Citat:
Ursprungligen postat av
baldarchin
du skriver inte analyser utan vill att jag ska fundera på saker? är du min magister?
det går knappt att förstå vad du skriver. vilken jävla kudde framför luftintaget? vilket utväxt? menar du avståndet till kroppen? så att luft som fastnar vid kroppen inte ska påverka?
luftintaget sitter inte "bakom vingens framkant" på qaher
var är luftintaget snedställt på jas?
varför bombade ingen Iran när de tog ner en rq170? det var USA:s mest högteknologiska drönare
du vet inte vad arearegeln är för nåt.
är du en mytoman?
mitt råd: SÄNK TONEN. DU ÄR EN NOLLA.
Jag försökte googla detta men hittar faktiskt inget. Jag ska i alla fall försöka förklar för dig.
Se luften som vatten. Det uppför sig ungefär lika i flödet.
Om du tar ett 3" plaströr och kapar det i längden 1 meter.
Om du sen för detta rör med öppningen horisontellt mot vattnet så får du ett mycket bra flöde. Ju större diameter du har ju mer vatten "åker" genom röret.
Ju större diameter ju större hål, vilket gör att din radar signatur blir större ju större "titthål" du skapa
Man strävar alltså efter att ha så litet "hål" som möjligt i förhållandet till den mängd luft som måste kunna passera.
Om vi nu vinklar röret uppåt i en vinkel så blir faktiskt diametern mindre eller inflödet störs det blir virvlar vilket gör att samma mängd vatten inte rör sig genom röret.
Sämst blir det när röret är vertikalt i sin rörelse i vattnet. Alltså röret står rakt upp samtidigt som du för det med hög hastighet mot vänster.
Det man då kan göra är att snedställa kanten på röret man sågar en bit lite snett så att vatten fortfarande kan rinna genom röret.
I ditt flygplan har man satt den kanten framför intaget så när ditt flygplan stiger, vinkeln går upp så täpper du till luftintaget.
Blev det enklare att förstå?
Edit:
Japp det är förenklat och självklart har du en rörelse uppåt eftersom röret samtidigt åker i dess längdriktning. Men rörelsen i x-led är inte försumbar initialt. Vilket i ogynnsamma förhållande får motorn att pumpa.