2017-04-16, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Hur står det till med bilkrediterna i Sverige? I UK börjar dom bli oroliga...

Drivers face car loan crackdown to avoid new financial crisis
“Motorists can be offered loans worth more than their own salaries in a growing scandal which has echoes of the sub-prime mortgage boom which helped spark the global financial crisis.”

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/04/14/drivers-face-car-loan-crackdown-avoid-new-financial-crisis/

https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2017/forsaljningsrekord-for-nya-bilar/

"Hela 372 300 nya personbilar har sålts under 2016, vilket är 27 200 fler än det förra rekordåret 2015"

Har länge tänkt på det att man ser väldigt mycket nya fina bilar nu för tiden, och jag bor endå i en liten håla.

vet folk under 30 som kör runt i nya bilar för 700-800 tusen, med vanliga knegar jobb, har haft svårt och att förstå hur dom har råd att köra runt i bilar som kostar mer än deras hus :P

bostads bubbla, njaee skulle vilja kalla det en "låne bubbla".

verkar som att många har glömt av 90 tals krashen helt ?
Citera
2017-04-16, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2017/forsaljningsrekord-for-nya-bilar/

"Hela 372 300 nya personbilar har sålts under 2016, vilket är 27 200 fler än det förra rekordåret 2015"

Har länge tänkt på det att man ser väldigt mycket nya fina bilar nu för tiden, och jag bor endå i en liten håla.

vet folk under 30 som kör runt i nya bilar för 700-800 tusen, med vanliga knegar jobb, har haft svårt och att förstå hur dom har råd att köra runt i bilar som kostar mer än deras hus :P

Det låter extremt överdrivet med 7-800 tusen. Det är ju lyxbilar. Det är väl kanske så att de flesta med knegarjobb köper en bättre beg. bil för 2-300 k. De har egentligen inte råd med dem heller.

Skulle vilja se den som har runt 30k i månadslön som kör en bil för närmare 800k.
Citera
2017-04-16, 19:18
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell

Vi har ju närmare en miljon småföretag i Sverige.
Med vårt katastrofala skattesystem så lönar det sig inte för småföretagaren att ta ut mer lön än att man når gränsen för statlig skatt. Finns det pengar i företagen är det smartare att leasa eller köpa bil via företaget. Jag tror att en väldigt liten del av nybilsköpen görs med pengar från skattade löner.
Citera
2017-04-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Tror knappast dom vill bo där, det är det dom har råd med.
Nu är det inte dina preferenser som andra har. Försök förstå det.

Det är många som vill bo i Stockholms innerstad. Jag har råd med det, men vill absolut inte dit.

Sedan behöver vi inte gå till Botkyrka. Här hittar vi ca 108 kvm för ca 2.4 MSEK i Skärholmen. https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-varberg-stockholms-kommun-varbergsvagen-175,-6tr-11270615

2.4 MSEK kräver en kontantinsats på 360 KSEK. Lånen hamnar då på 2040 KSEK.
Det kräver en inkomst på ca 34 KSEK för hushållet.
Tänker vi oss två pers som tillsammans har 2*28=56 KSEK blir räntan ca 4.4% av hushållets nettolön.

Ser inte riktigt det stora problemet.

Och skulle nu ränteutgiften fördubblas till 8.8% av inkomsten ser jag fortfarande inte problemet.
Citera
2017-04-16, 23:41
Medlem
Det har postats en del förvirrade uppfattningar om belåningsgrad.

Här kan ni få en indikation om hur det är på lite olika adresser.

https://www.hitta.se/kartan!~59.31737,18.06910,15z/tr!i=PEKDC1qC/tileLayer!l=1/lifestyle!l=59.31737:18.06910

Till höger kan ni se inkomst och snittbelåning i lila ringen på kartan.
Just nu står vi på Södermalm och snittbelåningen är astronomiska 937 677 SEK. (Ni kan ju räkna ut den betungande räntebördan, som de stackars bolånetorskarna måste punga ut med.).

