2017-04-17, 10:35
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nja, det är J32 (RM6A). A (RM5) hade en klenare motor. Grundmotorn är dock samma (i A32, J32 och J35) RR-Avon. Skulle tro att den i J35 (RM6C) är lite uppmoddat med, men det är rätt lite. I grunden är det som du säger andra saker som gör J35 snabbare än J32.

J32 skulle det ha varit med RM6A med 6500kp dragkraft, vilket var samma dragkraft som 35A/B/C med RM6B.

Samma dragkraft, från Avonmotorer med samma dragkraft och ändå så var den ena kärran ~65% snabbare än den andra.
Citera
2017-04-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Tja jag har lovat mig själv att aldrig kommentera i denna forumsdelen Vapen och militär. Då jag anser att det finns en del riktigt sjuka människor här inne med endast internet som kunskapsinhämtning.

Ska man möta dessa idioter så måste man avslöja militära hemligheter och det är inget jag tänker bidra med.

Dock har jag tröttnat lite på ditt sätt att uttrycka dig och slänga dig med ord som du förmodligen bara inhämtat via internet.

Du pratar om att denna, jag vet faktiskt inte vad jag ska kalla den för men i brist på annat så kallar jag den X-wing från Star wars.

Jag skulle vilja se din uträkning på att detta pajasplan följer transsoniska arearegeln eller vilken regel du nu tänker på. (Kanske vingarean) I alla fall har jag svårt att bedöma storleken på kropp och vingar.

beräkningar? här är en bild:

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1395/3/30/4712439_321.jpeg

man ser ryggens tjocklek följa arearegeln

http://www.globalsecurity.org/military/world/iran/images/qaher-313-image17.jpg

kroppen smalare baktill

Citat:
Det jag först reagerade på var storleken på luftintagen. Men visst när man sen konstaterar att utloppsarean ser ut att vara ca 30 cm så undrar i alla fall jag på hur mycket luft och bränsle dessa pygmémotorer använder så kanske är storleken på luftintagen helt okej för behovet.

Men några större farter lär denna sak inte kunna utveckla!

f5 luftintag
https://i.ytimg.com/vi/5oVOXTH7q0Y/hqdefault.jpg

Citat:
Tittar vi sen på utformningen på dessa luftintag som verkar sitta ovanpå vingen intill vingroten (ett ganska kritiskt ställe, där de flesta fpl har en knäck på vingen för att anpassa kroppsvirveln och framkants virveln. Med andra ord ganska svår placering med mycket störd luft)

Nåja jag enligt mitt sätt att se på det hela så kommer motorn att få problem med luftförsörjningen i ganska moderat anfallsvinklar.

Det innebär att när flygplanet flyger rakt fram så borde virveln vid framkanten på vingen och närmast kroppen skapa en mycket orolig luftström in i motorn.

Vid ett hastigt förändrad anfallsvinkel rakt upp då flygplanet höjer nosen och fortfarande transporterar sig i x led så kommer luftintaget utformning kväva motorn. Motorn kommer helt enkelt att pumpa.

Utformning av moderna flygplans luftintag är mycket känsligt idag. Förr i tiden så gjorde man helt enkelt luftintaget lite större. Eftersom moderna krigsflygplan försöker minska radarsignaturen så är det inte enkelt. Men utformningen på detta pajasplan slår alla rekord.

jas 39 luftintag sitter på nästan samma ställe:
http://www.militaryfactory.com/aircraft/imgs/saab-jas39-gripen.jpg

Citat:
Men som sagt vad kom med lite beräkningar så ska jag omvärdera min inställning på att detta plan är ett operativt stridsflygplan.

Huruvida det det kan transportera sig från punkt a till punkt b låter jag vara osagt.

Har mer att säga om detta men avstår för tillfället.

Fram med siffrorna så kan vi titta på dessa och se hur du kom fram till att pajas saken fungerar enligt aerodynamiska regler.

Förövrigt ser det ut som om detta plan inte har någon vidare radarantenn att prata om. Utan att gå in på radarteknik.

Ha en bra dag!

Edit:

Glömde!

