2013-08-17, 11:57
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elofzon
Precis vad jag tänkte hyfsad skillnad mellan dom planen...
Men inget påstående från Iranklubben förvånar längre...
Med tanke på att de kallar en F5 med två vertikala roder för ett helt nytt flygplan så har jag svårt att tro att batmobile --> MiG 29 skulle vara samma flygplan under två olika namn.

Det lustiga är att om Iran skulle läsa stealthtråden så skulle de kunna skapa bättre designer som dessutom är flygdugliga. Om jag skulle flytta ner dit så vet jag att Iran inom 1 år skulle ha ett stealthflyg (iaf någorlunda väl format) som dessutom klarar överljudsfart baserat på den teknik landet kan producera idag.
Citera
2013-08-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Med tanke på att de kallar en F5 med två vertikala roder för ett helt nytt flygplan så har jag svårt att tro att batmobile --> MiG 29 skulle vara samma flygplan under två olika namn.

Det lustiga är att om Iran skulle läsa stealthtråden så skulle de kunna skapa bättre designer som dessutom är flygdugliga. Om jag skulle flytta ner dit så vet jag att Iran inom 1 år skulle ha ett stealthflyg (iaf någorlunda väl format) som dessutom klarar överljudsfart baserat på den teknik landet kan producera idag.

Då borde du herr Dr, veta att även om ett land misslyckas med ett projekt så är erfarenheten en vinst.
Vet du hur mycket motgångar Iran hade med Saeqeh?
Citera
2013-08-18, 00:27
Medlem
shponglads avatar
Citat:

Nu ska vi lugna ned oss här Snurrpannan, mockupen som visats är självklart enbart framställd för egna befolkningen. Att det inte finns duktiga ingenjörer i iran och att du skulle tillföra är ju absurdt.
Citera
2013-08-18, 01:57
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Nu ska vi lugna ned oss här Snurrpannan, mockupen som visats är självklart enbart framställd för egna befolkningen. Att det inte finns duktiga ingenjörer i iran och att du skulle tillföra är ju absurdt.
Jag vet vad jag skulle kunna tillföra och jag har sett var de producerat hitintills. Samtliga mockups har varit av modeller som rent aerodynamiskt varit fullkomligt värdelösa.

Det enda flygdugliga de lyckats producera är kopior på F5 resp Yak 130. Övriga mockups, där Qaher endast är en i mängden, är rena dödsfällor för piloterna.

Det går att kopiera designer som Draken t.ex och genom extremt små modifikationer så har de ett stealthflyg som inte är en dödsfälla. Men av 3 st designer som de visat upp offentligt så har 3 st varit dödsfällor för piloterna.

Här har du en till. http://lh4.ggpht.com/_kIWY2DV0KnE/S80yjav5oYI/AAAAAAAAGW8/i7YhOGWCcME/Iranian%20concept%20stealth%20fighter.jpg

Antingen så har de inga vettiga ingenjörer, eller så har de efterbliven ledning som inte fattar någonting om någonting eller så vet de inte hur flygplan ska se ut.

Min uppfattning är att Kalle i klass 9B som precis lärt sig om gravitation och algebra skulle kunna designa något vettigare. Att jag då skulle kunna göra ett något bättre alternativ är jag helt övertygad om, och det har jag redan gjort genom att hänvisa till Draken med små modifikationer.
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/draken-saab_35.jpg

Även Avro Vulcan skulle vara en bra grund för designen.
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Då borde du herr Dr, veta att även om ett land misslyckas med ett projekt så är erfarenheten en vinst.
Vet du hur mycket motgångar Iran hade med Saeqeh?
Saeqeh är ju en F5 med två vertikala roder baktill så jag gissar att de hade noll motgångar, särskilt då det är en aerodynamiskt stabil konstruktion.
Citera
2013-08-18, 15:31
Medlem
Citat:
Du menar väl tvärt om?

Oavsett vilket så är det lättare att kontrollera ju mer vingyta man har och om man har en relativt stabil/neutral stabilitet.
Lite bump men jag menar tvärtom, tillfälligt feltänk.