Går vi sedan iväg till Edsviken, intill vattnet, så kommer vi upp till en belåning på 2 298 797 SEK. Men då kan ni ta en titt på medelinkomsten också. (Sedan kan ni ju räkna ut hur stor del av disponibel inkomst som går till ränta. Och berätta hur många % det blev).
https://www.hitta.se/kartan!~59.42183,17.97967,16z/tr!i=PEKDC1qC/tileLayer!l=1/lifestyle!l=59.42183:17.97967
Citera
2017-04-16, 23:45
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

https://www.hitta.se/kartan!~59.31737,18.06910,15z/tr!i=PEKDC1qC/tileLayer!l=1/lifestyle!l=59.31737:18.06910

Just nu står vi på Södermalm och snittbelåningen är astronomiska 937 677 SEK. (Ni kan ju räkna ut den betungande räntebördan, som de stackars bolånetorskarna måste punga ut med.).

Går vi sedan iväg till Edsviken, intill vattnet, så kommer vi upp till en belåning på 2 298 797 SEK. Men då kan ni ta en titt på medelinkomsten också. (Sedan kan ni ju räkna ut hur stor del av disponibel inkomst som går till ränta. Och berätta hur många % det blev).
https://www.hitta.se/kartan!~59.42183,17.97967,16z/tr!i=PEKDC1qC/tileLayer!l=1/lifestyle!l=59.42183:17.97967

Är snittbelåningen per hushåll eller person?
Citera
2017-04-17, 00:04
Avslutad
Citat:

Har du gjort det till din livsuppgift att "bevisa" bubblans icke-existens? Du är ju verkligen frenetiskt flitig.

Det är ändå lite kul att följa. Du fattar verkligen inte grejen. Poängen är inte att titta på den stora majoriteten som är rimligt belånade och som klarar av betalningarna. För så är det alltid. Det handlar om den lilla minoriteten som lever farligt.

Tänk dig ett villaområde med hundra hus. Vid varje givet tillfälle finns ett eller två objekt i området ute till försäljning. Samtidigt finns alltid fem intressenter som slåss om villorna och trissar upp priserna glatt påhejade av bank och mäklarhus. Priserna stiger.

Nu inträffar någon ekonomisk händelse som gör att räntan stiger, eller arbetslösheten ökar. Den tiondel av husköparna som levt farligt och lånat upp max på sina hus känner sig tvingade att försöka sälja sina hus.

Nu ökar således utbudet till 11-12 objekt där det förut fanns något enstaka. Samtidigt minskar köpintresset: spekulanterna drar öronen åt sig. Det kommer bara ett par stycken på visningarna. Ibland ingen alls. Priserna sjunker helt naturligt.

I takt med sjunkande priser börjar nästa segment av husägare få problem: deras lån som förut låg på betryggande nivåer är nu värda mer än husens marknadsvärde. Att försöka sälja är däremot helt kört. Alla presumptiva köpare avvaktar. Varför köpa nu när det bara blir billigare kvartal för kvartal?

Det går nu att välja och vraka bland objekten. Folk biter sig kvar och kämpar med sina räntebördor. Objekt läggs ut men blir inte sålda trots att husen är prisade långt under produktionskostnad. Förresten har bankerna blivit väldigt försiktiga med att bevilja bolån...

Det här scenariot är ingen fantasi utan har utspelats åtskilliga gånger till exempel i Sverige under 90-talet. Jag vet att du alpha kommer förneka det men det hände faktiskt att bostadsrättsinnehavare betalade för att bli av med sin bostadsrätt. Då är det en trög marknad!
Citera
2017-04-17, 06:49
Medlem
Du stödjer dig hela tiden med multiplar och statistik, genomsnitt är inte relevant.