Saken är cool och ser riktigt häftig ut. Dock om det är så fantastisk ny teknik som det måste vara med tanke på storlek och utformning så hade vissa länder bombat Iran för längesen.

Edit 2:

Kollade på filmen ett par gånger till och konstaterar att det är väldigt svårt att se roderytorna på vingarna och att dessa förövrigt är helt stilla vid taxningen i svängen. Nåja det ser snyggt ut men jag är extremt skeptisk till att Iran utvecklar ett stridsplan.

En sak till som poppade upp. Tänker på bilden av förarplatsen. En väldigt rak vinkel på stolen med tanke på att vi borde prata om G-krafter i storleken 9G. Vilket förövrigt är den gränsen som är svår att passera och nästa generation blir förmodligen utan personal i skrovet.
[/quote]

du är skeptisk till att iran utvecklar ett stridsplan? du får fortsätta med det då.

inget säger att det är 9G här. det kan mkt väl vara f5-prestanda med smygegenskaper

vrf skulle vissa bomba iran om det var ny teknik? dålig analys. du kan inte politik. låg nivå på dig. du platsar i sveriges "militär"
Senast redigerad av baldarchin 2017-04-17 kl. 12:06.
Citera
2017-04-17, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
beräkningar?

Ja beräkningar! Beräkningar som gör att det går att förstå vilka areaberäkningar du funderar på!

Jag vet nu att du inte har några aerodynamiska kunskaper. Du påstår att placeringen av luftintagen är samma som på F5 och JAS 39. Där skakar jag på huvudet. Oavsett hur du räknar på nos vingen i fallet med 39 an så befinner sig intaget framför nos vingen. Lägger vi sen till den plattan som sitter i luftintaget mot kroppen.

f5 luftintag
https://i.ytimg.com/vi/5oVOXTH7q0Y/hqdefault.jpg

Du ser på sidorna av luftintagen att det är som en förlängning av själva luftintaget. Vet du vad dom är till för?

jas 39 luftintag sitter på nästan samma ställe:
http://www.militaryfactory.com/aircraft/imgs/saab-jas39-gripen.jpg

Du ser på sidorna av luftintagen att det är som en förlängning av själva luftintaget. Vet du vad dom är till för?

fundera på om det kanske har att göra med att du bryter luftströmmen lite framför intaget. Eller vad tror du?

Försöker du få till att undersidan på ditt snygga flygplan är samma, så är vi på rutan där du är fullständigt inkompetent och du har ingen aning om vad du svamlar om. Jag tackar då för mig och inser att uppgiften att utbilda dig får någon annan ta över.

du är skeptisk till att iran utvecklar ett stridsplan?

Japp jag är väldigt skeptisk till att dom satsar pengar på ett dylikt projekt. Visst sitter dom på nya kunskaper vilket detta pajasplan verkar vara så förstår jag deras intresse av att utveckla ett helt nytt koncept.

Dock vid håller jag att dom hade fått besök i luftrummet om så varit fallet.

Edit:

Jag fattar nu att du menar att luftintagen sitter på ungefär samma avstånd i de exempel du hänvisar till mot ditt superplan. Nu vet jag att du inte förstår något om aerodynamik. I ditt fall med luftintag på Iran planet så sitter detta i princip bakom vingens framkant. Det du inte verkar förstå är hur virvlarna skapas över ett flygplan och hur man använder dessa för att snabba på luftens rörelse över vingen. Samtidigt så är virvlarna ett stör moment som man tvingas att ta med i beräkningarna.

Luftintagen både på F5 och jasen du visar har en utväxt på sidan som ska ta hand om kudden som skapas framför luftintaget så att luften kan rinna in i intaget. Du kan även se att luftintaget är lite snedställt på JAS du får fundera på varför
Senast redigerad av Virgil.I.Grissom 2017-04-17 kl. 12:29.
Citera
2017-04-17, 12:42
Medlem
Citat:
du är skeptisk till att iran utvecklar ett stridsplan?

Japp jag är väldigt skeptisk till att dom satsar pengar på ett dylikt projekt. Visst sitter dom på nya kunskaper vilket detta pajasplan verkar vara så förstår jag deras intresse av att utveckla ett helt nytt koncept.

