Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Har du gjort det till din livsuppgift att "bevisa" bubblans icke-existens? Du är ju verkligen frenetiskt flitig.
Inte alls. Jag ställer i stället frågan "hur har ni mätt upp bubblan ni pratar om".
Hittills är det ganska tomt på svar. Men ni sitter väl om mäter för fullt antar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Det är ändå lite kul att följa. Du fattar verkligen inte grejen. Poängen är inte att titta på den stora majoriteten som är rimligt belånade och som klarar av betalningarna. För så är det alltid. Det handlar om den lilla minoriteten som lever farligt.
Är det de 4% som enligt FI får det lite besvärligt om räntan drar iväg till 7%, du talar om?
Ja, med den räntan får dom det lite svettigt.
Och?
Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Tänk dig ett villaområde med hundra hus. Vid varje givet tillfälle finns ett eller två objekt i området ute till försäljning. Samtidigt finns alltid fem intressenter som slåss om villorna och trissar upp priserna glatt påhejade av bank och mäklarhus. Priserna stiger.
Nu inträffar någon ekonomisk händelse som gör att räntan stiger, eller arbetslösheten ökar. Den tiondel av husköparna som levt farligt och lånat upp max på sina hus känner sig tvingade att försöka sälja sina hus.
Nu ökar således utbudet till 11-12 objekt där det förut fanns något enstaka. Samtidigt minskar köpintresset: spekulanterna drar öronen åt sig. Det kommer bara ett par stycken på visningarna. Ibland ingen alls. Priserna sjunker helt naturligt.
Jag var med på 90-talet och kan inte påminna mig något ökat utbud.
Men visst lär omsättningen rulla på även vid lågkonjunktur.
Dels är det som du säger en del som vill byta till billigare boende. Och dels finns de som vill passa på att byta upp sig när det är lägre prisnivå. (Det är mindre flyttskatt då).
Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
I takt med sjunkande priser börjar nästa segment av husägare få problem: deras lån som förut låg på betryggande nivåer är nu värda mer än husens marknadsvärde. Att försöka sälja är däremot helt kört. Alla presumptiva köpare avvaktar. Varför köpa nu när det bara blir billigare kvartal för kvartal?
Nedgången 92-93 var på ungefär 15% enligt SCB om jag inte missminner mig.
Priserna gick tillbaka till 1989 års nivå eller något sådant.
Du skulle kunna gå tillbaka och se om du kan hitta något data från 92-93, eller 2008-2009. Nu låter det mest som du sitter och fantiserar.
Jag kan inte påminna mig något direkt ökat utbud.
Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Det går nu att välja och vraka bland objekten. Folk biter sig kvar och kämpar med sina räntebördor. Objekt läggs ut men blir inte sålda trots att husen är prisade långt under produktionskostnad. Förresten har bankerna blivit väldigt försiktiga med att bevilja bolån...
Jag vet folk som passade på att byta upp sig under finanskrisen. Dom har inga problem att få lånelöfte av bankerna.
Är det det mer en vandringssägen?
Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Det här scenariot är ingen fantasi utan har utspelats åtskilliga gånger till exempel i Sverige under 90-talet. Jag vet att du alpha kommer förneka det men det hände faktiskt att bostadsrättsinnehavare betalade för att bli av med sin bostadsrätt. Då är det en trög marknad!
Jag har varit med vid dessa tillfällen. Så jag har så att säga first hand experience. (Var du villaägare 92 eller har du bara läst något på en blogg?)
Visst var det en nedgång 92-93. Men den var inte så stor.
Och så passade jag på att flytta 94. Och det var många som kom på visningarna då.
Både när jag sålde (med vinst dessutom), och när jag var på visning och tittade på hus.
(Ang BR är det som jag skrivit tidigare. HSB gjorde så att föreningen satt på nästan alla lån. och insatsen var liten. Det var deras (S)-politik. Och i någon avkrok i landet kan det säkert ha hänt att priset backade ned till 0.
Men när jag tittade på vad som hände med BR-priserna där jag bodde då så backade de lite. Men inte så mycket).