Som exempel, denna lägenhet du valde som exempel, för det första, notera hyran, ganska hög, för det andra tror du verkligen att det paret som bor där i den lägenheten har en gemensam nettoinkomst på nästan 60k? Inte en jäkla chans. Snitt belåningar visar ju människor som bott i sitt boende länge, de är knappast de i riskzon, det är ju de som köpt nytt i dagens marknad till dagens priser.

Det är ju lätt att räkna baklänges, och du som litar stenhårt på multiplar, räkna på de senaste 100 lägeheterna som sålts i Stockholm, vilken inkomst måste dom ha för att dina multiplar skall stämma?

Du kommer se att det skulle kräva enorma inkomster, och således stämmer inte multiplarna och det framtida problemet blir uppenbart.

https://www.booli.se/slutpriser/stockholm/1/?minLivingArea=100

Här har du några siffor, jag la in 100m2 så att det blir en familjebostad , visst det finns superbilligt i Spånga och kista, men vi alla vet varför det är billiga områden och knappast familjevänligt.

Detta är ganska normala familjebostäder, och du kan se att många kostar över 5m, dessa familjer har troligtvis vanliga inkomster och begränsat sparande. vanliga svenssons med vanliga liv och enorma lån.

Citat:
Nu är det inte dina preferenser som andra har. Försök förstå det.

Det är många som vill bo i Stockholms innerstad. Jag har råd med det, men vill absolut inte dit.

Sedan behöver vi inte gå till Botkyrka. Här hittar vi ca 108 kvm för ca 2.4 MSEK i Skärholmen. https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-varberg-stockholms-kommun-varbergsvagen-175,-6tr-11270615

2.4 MSEK kräver en kontantinsats på 360 KSEK. Lånen hamnar då på 2040 KSEK.
Det kräver en inkomst på ca 34 KSEK för hushållet.
Tänker vi oss två pers som tillsammans har 2*28=56 KSEK blir räntan ca 4.4% av hushållets nettolön.

Ser inte riktigt det stora problemet.

Och skulle nu ränteutgiften fördubblas till 8.8% av inkomsten ser jag fortfarande inte problemet.
Senast redigerad av Grenar 2017-04-17 kl. 07:00.
Citera
2017-04-17, 07:48
Bannlyst
Jag vet inte när, vet inte vad som utlöser kraschen heller. Kanske kan vi lära oss av Japan. Sök: "Japan 1980-talet bolånebubblan".
Citera
2017-04-17, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Är snittbelåningen per hushåll eller person?
Vet inte. Du får gärna försöka ta reda på det.

Gör man ett enkelt överslag och räknar bort barn, gamla, och en del som bor i HR så landar vi i snitt på 600KSEK skuld per person.
Så det stämmer ganska bra med den skuldsättning vi såg på Södermalm.

Och att hushåll i villor som kostar 20 M ligger på 2*2.5=5 MSEK i skuld, verkar också rimligt.
Antingen är det ett bra tag sedan de köpte, eller så hade de som köpte nyligen ganska stor kontantinsats.
Citera
2017-04-17, 10:12
Medlem
Du lever i fantasiland

Citat:
Vet inte. Du får gärna försöka ta reda på det.

Gör man ett enkelt överslag och räknar bort barn, gamla, och en del som bor i HR så landar vi i snitt på 600KSEK skuld per person.
Så det stämmer ganska bra med den skuldsättning vi såg på Södermalm.

Och att hushåll i villor som kostar 20 M ligger på 2*2.5=5 MSEK i skuld, verkar också rimligt.
Antingen är det ett bra tag sedan de köpte, eller så hade de som köpte nyligen ganska stor kontantinsats.
Citera
2017-04-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Har du gjort det till din livsuppgift att "bevisa" bubblans icke-existens? Du är ju verkligen frenetiskt flitig.
Inte alls. Jag ställer i stället frågan "hur har ni mätt upp bubblan ni pratar om".
Hittills är det ganska tomt på svar. Men ni sitter väl om mäter för fullt antar jag.