Edit:

Jag fattar nu att du menar att luftintagen sitter på ungefär samma avstånd i de exempel du hänvisar till mot ditt superplan. Nu vet jag att du inte förstår något om aerodynamik. I ditt fall med luftintag på Iran planet så sitter detta i princip bakom vingens framkant. Det du inte verkar förstå är hur virvlarna skapas över ett flygplan och hur man använder dessa för att snabba på luftens rörelse över vingen. Samtidigt så är virvlarna ett stör moment som man tvingas att ta med i beräkningarna.

Luftintagen både på F5 och jasen du visar har en utväxt på sidan som ska ta hand om kudden som skapas framför luftintaget så att luften kan rinna in i intaget. Du kan även se att luftintaget är lite snedställt på JAS du får fundera på varför

du skriver inte analyser utan vill att jag ska fundera på saker? är du min magister?

det går knappt att förstå vad du skriver. vilken jävla kudde framför luftintaget? vilket utväxt? menar du avståndet till kroppen? så att luft som fastnar vid kroppen inte ska påverka?

luftintaget sitter inte "bakom vingens framkant" på qaher

var är luftintaget snedställt på jas?

varför bombade ingen Iran när de tog ner en rq170? det var USA:s mest högteknologiska drönare

du vet inte vad arearegeln är för nåt.

är du en mytoman?

mitt råd: SÄNK TONEN. DU ÄR EN NOLLA.
Citera
2017-04-17, 12:51
Bannlyst
Citat:

du skriver inte analyser utan vill att jag ska fundera på saker? är du min magister?

det går knappt att förstå vad du skriver. vilken jävla kudde framför luftintaget? vilket utväxt? menar du avståndet till kroppen? så att luft som fastnar vid kroppen inte ska påverka?

varför bombade ingen Iran när de tog ner en rq170? det var USA:s mest högteknologiska drönare

är du en mytoman?

Jag försökte googla detta men hittar faktiskt inget. Jag ska i alla fall försöka förklar för dig.

Se luften som vatten. Det uppför sig ungefär lika i flödet.

Om du tar ett 3" plaströr och kapar det i längden 1 meter.

Om du sen för detta rör med öppningen horisontellt mot vattnet så får du ett mycket bra flöde. Ju större diameter du har ju mer vatten "åker" genom röret.

Ju större diameter ju större hål, vilket gör att din radar signatur blir större ju större "titthål" du skapa

Man strävar alltså efter att ha så litet "hål" som möjligt i förhållandet till den mängd luft som måste kunna passera.

Om vi nu vinklar röret uppåt i en vinkel så blir faktiskt diametern mindre eller inflödet störs det blir virvlar vilket gör att samma mängd vatten inte rör sig genom röret.

Sämst blir det när röret är vertikalt i sin rörelse i vattnet. Alltså röret står rakt upp samtidigt som du för det med hög hastighet mot vänster.

Det man då kan göra är att snedställa kanten på röret man sågar en bit lite snett så att vatten fortfarande kan rinna genom röret.

I ditt flygplan har man satt den kanten framför intaget så när ditt flygplan stiger, vinkeln går upp så täpper du till luftintaget.

Blev det enklare att förstå?

Edit:

Japp det är förenklat och självklart har du en rörelse uppåt eftersom röret samtidigt åker i dess längdriktning. Men rörelsen i x-led är inte försumbar initialt. Vilket i ogynnsamma förhållande får motorn att pumpa.
Senast redigerad av Virgil.I.Grissom 2017-04-17 kl. 12:56.
Citera
2017-04-17, 13:03
Medlem
Citat:
Jag försökte googla detta men hittar faktiskt inget. Jag ska i alla fall försöka förklar för dig.

Se luften som vatten. Det uppför sig ungefär lika i flödet.

Om du tar ett 3" plaströr och kapar det i längden 1 meter.

Om du sen för detta rör med öppningen horisontellt mot vattnet så får du ett mycket bra flöde. Ju större diameter du har ju mer vatten "åker" genom röret.

Ju större diameter ju större hål, vilket gör att din radar signatur blir större ju större "titthål" du skapa

Man strävar alltså efter att ha så litet "hål" som möjligt i förhållandet till den mängd luft som måste kunna passera.