Men Iran har nog hyffsat dugliga ingenjörer som kan krafsa ihop en kärra som kan flyga och dom förstår nog även principen angående låg radarprofil.
Men har dom resurser att bygga ett plan som kan mäta sig med andra moderna kärror? nej naturligtvis inte.
Citera
2013-08-18, 16:29
Moderator
Eerieyes avatar
Självklart kan inte Iran bygga stridsflygplan som håller stormaktsstandard (eller för den delen svensk standard).

Framförallt så är det motorn och avioniken som de inte får till. Kanhända skulle de klara att bygga en sådan inhemsk motor som Sverige valde bort på 1940-talet. Som var tänkt för A32 Lansen.

Så med mycket stora resurser kan de kanske få till något som skulle ha varit konkurrenskraftigt runt 1950, men inte mer. Och man kan inte kompensera för bristande prestanda genom att öka numerären. Det går till viss del, men inte hur mycket som helst.
Citera
2013-08-19, 01:43
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Lite bump men jag menar tvärtom, tillfälligt feltänk.

Men Iran har nog hyffsat dugliga ingenjörer som kan krafsa ihop en kärra som kan flyga och dom förstår nog även principen angående låg radarprofil.
Men har dom resurser att bygga ett plan som kan mäta sig med andra moderna kärror? nej naturligtvis inte.
De enda motorerna de bevisat att de kan bygga är de som sitter i F5-klonerna och propellrarna i Bavar samt någon helikopterdoning. Allt annat har varit prat samt gummiduk över stålram.

Tyvärr så tror jag inte att de har kompetenta ingenjörer som vill jobba inom militärflyget.

Vi kan börja med basics.
Qaher behöver inte kommenteras.

Sedan har vi deras mer moderna försök som såg ut såhär.
https://lh3.googleusercontent.com/-xgXJnF8Lc5E/TYuF0vEpQWI/AAAAAAAAB6o/MImY7PRAwIo/s320/Iran_Sofreh_Mahi_Stealth_fighter.jpg

Ankan som är formad som ett bemannat jaktflyg är så efterblivet sammansatt att man häpnar. Luftintag akom cockpit så motorn riskerar stall samt att det blir jäkligt svårt att ta höga AoA eller höga G. Sedan är den alldeles för platt för att kunna bära större bomber i JDAM 2000lb klassen. Så det är inte ett bombflyg heller.

Den flygande triangeln är en underljudsdesign och obemannad, dvs motsvarande X47b, men där har de flummat loss och placerat luftintagen på undersidan... varför? Man skapar bara onödiga ekon iom att flygkroppen inte är byggd för prestanda i övrigt.

Antingen är det inkompetens eller narkotika som flödar. Jag vet inte vilket det är faktiskt.
Citera
2013-08-19, 01:45
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Självklart kan inte Iran bygga stridsflygplan som håller stormaktsstandard (eller för den delen svensk standard).
Man kan bygga tredje generationens flygplan runt stealthprinciper. Dvs aerodynamiskt stabil konstruktion, byggd i kompositer etc.

Då har man iaf något som inte ser ut som ett flygande strykjärn på radarbilderna.
Citera
2013-08-19, 21:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Man kan bygga tredje generationens flygplan runt stealthprinciper. Dvs aerodynamiskt stabil konstruktion, byggd i kompositer etc.

Då har man iaf något som inte ser ut som ett flygande strykjärn på radarbilderna.

De verkar ha kopierat F5 och satt på ett annat stjärtparti. Vet man om de har backat av motorn p g a materialproblem och därför tappat massor med räckvidd och fartprestanda?

Det är inte ett plan man skulle vilja sitta i om amerikanerna kommer i sina Hornet..
Citera
2013-11-21, 08:56
Bannlyst
Qaher-313 motor testades för några dagar sedan.
Citera
2013-11-21, 09:28
Medlem
Elofzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRI
Qaher-313 motor testades för några dagar sedan.

Vettig källa på det?
Citera
2013-11-21, 12:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elofzon
Vettig källa på det?

Det enda man hittar är en bild på nätet där man verkar transportera mockupen på en väg.

Av bilden så verkar det som man bogserat en längre bit eftersom man lyft upp främre landställ på en vagn, dvs man har inte kunnat bogsera med stång som annars är brukligt vilket tyder på att det inte är ett funktionsdugligt plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in