Medlem
Citat:
Var irrar han omkring ? Runt lastbilen ? Var står han exakt ? Vilken dörr står han vid ?
Står han inne på Åhlens ? VAR ?

Lastbilen har kört rakt in i Make up stores disk, mittemot den disken ligger Kiehl´s disk där ska han gått runt lite förvirrad och disorienterad innan han går tillbaka och vad min kollega tror tänder eld på något.
Det finns ingen dörr eller utgång där, och det är inte heller parfymavdelningen som de sagts på nyheterna. Tidigare låg parfymavdelningen där men nu är det massa sminkmärken. Make up store, Armani, Bare minerals, Laura Mercier, Bobby Brown och Kiehl´s ligger där och alla dem diskarna är under renovering nu.
Citera
2017-04-17, 15:50
Medlem
Citat:
Vittnena från Åhléns (inlägg här) som jag tyvärr inte sparade ner (någonstans sidan 200-400, jag har läst de senaste 500 plus lite till och det tog ett tag innan jag fattade att jag måste spara ner det sa att brandlarmet gick efter någon minut. Sen kan man ju naturligtvis fråga sig hur de visste att en lastbil kört in i ena hörnan.
Det är i vart fall mer trovärdigt än att brandlarmet skulle gått innan lastbilen kört in i ena hörnet. Varför skulle det ha gjort det???)
"Att tidstämpeln för brandlarmet är 14:54 i mobilen motsäger inte vittnet vid Åhléns som anger sin tid till någon minut före kl 15. Det säger bara att han kommer upp ur tunnelbanan någon eller några minuter efter att lastbilen kraschat in i Åhlens."
Så säger kollega Utredaren i ett svar till dig (min fetmarkering)
Du dår fråga henom varifrån uppgiften om brandlarmets tidstämpel kommer.
Citera
2017-04-17, 15:53
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Exakt, I dagens AB.
Det var någon taxi kille som sett GM stå och stirra vid hörnet utanför macken, vad hade han tänkt göra eller väntade han på någon ? Sov gott.
Intressant.

Ja, som många redan skrivit här, sekunden efter att hans bild visats i tv, tidningar och internet är han "pest". Ev. safe house-kumpaner etc är som bortblåsta.
E're inte den insikten och begrundan man ser i MGM:s blick på bilden i bilen då han är gripen?

(Loggar nu ut ett tag. Lös gärna caset under tiden ... )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in