Om vi nu vinklar röret uppåt i en vinkel så blir faktiskt diametern mindre eller inflödet störs det blir virvlar vilket gör att samma mängd vatten inte rör sig genom röret.

Sämst blir det när röret är vertikalt i sin rörelse i vattnet. Alltså röret står rakt upp samtidigt som du för det med hög hastighet mot vänster.

Det man då kan göra är att snedställa kanten på röret man sågar en bit lite snett så att vatten fortfarande kan rinna genom röret.

I ditt flygplan har man satt den kanten framför intaget så när ditt flygplan stiger, vinkeln går upp så täpper du till luftintaget.

Blev det enklare att förstå?

Edit:

Japp det är förenklat och självklart har du en rörelse uppåt eftersom röret samtidigt åker i dess längdriktning. Men rörelsen i x-led är inte försumbar initialt. Vilket i ogynnsamma förhållande får motorn att pumpa.

ja just det planet rör sig framåt (uppåt i ditt exempel) också

jag bryr mig inte om du är korkad. sänk tonen bara.

https://4.bp.blogspot.com/-QYkrvSSyKqs/WPLsHuMcvVI/AAAAAAABLJA/lWg_yaekADkMRnuOPVs-29mCbnK4d5AngCLcB/s1600/FAKE%2B-%2BIranian%2BAviation%2BIndustries%2BQaher%2B313%2 B1.jpg

ser väl ut som en bra ficka för luften att komma in för att ditt beskrivna "problem" inte ska ske?
Senast redigerad av baldarchin 2017-04-17 kl. 13:08.
Citera
2017-04-17, 13:04
Bannlyst
Citat:

är du en mytoman?

Du menar att du inte ser på en bild av JAS 39 att luftintaget är längre fram på ovansidan och kortare på undersidan, alltså snedställt?

Du ser heller inte den trekantiga sidan in mot kroppen som sträcker sig framåt som en hand. Du har ingen aning om varför den saken sitter där den gör och vad den har för uppgift. Uppgiften är att peta hål på luftkudden som skapas framför luftintaget vid vissa farter.

Tja min uppgift blev att lära dig något då du envisas med att sprida dina felaktiga uppgifter om aerodynamik.
Citera
2017-04-17, 13:09
Bannlyst
Citat:

ja just det planet rör sig framåt (uppåt i ditt exempel) också

jag bryr mig inte om du är korkad. sänk tonen bara.

Korkad var det ja. Ännu en anledning till att jag ännu en gång skiter i denna forums del. Maken till idioter med kunskaper från nätet och ingen verklig kunskap. Du är möjligen en möp men aerodynamik förstår du inte. Luftintaget på den flygmaskin är så felkonstruerat som det någonsin går att göra.

Titta gärna på en Jas eller annat flygplan så ska du se hur de är utformade med en lutning som gör att vid stigning så flödar luften in bättre än om det var en rak kant. Sen kan du studera ditt flygplans luftintag och fundera på vad som händer vid stigning. Ja flygplan rör sig i X-led momentant vid en stigning innan kraften går uppåt
Citera
2017-04-17, 13:16
Medlem
Citat:
Du menar att du inte ser på en bild av JAS 39 att luftintaget är längre fram på ovansidan och kortare på undersidan, alltså snedställt?

Du ser heller inte den trekantiga sidan in mot kroppen som sträcker sig framåt som en hand. Du har ingen aning om varför den saken sitter där den gör och vad den har för uppgift. Uppgiften är att peta hål på luftkudden som skapas framför luftintaget vid vissa farter.