Citat:
Det är ändå lite kul att följa. Du fattar verkligen inte grejen. Poängen är inte att titta på den stora majoriteten som är rimligt belånade och som klarar av betalningarna. För så är det alltid. Det handlar om den lilla minoriteten som lever farligt.
Är det de 4% som enligt FI får det lite besvärligt om räntan drar iväg till 7%, du talar om?

Ja, med den räntan får dom det lite svettigt.
Och?

Citat:
Tänk dig ett villaområde med hundra hus. Vid varje givet tillfälle finns ett eller två objekt i området ute till försäljning. Samtidigt finns alltid fem intressenter som slåss om villorna och trissar upp priserna glatt påhejade av bank och mäklarhus. Priserna stiger.

Nu inträffar någon ekonomisk händelse som gör att räntan stiger, eller arbetslösheten ökar. Den tiondel av husköparna som levt farligt och lånat upp max på sina hus känner sig tvingade att försöka sälja sina hus.

Nu ökar således utbudet till 11-12 objekt där det förut fanns något enstaka. Samtidigt minskar köpintresset: spekulanterna drar öronen åt sig. Det kommer bara ett par stycken på visningarna. Ibland ingen alls. Priserna sjunker helt naturligt.
Jag var med på 90-talet och kan inte påminna mig något ökat utbud.
Men visst lär omsättningen rulla på även vid lågkonjunktur.
Dels är det som du säger en del som vill byta till billigare boende. Och dels finns de som vill passa på att byta upp sig när det är lägre prisnivå. (Det är mindre flyttskatt då).

Citat:
I takt med sjunkande priser börjar nästa segment av husägare få problem: deras lån som förut låg på betryggande nivåer är nu värda mer än husens marknadsvärde. Att försöka sälja är däremot helt kört. Alla presumptiva köpare avvaktar. Varför köpa nu när det bara blir billigare kvartal för kvartal?
Nedgången 92-93 var på ungefär 15% enligt SCB om jag inte missminner mig.
Priserna gick tillbaka till 1989 års nivå eller något sådant.

Du skulle kunna gå tillbaka och se om du kan hitta något data från 92-93, eller 2008-2009. Nu låter det mest som du sitter och fantiserar.
Jag kan inte påminna mig något direkt ökat utbud.

Citat:
Det går nu att välja och vraka bland objekten. Folk biter sig kvar och kämpar med sina räntebördor. Objekt läggs ut men blir inte sålda trots att husen är prisade långt under produktionskostnad. Förresten har bankerna blivit väldigt försiktiga med att bevilja bolån...
Jag vet folk som passade på att byta upp sig under finanskrisen. Dom har inga problem att få lånelöfte av bankerna.
Är det det mer en vandringssägen?

Citat:
Det här scenariot är ingen fantasi utan har utspelats åtskilliga gånger till exempel i Sverige under 90-talet. Jag vet att du alpha kommer förneka det men det hände faktiskt att bostadsrättsinnehavare betalade för att bli av med sin bostadsrätt. Då är det en trög marknad!
Jag har varit med vid dessa tillfällen. Så jag har så att säga first hand experience. (Var du villaägare 92 eller har du bara läst något på en blogg?)

Visst var det en nedgång 92-93. Men den var inte så stor.
Och så passade jag på att flytta 94. Och det var många som kom på visningarna då.
Både när jag sålde (med vinst dessutom), och när jag var på visning och tittade på hus.

(Ang BR är det som jag skrivit tidigare. HSB gjorde så att föreningen satt på nästan alla lån. och insatsen var liten. Det var deras (S)-politik. Och i någon avkrok i landet kan det säkert ha hänt att priset backade ned till 0.
Men när jag tittade på vad som hände med BR-priserna där jag bodde då så backade de lite. Men inte så mycket).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in