2017-04-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I videor och foton visas hur en eld flammar upp och dör ut vid förarhytten och senare syns "tjock" rök. Om det är dieselångor som flammar upp med efterföljande dieselbrand så förklarar det en hel av brandlarmet och vattenskador från sprinkler.

Om lastbilskaparen var kvar när elden flammar upp så bör han vara allvarligt brännskadad.

Men på gatuplan gick inte sprinklerna igång, och inte heller nere på lager/omklädningsrum mm som ligger på samma plan som hemköp, för då hade vi fått slängt alla våra produkter osv men det behövde vi inte nu. Fanns inget vatten alls på gatuplan än området det hände runt som nu är avstängt!
Citera
2017-04-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Han bodde alltså inte i Vårby Gård utan 2 km promenadväg därifrån, i Vårberg. Och Vårby Gård ligger bort ifrån city, hur man än färdas. Det är därför det är anmärkningsvärt att han enligt Aftonbladets bildbevis börjat dagen med en utflykt dit, händelsevis 600 m ifrån depån i Vårby (dock inte i Vårby Gård). Var han där för att köpa fågelfrö att mata fåglarna med vid Vårbybadet framför Spendrups ?

Han bodde väl i Vårberg och Spendrup ligger i Vårby gård ?
Eller rättare sagt i ett industri område utanför.
Vårberg och Vårbygård ligger bredvid , så om han bott i Vårberg kan han ha gått till
Vårbygård.
Det är ca 2 mil från vårbygård till city, 30 min med tuben.
Citera
2017-04-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Såg du själv att han hade mask på sig?
Och såg du honom i hytten och/eller utanför hytten?

Nej, jag sprang. Men min kollega fick nåt fnatt och skulle absolut springa tillbaka till disken för att hämta sin mobiltelefon.
Då kliver GM ur lastbilen, med mask och "irrar" omkring innan han tänder eld på något, hon uppfattar det som om han tänder eld på lastbilen.
Citera
2017-04-17, 14:51
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Vittnen påstod väl att brandlarmet gick strax innan lastbilen for fram? Eller är den tesen avskriven?

Jag var förresten på Drottninggatan under lördagen. Brännskadorna i det lilla "taket" ovanför lastbilen var inte direkt påtagliga. Lite sot, typ. Brandkåren måste fått bukt på den branden rätt fort, inte sant?

Nej brandlarmet gick ca 1 minut efter att lastbilen kört in.
Det förefaller ju logiskt om brandlarmet gått i samband med branden... Lätt att ta fel på drygt 30 sekunder. Men jag vill inte utesluta att larmet gick innan.
Citera
2017-04-17, 14:53
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Nej brandlarmet gick ca 1 minut efter att lastbilen kört in.
Det förefaller ju logiskt om brandlarmet gått i samband med branden... Lätt att ta fel på drygt 30 sekunder. Men jag vill inte utesluta att larmet gick innan.

Jag vill inte spekulera i felaktigheter men tidiga vittnesmål förtäljer (vad jag kan minnas) att brandlarmet gick FÖRE lastbilen kom - som vore det gjort för att få ut största möjliga mängd människor på gatan. Men som sagt, det är lösa rykten. Någon får gärna kommentera, vidimera eller dementera.
Citera
2017-04-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gickan
Men på gatuplan gick inte sprinklerna igång, och inte heller nere på lager/omklädningsrum mm som ligger på samma plan som hemköp, för då hade vi fått slängt alla våra produkter osv men det behövde vi inte nu. Fanns inget vatten alls på gatuplan än området det hände runt som nu är avstängt!

Jag har ingen förklaring till det. Du har ju varit där så ta min kommentar för vad den är. En möjlig orsak. När brandkåren senare kom använde man skum vilken man gör vid dieselbränder.
Citera
2017-04-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Stort tack!

Det syns väldigt tydligt på den andra videon (Video B) som har ett stopp och startar igen strax innan explotionenen.
Någon som vet om det är denna "explotion", sannolikt orsakad av att diesel antänds, som utlöser brandlarmet på Åhléns?

Citat:
Sprinklersystemet gick inte igång på gatuplan eller något av dem övre planen

Om det blir en brand går sprinklersystemet igång eller hur ?
Citera
2017-04-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Jag vill inte spekulera i felaktigheter men tidiga vittnesmål förtäljer (vad jag kan minnas) att brandlarmet gick FÖRE lastbilen kom - som vore det gjort för att få ut största möjliga mängd människor på gatan. Men som sagt, det är lösa rykten. Någon får gärna kommentera, vidimera eller dementera.

Var du också där?
Jag tror inte brandlarmet gick innan.
Jag har lite vaga minnesbilder men när vi förstod att något hänt och var tvungen att springa så hörde jag inget brandlarm.
En kollega till mig var på lagret och hon hörde strax efter smällen att dem sa i högtalarna att alla skulle ta sig ut
Citera
2017-04-17, 14:58
Medlem
Citat:
Nej, jag sprang. Men min kollega fick nåt fnatt och skulle absolut springa tillbaka till disken för att hämta sin mobiltelefon.
Då kliver GM ur lastbilen, med mask och "irrar" omkring innan han tänder eld på något, hon uppfattar det som om han tänder eld på lastbilen.

Var irrar han omkring ? Runt lastbilen ? Var står han exakt ? Vilken dörr står han vid ?
Står han inne på Åhlens ? VAR ?
Citera
2017-04-17, 14:58
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Var du också där?
Jag har lite vaga minnesbilder men när vi förstod att något hänt och var tvungen att springa så hörde jag inget brandlarm.
En kollega till mig var på lagret och hon hörde strax efter smällen att dem sa i högtalarna att alla skulle ta sig ut

Jag var inte fysiskt närvarande på plats när spektaklet ägde rum, nej.
Citera
2017-04-17, 15:04
Medlem
Citat:
Var du också där?

Nu har du en del att förklara, vem sa i högtalarna att ni skulle ta er ut ?
Om det blir en brand, går sprinklerna igång.
Jag vet inte hur det är på Åhlens men i vissa hus går det en mekanisk röst ut och säger:
- det är brand i huset, lämna det omedelbart.
Detta går ut även på engelska.

Brandlarmet brukar inte gå igång innan en brand har startat, logiskt.
Senast redigerad av mitthopp 2017-04-17 kl. 15:08.
Citera
2017-04-17, 15:12
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Om det blir en brand går sprinklersystemet igång eller hur ?

Så borde det vara. Varför hävdar några att larmet gick innan lastbilen kört in i Åhléns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in