Tja min uppgift blev att lära dig något då du envisas med att sprida dina felaktiga uppgifter om aerodynamik.

ja men ok. nu ser jag det. detta handlar om qaher och jag erkänner att jag inte har nån koll på jas. nu såg jag det du skrev.

min uppgift blir att lära dig diskutera och inte tro du är en magister. är du min magister fröken? hur diskuterar man fröken?

titta på luftintaget på qaher:

https://4.bp.blogspot.com/-QYkrvSSyKqs/WPLsHuMcvVI/AAAAAAABLJA/lWg_yaekADkMRnuOPVs-29mCbnK4d5AngCLcB/s1600/FAKE%2B-%2BIranian%2BAviation%2BIndustries%2BQaher%2B313%2 B1.jpg

det finns spets i vinkeln och en motsvarighet till din snedställdhet fast den är riktad uppåt ist för nedåt. jag ser det som en innovativ lösning. dessutom bryter man luften som fastnar vid kroppen med vinkeln. smart.
Citera
2017-04-17, 13:35
Medlem
så istället för att ha luftintaget på ett avstånd från kroppen för att komma ifrån boundary layers alltså att luften fastnar vid kroppen så har qaher en vinkel som gör att denna fastlimmade luft bryts och skjuts in i luftintaget.

detta är innovativt. kanske planet blir supersnabbt? åtminstone ger det bra designade luftintag för planet ur en helhetssyn. kanske lågt luftmotstånd? att bryta boundary layer måste vara bra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boundary_layer#/media/File:Laminar_boundary_layer_scheme.svg
Citera
2017-04-17, 13:35
Bannlyst
Citat:
ja men ok. nu ser jag det. detta handlar om qaher och jag erkänner att jag inte har nån koll på jas. nu såg jag det du skrev.

min uppgift blir att lära dig diskutera och inte tro du är en magister. är du min magister fröken? hur diskuterar man fröken?

titta på luftintaget på qaher:

det finns spets i vinkeln och en motsvarighet till din snedställdhet fast den är riktad uppåt ist för nedåt. jag ser det som en innovativ lösning. dessutom bryter man luften som fastnar vid kroppen med vinkeln. smart.

Det är där det brister för dig igen då du inte har några aerodynamiska kunskaper.

Det är inte lätt att förklara då det är några timmar i skolbänken för att förstå bara grunderna.

Du får helt enkelt lita på mig då jag konstaterar att "ditt" luftintag sitter bakom det som kan uttryckas som vingens framkant. När du tittar på kroppen och följer den bakåt så ser du hur vingen börjar byggas ut från kroppen och lämnar mer och mer kroppen för att formas till en vingen.

Precis där första utväxten börjar på ditt flygplan blir det om du tittar underifrån en vinge. Tittar du uppifrån så ser du ett underligt konstruerat luftintag. Oavsett vad du tror så kommer luft virvlarna att lägga sig över vingen mot kroppen. En virvel kommer att följa vingframkanten. Oavsett vad du tror så kommer luften att vara störd framför denna konstruktion. Ju fortare du åker ju sämre fungerar den och ju fortare du åker ju mer luft behöver du. Men du får mindre.

Du kan använda denna konstruktion i lägre farter då motorn inte behöver lika mycket luft så det spelar ingen roll att luften är störd. Men ju fortare du åker ju mer luft behöver du och ju mindre luft får du. Motorn kommer att kvävas och till slut blir trycket mindre framåt än bakåt vilket gör att motorn skickar elden framåt istället. Motorn pumpar.

Lägger vi sen in att du ämnar stiga i hög fart så kommer du att råka ut för att när maskinen initialt rör sig i X-led så skapar du en ännu sämre intag av luft. Helt enkelt IG på konstruktionen.

Kan inte förklara bättre. Vi kan konstatera att inom flygkonstruktion och aerodynamik så är det inte alltid lätt att räkna fram teori och verklighet. Det är bland annat därför man utför så många tester praktiskt innan man provar fullskala.
Citera
2017-04-17, 13:40
Medlem
Citat:
Iran har fått besök i luftrummet, inte bara en gång utan flera gånger. Jag håller med dig här, men faktum är att det slutade väldigt illa för stormakten.
http://www.defenceaviation.com/wp-content/uploads/2012/01/U.S._RQ-170_on_display_in_Iran_1.jpg

Iran började intressera sig för en teknik som skulle vara passande för militärens strategi. Qaher F-313 är tänkt för IRGC. Det ska vara billigt, flexibellt och samtidigt effektivt.
Vad du målar upp om Iran stämmer inte alls. Iran är inte ute efter något väldigt avancerad, Iran söker effektiva vapen i förhållande till sin strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in